• 0

Hoger/Lager? Omzetprognose handgemaakte sieraden

Hallo allemaal,

 

Ik ben het financieel luik van mijn ondernemingsplan aan het afwerken in het kader van het verkrijgen van het attest bedrijfsbeheer. Zoals veel starters vermoed ik, worstel ik met de omzetprognose. Ik begrijp dat dit héél persoonlijk is en sterk afhankelijk van het precieze product, de precieze marketing die je voert, ... , maar ik wil toch graag jullie mening horen.

 

Even een inleiding: ik ben momenteel werkloos en zou graag een eigen zaak starten. Dit heb ik besproken met de VDAB en in overleg met hen ben ik begonnen aan de opleiding bedrijfsbeheer. De bedoeling hiervan is dat ik meer inzicht krijg in heel het financiële verhaal (en eventuele gaten in mijn marketingplan kan opvullen). Het punt is dat ik best een goed idee heb van wat ik zou kunnen vragen voor mijn ontwerpen, maar niet hoeveel omzet ik zou kunnen genereren. Volgens mij is de enige échte test om mijn project voor te leggen aan de fysieke detailhandelaars die ik voor ogen heb, maar omdat ik werkloos ben, mag dit dus niet. Ik zou hiervoor wél de toestemming kunnen krijgen eens mijn ondernemingsplan volledig afgewerkt is. Dus: ik moet een voorlopige omzetprognose maken die niet compleet van de pot gerukt is en die niet compleet in het ijle zweeft. Zéér lastig vind ik!

 

Het project: ik zou handgemaakte juwelen verkopen, bestaande uit klei en zilver. De prijzen zijn 30 EUR voor een paar oorbellen en 45 EUR voor een hanger aan een fijne zilveren ketting. De verkoop zal online verlopen, maar ook via lokale fysieke detailhandel en via lokale designmarkten. Die laatste twee niet alleen om voldoende omzet te kunnen genereren, maar zeer zeker ook om naamsbekendheid op te bouwen bij het publiek dat ik voor ogen heb (20-55 jarigen met een gemiddeld inkomen). Het gaat overigens over verkoop in België.

 

Voorlopig heb ik als omzetprognose gezet:

- eerste zes maanden gemiddeld genomen 3 paar oorbellen per week en 2 hangers per week via de online shop en 10 winkels overtuigd krijgen om elk 10 paar oorbellen en 5 hangers aan te kopen

- in de zes maanden daarna gemiddeld 5 paar oorbellen per week en 4 hangers per week via de online shop en 10 winkels overtuigd krijgen om elk 15 paar oorbellen en 10 hangers aan te kopen

- op jaarbasis 4 lokale designmarkten waar 50 paar oorbellen en 30 hangers verkocht worden

 

Met deze omzet zou ik het niet redden als ik dat in hoofdberoep wil doen, maar goed, het gaat erom om een min of meer realistische prognose te maken.

 

Wat denken jullie?

 

Groetjes,

 

Kim

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je dat attest nodig om te beginnen?

 

Normaliter zou ik zeggen: maak enkele van de sieraden, stop ze in een mooi koffertje en zoek een paar detaillisten op. Test wat zij willen betalen. Verkoop een paar setjes. Zie hoe snel die doorverkopen en voor welke prijs. Koppel dat aan de verkoop van enkele testexemplaren op Ebay. Zie welke prijs je daar krijgt. Doe mee aan een lokale designmarkt.

 

Zo krijg je een idee van de vraag, de prijs en de omloopsnelheid. Dan kun je opschalen.

 

Niet teveel plannen maken. Slechts een raamwerk is genoeg. Dan kun je concrete plannen bijstellen zodra je wat meer zicht hebt op de verkoop.

 

Markvalidatie noemen ze dat in moderne kringen. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste TwaBla,

 

Bedankt voor je advies. Ik heb het attest strikt genomen niet nodig om zelfstandige te worden, maar het zou mij wel het gigantische voordeel opleveren dat ik die onderhandelingen met winkels enz. kan doen mét behoud van mijn werkloosheidsuitkeringen. Ik moet dus cijfers ophoesten voor ik op jacht kan gaan naar de echte cijfers zeg maar. Ik hoop dat het helpt dat ik in dat ondernemingsplan ook heb gezet dat de enige echte test real life onderhandelingen zijn en dat de omzetprognose die ik vooropstel een voorlopige analyse is :)

 

Groetjes,

 

Kim

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.