• 0

Copyright smurf

Goede avond allen,

 

Ik ben bezig met een aantal ontwerpjes voor mijn nieuwe collectie

En mijn vraag was hoe ver ik mag gaan met een bepaalde copyright.

Heb verschillende topics door gelezen maar wordt er niet wijzer van. Zoals je kan zien op de foto heb ik zelf een aantal aanpassingen gedaan (bandana, ogen) maar mag dit nu wel? of is dit verboden omdat je nog steeds kan zien dat het een om een smurf gaat.

 

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

smurf.JPG.6fb15fcfd0bc6b448f950592c938c510.JPG

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit had je vast al gevonden.

 

De Smurfen worden vaak geparodieerd. Zo zijn er in Nederland van 1979 tot 1985 seksueel getinte stripboeken van de Smurfen uitgebracht (Sex in Smurfenland), inmiddels in vier delen verschenen.

 

In de stripreeks Robbedoes en Kwabbernoot werden ze door het duo Tome en Janry ook geparodieerd in het album De komeet van de tijd. In de stripserie DirkJan komen regelmatig Smurfen voor als bron van grappen. Deze kunnen slaan op hun uiterlijk (zoals een zonnebank die blauw maakt of een smurf met zijn broek achterstevoren aan) of hun Smurfentaal. De Smurfen in DirkJan zien er wel iets anders uit dan het origineel: ze zijn veel groter (ongeveer half zo groot als een mens) met opvallend bolle buiken.

 

In de televisieserie Yin Yang Yo! werden de Smurfen ook geparodieerd. Ze heten daar Smorks en wonen ook in paddenstoelen. In deze tekenfilm zijn Smorks niet goed. Ze werden gestopt door Yin en Yang, de hoofdpersonen in de serie. In The Simpsons is in een aflevering Lisa te zien die kijkt naar The Happy Little Elves, dat sterk aan de Smurfen doet denken.[26]

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Rechten zitten bij International Merchandising, Promotion & Services s.a in Belgie. (imps@smurfs.com)

Evt kan je bij hen gewoon rechtstreeks polsen en mss voor een klein prijsje toestemming krijgen.

 

Musketon, een belgische illustrator, heeft nog niet zo lang geleden ook iets gedaan met smurfen. Ik weet wel niet precies in hoeverre hij toestemming had. Evt kun je het bij hem eens navragen.

Link naar reactie
  • 0

Ius Mentis over parodie en auteursrecht.

 

De parodie, een bespottende nabootsing van een ander werk, is een populair genre. Om een parodie goed te laten slagen, moeten er stukken van het origineel worden overnomen. Normaal is het overnemen van concrete delen van een werk inbreuk op het auteursrecht, maar in het kader van een parodie is dit toegestaan. Er mag niet meer worden overgenomen dan redelijkerwijs nodig is om de parodie herkenbaar te laten zijn.

 

De bedoeling van de parodie moet zijn het origineel voor gek te zetten door een overdreven contrast daarmee. Natuurlijk mag een parodiërend werk verkocht worden, maar als het werk al te duidelijk concurreert met het origineel, is er geen sprake van een parodie. Ook mag de parodie niet nodeloos afbreuk doen aan het origineel of de reputatie van diens maker.

 

Nodeloos wordt niet gedefinieerd door fatsoensrakkers. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.