• 0

welke software voor groothandels shop?

Goedendag,

Ik heb een flink probleem met software.

Ik heb momenteel aantal consumenten webshops welke al tijdje draaien.

Ik ben echter ook al paar jaar bezig om groothandels activiteiten op te zetten maar loop daarin steeds vast op de software.

Heb ooit zelf software laten bouwen op basis van magento maar dat is verschrikkelijk verprutst door het betreffende bedrijf en programmeur waardoor het niet in de verste verte in de buurt kwam van wat het moest worden. dat project is gestopt.

 

Daarna een samenwerking aangegaan met een ander bedrijf welke alle software zou gaan bouwen en onderhouden. Dit schiet echter helaas ook niet op, is vele malen meer werk als ze vooraf ingeschat hadden en heeft voor hun geen prioriteit meer aangezien het ze tot nu toe enkel maar tijd en geld kost en het ze niks oplevert waardoor ze de beschikbare uren van programmeur liever voor andere projecten voor hun andere bedrijven inzetten.

 

Begint heel langzaam wel ergens op te lijken, maar ben bang dat oplevering nog vele maanden op zich zal laten wachten.

 

Ik wil dan ook eigenlijk gewoon dit bedrijf helemaal opheffen en helemaal van 0 af aan opnieuw beginnen met enkel de groothandels activiteiten (in het begin).

 

Nu ben ik bekend met vele software oplossingingen zoals oscommerce, x-cart, magento enz.

 

Maar al die pakketten zijn gericht op verkoop aan consumenten en niet voor B2B.

Nu zijn de functies voor beide natuurlijk deels hetzelfde zoals product en categoriebeheer, orderverwerking, voorraad beheer enz.

Maar voor b2b wat ik wil heb ik ook wat meer specifieke functies nodig zoals:

 

* prijzen pas zichtbaar na inloggen

* klanten eerst goedkeuren

* klantgroepen met verschillende kortingen op de inkoop

* producten uitsluiten van inkoop korting

* aanbieden van productfeeds in diverse formaten (excel, csv, xml)

* kunnen importeren van productfeeds van onze leveranciers

* API functionaliteiten zodat orders vanuit andere systemen (via xml) ons systeem ingeschoten kunnen worden (waarna de klant die gezamenlijk op onze site kan afrekenen en wij die orders kunnen verwerken). Maar ook info vanuit ons systeem de andere kant opgestuurd kan worden.

 

en zo nog wel wat meer specifieke functies

 

Heeft iemand van jullie tips/sugesties voor goede software welke dit soort dingen kan of hoe ik tot de juiste oplossing kan komen?

Ik heb de software zo snel mogelijk nodig zodat na jaren vertraging eindelijk van start gegaan kan worden hiermee aangezien er het afgelopen jaar al veel kosten gemaakt zijn (ook maandelijks terugkerende kosten) in de verwachting dat we snel met dit systeem konden starten.

 

Alle basis voorwaarden zijn er, is een gigantisch grote Europese markt voor mijn producten, niet al te veel concurrentie en heb een zeer groot assortiment van ruim 8.000 producten welke ik uit voorraad kan leveren (loopt komende maanden op naar 10.000 stuks) waarvan de overige concurrentie allemaal nog geen 25% beschikbaar heeft.

Ben dus niet enkel interessant voor nieuwe spelers met mijn producten/diensten maar zeker ook een aanvulling voor bestaande spelers die nu gebruik maken van concurrentie.

 

Maar..... ik kan dus helemaal niks zonder de juiste software en is ook door al die vertraging geen geld meer voor zeer grote investeringen.

 

Wie weet raad?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Ondernemertje30,

 

Ik zou je adviseren om met een goede basis te beginnen. Een handelsbedrijf heeft vooral baat bij een goede backoffice. Als deze goed georganiseerd is kun je de backoffice aan je webstore koppelen.

 

Dus..

 

1. Installeer een ERP systeem waar je je fin. admin, logistiek, rapportages, producten, klanten en CRM organiseert

2. Koppel je ERP systeem aan een webshop. (bij. Prestashop of Magento)

 

Als je voor beiden kiest voor een Open Source oplossing dan heb je de mogelijkheid om extra functionaliteit toe te voegen. Als ik je vragen lees, dan moet er e.e.a. aan extra's worden toegevoegd.

 

Wij gebruiken bijvoorbeeld OpenERP als backoffice voor een aantal klanten welke (ook) een webshop runnen. OpenERP kan eenvoudig gekoppeld worden aan Magento of Prestashop. OpenERP dient dan als basis; hier beheer je je producten, logistiek, prijslijsten etc. Dit is voor een ERP standaard functionaliteit. Deze software is normalerwijze ontworpen voor B2B

 

Overigens kunnen de meeste Open Source webshops als B2B systeem ingericht worden. d.w.z. Klanten goedkeuren, op rekening betalen en prijzen pas zichtbaar na inloggen.

 

Een voorbeeld voor Magento:

http://www.magentocommerce.com/magento-connect/site-management/b2b/store-restriction.html

 

Ik weet niet of alles mogelijk is met standaard modules of add-ons; met name specifieke prijzen voor klanten. Ik denk echter dat deze functionaliteit makkelijk toegevoegd kan worden. E.e.a. afhankelijk of je met kortingen of vaste prijsafspraken werkt.

Ik weet in ieder geval zeker dat je alle gevraagde functionaliteit kunt vinden in een ERP systeem. Als dat goed georganiseerd is, kun je nog altijd een Webschil over je ERP bouwen, welke gebruik maakt van de functionaliteit. Altijd beter/sneller dan helemaal opnieuw beginnen.

 

Als je meer vragen hebt, of eens van gedachte zou willen wisselen dan kun je me bellen/mailen.

Gemak dient de ondernemende mens...

 

De oprechte eenvoud

www.open2bizz.nl

Link naar reactie
  • -1

Ik heb je een mail gestuurd met een idee.

Geef maar geen antwoord via het forum, want dan krijg ik te maken met reclame regels ;)

 

Wij adviseren, begeleiden en geven concrete invulling op het gebied van CLOUD oplossingen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb je een mail gestuurd met een idee.

Geef maar geen antwoord via het forum, want dan krijg ik te maken met reclame regels ;)

 

 

Flauw... :P

kunnen anderen er ook iets van leren...

Gemak dient de ondernemende mens...

 

De oprechte eenvoud

www.open2bizz.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ondernemertje30,

 

Ik zou je adviseren om met een goede basis te beginnen. Een handelsbedrijf heeft vooral baat bij een goede backoffice. Als deze goed georganiseerd is kun je de backoffice aan je webstore koppelen.

 

Dus..

 

1. Installeer een ERP systeem waar je je fin. admin, logistiek, rapportages, producten, klanten en CRM organiseert

2. Koppel je ERP systeem aan een webshop. (bij. Prestashop of Magento)

 

Als je voor beiden kiest voor een Open Source oplossing dan heb je de mogelijkheid om extra functionaliteit toe te voegen. Als ik je vragen lees, dan moet er e.e.a. aan extra's worden toegevoegd.

 

Wij gebruiken bijvoorbeeld OpenERP als backoffice voor een aantal klanten welke (ook) een webshop runnen. OpenERP kan eenvoudig gekoppeld worden aan Magento of Prestashop. OpenERP dient dan als basis; hier beheer je je producten, logistiek, prijslijsten etc. Dit is voor een ERP standaard functionaliteit. Deze software is normalerwijze ontworpen voor B2B

 

dat klinkt allemaal goed, maar mijn ervaring is dat ERP systemen niet geschikt zijn voor het bijhouden van assortiment omdat ik veel meer productinformatie heb als in een gemiddeld ERP systeem bijgehouden kan worden.

Maar ook is zoiets een veel langduriger project als zonder |ERP.

En tijd is nu net iets wat ik niet meer heb, moet op zo kort mogelijke termijn online nu.

Overigens kunnen de meeste Open Source webshops als B2B systeem ingericht worden. d.w.z. Klanten goedkeuren, op rekening betalen en prijzen pas zichtbaar na inloggen.

 

Een voorbeeld voor Magento:

http://www.magentocommerce.com/magento-connect/site-management/b2b/store-restriction.html

 

Ik weet niet of alles mogelijk is met standaard modules of add-ons; met name specifieke prijzen voor klanten. Ik denk echter dat deze functionaliteit makkelijk toegevoegd kan worden. E.e.a. afhankelijk of je met kortingen of vaste prijsafspraken werkt.

Ik weet in ieder geval zeker dat je alle gevraagde functionaliteit kunt vinden in een ERP systeem. Als dat goed georganiseerd is, kun je nog altijd een Webschil over je ERP bouwen, welke gebruik maakt van de functionaliteit. Altijd beter/sneller dan helemaal opnieuw beginnen.

 

Als je meer vragen hebt, of eens van gedachte zou willen wisselen dan kun je me bellen/mailen.

je zou vermoeden dat een systeem dat voor 85 a 90% klaar is sneller in gebruik genomen kan worden als dat ik nu overnieuw begin.

Maar dat is juist het probleem, ik denk dat nu opnieuw (met open source) beginnen er voor zorgt dat ik sneller met verkopen kan beginnen.

Link naar reactie
  • 0

Als je al ver gevorderd bent met maatwerk dan lijkt het me niet logisch om die investering in het water te gooien om iets te gaan proberen dat eerder geen succes heeft opgeleverd. Misschien is software op afbetaling wat?

Tja... vergevorderd.... het hele project loopt elke keer week gigantisch uit. zo duurt het nog 5 weken om af te maken waarna ik zelf 2 weken vertraging oploop en we nu ondertussen alweer 5 1/2 maand verder zijn en net nu er weer serieus aan gewerkt werd is de volgende vertraging alweer een feit waarvan ik niet weet of het geheel over 2 weken alsnog klaar zal zijn of dat ik over 10 maanden nog steeds zit te wachten.

 

Op een bepaald moment moet je er een punt achter zetten en denk dat dat moment nu wel bereikt is.

Link naar reactie
  • 0

Op een bepaald moment moet je er een punt achter zetten en denk dat dat moment nu wel bereikt is.

 

Vervelend als je die beslissing moet nemen als je al veel geïnvesteerd hebt.

Hoeveel geld heb je er nu ongeveer in zitten?

Het is eerst geprobeerd te bouwen op basis van magento, daarna met custom software.

Voor dat laatste is een partnerschap gesloten met het bedrijf dat die software ontwikkeld en zou gaan onderhouden.

Hiervoor zouden ze een percentage aandeel in bedrijf krijgen (hiervoor is een intentieverklaring getekend)

Software is dus gtotendeels op hun kosten ontwikkeld, enkel paar keer aantal duizenden euro's ingestopt om wat extra personeel/extra uren in te kunnen zetten.

Die ontwikkeling zou een maand of 2 duren maar ondertussen dus bijna 2 jaar verder.

In tussentijd kregen steeds andere projecten voor andere bedrijven die ze hebben voorrang omdat ze daar sneller en direct geld mee verdiende.

 

Maar in totaal heb ik er tot nu toe tienduizenden euro's inzitten vanaf moment dat ik van start gegaan ben met dit idee.

 

Overigens zal oude bedrijf waarschijnlijk volledig opgeheven gaan worden zodat ik daarin ook van afspraken met die partners af ben en voor hernieuwde poging nieuw bedrijf gestart worden.

Link naar reactie
  • 0

Kortom, je partner zag het als een manier om zijn leegloop te vullen, terwijl het voor jou een serieuze zaak was (en is). Dat was wel heel erg (lees: onbehoorlijk) opportunistisch van je partner. En dom ook. Zo lang jouw zaak niet on line is verdient hij er immers ook niets aan. Maar het risico dat het hele project mislukt groeit ondertussen wel.

 

Ik bied ook ontwikkeling aan waar niet gelijk voor betaald hoeft te worden, en ben bereid om risico te dragen. Maar ik wil juist dat het snel gaat. Het is zelfs een vereiste dat de opdrachtgever meedenkt over hoe er zo snel mogelijk tot een minimaal levensvatbaar product kan worden gekomen en dat dat zo snel mogelijk op de markt wordt getoetst. Dit sluit aan bij de Lean Startup methode en dit artikel over snellere productontwikkeling.

 

Daarmee wil ik ook voorkomen dat het leerproces dat meestal gepaard gaat met de ontwikkeling van software leidt tot herhaaldelijk uitstel en een steeds groter/ingewikkelder product. Dat leerproces tussen opdrachtgever en software ontwikkelaar is namelijk veel minder belangrijk dan het leerproces dat nodig is tussen de startp en zijn klanten. Alleen functionaliteit die de klanten willen (en geld oplevert) moet worden ontwikkeld, de rest zit op den duur alleen maar in de weg.

 

Dit is ook de reden dat ik me niet als partner profileer, maar spreek over opdracthtgever en funding. In zo'n professionele verhouding kun je beter afspraken maken over functionaliteit, prijzen en levertijden. Doordat de kosten zichtbaar worden blijf je scherp en zul je jezelf en de ander eerder aan de afspraken houden. Dat voorkomt uitloop, hoop ik.

 

Maar ik begrijp dat dit voor jou als mosterd na de maaltijd komt. De bestaande code zit in die andere BV en je partner zal wel geen zin hebben in een derde partij die zijn aandeel verwatert en als het een succes wordt met eventuele vervolgopdrachten aan de haal gaat. En ik kan me voorstellen dat jij na dit avontuur absoluut geen trek meer hebt in partnerschap-achtige constructies, inclusief de bovenstaande. Wel jammer, en niet alleen van het geld dat je er in hebt gestoken. Ik hoop dat je nieuwe poging meer succes zal hebben.

Link naar reactie
  • 0

 

 

dat klinkt allemaal goed, maar mijn ervaring is dat ERP systemen niet geschikt zijn voor het bijhouden van assortiment omdat ik veel meer productinformatie heb als in een gemiddeld ERP systeem bijgehouden kan worden.

Maar ook is zoiets een veel langduriger project als zonder |ERP.

En tijd is nu net iets wat ik niet meer heb, moet op zo kort mogelijke termijn online nu.

 

je zou vermoeden dat een systeem dat voor 85 a 90% klaar is sneller in gebruik genomen kan worden als dat ik nu overnieuw begin.

Maar dat is juist het probleem, ik denk dat nu opnieuw (met open source) beginnen er voor zorgt dat ik sneller met verkopen kan beginnen.

 

Ik kan het niet helemaal goed inschatten of de behoefte nu ligt bij de backoffice, of aan een online bestel omgeving voor je klanten?

 

Als je weet hoe klanten de orders gaan plaatsen kun je een beter advies geven... Als klanten orders plaatsen anders dan via een webshop dan is het zeker zinvol om te starten met een backoffice.

 

Overigens hoeft het toevoegen van velden/informatie geen struikelblok te zijn. Dat kan tegenwoordig heel eenvoudig.. Het is maar waar je die informatie nodig hebt. Het doorzetten van informatie naar andere entiteiten, denk aan orders/facturen, maakt het soms complex.

 

In de praktijk zien we vaak problemen met het omsluiten van een webshop/website naar de backoffice. Als je dit goed aanpakt zul je later deze problemen niet krijgen. Een deugdelijke order administratie, financiele administratie, warehouse enz. is belangrijk. Als je dit als basis gebruikt is het maken van een online bestelomgeving makkelijker. Daar hoef je dit soort zaken niet meer te organiseren.

 

Gemak dient de ondernemende mens...

 

De oprechte eenvoud

www.open2bizz.nl

Link naar reactie
  • 0

op dit moment is enige belang dat ik producten kan aanbieden en dat klanten die via zowel een groothandels webshop kunnen doen als via het "inschieten" van orders via een api.

 

Die software moet gewoon op zo kort mogelijke termijn met zo min mogelijk investering online staan zodat ik kan verkopen. Als niet geheel aan mijn wensen/eisen voldoet is dat geen probleem.

Als ik over 6 tot 12 maanden weer vanaf de grond opnieuw moet beginnen om dan echt goede software te krijgen vind ik ook geen enkel probleem.

Nu moet het egwoon online zodat ik geld kan gaan verdienen in plaats van uitgeven.

 

Link naar reactie
  • 0

Oké..

 

Misschien is dit een optie:

http://www.cart2quote.com/magento-quotation-module-pricing.html

 

Inclusief modules voor klantspecifieke prijzen:

http://www.magentocommerce.com/magento-connect/customer-price-customerspecific-prices.html

 

Zoals gezegd kun je een Magento webshop koppelen aan een backoffice. Dat kan altijd later ;-)

Gemak dient de ondernemende mens...

 

De oprechte eenvoud

www.open2bizz.nl

Link naar reactie
  • 0

dat klinkt allemaal goed, maar mijn ervaring is dat ERP systemen niet geschikt zijn voor het bijhouden van assortiment omdat ik veel meer productinformatie heb als in een gemiddeld ERP systeem bijgehouden kan worden.

Als het om technische artikelen gaat verbaast dat me niet. In de jaren 90 heeft mijn bedrijf gespecialiseerde software ontwikkeld om technische productinformatie te beheren omdat dat met SAP destijds niet goed kon dan wel een hele dure uitbreiding vergde. We hadden duizenden artikelgroepen die ieder hun eigen veldindeling voor de artikelen hadden. Als je zo iets op de standaard-manier (normalisatie) in een gewone database probeert te stoppen krijg je even zovele tabellen, invoerschermen etc., dat is geen doen (Met NoSQL en een abstracte user interface gaat het wel).

Link naar reactie
  • 0

Oké..

 

Misschien is dit een optie:

http://www.cart2quote.com/magento-quotation-module-pricing.html

 

Inclusief modules voor klantspecifieke prijzen:

http://www.magentocommerce.com/magento-connect/customer-price-customerspecific-prices.html

 

Zoals gezegd kun je een Magento webshop koppelen aan een backoffice. Dat kan altijd later ;-)

 

niet echt wat ik zoek.

Heb wel bij magento rondgekeken of er ondertussen meer modules zijn die aansluiten op mijn wensen.

Vind magento erg mooi pakket en heb het al eerder gebruikt.

Nadeel is dat het vrij ingewikkeld systeem is, goede programmeurs daarvoor erg duur zijn en het doordat het zo complex en uitgebreid is ook super traag is.

 

Ben me nu aan het verdiepen in OpenCart, dit lijkt aardig in de buurt te komen van wat ik zoek.

Wel veel extra modules nodig en nog paar dingen die mogelijk maatwerk zijn maar tot nu toe ziet het er goed uit.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.