• 0

Vast in huidige situatie, hoe verder?

Beste mensen,

 

Ik ben 22 jaar en al vanaf mijn 12e volledig gepassioneerd van slangen.

Het is inmiddels, door de jaren heen, een enigszins uit de hand gegroeide hobby (het houden en kweken van) en naar verwachting zal er volgend jaar daadwerkelijk een bedrijf van gemaakt worden en ga ik eind dit jaar richting de KvK zodat er waarschijnlijk per 1 januari een boekjaar kan beginnen.

 

Het probleem waar ik echter mee zit, en graag jullie adviezen en tips over zou horen, is het volgende;

Ik woon op dit moment samen met mijn vriendin in een tweekamerappartement van 50m², 1 slaapkamer, de woonkamer en 'that's it'.

In de woonkamer bevinden zich enkele slangen, maar het merendeel van de collectie ligt bij mijn moeder thuis. Hier ga ik dan ook dagelijks naartoe om ze te voorzien van de benodigde verzorging, maar aangezien dit inmiddels al zo`n 2 jaar zo gaat willen we kijken naar de verdere mogelijkheden.

Daarnaast is het, in mijn ogen, ook niet goed om dagelijks bij m`n moeder over de vloer te komen en de ervaring heeft inmiddels geleerd dat dat met regelmaat leidt tot spanningen.

 

Zoals gezegd heeft mijn vriendin dus een eigen woning op haar naam staan die gekocht is met haar inkomen (vast baan; 36 uur p.w.) en daarnaast heb ik geen inkomen; 0,0.

Omdat we beiden verder willen op het gebied van slangen en zij mij hier ook volledig in steunt, zijn wij de laatste maanden bezig geweest met diverse makelaars om te bespreken wat de opties zijn kwa verkoop van de huidige woning en dan verhuizen naar een grotere woning.

Maar, zoals algemeen bekend, is de markt momenteel knap waardeloos en het zou erop neerkomen dat we een restschuld over zullen houden van minimaal € 20.000.

Aangezien een eventuele nieuwe woning ook enkel gekocht kan worden van haar inkomen (ik heb immers niets en de mogelijkheid om het te krijgen is ook nihil (Emmen = geen werk)) is bovenstaande simpelweg geen optie daar we ook geen spaarpotje hebben om de schuld (deels) op te vangen en wanneer deze mee gefinancierd zou worden blijft er weinig over.

 

Nu hadden wij de laatste tijd onze hoop gevestigd op een mede-flatbewoner die meerdere woningen heeft en bereid was haar woning (100m² en 4 slaapkamers) aan ons te verhuren voor dezelfde prijs als wat we nu betalen. Dat zij er dan maandelijks op inlevert was geen probleem, ze weet dan tenminste wát er in haar woning komt (slechte ervaringen uit het verleden) en dat vond ze belangrijker.

Het idee was dan ook dat wij onze woning zouden verhuren voor een prijs welke onze vaste lasten zou dekken en dat wij haar woning zouden huren voor hetzelfde bedrag. Voor ons veranderd er kwa kosten dan niets, maar we hebben wel extra ruimte.

Dus een afspraak gemaakt bij de bank om hierover geïnformeerd te worden, maar het blijkt dus dat wij onze woning niet mogen verhuren waardoor bovenstaand plan vanmorgen, toen we de afspraak bij de bank hadden, in het water viel

 

Wat zijn er nu nog voor opties om uit onze huidige situatie te komen? Het lijkt er echt op alsof onze woning ons in de greep houdt daar die ervoor zorgt dat we niet verder kunnen.

Ik kan met de slangen niet groeien (en inkomsten genereren) omdat er geen ruimte voor is. Maar wanneer ik niet kan groeien komt er ook geen inkomen waarmee een eventuele extra ruimte gegenereerd kan worden. Het een is afhankelijk van het ander en andersom en dat is knap waardeloos.

 

Inmiddels ook de bank al gevraagd of er mogelijkheden liggen in de vorm van een 'starterskapitaal' oid. Of daar iets mee te doen is op de een of andere manier, maar ik ben nog in afwachting van een antwoord.

 

Alvast enorm bedankt voor het meedenken en de eventuele suggesties/tips die daaruit voortvloeien!

 

Mvg

Graag even jullie adviezen, tips en suggesties inzake het volgende.

Ik ben 22 jaar, woonachtig in Emmen en al vanaf mijn 12e volledig gepassioneerd van slangen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat is erop tegen om eerst enkele "verparingen" te doen en deze opbrengst apart te zetten. Zo bouw je wat kapitaal op en wanneer dat substantieel is kun je tegen de bank zeggen; "kijk eens .... " Wanneer ik de bank was zou ik dat voorstellen. Tevens zou ik me afvragen waarom je dat niet eerder gedaan hebt.

 

Ik zou gewoon verder gaan op de huidige bescheiden voet en eerst kapitaal genereren. Concentreer je op de winstmakers en ga je de komende 2 jaar richten op het opbouwen van een kapitaal.

 

Ben het met je eens dat je het aan huis moet houden. Je hebt extern dan dubbele lasten en dat is waarom al die zaken stuk lopen. De verwarmingskosten zullen bij een extern pand enorm zijn en nu zit je er zelf ook warmpjes bij ;)

Link naar reactie
  • 0

Er is niets mis mee om eerst enkele verparingen te doen en vervolgens geld opzij te zetten. Maar die inkomens zullen alsnog opgegeven moeten worden waardoor ik net zo goed gelijk een bedrijf kan beginnen lijkt me.

Het maakt in de praktijk voor mij weinig uit of ik er nou mee bezig ben als zijnde hobby of als zijnde bedrijf. Enkel is het als bedrijf zijnde makkelijker en ik heb zoiets van 'hoe sneller daadwerkelijk een bedrijf, hoe beter'.

Staat het bedrijf immers op papier, dan zal het ook vanaf dat moment een winstgevend bedrijf zijn. En eens het op papier staat, kan ik na 3 jaar (in uitzonderlijke gevallen sneller) naar de bank om ook op mijn inkomen (eigen bedrijf) een hypotheek af te kunnen sluiten waardoor we samen verder kunnen ipv dat alles enkel op het loon van mijn vriendin gebasseerd is.

Dat willen wij.

 

Daarnaast staan, zoals gezegd, de slangen momenteel ook al niet thuis maar bij m`n moeder in de woning. Dat gaat inmiddels al 2 jaar zo, en dat willen alle partijen gewoon niet veel langer.

Vandaar ook dit hele topic, gesprek met de bank en ga zo maar door.

 

En op bescheiden voet verder gaan is leuk en aardig, maar zoals gezegd bereik ik daar niets mee en zal ik daar enkel spijt van krijgen. Ik móet namelijk groeien wil ik interessant blijven op de markt en kans hebben op verkoop.

Als ik zou blijven hangen op hetgeen waar ik nu opzit, dan is dat geen 'pauze', maar een daadwerkelijke achteruitgang. En dat is nou net niet de bedoeling ;)

Link naar reactie
  • 0

Als je snel gas wil geven, zou ik zeggen: huur een paar meter bedrijfsruimte in jouw nabijheid (er staat best wat te huur in Emmen vanaf 16m2), beding een gunstige huurprijs en flexibele voorwaarden, kvk inschrijven en volgas! Dan kun je je bedrijf opzetten, professionaliseren en ondertussen de mogelijkheden qua vastgoed in de gaten blijven houden. De ideale situatie (genoeg ruimte in eigen woning met benodigde vergunningen) lijkt me op dit moment bijna niet haalbaar, dan maar voor het meest optimale plan B gaan lijkt me. Succes in ieder geval!

De omgeving van de mens is de medemens.

 

(J. Deelder)

Link naar reactie
  • 0

Ik snap je volledig, maar was het maar zo makkelijk ;)

Maar hoe moet ik een pand gaan huren dan? Waar haal ik dat geld vandaan?

Ook al is het wellicht maar 200 euro per maand, ik heb het niet :P

Bedankt voor de succes wensen in ieder geval. Ik zal ze ongetwijfeld nodig hebben.

Link naar reactie
  • 0

 

Maar hoe moet ik een pand gaan huren dan? Waar haal ik dat geld vandaan?

Ook al is het wellicht maar 200 euro per maand, ik heb het niet :P

 

 

 

Verkoop er een paar. je zegt:

 

 

 

. Ik heb momenteel dieren van 20 euro in mijn collectie, maar tevens ook dieren van 2000 euro.

 

 

daarna heb je genoeg om de start te maken en dit te halen:

 

 

als ik momenteel een voorzichtige schatting doe, kan ik volgend jaar minimaal 20-25.000 euro genereren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik toch dieren ga verkopen, haal ik met die dieren toch ook geen omzet meer :-\

De duurdere dieren zijn de mannen. Een man kan 4-10 vrouwen bevruchten in 1 seizoen waardoor je dus ook 4-10 legsels krijgt. Verkoop je een man (duur dier) krijg je dus geen omzet.

 

Een daadwerkelijk voorbeeld;

Ik heb een kweekrijpe man van met een waarde van 2000 euro. Dit is een combinatie van 3 verschillende genen die dominant vererven (gen A, gen B en gen C om het even eenvoudig te houden en geen daadwerkelijke benamingen te gebruiken).

Deze genen zijn allemaal afwijkend (zie het als zijnde mutaties) van de 'nominaat kleur' (zoals ze het merendeel in het wild voorkomen). De makkelijkste manier om omzet te generen, is om dure mannen te verparen met goedkopere vrouwen (nominaat kleur). Deze vrouwen koop je volwassen, en dus kweekrijp, voor zo`n 150 euro en daarvan heb ik er meerdere in de collectie.

Uit die verparing, krijg je dus onderstaande uitkomsten;

12.5% = nominaat kleur (waarde = 25)

12.5% = Gen A (waarde = 150)

12.5% = Gen B (waarde = 150)

12.5% = Gen C (waarde = 200)

12.5% = Gen A + Gen B (waarde = 500)

12.5% = Gen A + Gen C (waarde = 400)

12.5% = Gen B + Gen C (waarde = 600)

12.5% = Gen A + Gen B + Gen C (waarde = 1500)

Totaal = 3525.

Echter, zoals eerder gezegd is een gemiddeld legsel 4 eieren (dat is echt het minimale).

Dus de totale opbrengst wordt dan in theorie: € 1762.50

Dan heb je dus 1 vrouw = 1 legsel.

4-10 vrouwen per seizoen per man is normaal, maar laten we uitgaan van het minimale = 4 vrouwen.

4 x € 1762.50 = € 7050.00

 

Verkoop ik die man, loop ik 7050 mis in het seizoen. Kortom; geen optie.

 

En daarnaast, iets waar ik al enigszins bang voor was toen ik dit topic begon, zien jullie het heel zakelijk. Opzich logisch, maar vergeet niet dat het dieren zijn hè.

Het is niet dat er een voorraad T-shirts ingekocht is, dat er vervolgens geld nodig is en dat een deel van de voorraad verkocht kan worden om het benodigde geld te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Begrijp niet goed hoe je kunt zeggen dat je daar het geld niet voor hebt. Immers uitgaande van die 200 euro per maand, je stelde dat je onder andere slangen met een waarde van 200 euro bezit. Ik zou zeggen verkoop er een dan heb je al de huur van het eerste half jaar en kun je van start gaan. Veel beter nog, zet eens een goed ondernemingsplan op, zorg voor een uitgewerkte financiele paragraaf (omzet, investeringen, exploitatie en cash flow) Daaruit volgt dan vanzelf hoeveel investering je nodig hebt, en wat de cashflow gedurende het eerste jaar naar verwachting zal zijn. Op basis daarvan kun je dan hetzij financiering aantrekken , hetzij een aantal slangen verkopen om het benodigde kapitaal te verkrijgen hetzij een combinatie daarvan.

JouwOnderneming biedt ondernemingsplan software voor startende ondernemers. Een bedrijfsplan maken gaat eenvoudig en professioneel met onze software. Tevens ondersteuning via email en telefoon
Link naar reactie
  • 0

Beste JDirks,

 

Persoonlijk heb ik zoals de meeste mensen hier helemaal geen verstand van slangen. Ik wil me dan ook niet mengen in of iets rendabel is of niet. Ik kijk altijd heel erg realistisch - of noem het 'droog' - naar dit soort situaties. Er spelen in mijn optiek meerdere aspecten een belangrijke rol.

 

1. Persoonlijk aspect:

Momenteel leef je van je vriendin. Nu ben je nog jong en maakt dat natuurlijk ook helemaal niet uit maar ik kan me voorstellen dat dit zeer frustrerend moet zijn. Vanuit dit perspectief zou ik in jouw situatie niet graag een schuld van 20.000 euro op je vriendin af willen schuiven, ongeacht of je het makkelijk terug denkt te kunnen verdienen of niet.

 

Daarom zou ik vanuit een persoonlijk gevoel (wel willen bijdragen maar geen investering doen) neigen naar een constructie waarbij je vanuit je huidige 'voorraad' kleinschalig geld gaat omzetten. Voorwaarde is dan wel dat je de winst weer investeerd in je bedrijf waardoor je (danwel langzaam) groeit.

 

Ik ben het wel met een aantal voorgangers eens dat je rekening moet houden met de toekomst. Wellicht willen jullie nu geen kinderen maar over 5 jaar wel. Is je bedrijf over 5 jaar dusdanig winstgevend dat je daarmee je gezin kan onderhouden? Gezien de huidige arbeidsmarkt is het wellicht slim om éérst een onderneming op te starten welk vrijwel geen investering vereist.

 

(bijv. door een service gerichte onderneming te starten of een business model waarbij de klant eerst de betaling doet, jij daarna pas inkoopt en vervolgens de producten verzend).

 

Hierdoor kan je zowel (iets) bijdragen aan het gezin alsmede wat geld opzij zetten voor deze slangenhobby ofwel toekomstige onderneming.

 

2. Zakelijk gevoel

Zowel mijn ervaring als gevoel heeft mij geleerd dat je voordat je een onderneming begint niet moet 'denken' maar 'weten'. Hiermee bedoel ik dat je bij een business idee 100% zeker moet weten dat het geld op gaat leveren in plaats van kosten, daarbij is het belangrijk dat je zeker weet dat je beeld klopt (dus geen roze bril). Een voorbeeld uit eigen ervaring:

 

Ik 'dacht' een goed idee te hebben. Vervolgens heb ik een aantal producten uit China over laten komen waarvan ik weet dat ik een paar Euro per stuk kon verdienen. Na een voorraad van 500 euro ingekocht te hebben wilde ik beginnen. Echter moest ik eerst een webshop maken. Helaas ben ik niet zo'n held met het bouwen hiervan dus dat zou wat geld gaan kosten. Nu gaat het niet om grote bedragen maar ik zou toch aardige voorraden aan moeten leggen en alsnog belachelijk aantal producten moeten verkopen voordat ik uberhaupt mijn investering terug zou verdienen.

 

Een week later kwam ik op een veel beter idee (wel gerelateerd aan het eerder genoemde product). Na goed nagedacht te hebben wist ik zeker dat dit idee veel beter was. Ik had geen beginvoorraad en geen website nodig, en daarnaast kon ik in plaats van Euro's ineens tientallen Euro's per product verdienen!

 

Achteraf gezien had ik met het eerste idee met veel hard werk 1000 euro netto per maand kunnen verdienen, niet echt heel spannend maar in jouw situatie bijvoorbeeld al erg aangenaam. Het het tweede idee waarbij ik '100% zeker wist' dat het zou werken verdien ik nu gemiddeld 3000 euro (netto) per maand. Ik kon ensich wel werk vinden maar niet goed genoeg om een visum voor mijn vrouw te kunnen regelen (hierdoor was ik enige duizenden Euro's per jaar kwijt aan visumkosten, ergo ik kon helemaal niets sparen of aan luxe uitgeven).

 

Door te gaan voor 'weten' in plaats van 'denken' zijn wij nu getrouwd, hebben we een eigen huis, verwachten we binnenkort een baby en belangrijker nog: we hebben financiele zekerheid voor de toekomst! Daarnaast neemt het gevoel van eigenwaarde ook significant toe.

 

Wat ik hiermee wil zeggen is dat misschien slangen fokken iets is waarmee je 'denkt' genoeg te kunnen verdienen, wellicht is bijvoorbeeld de handel in slangenhuid naar laat ik zeggen China, Brazilie of een ander opkomend land wel iets waarmee je na enig onderzoek 'weet' geld te kunnen verdienen!

 

Zonder investering heb ik nu een vast salaris van 3000 euro per maand. Dus weet je echt 100% zeker dat de slangenfokkerij genoeg geld op zal leveren denk dan aan de volgende twee opties:

 

1) Zoek toch een uitzendbaan of een andere bron van inkomsten (andere onderneming) om je fokkerij mee te financieren.

 

2) Start klein met de dieren die je nu hebt (bij je moeder) en groei langzaam maar zeker naar een professionele onderneming. Begin dus echt bij je moeder thuis, zodra je inkomsten hebt zet je dat opzij voor de huur van een grotere ruimte en voor meer 'voorraad'. Zodra je de grotere ruimte kan betalen heb je ten eerste het probleem met je moeder niet meer en heb je de ruimte om te groeien! Begint klein maar kan groot eindigen, zonder grote risico's. Zie het als volgt: nu ben je (grof gezegd) financieel nutteloos voor je vriendin, dus slechter kan niet. Door op deze wijze langzaam te groeien ben je mogelijk in 1-2-3 jaar groot genoeg om wel een aanzienlijke bijdrage te leveren en heb je geen risico met andermans geld aangegaan.

 

3) Start je onderneming en neem een enorm risico met mogelijke toekomstige schulden (die je niet terug kan betalen aangezien je nu ook al geen baan kan vinden). In dit geval zou ik om een persoonlijke lening vragen bij familie, niet bij je vriendin. Mocht het ooit onverhoopt uitgaan - of uitgaan omdat je onverhoopt haar geld kwijtraakt - dan heb jij een gigantisch probleem!

 

....

 

Sorry, ik moet het hierbij laten. Ik ben momenteel in China maar door het tijdverschil is het alweer vrij laat. Ik zal morgen kijken of ik teveel spam heb geschreven of nog iets zinnigs weet toe te voegen!

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
En daarnaast, iets waar ik al enigszins bang voor was toen ik dit topic begon, zien jullie het heel zakelijk. Opzich logisch, maar vergeet niet dat het dieren zijn hè.

 

Volgens mij ben jij hier de zakenman in dieren ...

 

Wel 20.000 per jaar kunnen verdienen maar geen 200 euro per maand kunnen missen. Ondernemen is risico nemen, als jij overtuigd bent van je plan, doe het dan gewoon. De inkomsten van je verkoop wegen toch ruim op tegen de kosten van de huur dus wat is nu het probleem dan?

 

Gr

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

En daarnaast, iets waar ik al enigszins bang voor was toen ik dit topic begon, zien jullie het heel zakelijk. Opzich logisch, maar vergeet niet dat het dieren zijn hè.

 

Volgens mij ben jij hier de zakenman in dieren ...

 

Wel 20.000 per jaar kunnen verdienen maar geen 200 euro per maand kunnen missen. Ondernemen is risico nemen, als jij overtuigd bent van je plan, doe het dan gewoon. De inkomsten van je verkoop wegen toch ruim op tegen de kosten van de huur dus wat is nu het probleem dan?

 

Gr

Devlinx

Als je iets beter leest voordat je reageert, had je niet hoeven reageren.

Of beter gezegd, dan had je die vraag niet hoeven stellen.

Kweken kan niet zonder ruimte, dus geen omzet. Zonder omzet geen ruimte. Dát is het probleem.

 

 

Edit; Reactie op het bericht van HITC komt later. Daar moet ik even goed voor gaan zitten nadat ik het meerdere malen tot me door heb laten dringen :)

Link naar reactie
  • 0
Kweken kan niet zonder ruimte, dus geen omzet. Zonder omzet geen ruimte. Dát is het probleem

 

Dat is juist mijn punt, dat is je oplossing toch gewoon. Huur een ruimte, garagebox oid en maak omzet, en daarvan betaal je de huur. Daar heb je toch geen startkapitaal voor nodig ? Je berekent ons toch voor zelf dat het eigenlijk niks kost ?

 

Als ruimte je probleem is dan moet je daar ook de oplossing zoeken. En als je een bedrijfsruimte neemt heb je wellicht een stuk minder last van die vergunningen.

 

Gr

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Slangen, mooie dieren. Om wat voor slangen gaat het eigenlijk?

 

Heel kort inhoudelijk. Als je inderdaad een ruimte nodig hebt voor ca. EUR 200 per maand, dan kan je dat natuurlijk met een baantje van 5 a 6 uur per week al bekostigen. De slangen leven dan weliswaar even niet bij je in huis, maar je lost wel het probleem van de ruimte op. Vervolgens kan je helemaal losgaan op het realiseren van die 25K. Dan heb je waarschijnlijk ook wel de middelen om de situatie naar je hand te zetten.

 

Maar ik kan me best voorstellen dat het lastig is in dit specifieke geval om afstand te nemen.

 

Heb je overigens een blog o.i.d.?

Link naar reactie
  • 0
Maar hoe moet ik een pand gaan huren dan? Waar haal ik dat geld vandaan?

 

Waar haal je 200 euro vandaan als je wasmachine stuk is?

Come on, be serious, het zijn toch de kosten niet t.o.v. van de opbrengsten die je gaat maken.

 

FFF netwerk? Werken? Smartphone verkopen? Stoppen met roken. Slangetje verkopen. Weet ik veel, jij wilt ondernemen dus je zult er zelf iets voor moeten doen of laten.

 

Ik zie niet in waarom je niet gewoon een baan erbij kunt nemen.

 

Gr

Devlinx

 

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat er ook wel een plekje te vinden is op een boerderij. Wat extra betalen voor de energie en misschien ziet de boer er dan zelf ook wel brood in. En als er eens eentje ontsnapt is er niks aan de hand want de varkentjes lusten ze rauw.

Link naar reactie
  • 0

Een baan voor enkele uren per week zou inderdaad uitkomst bieden, maar dat is nou net iets wat in Emmen (hoogste werkloosheids % in NL) en omstreken niet lukt.

Sta bij 9 verschillende uitzendbureaus ingeschreven voor alle soorten werk in een straal van 30km rondom Emmen, maar er is gewoon niets.

Mijn vriendin werkt in een bedrijf waar normaliter veel uitzendkrachten lopen, maar ook die zijn er allemaal uitgegaan.

 

Vandaar ook dat ik zoek naar alternatieven om zo snel mogelijk eigen inkomen te genereren zodat ik gewoon 'werk' heb.

Binnenkort maar eens orriënteren op het gebied van investeerders... Kijken of daar wat mee te doen is.

Het idee wordt dan dat ik maandelijks een vast bedrag zal 'krijgen' waarmee we de huur van die 100m² woning kunnen betalen (± 500 p/m) om zo de meest ideale situatie te creëeren.

Vervolgens zien te regelen dat er enkel rente betaald wordt over het 'opgenomen' bedrag (doorlopend krediet idee) en vervolgens een regeling dat alles binnen 3 jaar max afbetaald is (lening + rente).

Vermoedelijk sneller aangezien ik wellicht na het eerste kweekseizoen (en zeker na het tweede) zelf de huur kan betalen.

Dan zit je dus op een lening van maximaal 18.000 (500 p/m = 6000 p.j.) in 3 jaar + de rente (zo`n 7%?) = ± 20.000.

 

Met de rentepercentages kan ik overigens volledig fout zitten hoor. Heb even snel op independer gekeken.

Link naar reactie
  • 0

Een baan voor enkele uren per week zou inderdaad uitkomst bieden, maar dat is nou net iets wat in Emmen (hoogste werkloosheids % in NL) en omstreken niet lukt.

Sta bij 9 verschillende uitzendbureaus ingeschreven voor alle soorten werk in een straal van 30km rondom Emmen, maar er is gewoon niets.

Mijn vriendin werkt in een bedrijf waar normaliter veel uitzendkrachten lopen, maar ook die zijn er allemaal uitgegaan.

 

Vandaar ook dat ik zoek naar alternatieven om zo snel mogelijk eigen inkomen te genereren zodat ik gewoon 'werk' heb.

Binnenkort maar eens orriënteren op het gebied van investeerders... Kijken of daar wat mee te doen is.

Het idee wordt dan dat ik maandelijks een vast bedrag zal 'krijgen' waarmee we de huur van die 100m² woning kunnen betalen (± 500 p/m) om zo de meest ideale situatie te creëeren.

Vervolgens zien te regelen dat er enkel rente betaald wordt over het 'opgenomen' bedrag (doorlopend krediet idee) en vervolgens een regeling dat alles binnen 3 jaar max afbetaald is (lening + rente).

Vermoedelijk sneller aangezien ik wellicht na het eerste kweekseizoen (en zeker na het tweede) zelf de huur kan betalen.

Dan zit je dus op een lening van maximaal 18.000 (500 p/m = 6000 p.j.) in 3 jaar + de rente (zo`n 7%?) = ± 20.000.

 

Met de rentepercentages kan ik overigens volledig fout zitten hoor. Heb even snel op independer gekeken.

 

Elke dag bellen naar de uitzendbureaus. Op een gegeven moment zijn ze het zo zat, dat ze je hoe dan ook werk gaan bieden.

En die investeerders zijn 'koudbloediger' dan je klaarblijkelijk denkt. Die gaan je echt geen 500 per maand geven om de boel op te zetten.

 

Hoe dan ook, succes!

Link naar reactie
  • 0

Alsof ik dat nog niet geprobeerd heb >;(

Maar als er niets is (muv banen waar gespecialiseerde opleidingen vereist zijn), kunnen ze ook niets geven hè ;)

 

Die investeerders kom ik dan wel achter, ben benieuwd. Ik heb in ieder geval goede hoop (zonder hoop kom je immers nergens) en anders wordt het zoeken naar iemand in de kennissen/vriendenkring, al ben ik daar niet zo`n voorstander van.

Link naar reactie
  • 0

Die investeerders kom ik dan wel achter, ben benieuwd. Ik heb in ieder geval goede hoop (zonder hoop kom je immers nergens) en anders wordt het zoeken naar iemand in de kennissen/vriendenkring, al ben ik daar niet zo`n voorstander van.

 

Bank geeft sowieso niets.

 

Een doorlopend krediet van wij-geven-geld-aan-iedereen-ongeacht-of-ze-het-terug-kunnen-betalen.nl gaat je al snel 15-25% rente op jaarbasis kosten. Creditcard krediet kost ook geloof ik 16% dus beide zijn absoluut geen optie!

 

Investeerder wil alleen Return On Investment, waarbij gezien je verleden (geen track record) de vraag is of ze uberhaupt willen investeren. Het kan zijn dat er een investeerder is die akkoord gaat met enkel een rentebetaling over de eerste 3 jaar echter dan zal er waarschijnlijk wel gesproken worden over een % van de winst na drie jaar wat voor hem is (of een royalty-systeem). Hij/zij wil enkel het geld met winst terug zien en drie jaar is daarbij een vrij lange wacht voor een investeerder. Ik acht de kans dan ook zéér klein, tenzij de investeerder deze wereld goed kent.

 

Dan blijft enkel de familie/vriendenkring over waarbij een persoonlijke lening mogelijk uitkomst biedt. Daarbij betaal je 6% rente (dit percentage is een verplicht minimum van de belastingdienst) over het geleende geld.

 

------------------------------------------------------------------------------------

 

Indien je een lening bij je ouders kunt krijgen dan zou de volgende constructie het slimst zijn:

 

Bij een scenario waarbij je 15000 euro nodig hebt over 3 jaar tijd.

 

01 juni 2013 neem je een persoonlijke lening van 5000 euro voor jaar I (houdt er wel rekening mee dat het leenbedrag rond de 400 euro groter moet zijn, dit om de rente over jaar I te kunnen betalen). Door niet meteen de volle 15.000 euro te lenen maar enkel wat je in het eerste jaar nodig hebt, bespaar je aanzienlijk op rentekosten.

 

Aangezien de bank momenteel een waardeloze rente over spaargeld geeft spreek je met je ouders af dat je feitelijk 3% rente aan hen zal betalen (dus niet de volle 6%). Dit doe je door uiteraard de verplichte maandelijks 6% rente over te maken, waarna zij om de maand, kwartaal of jaar de helft van die rente terug overmaken onder vermelding van "schenking".

 

Op 01 juni 2014 voeg je het tweede deel van de lening toe en op 01 juni 2015 het laatste deel. Voor jaar II en III zijn de rentelasten groter maar door de schenkmethode krijg je ook meer geld terug waardoor je feitelijk maar 37,50 tot 50 per maand aan rente betaalt in jaar III. Dat moet wel te doen zijn toch?

 

Persoonlijk zou ik het als ouders wel waarderen dat mocht je inderdaad in jaar III een aanzienlijke winst maken dat je dan een (klein) deel van die winst aan hun schenkt als bedankje aangezien zij wel een bijzonder groot risico hebben gelopen en zo gek waren (want de bank en investeerder beginnen er niet aan) om het geld uit te lenen.

 

------------------------------------------------------------------------------------

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.