• 0

Constructie bedrijfsauto parttime medewerker

Goedemorgen,

 

 

Qua registratie ben ik volledig nieuw hier, ik lees echter al jaar en dag mee op de forums en haal er veel informatie uit.

 

Nu ben ik echter op zoek naar wat creatieve oplossingen, waar de belastingdienst niet over schrijft.

 

We hebben sinds januari een dame op kantoor. Al met al een hele vooruitgang en we zijn ongelooflijk blij met haar aangezien het mij heel veel tijd scheelt en ik bezig kan zijn met andere dingen.

 

Zij stond vorige maand op het punt haar auto te verkopen en een kleinere te kopen. Omdat wij meerdere auto's in ons wagenpark voorzien hebben van reclame en onze aygo een echte eyecatcher is, wilde ik eigenlijk nog een aygo hebben waar zij dan mee kon rijden.

 

Mijn idee was: wij kopen de auto en plegen het onderhoud, jij betaalt de verzekering, brandstof en (nu nog niet van toepassing) de wegenbelasting.

 

Maar hoe kan ik dit in praktijk het beste uitvoeren?

 

Eerst overwoog ik om het fiscaal het makkelijkste te maken: auto kopen, op haar naam schrijven, contract laten tekenen dat de aygo ons eigendom blijft en klaar. Alleen heeft zij zo de voordelen en ik de nadelen: afschrijving niet kunnen boeken etc.

 

Dat was dus geen goede optie.

 

De verzekering zal ongeveer 30 euro per maand kosten, wegenbelasting is er nog niet en ze zegt zelf ongeveer 3 tot 4 duizend kilometer per jaar te rijden. Ze vond bijtelling overigens niet erg gaf ze aan.

 

Welke constructie kan ik het beste hanteren?

 

En wat voor contract moet ik opstellen? En hoe gaat dat met haar salaris?

 

Ik zou blij zijn met jullie suggesties want ik begrijp er geen fluit meer van wat ik moet, aangezien het anders is dan een leaseauto...

 

Gr.

 

Kris

 

EDIT: ik zal de auto zelf soms ook gebruiken voor werk en soms zal een van de jongens hem tijdens kantoortijd ook meenemen naar een projcect...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Welke constructie kan ik het beste hanteren?

Je maakt het volgens mijn veel moeilijker dan nodig ;)

 

het is een bedrijfsauto die haar ter beschikking wordt gesteld en waarvoor zij voor het privé gebruik een bijtelling krijgt.

Daarvoor heb je geen "creatieve" oplossingen nodig

 

Voor de werknemer is er geen verschil tussen een leaseauto of een auto die eigendom is van het bedrijf zelf. En je kunt haar - naast bijtelling - ook een werknemersbijdrage laten betalen. Die is - binnen bepaalde spelregels - voor haar ook weer geheel of gedeeltelijk in mindering te brengen op de bijtelling

 

En wat voor contract moet ik opstellen?

Gewoon een normale gebruikers/berijdersovereenkomst bedrijfsauto. Wijkt eigenlijk niet af van wat je een werknemer laat tekenen bij een leaseauto

 

En hoe gaat dat met haar salaris?

De bijtelling wordt in mindering gebracht op haar salaris, dat kan je salarisadministrateur / administratiekantoor voor je regelen

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

De bijtelling wordt in mindering gebracht op haar salaris, dat kan je salarisadministrateur / administratiekantoor voor je regelen

Bijtelling wordt helaas bij haar salaris opgeteld, de belasting die ze er over mag afdragen wordt dan weer in mindering gebracht op haar netto inkomen. Als het andersom zou zijn, had ik al lang een rijbewijs gehaald :P

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0
Bijtelling wordt helaas bij haar salaris opgeteld, de belasting die ze er over mag afdragen wordt dan weer in mindering gebracht op haar netto inkomen. Als het andersom zou zijn, had ik al lang een rijbewijs gehaald

Je zou je rijbewijs gehaald hebben als de bruto bijtelling van je netto salaris zou worden afgehaald? ;)

Uiteraard heb je gelijk: bijtelling wordt opgeteld bij het bruto salaris, maar verlaagd daardoor het netto salaris ten opzichte van de situatie waarin er nog geen bijtelling was

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Die eigen bijdrage van haar word dan denk ik van haar bruto salaris afgetrokken?

Om Marcel voor te zijn ;): nee, van de bruto bijtelling.

Maar in de praktijk komt dat uiteraard op hetzelfde neer

 

Dit geldt overigens alleen voor werknemerbijdragen die gedaan worden in het kader van bijdrage in het privé gebruik. Neem dat ook goed op in de berijdersovereenkomst.

Bijdragen werknemer voor een extra luxe uitvoering of grotere auto vallen daar uitdrukkelijk niet onder: die gaan dus direct van het netto salaris af.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Word zo blij van mijn registratie hier, zit meteen weer op andere topics te snuffelen, ik voel een addiction aankomen...

 

Met deze informatie kan ik in ieder geval goed uit de voeten.

 

Het zal een eigen bijdrage zijn omdat ze parttime medewerker is en een auto verstrekken in een kleine organisatie als de onze is wat te gortig.

 

De bijdrage zal dus op zo'n 50 euro per maand komen(en straks ook wegenbelasting). Daarnaast betaalt ze zelf de brandstof. Of is het fiscaal verstandiger en handiger om een tankpas te geven en de tankkosten met haar af te rekenen?

 

Aygo is gisteren overigens gestickerd: leuk zo twee exact dezelfde aygo's! Straks willen we hem aan haar overhandigen, maar eerst dus even contractjes in orde maken :)

 

Zo maar even zoeken naar voorbeeldcontracten

 

EDIT: Verzekeringstechnisch: moet ik haar schadevrije jaren gebruiken? En bij schade is het eigen risico voor haar rekening, is dat redelijk?

Link naar reactie
  • 1
EDIT: Verzekeringstechnisch: moet ik haar schadevrije jaren gebruiken?

Mag, en is in beider belang: premie wordt goedkoper en haar schadevrije jaren vervallen op deze manier niet na 1 jaar.

 

En bij schade is het eigen risico voor haar rekening, is dat redelijk?

Art 7:661 BW is dwingend recht. Doorbelasten eigen risico mag alleen bij schade ontstaan tijdens privé gebruik van de auto of bij bewuste roekeloosheid, of opzet uiteraard (maar dan is er meestal helemaal geen verzekeringsdekking) .

Eigen risico van schades tijdens zakelijk verkeer en woon/werkverkeer mag je niet doorbelasten, ook al gebeurt dit wel. Zie ook deze toelichting

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 298 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.