• 0

belastingvraag voor VOF

Beste HL-ers,

 

Voor onderstaand verhaal heb ik veel onderzoek gedaan maar geen enkele topic gaf mij het antwoord waarnaar ik zocht. Wel andere voorbeelden.

 

Ik heb in het verleden een eenmanszaak gehad en alles wat ik in de plus binnenkreeg daar betaalde ik inkomstenbelasting over. Helder verhaal.

 

Nu start ik binnenkort een VOF met een compagnon. Hier geldt in principe hetzelfde verhaal qua inkomstenbelasting, echter heb ik nog wel een vraag.

 

Stel we hebben in juni 20K om te verdelen (even uitgaande van één maand om het makkelijk te houden) en we besluiten ieder 5K toe te kennen aan onszelf als loon. Dan is elk van ons verantwoordelijk dat hij zijn inkomstenbelasting correct uitvoert conform zijn belastingschaal.(stel we verdienen beide over het gehele jaar 60K) dan doen we inkomstenbelasting aan 52%.

 

echter door de start, zelfstandigen en mkb aftrek kunnen we de belasting drukken tot om de nabij 35% voor dit eerste jaar. Dit is ook een rede waarom we geen BV starten om van deze aftrekposten volledig gebruik te kunnen maken.

 

maar nu geeft mijn compagnon aan dat hij met zijn eenmanszaak al eens van bijv een startersaftrek de afgelopen drie jaar gebruik gemaakt en deze niet gaat toepassen waardoor hij bijv op 40% belastingdruk gaat zitten qua inkomstenbelasting (40 is even fictief want weet het exacte percentage even niet uit mn hoofd). Wat mij betreft fair, want hij is verantwoordelijk voor zijn aangifte inkomstenbelasting.

 

Maar even terug naar die 20K van juni. 10K is inmiddels uitgekeerd. de overige 10K willen we in het bedrijf laten zitten zodat het bedrijf ook in eigen kapitaal groeit en we niet enkel onszelf alles steeds maar uitkeren en verrijken. we willen tenslotte groeien.

 

- hoe wordt die 10K nu belast? mag die zonder te belasten op de balans blijven staan

- of moet het gewoon mee in onze inkomstenbelasting. maar dit gaat volgens mij niet aangezien ik en mijn compagnon verschillende belastingpercentages hanteren.

 

meerdere opties kan ik niet bedenken maar over beide heb ik mijn twijfels. vandaar mijn vraag richting jullie.

 

Mvg,

Elise

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Elise,

 

Uit een vof kan ieder nemen wat er afgesproken is en wat je denkt prive nodig te hebben. Wat je laat zitten is ter besteding (investering) in de vof. Ook dat gaat volgens jullie afspraken.

 

20 K of 10 K opnemen heeft dus totaal geen zin om daar mee om te gaan wat Inkomstenbelasting betreft. Dit wordt niet belast.

 

De vof maakt WINST (einde jaar) . Die winst wordt verdeeld. Als het goed is gaat dat ook volgens afspraak. Ieder draagt nu over zijn winstdeel belasting af voor de inkomstenbelasting.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Brood,

 

Dit brengt mij enkel nog maar meer in verwarring. Excuses voor mijn trage begrip.

Ik schets de volgende situatie even voor.

 

Ik en mijn compagnon hebben in een managementovereenkomst duidelijke afspraken gemaakt over wat uit te keren bij welke situatie. In deze afspraken staan we altijd helemaal gelijk. Pakt de één 1000 euro dan mag de ander dat ook. Pakt de één 15000 euro dan mag de ander dat ook.

 

Maar even ingaande op jouw feedback.

Je geeft aan dat enkel wat er einde jaar over blijft aan winst dat dat belast wordt voor de inkomstenbelasting.

 

Vraag 1: stel dat we 170K omzet doen op jaarbasis, er zijn 50K kosten, en de resterende 120K is gedurende het jaar opgenomen door beide vennoten. Dus 5K per vennoot per maand. Einde jaar is de winst dus 0 en er valt geen belasting af te dragen voor de inkomstenbelasting. Moet ik over die 5K per maand geen inkomstenbelasting betalen?

 

Vraag 2: stel dat bovenstaande omzet 200K zou zijn en we dus 30K meer overhouden (15K de vennoot). Daarover dient men bijv 42% belasting te betalen. Correct?

 

Vraag 3: moet deze winst altijd uitgekeerd worden of is er een mogelijkheid dit in het bedrijf onbelast te laten zitten voor toekomstige investeringen?

Link naar reactie
  • 0

Deze vraag komt regelmatig terug op het forum.

 

Je betaalt geen belasting over wat je opneemt, maar over de winst, althans over ieders aandeel in de winst.

Wat je opneemt drukt de winst dus ook niet. Wordt de winst gelijk verdeeld dan betaal je dus IB over 60K ieder in jouw voorbeeld. Dus ook als jullie van die 120 niet alles opnemen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Vraag 1: stel dat we 170K omzet doen op jaarbasis, er zijn 50K kosten,

En stop.

De winst is dus 120K. Die winst wordt fiscaal verdeeld over jullie beiden, conform de afspraken die jullie daarover hebben gemaakt jullie betalen inkomstenbelasting over dat aandeel van de winst.

 

Of en hoeveel je opneemt uit of stort in de VOF verandert daar niets aan. Wil je met loon werken en hetgeen je privé aan belasting betaalt beperken tot het bedrag dat je als loon ontvangt, dan zul je voor een andere, niet fiscaal transparante constructie als een BV moeten kiezen.

Link naar reactie
  • 0

Vraag 3: moet deze winst altijd uitgekeerd worden of is er een mogelijkheid dit in het bedrijf onbelast te laten zitten voor toekomstige investeringen?

 

De vorige vragen zijn nogmaals beantwoord, maar hier nog een keer ter verduidelijking (hoop ik.)

 

Het "uitkeren" van winst is dus een verkeerde benaming. Winst wordt niet uitgekeerd, zoals jij erover denkt

 

Winst is een verrekening. Winst = Omzet - Kosten. Geld opnemen (voor prive) uit de vof wordt niet verrekend onder Kosten.

 

Over de Winst (einde jaar) is ieder van jullie "aansprakelijk" . Je legt uit dat dit bij jullie ieder voor de helft zal zijn. Dit betekent dus dat ieder de helft van de winst van de vof zal opgeven aan de belastingdienst.

 

Link naar reactie
  • 0

Wellicht dat een voorbeeld wat meer licht in de duisternis brengt.

 

Allereerst is het gebruikelijk dat je begint met een bedrag ter beschikking te stellen van de VOF voor de "aanloop"kosten.

 

Stel beiden € 5.000.

 

Dan wordt dit in de VOF al volgt vastgelegd:

 

Bank € 10.000

aan Kapitaal vennoot A € 5.000

aan Kapitaal vennoot B € 5.000

 

Vervolgens wordt er een jaar gewerkt.

Omzet € 170.000 Kosten € 50.000 en Winst c.q. resultaat uit onderneming € 120.000.

 

Deze winst wordt nu naar de kapitaalrekening geboekt. (beiden zijn gerechtigd op 50%)

 

Resultaat onderneming € 120.000

aan Kapitaal vennoot A € 60.000

aan Kapitaal vennoot B € 60.000

 

Deze winst ad € 60.000 dient door ieder van de vennoten bij de belastingaangifte opgegeven te worden als resultaat uit onderneming.

De belasting hierover dient ieder van de vennoten zelf af te rekenen met de belastingdienst.

 

De kapitaalrekening geeft vervolgens aan voor welk bedrag ieder van de vennoten in de onderneming deel neemt.

Dit is dus € 65.000 minus de bedragen die er in de loop van het jaar, al dan niet met vaste maandelijkse bedragen, door ieder van de vennoten onttrokken is

Dit hoeft niet voor elke vennoot gelijk te zijn.

(Daarom wordt er in de meeste VOF contracten ook een rentevergoeding opgenomen voor het in de onderneming aanwezige kapitaal.)

 

Deze onttrekkingen hebben dus geen enkele invloed op de belastingdruk !.

 

Ik hoop dat hiermede een en ander duidelijk is.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.