• 0

Hoe bereken je het salaris wat je uit je onderneming haalt?

Hallo allemaal,

 

Regelmatig kijk ik op het forum, en nu mijn eerste vraag waar

Ik hopelijk een antwoord op krijg :)

 

Samen met mijn partner ga ik een koffiezaak beginnen, wij vestigen ons in een grote stad

in een wijk aan de rand van het centrum. Momenteel zijn we bezig met een pand, aankomende

week hebben we gesprekken met een accountant. Zij zal mij over onze vraag ook meer kunnen vertellen

maar we willen zoveel mogelijk informatie.

 

Wij gaan de koffietent met zijn 2en runnen, 6 dagen per week van 0800-17 waarbij er alleen word gestart en nummer

2 om 10-11uur begint, we willen er beiden een salaris van 1450,- per maand uithalen. Totaal dus 2900,- per maand.

Verder willen we werken met stagaires wanneer dit nodig blijkt te zijn.

 

Wat ik nergens terug kan vinden (zowel op dit forum als internet) is wanneer je 1450,- aan loon neemt hoeveel kosten qua belasting ed er nog bijkomen. Kortom hoe pak en bereken je het salaris uit je onderneming?

 

Wanneer iemand punten heeft waar we op moeten letten dan zijn deze ook erg welkom. Qua cijfers duizelt het nogal

en merken we dat we hier onvoldoende vanaf weten. Vandaar dat we aankomende week ook gesprekken hebben met een accountant, kvk en zijn we reeds bij een aantal bestaande koffiezaken langsgeweest.

 

Met vriendelijke groet,

 

Davide

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Davide

 

Ik neem aan dat jullie geen BV beginnen maar een VOF. Dan heb je niets met salaris van doen. Je leeft van het geld dat je van de VOF naar privé kunt halen (lees, wat er over is nadat je alle kosten en belastingen betaald hebt).

 

Belasting betaal je over de winst (omzet min kosten). Wat je opneemt voor privé is daarvoor niet relevant.

 

Of je er dus 2900 netto per maand uit kunt halen is een heel andere vraag. Dat hangt af van hoe goed jullie draaien en dus hoeveel geld er over blijft elke maand in de VOF.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dat is zo 1 2 3 niet te zeggen, want het is sterk afhankelijk van eventuele aftrekposten en/of heffingskortingen waar je recht op hebt. Ik neem aan dat je 1450 netto per maand bedoelt?

Wat je kunt doen is het programma "verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2013" downloaden van de site van de belastingdienst. Daarin geef je bij inkomen uit onderneming een fictief bruto loon in. Verder alles invullen wat van toepassing is. Aan het eind zie je dan wat je aan inkomstenbelasting en premie ZVW moet betalen over dat fictieve bedrag.

Als je deze bedragen van het fictieve bedrag afhaalt kun je berekenen of je bij het netto jaarbedrag van 17400 (12 x 1450) uitkomt. Zo niet een beetje plussen minnen met het fictieve bruto jaarbedrag.

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Bedankt voor je snelle en heldere reactie, ik zie overigens dat de tekst een beetje

vreemd "geknipt" staat. Dit komt slordig over maar wijt ik aan mijn IPhone ;). Wij twijfelen nog over de rechtsvorm,

mede doordat ons aangegeven is dat een eenmanszaak belastigtechnisch gunstiger is. Dan word het salaris uit de

onderneming halen voor mijn partner echter weer een ander verhaal. Een andere reden dat we dit zo willem doen

is dat mijn partner momenteel een uitkering heeft. Wanneer wij een VOF zouden beginnen vervalt op het moment

van de inschrijving KVK zijn uitkering. Aangezien wij september pas willen beginnen zou hij dan een aantal maanden zonder

inkomen zitten.

 

Nogmaals dank voor je snelle reactie,

 

Groet Davide

Link naar reactie
  • 0

Wij twijfelen nog over de rechtsvorm,

mede doordat ons aangegeven is dat een eenmanszaak belastigtechnisch gunstiger is. Dan word het salaris uit de

onderneming halen voor mijn partner echter weer een ander verhaal. Een andere reden dat we dit zo willem doen

is dat mijn partner momenteel een uitkering heeft. Wanneer wij een VOF zouden beginnen vervalt op het moment

van de inschrijving KVK zijn uitkering. Aangezien wij september pas willen beginnen zou hij dan een aantal maanden zonder

inkomen zitten.

 

Dat zijn zeker terechte overwegingen. Zonder cijfers valt daar weinig zinnigs over te zeggen. Het principe van de privéopnames uit de VOF geldt overigens ook bij een eenmanszaak (EMZ).

 

Laat de accountant jullie goed adviseren over de VOF of EMZ in relatie tot de uitkering.

 

Succes!

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Davide,

 

Wat voor uitkering heeft je toekomstige partner?

En waarom willen jullie juist in september beginnen?

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.