• 0

Vragen over combinatie retaillocatie en webshop

Beste liefhebbers voor Ondernemen,

 

Momenteel hebben wij een winkel in een wijkwinkelcentrum in kleine/gemiddelde stad in Limburg. Zoals jullie allen wellicht weten is het voor de retail erg lastig. Nu zijn wij pas sinds kort gestart met de winkel (dec. 2012) en willen wij niet te lang stil zitten. Onze winkel is een eigentijdse combinatie van Xenos, Action en Expo met daarbij een assortiment sfeerartikelen en huisdecoratie. Zoals het wellicht overkomt is het een behoorlijk breed assortiment met enorm uiteenlopende artikelen. Speelgoed, dierenspeeltjes, zwembandjes, telefoonhoesjes, bestek, haarkammen, haaraccessoires, stekkerdozen etc. Zoals je wellicht al in de gaten heb is het assortiment vrij breed en is hetgeen dat wij gestart zijn uniek. Helaas gaat dit ook gepaard met een laag merkbekendheid. Door de winkel te combineren met een webshop lijkt het ons uitermate geschikt om dit te bereiken en er naast een extra verkoopkanaal in te richten voor een veel groter publiek.

 

Wij zitten wel met een aantal struikelblokken. Wij willen gebruikmaken van Wordpress (daar is onze website al in gemaakt) en wij gaan hier WooCommerce bij gebruiken. Nu is het bij WooCommerce mogelijk om de gewichten per artikel in te voeren. Deze zijn niet bij ons bekend en de leverancieren houdt geen database bij die wij eenvoudig kunnen importeren. Daarnaast hebben zij nergens het gewicht vermeldt. Wij begrijpen dat dit belangrijk is in verband met verzending en verzendingstarieven. Omdat ons assortiment zo extreem breed is hebben wij wellicht ruim 1000 verschillende artikelen, waarbij er tweewekelijks artikelen bij kunnen komen en gesaneerd kunnen worden omdat wij nog startend zijn.

 

1. Het is enorm veel werk om alle artikelen toe te voegen en deze voorzien van de juiste informatie. Hoe kijken jullie hiertegen, precies invullen? Met andere woorden, elk artikel gaan wegen en invoeren? Zijn hier alternatieven voor.

 

2. Doordat het zoveel verschillende artikelen zijn willen wij eerst alle artikelgroepen maken, dit zullen er ongeveer 10-20 worden, Mijn idee was om terwijl de webshop al 'up and running' is per artikelegroep al enkele artikelen te hebben maar dit telkens aanvullen. Zo heb je per artikelgroep al enkele artikelen zichtbaar (bijvoorbeeld 5-10 artikelen per groep) dit geeft toch direct een beeld aan een bezoeker van de website over welk soort artikelen bij ons verkrijgbaar zijn. Of werkt dit averechts omdat het een half lege webshop is en mensen wellicht voorgoed afhaken bij het niet vinden van het artikel (terwijl dit wellicht wel voorradig is enkel niet leverbaar)

 

3. Doordat wij dit combineren met een winkel met 9 personeelsleden (4FTe) is het voor ons zeker niet mogelijk om de webshop de draaien onder behoud van 'vandaag besteld, morgen in huis'. Wij willen ons hier nog in verdiepen hoe en wanneer wij het beste kunnen kiezen voor bepaalde postbezorging. Maar hoe verre is dit nog anno 2013 om een bestelling binnen 2/3 werkdagen te krijgen?

 

4. Doordat wij op een dag maar met maximaal 4 personeelsleden in de winkel aanwezig zijn (600m2) is het voor ons haast niet mogelijk om altijd de actuele voorraadstatus bij te houden. Natuurlijk hebben wij altijd wel genoeg voorraad maar mochten er nog 4 artikelen in het schap staan en er komt die dag én een klant én een bestelling op de webshop zou dit knap lullig zijn. In hoeverre is het erg om hier enige vertraging in te hebben?

 

5. Het in rekening brengen van verzondkosten zullen wij genoodzaakt toe zijn, Helaas weet ik niet of dit gebruikelijk is aangezien onze winkel zich kenmerkt met een gedeelte van het assortiment waarbij bijna de helft van de artikelen tussen de 1 - 3 euro kost. Het verzenden van een artikel kost al vrij snel 3-6 euro als ik zo rond kijk. Is het voor klanten dan nog wel aantrekkelijk. Wij zijn nog niet zo groot als Bol.com e,a, dat wij dit zomaar kunnen vergoeden. Het verwerken in de marge zou lullig zijn voor onze klanten die het komen ophalen in de winkel en zou niet passen bij onze insteek. Wat is hierin wijsheid.

 

6. Wij hebben ook een deel van het assortiment, het sfeergedeelte met huisdecoratie, tierlantijntjes etc. waarbij we het kopen in een of twee groothandels. Hierbij is het dan dat wij met grote karren deze hal binnenlopen waar alles is uitgestald en waarbij we kris kras allemaal leuke artikelen pakken en dan natuurlijk van sommige dingen 6 stuks, daar weer 4 stuks etc. Dit is dus een vrij handmatige manier van inkopen en wij presenteren dit dan ook in onze winkel op enkele presentatietafels. Wij gaan hooguit eens per maand/eens per zes weken inkopen doen in dit gedeelte aangezien wij altijd wat extra dingen komen die de vrijgekomen plekken kunnen opvullen. De groothandel werkt heel erg met trends en seizoenen. Wij kunnen dus niet garanderen dat als iets uitverkocht raakt wij het de volgende keer kunnen bestellen. Daarnaast is het heel lastig om al deze artikelen per keer toe te voegen door het eerdere probleem: Welke artikelen zijn wel nog voorradig en welke niet meer? Zoals je hieronder kunt zien zal het niet zo snel opvallen als er een klein dingetje van de tafels is gekocht.

Deze artikelen zou ik gevoelsmatig dus beter niet in de webshop zetten om teveel teleurstellingen te voorkomen. Toch is dit een wezenlijk onderdeel van ons assortiment wat de beeldvorming ook zeker moet zijn.

 

2u8urr7.jpg

 

Ik hoop dat jullie mij van adviezen, meningen of zelfs bronnen kunnen voorzien waardoor ik op dit gebied een stuk wijzer wordt en waardoor ik niet al te veel beginnersfouten ga maken die mij in de vingers kunnen snijden.

Winkel in huisdecoratie en allerhande gebruiksartikelen in onder andere huishoudelijk, verzorging, speelgoed, hobby, gereedschap, computeraccessoires en dierenbenodigdheden..

 

Meer dan 1000 verschillende artikelen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aangezien onze winkel zich kenmerkt met een gedeelte van het assortiment waarbij bijna de helft van de artikelen tussen de 1 - 3 euro kost. Het verzenden van een artikel kost al vrij snel 3-6 euro als ik zo rond kijk. Is het voor klanten dan nog wel aantrekkelijk?

 

Maak es een selectie...

 

- licht en goedkop te verzenden

- bijzondere producten

 

... kijk wat het aanbod is op internet en maak een keuze

... en doe een paar testen.

 

Lekker lean beginnen!! ;)

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ja, ook een webshop kost werkuren. Daar kun je niet omheen.

 

Hoge verzendkosten zijn vooral een belemmering als je alleen postverzending doet. In werkelijkheid is winkelbezoek voor de klant ook niet gratis: vervoer, parkeergeld, een kop koffie, dat soort kosten heeft een internet besteller niet. Geef duidelijkheid over de kosten en laat de klant de keuze. In de bestelroutine zul je de klant ergens moeten laten weten hoeveel de verzendkosten zijn.

Daar geef je de keuze tussen afhalen en verzending. Zo ziet de klant direct wat het prijsverschil is tussen bezorging of winkelbezoek. Zijn de verzendkosten laag, dan zal er ekozen worden voor verzending. Bij hogere verzendkosten kan het meer winkelbezoek opleveren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Woocommerce is een prachtig programma :) Maar niet echt geschikt voor shops met meer dan 1000 produkten. De max. ligt ongeveer bij 100 produkten. Verder vind ik zelf het admin gedeelte niet al te overzichtelijk. Komt ook omdat je deze moet delen met Wordpress. Nou ja.... zomaar een mening/advies. Succes!

Link naar reactie
  • 0

Prachtige sfeerfoto van de winkel! Tip: ga niet picken uit een winkelvoorraad, maar maak magazijnruimte vrij voor webshopartikelen. En ja, het ontwikkelen en actualiseren van een webshop met veel artikelen (invoer) kost tijd. Het informeren van klanten, het picken en verzenden van bestellingen evenzo. Vraagt overigens ook verschillende skills.

 

Dat de artikelen een gemiddeld lage prijs hebben i.c.m verzendkosten hoeft geen probleem te zijn. Dat ze niet direct verzonden worden ook niet zolang dat maar duidelijk is. Zoek anders klanten die een mandje vol bestellen of maak bundels en pakketten. Ik neem aan dat de meeste artikelen voldoende marge hebben.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Prachtige sfeerfoto van de winkel! Tip: ga niet picken uit een winkelvoorraad, maar maak magazijnruimte vrij voor webshopartikelen. En ja, het ontwikkelen en actualiseren van een webshop met veel artikelen (invoer) kost tijd. Het informeren van klanten, het picken en verzenden van bestellingen evenzo. Vraagt overigens ook verschillende skills.

 

Dat de artikelen een gemiddeld lage prijs hebben i.c.m verzendkosten hoeft geen probleem te zijn. Dat ze niet direct verzonden worden ook niet zolang dat maar duidelijk is. Zoek anders klanten die een mandje vol bestellen of maak bundels en pakketten. Ik neem aan dat de meeste artikelen voldoende marge hebben.

 

Groet,

 

Highio

Bedankt voor je compliment!

 

We hebben qua magazxijn genoeg ruimte om 2 voorraden aan te houden alleen we hebben een winkel van ruim 600 vierkante meter en het lijkt mij erg zonde om een dubbele voorraad te houden. De omloopsnelheid in deze winkel gaat helemaal niet zo snel dat het op het moment nodig is om een dubbele voorraad aan te houden. Wellicht als het enorm gaat aanslaan dat wij dit bij enkele artikelen wel genoodzaakt zullen zijn.

De tijd die je daarvoor vrij maakt moeten we zien als een investering deze bestellingen leveren net zo goed omzet op en dus is het belangrijk om alles goed georganiseerd te hebben.

 

De gemiddelde marge ligt procentueel wel goed alleen omdat het lagere bedragen zijn per artikel zijn de verzendkosten al snel duurder dan het artikel zelf, om over de winst nog maar te zwijgen. Daarom weet ik niet in hoeverre klanten dit accepteren. Zelfde geld met levertijd, wat accepteert men nog met al die grote jongens om ons heen.

 

Ja, ook een webshop kost werkuren. Daar kun je niet omheen.

 

Hoge verzendkosten zijn vooral een belemmering als je alleen postverzending doet. In werkelijkheid is winkelbezoek voor de klant ook niet gratis: vervoer, parkeergeld, een kop koffie, dat soort kosten heeft een internet besteller niet. Geef duidelijkheid over de kosten en laat de klant de keuze. In de bestelroutine zul je de klant ergens moeten laten weten hoeveel de verzendkosten zijn.

Daar geef je de keuze tussen afhalen en verzending. Zo ziet de klant direct wat het prijsverschil is tussen bezorging of winkelbezoek. Zijn de verzendkosten laag, dan zal er ekozen worden voor verzending. Bij hogere verzendkosten kan het meer winkelbezoek opleveren.

 

Je hebt gelijk dat winkelbezoek ook geld kost (al hebben wij hier geen parkeergeld ;)) maar ik vroeg me af of het niet lastig is voor een webshop met allemaal artikelen waarbij de verzendkosten nog hoger zijn dan de artikelprijzen zelf. Het is inderdaad ook mogelijk dat de klant de bestelling komt afhalen bij ons. En wij hopen dat het uiteindelijk ook meer winkelbezoek oplevert, al komt het natuurlijk uiteindelijk allemaal samen dus een webshop waarbij een markt bediend wordt buiten ons verzorgingsgebied is ook erg mooi meegenomen natuurlijk.

 

Woocommerce is een prachtig programma :) Maar niet echt geschikt voor shops met meer dan 1000 produkten. De max. ligt ongeveer bij 100 produkten. Verder vind ik zelf het admin gedeelte niet al te overzichtelijk. Komt ook omdat je deze moet delen met Wordpress. Nou ja.... zomaar een mening/advies. Succes!

De website was al gemaakt in Wordpress, Wordpress is eenvoudig te begrijpen en biedt erg veel mogelijkheden. WooCommerce heb ik nu geinstalleerd en ziet er voor mijn doen prima uit. Heb nu nog geen artikelen toegevoegd maar het lijkt ons erg eenvoudig te begrijpen en ik vind het fijn dat alles eenvoudig aanpasbaar is. Waarom ligt volgens jou de max. op 100 producten? Ligt dit niet aan de server waar de website op staat en het datapakket dat hierbij hoort. Elk artikel is in principe maar een 'simpele' pagina. Deze kosten amper ruimte, hiervan zou je er toch veel meer dan enkele honderden van moeten kunnen aanmaken, of zie ik dat verkeerd?

 

Begin gewoon met een selectie uit slechts enkele productgroepen. Je hoeft niet al je producten meteen online te hebben. Bij Bol duurde het ook even voordat ze naast boeken ook tuingereedschap verkochten...

Bedankt, denk inderdaad wel dat de meest ideale oplossing is. Al willen we met de webshop pas na de zomervakantie starten aangezien we in de zomervakantie zoals veel winkels wat minder bezet zullen zijn. Wellicht dat er in de zomervakantie tijdens rustige periode al behoorlijke sprongen gemaakt kunnen worden als het gaat om artikelen invoeren.

 

Tips en feedback zijn natuurlijk altijd welkom.

Winkel in huisdecoratie en allerhande gebruiksartikelen in onder andere huishoudelijk, verzorging, speelgoed, hobby, gereedschap, computeraccessoires en dierenbenodigdheden..

 

Meer dan 1000 verschillende artikelen.

Link naar reactie
  • 0

Het is wellicht een laat antwoord, maar misschien help ik er iemand anders nog mee die via google op dit onderwerp terecht komt.

 

Voor het verzendgedeelte en alle 'rompslomp' die daarbij komt kijken kan ik je wel een advies geven.

Er zijn een aantal bedrijven die het hele traject van ophalen van de bestellingen, track and trace tot het retourproces voor je uit handen kunnen nemen. Een aantal werkt ook met een fixed verzendkosten bedrag tot een aantal kilo. Dus dan hoef je niet je producten te gaan wegen. Een paar bedrijven die dit soort oplossingen leveren zijn PakjeGemak van PostNL en MyParcel.

Dit soort oplossingen zijn te integreren in je webshop. Dus je hebt er dan ook geen omkijken meer naar.

 

Verder is mijn ervaring met webshops met een groot assortiment dat er een hoop is te halen bij de leverancier. Bijvoorbeeld in de vorm van een xml file die te importeren is in de webshop. Daar zal waarschijnlijk niet alles instaan, maar het is dan een kwestie van aanvullen. Wellicht dat een stagair een uitkomst biedt?

www.balticode.nl : Apps, websites en webshops

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 306 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.