• 0

Bedrijfshal verwarmen | Wat kost dat?

Wij zijn met ons bedrijf op zoek naar een nieuwe bedrijfsruimte en hebben nu een pand op het oog. Nu zijn wij een kostenplaatje aan het maken en het punt waar wij niet uitkomen is de kosten voor het verwarmen van de bedrijfshal. Verhuurder heeft geen idee wat dat per jaar/maand gaat kosten.

 

Het gaat om een bedrijfhal met een BVO van 110 m2 met een hoogte van ongeveer 7 meter hoog. De hal wordt in principe alleen tijdens kantoortijden gebruikt en er licht vloerverwarming in de hal.

 

Heeft iemand enig idee wat iets dergelijks per jaar/maand gaat kosten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Dave

 

Zonder informatie over de gebruikte bouwmaterialen en eventuele aanlendende bebouwing valt er niets over het verbruik te zeggen.

 

Staat er niet toevallig een soortgelijk pand naast? Zo ja, loop dan even bij de buren binnen.

Andere optie is de vorige huurders vragen.

Als zij er niet waren dan kunnen ze ook bij het energiebedrijf vaak wel een inschatting maken.

Link naar reactie
  • 0

Beste Dave

 

Zonder informatie over de gebruikte bouwmaterialen en eventuele aanlendende bebouwing valt er niets over het verbruik te zeggen.

 

Staat er niet toevallig een soortgelijk pand naast? Zo ja, loop dan even bij de buren binnen.

Andere optie is de vorige huurders vragen.

Als zij er niet waren dan kunnen ze ook bij het energiebedrijf vaak wel een inschatting maken.

 

Het pand is in 2007 gebouwd en de hal is volgens de makelaar geisoleerd. Het pand staat los van andere panden.

 

Ik hoef ook niet de exacte stookkosten te weten maar wellicht is er iemand die een vergelijkbare ruimte heeft en wil aangeven wat hij/zij daar ongeveer voor gas kwijt is.

 

Ik heb namelijk echt geen idee of het €100,- / € 200,- of meer is. Of wellicht minder.

Link naar reactie
  • 0

Daar is helaas zo niets op te zeggen, er zijn zoveel aspecten die meetellen, vergis je namelijk ook niet in de inrichting.

 

Mijn opslag krijg ik in de winter bijvoorbeeld niet warm, vanwege alle stalen stellingen die erin staan, met daarin nog meer staal en alluminium. Terwijl mijn buurman met een 3000 watt blower een zelfde soort hal wel warm krijgt.

Link naar reactie
  • 0

Daar is helaas zo niets op te zeggen, er zijn zoveel aspecten die meetellen, vergis je namelijk ook niet in de inrichting.

 

Mijn opslag krijg ik in de winter bijvoorbeeld niet warm, vanwege alle stalen stellingen die erin staan, met daarin nog meer staal en alluminium. Terwijl mijn buurman met een 3000 watt blower een zelfde soort hal wel warm krijgt.

 

@Jasper hoeveel betaal jij ongeveer als ik vragen mag?

 

In de opslag komen gewoon rekken met producten te staan. Nu ligt er wel vloerverwarming in dus sneller warm? Op zich hoeft het in de winter ook niet altijd heel warm te zijn. Van inpakken wordt je vanzelf wel warm, maar er zijn ook workshops en dan moet het gewoon warm zijn.

 

Op zich heb ik al zitten denken voor dit soort momenten een gasheater aan te schaffen en dan alleen verwarmen indien nodig.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Daar is helaas zo niets op te zeggen, er zijn zoveel aspecten die meetellen, vergis je namelijk ook niet in de inrichting.

 

Mijn opslag krijg ik in de winter bijvoorbeeld niet warm, vanwege alle stalen stellingen die erin staan, met daarin nog meer staal en alluminium. Terwijl mijn buurman met een 3000 watt blower een zelfde soort hal wel warm krijgt.

 

@Jasper hoeveel betaal jij ongeveer als ik vragen mag?

 

In de opslag komen gewoon rekken met producten te staan. Nu ligt er wel vloerverwarming in dus sneller warm? Op zich hoeft het in de winter ook niet altijd heel warm te zijn. Van inpakken wordt je vanzelf wel warm, maar er zijn ook workshops en dan moet het gewoon warm zijn.

 

Op zich heb ik al zitten denken voor dit soort momenten een gasheater aan te schaffen en dan alleen verwarmen indien nodig.

 

 

Ik stook niet, de kosten zouden rond de 600 euro per maand zijn (geen isolatie, veel beton en staal)

 

Ik heb een kantoor gebouwd waarin wel stook, gewoon met electro kachel.

Link naar reactie
  • 0

Hier een kleine 1000m2, niet of nauwelijks geïsoleerd, ong. 150 per maand gas. Wordt niet erg warm gestookt ivm fysieke arbeid. Bovendien draaien er ook machines die warmte afgeven. Is anders dan jouw situatie, dus weet niet of je er wat mee kunt. Is er geen vorige gebruiker aan wie je het kunt vragen?

Link naar reactie
  • 0

Als toevoeging, zorg dat er een nachtstand mogelijk is. Zodat je nooit kan vergeten de kachel uit te doen (onnodige stookkosten) of vergeet aan te doen (gevaar van kapotvriezende leidingen).

 

Bij ons komt er helaas geen gas in het pand binnen, de aanleg hiervan verdienen we nooit meer terug.

Link naar reactie
  • 0

Denk echt minder dan 200, hoe warm wil je stoken trouwens?

 

Het hoeft in principe maar tot een graad of 15 denk ik verwarmd te worden als er normale werkzaamheden plaatsvinden. Het gaat voornamelijk om fysieke arbeid (inpakken, order picken). Alleen bij de workshops moet het een graad of 20/21 zijn anders is het te koud denk ik.

 

geplaatst door: Fvddungen    geplaatst op: 22 mei 2013, 20:13

Als ik tips mag geven:

1. Verwarm met gas en neem daar de juiste ketel voor. Dat is veel goedkoper dan electriciteit.

2. Isoleer alles wat mogelijk is. Daar bespaar je echt mee en haal je de isolatiekosten makkelijk mee uit.

 

Er ligt al vloerverwarming in de ruimte, alleen is deze nu uitgeschakeld. Dus ik denk dat het best even duurt voordat de hal warm is als deze niet aan staat.

 

Best lastig om dit mee te nemen in de beslissing of we voor dit pand gaan of niet. Zeker omdat het in potentie een grote kostenpost kan zijn als het verbruik gas tegenvalt.

 

geplaatst door: RiVe    geplaatst op: 22 mei 2013, 23:26

Je zoekt kengetallen, met deze kom je vast verder.

Als je Googled op "kengetallen verwarming bedrijfshal" vind je meer.

Helaas werkt dit voor geen meter ;D

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp jouw vraag hier op HL niet!

Hoe kunnen wij op basis van de door jou aangeleverde gegevens een enigszins betrouwbaar antwoord geven?

 

Het gaat ook niet om een exacte specificatie ;)

Als ik een indicatie heb van de kosten ongeveer ben ik al tevreden.

 

Dat de makelaar weinig capabel is ben ik met je eens. Maar goed, dat is geen reden om het pand niet te huren. Huur immers niet van de makelaar, maar van de verhuurder. En deze denkt gelukkig goed mee!

Link naar reactie
  • 0

maar van de verhuurder. En deze denkt gelukkig goed mee!

 

Vraag dan aan hem wie de laatste 2 huurders waren en bel die.

 

Dat gaat niet want er is geen laaste verhuurder ;D.

 

Pand maakt namelijk deel uit van veel groter pand en daarvan is een gedeelte nu afgeschermd. De verhuurder zit zelf in het andere gedeelte maar heeft dus alleen inzicht in de totale verwarmingskosten. Maar door de diversiteit aan andere ruimtes is het niet mogelijk dit om te rekenen naar "onze" ruimte.

 

Blijft dus lastig om een indicatie te krijgen. :-\

Link naar reactie
  • 0

maar van de verhuurder. En deze denkt gelukkig goed mee!

 

Vraag dan aan hem wie de laatste 2 huurders waren en bel die.

 

Dat gaat niet want er is geen laaste verhuurder ;D.

 

Pand maakt namelijk deel uit van veel groter pand en daarvan is een gedeelte nu afgeschermd. De verhuurder zit zelf in het andere gedeelte maar heeft dus alleen inzicht in de totale verwarmingskosten. Maar door de diversiteit aan andere ruimtes is het niet mogelijk dit om te rekenen naar "onze" ruimte.

 

Blijft dus lastig om een indicatie te krijgen. :-\

 

Hoe wil je verhuurder dat dan inschatten.

::)

Link naar reactie
  • 0

 

Hoe wil je verhuurder dat dan inschatten.

::)

 

Misschien niet helemaal duidelijk geweest. Pand was in gebruik door de verhuurder, maar is te groot. Pand is zo ingedeeld dat delen van het pand apart te verhuren zijn. Moet alleen een wand geplaatst worden. Dus verhuurder weet wel wat de volledige verwarmingskosten zijn.

 

Maar dat is heel lastig omrekenen omdat het om diverse ruimtes gaat waar ook kantoorruimtes bijzitten. Hij heeft alleen totale verwarmingskosten inzichtelijk.

Link naar reactie
  • 0

Onze hal is circa 130 m2 vloeroppervlakte, 5 meter hoog, staat overdag alleen maar leeg met materiaal, geen fysieke arbeid.

 

We stoken dan ook zeer beperkt, maar zo, dat het aangrenzende kantoor geen icebar wordt en de verwarming van kantoor niet de hal moet verwarmen... hij staat dan ook zelden echt actief aan in de hal, in de winterperiode staat hij meestal overdag op 15 graden. Als we actief aan de slag moeten in de hal dan gaat de blower aan en wordt het na een half uurtje wel draaglijk.

 

Daarnaast zit er een grote overheaddeur in, die nog wel eens een half uur open moet: weg warmte!

 

Wij zijn nu maandelijks inclusief vast recht etc. zo'n € 150,00 kwijt...

 

Zoals anderen schrijven: het is niet betrouwbaar om dit allemaal te vergelijken, wij hebben een hoekpand met een buurman achter en 1 naast ons, dus zij stoken ook voor me :)

 

Met het oog daarop dat je het behagelijk wil houden verwacht ik dat je wel 150 tot 250 euro per maand kwijt bent.

Link naar reactie
  • 0

#update!

 

Het contract is inmiddels getekend en we gaan in augustus verhuizen! ;D

 

Wij hebben de verhuurder nogmaals gevraagd wat verwarmen van de hal zou gaan kosten. Blijkt dat er toch wel gegevens zijn voor alleen de bedrijfsruimtes. Uiteindelijk komen we op een bedrag van ongeveer €100,- per maand.

 

Uiteindelijk iedereen blij!

Link naar reactie
  • 0

Succes met de verhuizing! Vervolgvraag: Bedrijfshal koelen | Wat kost dat? ;)

 

Zonnige groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.