• 0

Prive lease van auto door "rijk" familie lid

Als newbie gelijk een vraag die ik ook na lang zoeken op dit forum niet goed beantwoord krijg.

 

Een welgesteld familie lid wil me wel een auto financieren onder bepaalde voorwaarden. Een van die voorwaarden is een soort van LEASE overeenkomst.

Alleen hij koopt de auto, en ik moet hem op mijn bedrijfsnaam zetten verzekeren, verzorgen en belasting betalen.

 

Kan ik deze overeenkomst in mijn bedrijf zo opnemen ( geen BTW e.d.)?

Wie is de jurische eigenaar bij bijvoorbeeld een beslaglegging?

 

Hoor graag de/het antwoord

 

Bedankt Rick

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Rick,

 

In feite gaat het dus gewoon om een lening voor een bedrijfsmiddel. Vraag is even wie de juridisch eigenaar moet worden. Als je suikeroom de auto als onderpand wil houden moet je dit denk ik in een financieringsovereenkomst vastleggen. Het lijkt me dan geen probleem om de auto administratief op je eigen naam of op naam van de je bedrijf te zetten. Hier kunnen de juristen onder ons vast wel wat meer over zeggen.

 

Op www.dezaak.nl kun je een programmatje downloaden waarmee je kunt uitrekenen of het slimmer is de auto op je eigen naam of op naam van de zaak te zetten.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

En ik was vergetente vermelden/vragen, Mag die overeenkomst ONDERHANDS opgesteld worden, zonder tussenkomst van een notaris of andere officiele instantie. Uiteraard wel met een getuige.

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

En ik was vergetente vermelden/vragen, Mag die overeenkomst ONDERHANDS opgesteld worden, zonder tussenkomst van een notaris of andere officiele instantie. Uiteraard wel met een getuige.

 

Ja, je hoeft voor dit soort overeenkomsten niet naar de notaris. Laat een overeenkomst opmaken op basis van financial lease. Hierbij ligt het juridisch eigendom bij je "suikeroom" en het economisch eigendom bij hezelf.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

En ik was vergetente vermelden/vragen, Mag die overeenkomst ONDERHANDS opgesteld worden, zonder tussenkomst van een notaris of andere officiele instantie. Uiteraard wel met een getuige.

 

Rick

 

Ja dat mag. Sterker nog ik denk dat de gemiddelde notaris vreemd op zou kijken als je voor een dergelijke akte bij hem aanklopt. Gewoon een overeenkomst tussen partijen opstellen, desnoods laten lezen door een jurist en ondertekenen. De getuige mag je zelfs thuis laten, tenzij je met de auto wilt trouwen uiteraard! Nu zouden sommige mensen dat graag doen, maar dat staat de wet weer niet toe.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Heren en Dames

 

Ik moet toch even kwijt dat ik onder de indruk ben van de kennis op dit forum.

 

Dus de auto kan Juridisch eigendom blijven van mijn "suikeroom" en economisch met alle voordelen van aftrekposten en afschrijving bij mij...

Nu gaan we HEEL ver doomdenken; wat als de boze man van de belasting dienst komt of een deurwaarder, en die wil beslag leggen op deze auto? moet ik hem direkt deze overeenkomst laten zien, of moet de eigenaar "suikeroom" hierna kontakt opnemen met de incasserende partij?

Link naar reactie
  • 0

Heren en Dames

 

Ik moet toch even kwijt dat ik onder de indruk ben van de kennis op dit forum.

 

Dus de auto kan Juridisch eigendom blijven van mijn "suikeroom" en economisch met alle voordelen van aftrekposten en afschrijving bij mij...

Nu gaan we HEEL ver doomdenken; wat als de boze man van de belasting dienst komt of een deurwaarder, en die wil beslag leggen op deze auto? moet ik hem direkt deze overeenkomst laten zien, of moet de eigenaar "suikeroom" hierna kontakt opnemen met de incasserende partij?

 

De boze man van de belastingdienst kan zelf in zijn systeem al zien dat de auto niet op jouw naam staat. Voor de deurwaarder is dit ook gemakkelijk te achterhalen. De overeenkomst moet je natuurlijk achter de hand houden, maar indien het eigendom bij de suikeroom blijft blijkt dit ook reeds uit de autopapieren (en die moet je toch bij je hebben!).

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

 

De boze man van de belastingdienst kan zelf in zijn systeem al zien dat de auto niet op jouw naam staat. Voor de deurwaarder is dit ook gemakkelijk te achterhalen. De overeenkomst moet je natuurlijk achter de hand houden, maar indien het eigendom bij de suikeroom blijft blijkt dit ook reeds uit de autopapieren (en die moet je toch bij je hebben!).

 

Zoals vermeld in de vorige threads, de auto komt op mijn / bedrijfs naam, zodat ik de finaciele zaken zoals wegenbelasting en verzekering moet en kan betalen.

Dus de auto staat geristreerd op een ander z'n naam. Dit zou ook zo moeten vanuit de verzekering gezien.

Dus als een deurwaarder een kenteken opvraagt, komt hij toch wer bij mij terecht.

Dat was dus ook de insteek van de vraag: Waar licht het jurische eigendom. Bij mij of bij mijn "suikeroom"..?

 

Bedankt alweer

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

 

Je kunt de overeenkomst opstellen -zoals ik al aangegeven heb- op basis van financial lease. UIt deze overeenkomst blijkt duidelijk dat het juridisch eigendom bij de "suikeroom" ligt. Ofwel, je "suikeroom" blijft juridisch eigenaar van de auto, totdat jij de laatste aflossingstermijn hebt voldaan. De lease-ovk vormt in deze het bewijsstuk.

 

De auto kun je op je eigen naam zetten en vervolgens komen de lasten van deze direct voor eigen rekening. (wegenbelasting, boetes e.d.)Volledigheidshalve vermeld ik even dat het voor de verzekeraar niet noodzakelijk is om de auto op eigen naam ten hebben. Wanneer je aangeeft dat het eigendom van de auto toebehoort aan een derde maar dat jij de reglematig bestuurde bent, dan kun jij de verzekering zonder probleem afsluiten.

 

Basis van het hele verhaal zit hem natuurlijk in een goede overeenkomst.

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.