• 0

BTW Bemiddeling vakantiewoning

Ik ben bezig met een het verbeteren van een aantal processen binnen mijn bedrijf, en liep tegen een BTW kwestie waar ik niks over kan vinden.

 

Het betreft een verhuurkantoor voor vakantiewoningen in Nederland.

We verhuren namens de eigenaren(particulieren, zover ons bekend) de woning aan particulieren.

We regelen alles met de consument facturen, sleutels etc., (er word in 3 termijnen betaald)

na het einde van het kwartaal sturen we een eind afrekening naar de eigenaar waar de totale huursom opstaat -de provisie over de huur som - 21% btw over de provisie. Overige zaken zoals linnengoed word door ons zelf verhuurd.

 

Mijn vraag is dan wanneer moeten wij de btw afdragen:

Onze gedachten is pas bij het uitkeren van de eigenaar, maar omdat er op de facturen voor de consument ook andere zaken staan zou ik er weer eerder naar geneigt zijn om te zeggen factuurdatum.

Maar dan zou het betekenen dat we al btw zouden moeten afdragen over iets waar we soms tot een jaar later pas geld voor ontvangen.

 

Ik zou graag jullie expertise hierover willen horen

 

mvg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er worden reserveringen gemaakt voor woningen soms een jaar van te voren, daarbij ontvangen we de eerste betaling na ongeveer twee weken. De uitbetaling aan de eigenaren, zijn de huren van dat kwartaal dus bijv. reservering in nov 2012 huur in aug 2013, in dit voorbeeld half jaar verschil

Link naar reactie
  • 0

Reken je bij de reservering al af met de eigenaar? Dan heb je toch nog geen huursom binnen?

Stuur je bij reservering al de factuur aan huurder en eigenaar?

Is het niet logischer om de factuur pas te sturen vlak voor levering?

Link naar reactie
  • 0

Beste Vinnie,

 

check even dat het 'consumenten' zijn, privé personen dus en geen bedrijven.

in het algemeen kan er bij privé personen btw worden afgedragen wanneer er betaald is,

bij bedrijven hoort dit in het kwartaal van de factuur en dan zou het goed kunnen zijn dat je de btw moet voor finanicieren.

 

daarnaast let even op wat het precies is wat je doet,

- inkoop/inhuur & door verkoop / verhuur of

- bemiddeling tussen twee partijen en een vergoeding van door jouw geleverde diensten.

 

e.e.a. is te vinden bij de belastingdienst,

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn gedachte is dat de Wet Omzetbelasting hier hele concrete richtlijnen voor geeft, bijvoorbeeld in artikel 13.

Hoofdregel: btw afdragen als je de dienst verricht, maar bij vooruitbetalingen btw afdragen over vooruitbetaling.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 286 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.