• 0

eenmanzaak naar vof of bv

Goedemiddag,

 

Ik heb een vraag.

Op dit moment heb ik een eenmanszaak.

Hierin heb ik behoorlijk geinvesteerd. Echter heb ik de tijd niet meer voor dit bedrijf.

Ik heb wel gegadigden die het bedrijf willen voortzetten/overnemen.

 

Ik wil mij voorbereiden op de volgende opties;

VOF waarin ik stille vennoot wordt.

Ik weet niet hoe dit fiscaal zit. En de aansprakelijkheid verdeeld wordt.

 

Of eenmanszaak omzetten naar BV waarin de goederen en inventaris achterblijft.

Het bedrijf wordt overgenomen voor een symbolisch bedrag en er een huurkoopovereenkomst wordt gesloten mbt de inventaris.

 

De koper betaald dan weinig tot niets aan goodwill.

 

Graag zou ik willen weten wat de eventuele mogelijkheden zijn.

Ik probeer het zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Maar kan mij voorstellen dat er nog vragen zijn.

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stille vennoot in een vof zou ik zelf echt nooit doen. Je hebt geen idee wat er gebeurt binnen de onderneming, maar je blijft hoofdelijk aansprakelijk. Als het mis gaat ben je zelf ook prive de pineut.

 

Ok dus dat is geen optie. Wat zou dan wel kunnen.

Een CV zou dan wel kunnen?

Alleen mag ik me dan verder niet bezig houden met bedrijfvoering?

Maar hoe zit het dan met aansprakeijkheid?

Link naar reactie
  • 0

Messi9, je kunt het beste even een goede adviseur raadplegen voordat je de fout ingaat. Herstellen van fouten op dit terrein kost je dan veel meer.

Bij dit soort transacties spelen heel wat factoren: aan wie wordt de onderneming overgedragen, kun en mag je wel zonder goodwill overdragen, is er personeel aanwezig enz enz.

Op dit forum een aantal zaken lanceren kan niet de juiste oplossing voor je bieden.

Ik adviseer je in ieder geval niet in een vof te stappen vanwege de hoofdelijke aansprakelijkheid.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Stille vennoot in een vof zou ik zelf echt nooit doen. Je hebt geen idee wat er gebeurt binnen de onderneming, maar je blijft hoofdelijk aansprakelijk. Als het mis gaat ben je zelf ook prive de pineut.

 

Dit klopt niet. Bij een stille (commanditaire) vennoot is er juist geen sprake van hoofdelijke aansprakelijkheid. De aansprakelijkheid beperkt zich tot het bedrag dat geïnvesteerd is in de vennootschap.

 

Het is ook niet zo dat de commanditaire vennoot geen idee heeft wat er gebeurt in de onderneming, dat wordt al het slim aangepakt wordt geregeld zodra er geïnvesteerd wordt in de vennootschap. De commanditaire vennoot mag alleen niet voor de vennootschap naar buiten toe handelen. Doet deze dat wel dan wordt de vennoot automatisch een gecommanditeerde ofwel beherende vennoot en dus hoofdelijk aansprakelijk.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Een CV zou dan wel kunnen?

 

Juist bij een CV komt de stille vennoot voor. Je hebt het dus over hetzelfde.

 

Alleen mag ik me dan verder niet bezig houden met bedrijfvoering?

 

Nee, je mag je best bezig houden met de bedrijfsvoering, alleen niet naar buiten toe voor de vennootschap optreden.

 

Maar hoe zit het dan met aansprakeijkheid?

 

Die is bij een stille vennoot beperkt tot het ingebrachte bedrag.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

Mod bericht

 

Naar aanleiding van 3 recente anonieme modsmeldingen "RECLAME IS DACHT IK NIET TOEGESTAAN" in dit board:

[*]uw caps lock toets zit vast, ik raad een druppel WD40 aan

[*]1 modsmelding is genoeg, dank u

[*]er staat geen reclame in dit board of de bewuste post

[*]1 modsmelding is genoeg, dank u

[*]als u het verschil niet snapt tussen een signature en reclame maken in een post, heeft u hier verder niets te zoeken

[*]had ik u al verteld dat 1 modsmelding genoeg is? Dank u

 

FF serieus: doet de mods er weer aan herinneren om de optie modsmelding zo in te richten dat alleen ingelogde leden dat kunnen doen.

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.