• 0

Holding en verloning via Payroll

Beste Allen,

 

Even kort terug naar de afgelopen weken. Ik en mijn 2 compagnons hebben een werk BV opgericht (A) (ieder 1/3 aandeel). Hieronder hangen 3 holdings/beheer BV's (B/C/D). Dit is inmiddels allemaal geregeld. Papierwerk is binnen van de notaris, balastingdienst, kamer van koophandel en ook de ING heeft haar best gedaan met de in totaal 4 rekeningen.

 

Het idee is dat wij alle 3 in dienst zijn van onze eigen holdings/beheer BV's. We willen dit graag uitbesteden aan een Payroll bedrijf. Bij dit bedrijf verloon ik (ook eigenaar van VOF) meerdere mensen en ben tevreden over dit bedrijf. Zei hebben aangegeven ons ook als DGA te kunnen verlonen. Prima, zo hebben wij hier geen extra werk van en wordt ons salaris afgehandeld en zorgen zij voor de overige afdrachten.

 

We hebben er voor gekozen dat ik (B) en 1 compagnon (C) een salaris krijgen van 1 euro per maand via payroll. Compagnon D krijgt 1250 euro per maand via payroll. Op basis hiervan wordt een managementfee uitgekeerd waarmee de salariskosten kunnen worden gedekt. De reden is dat ik (B) en compagnon (C) al een inkomen hebben uit VOF en slechts enkele uren per maand actief zijn in de BV. Compagnon D werkt echter fulltime in de werk BV en krijgt dus een (volwaardig) salaris.

 

Vraag: Gaat dit goed qua belastingdienst? We kunnen niet direct voldoen aan het gebruikelijk loon DGA-salaris en zullen hiervoor dus uitstel aanvragen tot de BV de lasten kan dragen à driemaal 43.000 euro.

Vraag: 1 werkmaatschappij heeft helaas niet automatisch een loonheffingsnummer gekregen. Aanvragen via een formulier zou voldoende moeten zijn?

Vraag: 1 werkmaatschappij heeft helaas niet automatisch informatie gekregen over vennootschapsbelasting (brief bevestiging belastingdienst). Hoe is dit op te lossen of wellicht geen ramp?

Vraag: Moeten wij als DGA's, in dienst van onze holding/beheer BV's, ook het formulier "Loonbelastingverklaring" invullen?

Vraag: Zijn wij nu wel of niet sociaal verzekerd?

Vraag: Als laatste... doe ik iets verkeerd? Sla ik iets over? Kan iets beter? Of hebben jullie simpelweg tips/trucs.

 

Alvast bedankt voor de hulp.

 

“An optimist sees opportunities in every difficulty. A pessimist sees difficulties in every opportunity.”

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Vraag: Gaat dit goed qua belastingdienst? We kunnen niet direct voldoen aan het gebruikelijk loon DGA-salaris en zullen hiervoor dus uitstel aanvragen tot de BV de lasten kan dragen à driemaal 43.000 euro.

Ik snap geen biet van de hele payroll constructie voor de DGA's . Waar is dit in vredesnaam voor nodig? Wie heeft dat geadviseerd? De salarissen zelf zijn ook absoluut niet kloppend, hier ga je bij een controle goed nat mee

 

Vraag: Zijn wij nu wel of niet sociaal verzekerd?

In principe niet als jullie gelijkwaardig zijn. Het aandelenbelang is gelijkwaardig verdeeld, als ook stemrecht en de overige bevoegdheden gelijkwaardig zijn is niemand verplicht sociaal verzekerd. Maar de vreemde payrolconstructie gooit roet in het eten: wellicht dat jullie daardoor wel premies WW/WIA afdragen maar formeel daar nog steeds geen enkel recht aan kunnen ontlenen.

 

Ik en mijn 2 compagnons hebben een werk BV opgericht (A) (ieder 1/3 aandeel). Hieronder hangen 3 holdings/beheer BV's (B/C/D).

Lijkt me stug dat de holdings onder de werkmij hangen. Ik neem aan dat de holdings eigenaar zijn van werkmij, en niet andersom. Zo niet dan is er pas echt iets gruwelijks mis...

 

Vraag: Als laatste... doe ik iets verkeerd? Sla ik iets over? Kan iets beter? Of hebben jullie simpelweg tips/trucs.

Ik heb het vermoeden dat hier veel verkeerd gaat. De salarissen, de IMHO onnodige payrolconstructie, het lijkt allemaal van geen kant te kloppen. Ik adviseer je om een goede fiscalist of bedrijfsadviseur te raadplegen.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Vraag: Gaat dit goed qua belastingdienst? We kunnen niet direct voldoen aan het gebruikelijk loon DGA-salaris en zullen hiervoor dus uitstel aanvragen tot de BV de lasten kan dragen à driemaal 43.000 euro.

 

Nee, dit gaat in mijn ogen helemaal niet goed:

[*]Als DGA ben je conform de wet loonbelasting in dienst bij de BV, de BV is dus inhoudingsplichtig. Het helde idee achte payroll is dat de arbeidsovereenkomst en dus de inhoudingsplicht bij de payroller ligt. Dat kan bij een DGA imho nooit het geval zijn.

[*]Als je slechts enkele uren in de week voor de BV actief bent geldt een gebruikelijklooneis naar rato van het aantal uren. Dus bij een activiteit van vier uur hoeft er maar een tiende van dit gebruikelijk loon uitgekeerd te worden.

[*]Het gebruikelijk loon kan overigens heel wat meer bedragen dan € 43.000,00.

 

Vraag: 1 werkmaatschappij heeft helaas niet automatisch een loonheffingsnummer gekregen. Aanvragen via een formulier zou voldoende moeten zijn?

[*]Ja, dat zou voldoende moeten zijn. Een LH-nummer krijg je nooit automatisch.

[*]Met de aanvraag van een LH-nummer geef je aan dat je inhoudingsplicht hebt - dat strookt niet met de opmerking over payrolling.

[*]Wat overigens wel kan is dat de payroller de loonadministratie doet. Dat is heel iets anders.

 

Vraag: 1 werkmaatschappij heeft helaas niet automatisch informatie gekregen over vennootschapsbelasting (brief bevestiging belastingdienst). Hoe is dit op te lossen of wellicht geen ramp?

Geen ramp. Kun je alsnog vragen en anders weten ze je wel te vinden ;D

 

Vraag: Moeten wij als DGA's, in dienst van onze holding/beheer BV's, ook het formulier "Loonbelastingverklaring" invullen?

Zeker, tenzij je geen gebruik wilt maken van de loonheffingskortingen omdat je toch nog elders inkomen hebt.

 

Vraag: Zijn wij nu wel of niet sociaal verzekerd?

Bij een gelijke verdeling van de aandelen zijn jullie nevengeschikt en ben je dus niet verplicht sociaal verzekerd.

 

Vraag: Als laatste... doe ik iets verkeerd? Sla ik iets over? Kan iets beter? Of hebben jullie simpelweg tips/trucs.

 

Ja, je doet iets verkeerd. Praat hierover met jouw adviseur. Kost een paar centen maar scheelt later een hele hoop tranen. Dit kun je niet op je eentje doen als het niet je vak is.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Bij een gelijke verdeling van de aandelen zijn jullie nevengeschikt en ben je dus niet verplicht sociaal verzekerd.

Wil het niet complexer maken dan het is, maar alleen gelijke verdeling aandelen is niet altijd genoeg: er moet ook feitelijk sprake zijn van gelijkwaardigheid qua bevoegdheden, stemrecht en gedrag.

Als één van de 1/3 aandeelhouders bijvoorbeeld enig eigenaar is van een pand, machinepark en/of het intellectuele eigendom is er ondanks het gelijkwaardige aandelenbelang mogelijk wel sprake van sociale verzekeringsplicht van de overige 2 DGA's

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat term payroll en loonadministratie door payroll-bedrijf even door elkaar heb gehaald. Dit bedrijf gaat voor ons inderdaad de loonadministratie voeren zodat dit niet zelf gedaan hoeft tot worden. Op internet zie je veel bedrijven die dergelijke diensten aanbieden aan DGA's. We zijn dus niet in loondienst van de payroll maar slaaf van onze eigen holding met loonadministratie uitbesteed.

“An optimist sees opportunities in every difficulty. A pessimist sees difficulties in every opportunity.”

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.