• 0

HELP!! Geen fiscaal inzicht in de kosten die gaan komen

Beste Leden,

 

Ik wil een eigen rijschool gaan starten, maar fiscaal kan ik de kosten maar niet in kaart brengen en hier wil ik toch graag rekening mee houden.

 

Ik heb geprobeerd om mijn verhaal hier neer te zetten, maar dat zag er zeer slordig uit. Vandaar dat ik het in word heb getypt en als bijlage heb upgeload.

 

Ik hoop dat ik met jullie hulp wat wijzer wordt...

 

Alvast heel erg bedankt!

Higherlevel.doc

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik woon in een omgeving waar iedereen 30 euro vraagt, of zelfs nog minder. Wellicht dat ik mijn doelgroep ergens anders zoek, maar dan nog snap ik niet hoe de belastingdienst bepaald wat er betaald en hoeveel er betaald moet worden. Ik heb mijzelf bijvoorbeeld geeneens loon gegeven.. Opbrengsten- alle kosten= winst en tevens dus mijn inkomsten.

Over deze inkomsten betaal ik volgens mijn berekening belachelijk veel belasting, naast de btw aangifte...

 

 

Link naar reactie
  • 0

even een snelle berekening waaraan geen rechten ontleend kunnen worden ;D

 

 

Winst uit de onderneming    € 16.000        € 16.000    

Zelfstandigenaftrek    9.403    –        

MKB-vrijstelling    924    –        

Inkomen box 1    5.673            

               

Belasting box 1    2.099            

Algemene heffingskorting    2.001    –        

Arbeidskorting    1.319    –        

Verschuldigde inkomstenbelasting    0        0    –

Inkomensafhankelijke bijdrage Zvw            321    –

Besteedbaar jaarinkomen            € 15.679

Link naar reactie
  • 0

en neem in je kosten een boekhouder mee aub...

 

Dat wilde ik zelf doen. Ik geef het aantal lesuren door * tarief en betaal daar per kwartaal 21% btw over. Alleen aan het einde van het jaar is het wat moeilijker...omdat ik niet helemaal snap hoe de belasting wordt berekend.

Maar misschien kom ik hier nog achter via jullie hulp :)

 

Anders idd een boekhouder...

Link naar reactie
  • 0

En hoeveel belasting moet ik dan betalen? Want over het besteedbaar inkomen, betaal je belasting..

 

0,0 dus als je naar de berekening kijkt uitgaande van 16000 euro winst uit ondernemen.

 

In Box 1 zou je dan 2099 moeten betalen maar omdat je heffingskortingen daar nog af gaan blijft er 0 te betalen :)

 

Zelfs bij 21000 winst uit onderneming betaal je nog 0 belasting uitgaande dat je zelfstandigenaftrek hebt.

 

Verder zou ik toch nog eens goed nadenken of je de administratie zelf wilt gaan doen, vraag in ieder geval eens prijzen op hiervoor bij wat kantoren in de buurt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je eenmalige kosten zijn niet allemaal eenmalig. Op de auto moet je afschrijven, die moet ook vervangen worden. Onderhoud zet je ook onterecht op eenmalig. Bij elkaar (auto, brandstof, boekhouder, verzekering, materiaal) zit je zo te lezen al gauw aan 1500 per maand.

 

Stel je dat daadwerkelijk je lesuren vol krijgt werk je ongeveer 46 weken per jaar 30 uur per week voor 30 euro. Dat is inclusief BTW, dus je zet feitelijk maar 24,79 per uur om. Anyway, in totaal is dat een bruto jaaromzet van 34.000.

 

Daar gaan genoemde kosten (12*1.500)=18.000 af. Bruto winst is dan 16.000. Indicatieve amateurberekening:

 

bruto winst       €16.000

Zelfstandigenaftrek       -€7.280

Startersaftrek (2012)    -€2.123

MKB-vrijstelling -€924

Inkomen box 1       €5.673

 

Belasting box 1       €2.099

 

Algemene heffingskorting (2013)       -€2.001

Arbeidskorting       -€104

Zorgverzekering (ZVW)       €284

Inkomstenbelasting (belasting-korting+zvw)       €278

 

Besteedbaar netto jaarinkomen       €15.722

Besteedbaar gemiddeld netto maandinkomen       €1.310

 

Tussendoor heb ik arbeidsongeschiktheidsverzekering, hypotheekrentevoordeel en oudedagsreserve nog weggelaten. En uitgaande van een eenmanszaak als ondernemer voor de inkomstenbelasting, waarbij je het urencriterium haalt.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De reden waarom de meeste rijscholen wel onder die (uit de lucht gegrepen) 30 euro hun lessen kunnen aanbieden:

Klant neemt 40 rijlessen. De rijschool schrijft maar 10 of 20 uren in de boeken met daarbij de uitleg dat deze persoon al aardig kon rijden of ergens anders al lessen genomen had. De klant betaald in contanten uit. Voilá!

 

Volgens de belastingpapieren is er nauwelijks geld voor droog brood... de portemonnaie zegt iets anders.

 

Dit mag uiteraard niet.

 

 

Om toch nog bij te dragen aan jouw situatie:

Neem een boekhouder. De kosten verdient hij/zij makkelijk voor je terug!

Link naar reactie
  • 0

Nu vraag ik me af, die startersaftrek, mkb vrijstelling... geld dat alleen voor het eerste jaar?

Startersaftrek mag je 3 jaren in de eerste 5 jaar van je onderneming gebruiken (is niet helemaal hoe het geformuleerd is maar daar komt het op neer) maar alleen als je aan het urencriterium voldoet. Na die 2 jaar heb je nog wel zelfstandigenaftrek a 7.280 euro.

MKB winstvrijstelling geldt altijd.

 

Vergeet overigens de bijtelling niet als je auto ook prive gaat rijden.

Link naar reactie
  • 0

Startersaftrek mag je 2 jaren in de eerste 5 jaar van je onderneming gebruiken (is niet helemaal hoe het geformuleerd is maar daar komt het op neer) maar alleen als je aan het urencriterium voldoet.

 

Bijna ;)

De eerste drie jaar heb je recht op zelfstandigenaftrek, zie de belastingdienst.

Bovendien moet je gebruik maken van de startersaftrek als je er recht op hebt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Startersaftrek mag je 2 jaren in de eerste 5 jaar van je onderneming gebruiken (is niet helemaal hoe het geformuleerd is maar daar komt het op neer) maar alleen als je aan het urencriterium voldoet.

 

Bijna ;)

De eerste drie jaar heb je recht op zelfstandigenaftrek, zie de belastingdienst.

Bovendien moet je gebruik maken van de startersaftrek als je er recht op hebt.

Ik neem aan dat je startersaftrek bedoelt? Dat is inderdaad 3 jaar in plaats van 2 (staat een beetje cryptisch op de site van de belastingdienst, mijn fout, ik heb het aangepast). Zelfstandigenaftrek heb je toch altijd?

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je startersaftrek bedoelt? Dat is inderdaad 3 jaar in plaats van 2 (staat een beetje cryptisch op de site van de belastingdienst, mijn fout, ik heb het aangepast). Zelfstandigenaftrek heb je toch altijd?

 

Klopt helemaal, ik bedoel de startersaftrek.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Neem een boekhouder. De kosten verdient hij/zij makkelijk voor je terug!

 

Of verdiep je een beetje in de belastingaanslag. Die is voor ondernemers ietwat anders dan voor werknemers. Eerst rijles nemen in belastingen, dan pas aanslagen gaan invullen!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat is jammer. Dus na die 2/3 jaar moet je je omzet verhogen? Hoe kun je dan die kosten gaan dekken?

 

 

Je uurtarief naar een normaal bedrag verhogen vanaf het begin? aarom wil je voor een habbekrats gaan werken? bied kwaliteit,dan komen de klanten vanzelf. Ik ken genoeg rijscholen die boven de 40 euro per uur zitten en stampvol zitten.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Dat is jammer. Dus na die 2/3 jaar moet je je omzet verhogen? Hoe kun je dan die kosten gaan dekken?

 

 

Je uurtarief naar een normaal bedrag verhogen vanaf het begin? aarom wil je voor een habbekrats gaan werken? bied kwaliteit,dan komen de klanten vanzelf. Ik ken genoeg rijscholen die boven de 40 euro per uur zitten en stampvol zitten.

 

Danny

 

Dat zou een idee zijn ja. Dan moet ik wel buiten mijn woonplek gaan werken..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.