• 0

Weer dat urencriterium

Jullie zullen er wel moe van worden en ik heb ook heel wat topics over het urencriterium doorgespit, maar toch wil ik mijn situatie hier nog voorleggen ter advies.

 

Ik ben al sinds eind 2011 ingeschreven bij de KvK, maar heb er eigenlijk tot aan begin dit jaar niks mee gedaan. Nu ben ik vanaf dit jaar hard aan het werk voor mijzelf naast mijn fulltime baan. Dit is eigenlijk allemaal voor eigen rekening, ik loop dus ook wel degelijk risico en ik hou nu ook de administratie netjes bij. Voor de belastingdienst wordt ik overigens al sinds 2011 als ondernemer gezien, ik krijg namelijk telkens het verzoek aangifte te doen, hoewel ik die elke keer leeg terugstuur.

 

Het enige wat ik tot nu toe wat minder goed bijgehouden heb, maar waar ik nu wel mee bezig ben is de urenadministratie. Ik zou als ik het zo schat wel zeggen dat ik aan de 1255 in dit jaar kom. Echter nu lees ik overal op dit forum dat het met een vaste baan ernaast haast onmogelijk is en ook al red je het dan gelooft de belastingdienst het niet.

 

Dit is dus een probleem voor mij, ik werk wel degelijk 3 uur per dag en in het weekend 12 uur dan kom je al ruim boven die eis uit. Omdat ik alleen maar online werk en geen uren schrijf aan klanten is het echter moeilijk aan te tonen.

 

Ik ben nu begonnen met een excel sheet waar ik dan per datum neerzet hoeveel tijd ik in minuten besteed heb aan o.a. coderen, lezen, emailen, bellen, hosting, skype, etc...

 

Nu vind ik dit persoonlijk zonde van mijn tijd en is de enige reden dat ik dit doe voor die urenadministratie. Daarom zou ik graag willen weten of er andere leden zijn die in een soortgelijke situatie zaten en met succes het urencriterium behaald hebben (in de ogen van de BD).

 

Alternatief zou zijn minder werken in mijn fulltime baan (is niet mogelijk op het moment), of einde van het jaar stoppen en dan fulltime voor mijzelf werken zodat ik toch aan het urencriterium kom en die 4k netto nog mee kan nemen. Blijven werken en de dure aankopen naar voren halen gaat geloof ik ook niet werken ivm de afschrijving die in 3jr plaats moet vinden.

 

Nou ja ik hoor graag van anderen hoe zij met deze situatie om zijn gegaan!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is zeker niet onmogelijk om naast een vaste baan aan de 1225 uur in een kalenderjaar te komen. Maar je moet er ook niet gek van opkijken dat een inspecteur daar dan wel enige onderbouwing van wil zien.

Je bent helemaal vrij hoe je die onderbouwing levert, maar zoals je zelf al schrijft, kan dat bijna alleen maar in de vorm van een urenadministratie. Je kunt ook alle geschreven code en alle emails uitprinten, en zeggen dat je voor een A4'tje code gemiddeld een uur nodig hebt en voor een A4 mail gemiddeld 15 minuten, maar dat wordt een berg papier waar je U tegen zegt.

 

Ik denk niet dat het nodig is om je uren tot aan de minuut nauwkeurig te gaan noteren. Als jij kunt aangeven wat je grofweg hebt gedaan, aan welke (sub)projecten je gewerkt hebt, met wie je contact hebt gehad, geeft dat al een goed beeld van bestede tijd. Het is de inspecteur er niet om te doen om je efficiency te beoordelen, hij moet beoordelen of jij die tijd er in gestoken hebt.

 

 

Ik weet niet wie je verteld heeft dat je "4k netto mee kan nemen", ik hoop dat je er van op de hoogte bent dat dat volledig afhankelijk is van je situatie. Als jij toch al nauwelijks belasting betaalt (stel dat), dan gaat de ondernemersaftrek ook niet echt zoden aan de dijk zetten.

Afschrijvingen gaan sinds 2007 overigens in vijf jaar.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Allereerst bedankt voor jullie reacties!

 

Ok, ja ik ben dus tot nu toe wat laks geweest in de administratie (heb alleen neergezet x uur vandaag). Ben nu begonnen met een programma wat TogglDesktop heet. En dan kan je zeg maar in en uitklokken en aan een activiteit een betekenisvolle naam zetten.

 

Nu ben ik bijvoorbeeld bezig met de activiteit " higherlevel" :p. Maar goed misschien dat het niet zo specifiek moet.

 

Ik heb dus wel genoeg sites/graphics liggen waar ik een hele tijd mee bezig ben geweest, de vraag is of de inspecteur dat ook zo inschat. Ik ga het nu gewoon op deze manier doen (wat natuurlijk ook heel manipuleerbaar is laten we eerlijk wezen) en dan hopen dat de BD het ook zo inschat. Ook kan ik hopelijk tegen het einde van het jaar 32 uur gaan werken, dus dan kan ik ook weer wat extra uren voor mijzelf erbij schrijven.

 

@Marcel

Ik verwacht ongeveer 20000 winst te halen dit jaar, maar goed dat kan natuurlijk altijd lager/hoger uitvallen echter deze berekening gaat in principe al op zolang ik maar boven de 10000 winst blijf (al is het dan voor de BD waarschijnlijk weer minder aannemelijk dat ik er 1255 uur in heb gestopt)

 

2013: 20.000 winst

 

Scenario 1:

20:000

-/- 2400 (MKB vrijstelling)

17.600 * 42% = €7392

 

Scenario 2:

20.000

-/- 7280 (zelfstandigenaftrek)

12720

-/- 2123 (startersaftrek)

10597

-/- 1272 (Mkb vrijstelling)

9325 * 42% = €3916

 

7392-3916 = €3476 Dus ja die 4k was inderdaad wat te veel, maar 3500 netto vind ik nog steeds veel geld

Link naar reactie
  • 0

Tijdens je fulltimebaan ben je dan nooit met je eigen business bezig? Al is het maar in je hoofd?

Jawel, maar laat het mijn baas maar niet horen ;). Maar goed ik denk dat ik die niet op kan voeren. Als bewijs heb ik natuurlijk wel heel veel e-mailverkeer met klanten.

Link naar reactie
  • 0

Tijdens je fulltimebaan ben je dan nooit met je eigen business bezig? Al is het maar in je hoofd?

Jawel, maar laat het mijn baas maar niet horen ;). Maar goed ik denk dat ik die niet op kan voeren. Als bewijs heb ik natuurlijk wel heel veel e-mailverkeer met klanten.

 

De meeste effectieve uren voor mijn business zijn die wanneer ik in bad zit, in de sauna of op het toilet. Waarom zou je die niet meetellen? De uren bij je baas lijken me bij uitstek geschikt om je eigen bedrijf te overvieuwen. Waarom zou je al dit soort uren niet mogen meetellen?

Link naar reactie
  • 0

Dat is waar, maar goed dat schrijf je niet allemaal op neem ik aan? Ik hou nu dus met zo'n timer bij hoeveel tijd ik ergens aan besteed, maar er zit ook veel offline tijd bij, dat ga ik toch niet echt bijhouden...

 

Elke minuut dat ik ergens aan denk de stopwatch aanzetten en dan klokken :). Lijkt mij dat de inspecteur toch wel enigszins coulant is met de urenadministratie?

Link naar reactie
  • 0

Ja dat kan ik natuurlijk wel doen (en zal ik ook doen).

 

Waarom ik eigenlijk dit topic ben begonnen is echter om erachter te komen of er uberhaupt andere ondernemers zijn die een fulltime baan hadden en waarvan de BD toch het urencriterium heeft goedgekeurd.

Dus ik twijfel er niet aan dat er ook andere leden zijn die 1255u gehaald hebben naast hun fulltime baan, maar wel of de BD dit ook zo ziet.

Link naar reactie
  • 0

Waarom ik eigenlijk dit topic ben begonnen is echter om erachter te komen of er uberhaupt andere ondernemers zijn die een fulltime baan hadden en waarvan de BD toch het urencriterium heeft goedgekeurd.

 

Ik heb met enige regelmaat cliënten met zowel een onderneming als een (bijna) voltijd baan ‘bij een baas’. Vaak vindt men dan ook wel dat er recht op zelfstandigenaftrek bestaat (dat men het urencriterium haalt dus).

 

In het verleden is het ook wel vaker voorgekomen dat de BD hier vraagtekens bij zet (of zelfs de neiging heeft om hier een streep doorheen te trekken).

Het is in mijn praktijk niet vaak gebeurd dat dit ook daadwerkelijk geëffectueerd wordt, dat de zelfstandigenaftrek van tafel gaat dus, wanneer je goed kan specificeren hoe je aan de vereiste uren komt.

 

Maar het is natuurlijk geen kwestie van om maar iets te roepen en denken dat alles vervolgens goed komt:

Je moet wel goed kunnen uitleggen wat je dan in al die uren gedaan hebt en dat vervolgens ook aannemelijk kunnen maken.

 

Link naar reactie
  • 0
Maar het is natuurlijk geen kwestie van om maar iets te roepen en denken dat alles vervolgens goed komt:

Je moet wel goed kunnen uitleggen wat je dan in al die uren gedaan hebt en dat vervolgens ook aannemelijk kunnen maken.

 

Ja, ik denk dat dat wel moet lukken in mijn geval. Nou ja ik zal vanaf nu mijn uren achter de computer gewoon netjes bijhouden en dan straks maar hopen dat de BD het honoreert.

 

Bedankt iig voor jullie hulp!

Link naar reactie
  • 0

Vooralsnog is die van de baan, inderdaad (behalve uiteraard voor startende ondernemers die de verhoogde zelfstandigenaftrek mogen toepassen).

 

Overigens is de belastingdienst (en de rechter) wel streng op het gebied van de urenadministratie (achteraf opstellen of schatten blijkt vaak onvoldoende om het aantal uren aannemelijk te maken). Daar staat tegenover dat de belastingdienst weer niet snel mag twijfelen aan een goed bijgehouden urenadministratie. Zo vond de Hoge Raad het niet zo'n probleem dat iemand meer dan de helft van zijn aan de onderneming bestede uren (706 uur en 600 uur aan andere zaken) had gebruikt om een website te bouwen. Verspreid over 3 jaar kostte die website die ondernemer zo'n 1800 uur en dat had hij allemaal goed bijgehouden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ok, ja het wordt wat lastig, ik heb wel gewoon een lijst met uren in de trend van:

5 januari: 3 uur

6 januari: 4 uur

etc...

 

Maar pas sinds het weekend klok ik echt in en uit. Maar goed ik hou het gewoon bij, geef het op en zie wel wat eruit komt. Als 1 persoon 800 uur doet over 1 website, kan het toch wel dat ik er honderden maak in 1255 uur ;).

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het hier nog niet voorbij zien komen, maar wil het graag even aanstippen. Het urencriterium bestaat uit twee onderdelen:

> Minimaal 1225 uur

> Meer dan de helft van de tijd besteed aan onderneming.

 

Dus als je fulltime in dienst bent, zal je ongeveer (47 weken * 5 dagen * 8 uur) 1.880 uur werken.

Als je dan bijvoorbeeld 1.300 uur voor je eigen onderneming maakt, dan zal dit minder dan de helft van het totaal aantal uren zijn.

In dit voorbeeld voldoe je dus niet aan je urencriterium.

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt, echter ik heb dit bedrijf pas 3 jaar:

 

U besteedt meer dan 50% van de tijd die u werkte aan 1 of meer ondernemingen

Was u in 1 van de 5 voorafgaande jaren geen ondernemer? Dan hoeft u niet te voldoen aan deze voorwaarde van 50%.

Link naar reactie
  • 0

 

De meeste effectieve uren voor mijn business zijn die wanneer ik in bad zit, in de sauna of op het toilet. Waarom zou je die niet meetellen? De uren bij je baas lijken me bij uitstek geschikt om je eigen bedrijf te overvieuwen. Waarom zou je al dit soort uren niet mogen meetellen?

 

Mag je de uren die je besteed aan je eigen onderneming meenemen voor het urencriterium? Terwijl dit in de 9-5 tijd van ''de baas'' valt?

Link naar reactie
  • 0

Lijkt mij stug dat je die mee kan tellen :).

 

Ik ben zelf trouwens gestopt met mijn 'normale' baan. Ik hou nog steeds uren bij, nou ja bijhouden ik klok in als ik begin en klok uit als ik een grote pauze neem of stop met werken.

 

Totaal nutteloos natuurlijk en ik doe het alleen voor de BD, zou ik dit nog steeds moeten doen of gaat de BD er wel vanuit dat ik aan het urencriterium voldoe nu ik de helft vh jaar fulltime gewerkt heb voor mijzelf?

Link naar reactie
  • 0

Mag je de uren die je besteed aan je eigen onderneming meenemen voor het urencriterium? Terwijl dit in de 9-5 tijd van ''de baas'' valt?

 

Zoals per PM al meegedeeld:

Als het om uren gaat die je ook daadwerkelijk hoort te werken voor de baas dan lijkt het mij lastig bewijsbaar.

Zijn het uren die wel op je contract staan maar die je niet betaald krijgt (bijv. ADV of onbetaald verlof) en vul je die uren met werk voor je bedrijf dan tellen ze wel mee.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

zou ik dit nog steeds moeten doen of gaat de BD er wel vanuit dat ik aan het urencriterium voldoe nu ik de helft vh jaar fulltime gewerkt heb voor mijzelf?

 

Ga er maar vanuit dat de BD daar zeker niet zomaar vanuit gaat. Iedereen kan dan wel roepen dat ze een half jaar fulltime gewerkt hebben in zijn/haar bedrijf. Dat bewijst niets en maakt zelfs niets aannemelijk.

Bovendien is een half jaar a 40 uur per week niet voldoende voor 1225 per jaar ;)

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Sorry bedoel uiteraard in combinatie met het werken wat ik parttime in het half jaar daarvoor gedaan heb. Maar goed daarnaast maak ik ook wel meer dan 40 uur per week nu.

 

Maar ja als het nodig is dan blijf ik het wel bijhouden :).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.