• 0

Vragen over minnelijk akkoord

Hallo allemaal, ik lees al een tijdje mee op Higher Level en heb al veel nuttige informatie gevonden.

Toch heb ik een aantal vragen waar ik het antwoord niet goed op kan vinden. Daarom een account aangemaakt, om ze eens aan jullie voor te leggen. In verband met de privacy deel ik liever (nog) niet al te veel, maar ik hoop dat jullie me misschien toch een stapje verder kunnen helpen.

 

Sinds 5 jaar heb ik een eigen bedrijf, het is een eenmanszaak die ik heb overgenomen van de vorige eigenaar. Het is een bemiddelingsbureau, en ik detacheer mensen aan mijn klanten voor kortlopende projecten.

 

Het gaat al een tijd niet goed en ik heb daarom ook het moeilijke besluit moeten nemen om mijn bedrijf te beeindigen. Er zijn openstaande vorderingen en ik wil het liefst een minnelijk akkoord met mijn schuldeisers bereiken.

 

Volgende week heb ik een intakegesprek bij de gemeente, die me dan (hopelijk) zullen doorverwijzen naar een schuldhulpverleningsbedrijf dat het minnelijk traject gaat begeleiden. Ik denk dat de gemeente een aantal vragen zeker voor me kan beantwoorden, maar ik zit met het volgende:

 

Ik wil mijn bedrijfsactiviteiten zo spoedig mogelijk beeindigen, ik kan namelijk niet de mensen uit mijn kaartenbak blijven inzetten voor mijn klanten terwijl ik ze niet kan uitbetalen. Ik wil mensen ook geen rad voor ogen draaien, en eerlijk kunnen communiceren wat er aan de hand is.

 

Tevens wil ik zsm op zoek naar een baan, en dit gaat het beste in mijn eigen branche. Ik kan daarbinnen niet gaan solliciteren terwijl ik mijn eigen bedrijfsactiviteiten nog niet heb stilgelegd.

 

Er lopen echter momenteel een aantal projecten tot eind juli, en die wil ik zakelijk gezien nog wel blijven ondersteunen en daarna ook afronden.

 

Ook heb ik 1 werknemer in dienst voor de administratie, en hem zal ik de komende tijd nog nodig hebben om de administratie af te ronden.

 

- Kan ik de bedrijfsactiviteiten nu al stil leggen, maar me nog niet uitschrijven uit het Handelsregister?

- Op welk moment bij een minnelijk akkoord schrijf je je uit het Handelsregister?

- Wanneer is het punt dat het dienstverband van mijn administratief medewerker moet beeindigen?

 

Dit is natuurlijk allemaal heel kort samengevat, maar ik hoop toch dat jullie misschien wat antwoorden voor me hebben.

Als er daarvoor meer informatie nodig is: vraag gerust!

 

Alvast bedankt voor het lezen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

- Kan ik de bedrijfsactiviteiten nu al stil leggen, maar me nog niet uitschrijven uit het Handelsregister?

 

Ja, dat kan. Maar ik begrijp dat je lopende opdrachten wilt afmaken. Dan leg je de exploitatie dus niet stil.

 

- Op welk moment bij een minnelijk akkoord schrijf je je uit het Handelsregister?

 

Een minnelijk akkoord zou juist voorkomen dat je je uit hoeft te schrijven. Het doel van een minnelijk akkoord is dat je zonder inmenging van de rechter een geschil beslecht. Hier kan bijvoorbeeld uitkomen dat je aan alle schuldeisers 25% van de vordering betaald en dat er dan een groot kruis over geslagen wordt. Als je betaald hebt is het in principe klaar.

Maar los daar van, in principe maakt het niet uit of je nu ingeschreven staat bij het handelsregister of niet. Bij een IB-ondernemer is het altijd jouw hoofdelijke aansprakelijkheid. Het enige is dat je soms als ondernemer zijnde niet kunt aankloppen bij de gemeente. Blijkbaar is dat bij jouw gemeente niet het geval.

 

- Wanneer is het punt dat het dienstverband van mijn administratief medewerker moet beeindigen?

 

Tja, het allerbeste kun je een vaststellingsovereenkomst met deze werknemer sluiten. Je spreekt dan af dat de arbeidsovereenkomst op een bepaald moment eindigt. Dit kan afgesproken worden met behoud van alle WW-rechten voor de werknemer. Er zal in ieder geval een opzegtermijn zijn, houd hier rekening mee. Immers, als je IB-ondernemer bent, de werknemer is bij jou in loondienst - ook als er geen bedrijf is waar hij kan werken blijft de loondoorbetalingsverplichting bij jou liggen. Tot het moment dat de arbeidsovereenkomst eindigt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor jullie reacties Annedien en Dennis.

 

In mijn gemeente is het inderdaad mogelijk om als (ex-)ondernemer via de gemeente dit traject op te starten.

Zij werken samen met een schuldhulpverleningsbedrijf, en daar zou ik dan bij terecht komen.

 

Annedien, ik denk niet dat ik zelf, als ik dit traject via de gemeente start, kan 'kiezen' voor een schuldhulpverleningsbedrijf, maar ik noteer jouw tip wel even.

 

Dennis, mijn werknemer heeft (naast zijn dienstverband bij mij) al een andere baan, voor meerdere dagen per week. Bij mij werkt hij maar een klein aantal uren per maand. We zijn inmiddels overeengekomen het dienstverband met wederzijdse instemming te beindigen als de administratieve zaken grotendeels zijn afgerond. Hij zal daarna geen beroep doen op de ww omdat hij genoeg inkomensten vanuit zijn andere baan heeft.

 

Een nieuwe vraag: als ik de bedrijfsactiviteiten stil leg, maar de exploitatie niet (omdat ik de lopende opdrachten nog wil afronden), wat kan ik dan het beste communiceren naar mijn schuldeisers?

Ik neem aan dat het opstarten van het minnelijk traject (via de gemeente) nog wel wat tijd in beslag gaat nemen. Hoe kan ik hen dan het beste de situatie uitleggen en vragen de vorderingen aan te houden tot er een minnelijk voorstel komt?

Link naar reactie
  • 0

Dennis, mijn werknemer heeft (naast zijn dienstverband bij mij) al een andere baan, voor meerdere dagen per week. Bij mij werkt hij maar een klein aantal uren per maand. We zijn inmiddels overeengekomen het dienstverband met wederzijdse instemming te beindigen als de administratieve zaken grotendeels zijn afgerond. Hij zal daarna geen beroep doen op de ww omdat hij genoeg inkomensten vanuit zijn andere baan heeft.

 

Als er geen WW-rechten veilig gesteld hoeven te worden heb je niets van doen met de opzegtermijn. Je kunt dan samen besluiten dat de arbeidsovereenkomst bijvoorbeeld morgen ophoudt te bestaan.

 

Een nieuwe vraag: als ik de bedrijfsactiviteiten stil leg, maar de exploitatie niet (omdat ik de lopende opdrachten nog wil afronden), wat kan ik dan het beste communiceren naar mijn schuldeisers?

 

Jouw bedrijfsactiviteiten zijn toch het detacheren van personeel. Zolang je dat nog doet ben je dus niet gestopt met ondernemen. Ik denk dat je de materie verkeerd benaderd. Zolang jij nog onderneemt (opdrachten afwikkelt) is het bedrijf nog actief. Er valt op dat vlak dus niet zoveel te communiceren met de schuldeisers, behalve dan dat het allemaal niet lukt en je voornemens bent de activiteiten te beëindigen.

 

Ik neem aan dat het opstarten van het minnelijk traject (via de gemeente) nog wel wat tijd in beslag gaat nemen. Hoe kan ik hen dan het beste de situatie uitleggen en vragen de vorderingen aan te houden tot er een minnelijk voorstel komt?

 

Nou, gewoon zo. Geef aan dat je moeite hebt met je verplichtingen nakomen, dat je op zoek bent naar een oplossing waar alle partijen mee kunnen leven en dat je de tijd nodig hebt om met een passend voorstel te komen. Wie zijn je schuldeisers eigenlijk?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

:) Soms zijn dingen veel simpeler dan je ze in je hoofd maakt inderdaad.

 

Mijn schuldeisers zijn deels mensen die ik detacheer, deels leveranciers van zakelijke diensten.

Het gaat me met name om communicatie naar de laatsten, de mensen die ik detacheer kan ik de situatie duidelijk (persoonlijk)uitleggen, de leveranciers van zakelijke diensten zijn vooral grote logge bedrijven.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er ontstaan geen nieuwe schulden, doordat ik de mensen die nu gedetacheerd zijn hun eigen salaris direct aan de klant kan laten factureren. Ik factureer alleen mijn eigen commissie aan de klant. Mijn commissie aan de gedetacheerde gebruik ik om de openstaande post aan de betreffende persoon te verkleinen.

 

Oude schulden lopen niet verder op dan de eventuele rente.

 

Het gaat niet om langdurige projecten, eind juni is alles sowieso afgerond.

Link naar reactie
  • 0

Het is één ding om door een aangewezen schuldhulpverleningsclub geholpen te worden, of door een ervaren eigenwijze adviseur wat wijsheid te krijgen die je een hoop geld kan schelen ;)

Dus nogmaals, vraag even wat rond, het kan dingen net even wat soepeler laten verlopen.

Gemeentes staan er trouwens ook niet om bekend dat ze ondernemers begrijpen ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.