• 0

Netwerken, hoe moet ik het aanpakken? Deel uw tips & tricks!

Beste leden van Utrecht Netwerk,

 

Ik heb een vraag met betrekking tot het netwerken voor mijn eigen onderneming.

Allereerst wil ik even uitweiden over wie ik ben en wat ik (van plan ben te gaan) doe(n). Ik ben momenteel nog student ‘Commerciële Economie - Music Management’ en startende ondernemer in de sector ‘dienstverlening voor uitvoerende kunst – artiestenmanagement en boekingsagent.’ Met mijn onderneming wil ik de zakelijke belangen van de uitvoerende kunstenaar gaan behartigen. Momenteel bevinden ik en mijn bedrijf ons nog in de startende fase en heb mezelf voorgenomen, tot dat ik ben afgestudeerd over zo’n zes maanden, nog geen artiesten te vertegenwoordigen. Maar mezelf puur en alleen bezig te houden met het verkrijgen en aanschaffen van de basisbenodigdheden en het opbouwen van een groot en solide netwerk.

Momenteel bezit ik over een redelijk netwerk bestaand uit grotendeels: muzikanten, songwriters, producers, engineers (FOH, mix en mastering), studio eigenaren, arrangeurs, sound designers en in mindere maten uit: programmeurs ( poppodia en festivals), prikkers (radio) en A&R management (platenmaatschappijen). Juist deze laatste drie zijn van groot belang in mijn netwerk, ik zou dan ook graag in contact willen komen met mensen die deze werkzaamheden verrichten. Nu heb ik m’n huiswerk gedaan en weet ik welke mensen dat zijn en hoe ik eventueel contact met ze zou kunnen opnemen. Wat mij tot de vragen brengt:

 

1.

Deze personen worden continu benaderd door bands en managers, hoe kan mijn benadering onderscheidend maken van de rest, zodat ik in hun gedachte blijf hangen;

 

2.

Kan ik deze personen het best benaderen voor dat ik een artiest vertegenwoordig of kan ik er beter mee wachten, tot dat ik ook werkelijk een product aan te bieden heb?

 

Ter aanvulling op vraag 1.

Ik had zelf al dingen ingedachte van het opsturen van een klein presentje met mijn visitekaartje, om vervolgens een paar dagen later hun telefonisch te benaderen.

 

Alvast vriendelijk bedankt,

Burry

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Een netwerk is niet alleen een lijst van adressen of een bak visitekaartjes; het is ook een gemeenschap waarin je naam hebt opgebouwd en een reputatie te verliezen. Als je dus vers van school de zakelijke belangen van anderen gaat behartigen, zou je kunnen afwegen hoe je met jouw ervaring zo'n reputatie gaat opbouwen.

 

Mijn advies is: get a job. Begin als bootsmaatje, niet als kapitein.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Mijn advies: Stuur geen kaartjes zomaar op oid.

Ga naar mensen/events toe, volg op twitter, reageer op linkedin, doe eens een oproep ergens voor iets, laat je zien. Als er eenmaal contact ik kun je verder dat uitbouwen.

 

Ga vooral niet jezelf verkopen. Persoonlijk vind ik het erg irritant als mensen constant zichzelf verkopen en steeds met handel bezig zijn. Zorg dat er een persoonlijk klik, dat het contact prettig is. Dat geeft misschien niet direct een sale maar zorgt er wel voor dat mensen meer geneigd zijn zaken met je te zoen. Het gaat namelijk veelal om gunnen. Ik gun een opdracht liever aan een duurder iemand die ik prettig vind om mee te werken dan een goedkoop iemand waar ik niks mee heb.

Is er eenmaal band, dan kun je dat verder uitbouwen.

 

Vorige week een diner gehad waarbij ik met een belangrijk contact anderhalf uur een leuk gesprek heb gehad over de kinderen en dergelijke. Volgende week hebben we een afspraak om zaken te doen. Die afspraak had ik niet gehad als ik direct geprobeerd had tot zaken te komen.

Een contact is tot stand gekomen via twitter waarbij we op elkaar reageerden over het onderwerp file. We volgende elkaar omdat we interessant waren maar de klik kwam op dezelfde frustratie, niet op de sale.

 

tav punt 2:

Je kunt best iets presenteren dat nog niet hebt. Ik bied ook dingen aan om te checken of er vraag naar is. Is die er niet dan maak ik het niet. Is er vraag naar dan maak ik het wel. Zo kun je zeggen: ik kan zorgen dat jullie 3 rockband krijgen die komen spelen (noem maar wat)

Zorg echter wel dat je niet liegt in de zin van: ik vertegenwoordig die en die groep terwijl dat niet zo is. Dat soort dingen komt altijd uit.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

@ TwaBla

Ik begrijp zeker dat een netwerk meer is dan een bak met visitekaartjes.

Ik zou graag een baan willen bij een label, management en/of boekingsbureau, maar helaas zijn er vandaag de dag weinig vacatures te vinden binnen de muziekindustrie. Waardoor ik dus noodgedwongen word om deze baan dan maar zelf te creëren en gebruik te maken van het netwerk waar ik momenteel over beschik.

Misschien kan ik mijn vraag dan beter zo verwoorden: Hoe kan ik het beste deze personen benaderen (want eerste indruk is van groot belang) zo dat ik hun mogelijk in de toekomst aan mijn netwerk zou kunnen toevoegen?

Link naar reactie
  • 0

 

Ik zou graag een baan willen bij een label, management en/of boekingsbureau, maar helaas zijn er vandaag de dag weinig vacatures te vinden binnen de muziekindustrie. Waardoor ik dus noodgedwongen word om deze baan dan maar zelf te creëren en gebruik te maken van het netwerk waar ik momenteel over beschik.

 

 

Okay, duidelijk. En petje af voor het initiatief. Toch nog even door op de zijsporen. Kun je je voorstellen dat je iets doet in een tamelijk nieuwe niche van de markt? In een nieuw kanaal, met een nieuwe toepassing of voor een nieuw soort artist? Muziek in games bijvoorbeeld, orkestjes voor cruise-boten, parallel-parties?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik wil mezelf voornamelijk bezig gaan houden met nieuwe, redelijk onbekende artiesten. Vanuit m'n achtergrond in de muziek ken ik veel jonge artiesten die over een groot talent beschikken, maar simpel weg niet precies weten hoe zij zichzelf moeten promoten, in de markt kunnen zetten, wat ze nodig hebben en hoe ze optredens moeten regelen, laat staan het juridische en financiële gerompslomp wat alles met zich meebrengt. Ons motto is dan ook "We help you, make your dreams come true!" Dit is iets wat ik samen met het organiseren van evenementen al enige tijd op vrijwillige basis heb gedaan en hopelijk over zes maanden ook geld mee te kunnen gaan verdienen.

Echter is het inderdaad een goed idee om naast het vertegenwoordigen van nieuwe artiesten, ook aan een vernieuwend en verfrissend concept te gaan denken wat mij onderscheidend maakt van andere.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.