• 0

Vof beeindigen met onbetaalbare schuld

Hallo,

 

Mijn naam is Marnix en ik zit met een groot probleem. Ik ben in mei 2005 samen met mijn pleegbroer begonnen aan een vof in de aannemerij e.d.

Begin was moeilijk en uiteindelijk konden we redelijk rondkomen. Ik had van begin af aan al een wens om ooit bij de politie te gaan, dit wist mijn comp. Na ruim een half jaar kreeg ik de optie om in aanmerking te komen voor sollicitatie. Dit heb ik ook verteld en ben toen bezig gegaan met die sollicitatie. In aug 2006 ben ik aangenomen fulltime en de opleiding ingegaan. Sinds die tijd ben ik steeds minder gaan doen in het bedrijf.

 

In 2007 had het bedrijf een schuld van ongeveer 30.000 euro, maar dat was op krediet bij de bank. Ik heb mijzelf steeds meer teruggetrokken uit de zaak en trok ook niets maar uit het bedrijf. Ik kreeg immers salaris van de politie. Ik wilde toen al stoppen, maar mijn comp zei dat het nu niet handig was omdat ik anders flink geld moest gaan betalen wat ik dus niet had. Wel had het bedrijf ondertussen een werkplaats en 2 man personeel. Mijn comp zij dat ik beter kon wachten tot de schuld weg was en dat ik dan zo uit de zaak kon. Het was mijn pleegbroer en dacht dat ik daar wel op kon bouwen.

Om betere groei voor het bedrijf te realiseren was het volgens hem beter om naar een andere bank over te stappen met meer kredietruimte om zo grotere projecten te kunnen gaan doen.

 

Ik ben met mijn stomme kop in de mooie praatjes meegegaan naar de rabo en daar een groter krediet afgesloten. Sinds dien ben ik eigenlijk verder gegaan met mijn eigen leven heb had heel af en toe contact met mijn pleegbroer. In 2009 ging het slechter met het bedrijf. Oa mijn pleegbroer had wat verkeerde inschattingen gemaakt wat veel geld gekost had.

Personeel werd ontslagen en hij ging alleen verder.

 

Ik had in dat jaar mijn appartement verkocht waar de rabo een hypo-inschrijving op had. Alle overwaarde (8500 E) werd door de rabo geclaimd. Het krediet was opgelopen tot 85000 euro. Mijn pleegbroer deed geen aflossingen. Na gesprekken bij de bank waren afspraken gemaakt hoe de schuld teruggedrongen moest worden. Ik heb toen zelfs af en toe meegewerkt in het bedrijf zonder er iets van een vergoedding voor te vangen. Wel moest ik af en toe van het weinige geld wat ik zelf verdiende dingen betalen voor de zaak.

 

Het contact tussen mij en mijn pleegbroer liep moeizaam. Ik heb ondertussen een vriendin en een kleine meid. De aflossingen en de afspraken met de rabo werden door mijn pleegbroer niet goed nagekomen. Ik moest her en der geld betalen om de bank tevreden te houden. uiteindelijk in 2012 wilde de rabo werken naar en eindoplossing voor de schuld die toen was opgelopen naar 95000 euro. Na moeizame gesprekken met de rabo kregen wij de mogelijkheid om het appartement van mijn broer te verbouwen met een uitbouw. Op dit appartement rustte ook een hypo-inschrijving. Na veel moeite lukte het om de uitbouw te realiseren. Opeens zonder reden brak de rabo met alle afspraken en gaf ons tot eind april 2013 om het huis onderhands te verkopen, anders zouden zij beslag leggen.

 

Na af en toe her en der geld te lenen om betalingen aan de bank te kunnen volhouden kwam er een koper. Nu is de restschuld bij de rabo nog maar 8100 E. Door alle spanningen van het afgelopen jaar is er bij mij thuis op 2de kerstdag een drama voltrokken. Mijn vriendin was zwanger en kreeg op 2de kerstdag een miskraam en moest 3 dagen later geopereerd worden. De spanning wordt ons echt te veel. Ik wil weg van de zaak. Maar na een kort gesprek kwam mijn broer doodleuk met de opmerking of ik dan even 40000 euro wilde storten. Ik was verbaasd. Ook zei hij dat hij mij dat wel renteloos kon lenen als ik de komende 15 jaar 200 per maand overmaak. Ik kan dat niet opbrengen, laat staan lenen. Ik kan nu samen met het inkomen van mijn vriendin net rondkomen per maand. Ik zou via via misschien de restschuld die nu bij de bank openstaat kunnen lenen, maar meer ook niet.

 

Mijn vriendin is door een wonder weer zwanger en ik wil nu op een of andere manier rust creëren voor ons gezin. De stress van de vof is echt te veel voor ons. We slapen zeer slecht, al maanden. Ook de manier waarop mijn broer werkt en dat ik steeds moet bijbetalen breekt ons ook financieel op. Nu moet ik voor de restschuld per maand 350 betalen. Ik krijg wat geld van de belasting terug, maar daar kan ik het 3 a 4 maanden mee redden. Dan is het op. Ik weet het niet meer. Ik weet dat mijn broer op grote delen gelijk heeft, maar ik kan het niet betalen. Dan ga ik persoonlijk failliet.

 

Ik zoek naar een oplossing om op kort termijn te zorgen dat ik de risico’s van het bedrijf niet meer draag. Wij hebben rust nodig om te zorgen dat er niet weer iets fout gaat in de zwangerschap en ik kan het geld niet meer opbrengen om steeds aan de zaak te betalen. Wie kan mij helpen in deze lastige en voor ons zeer moeilijke situatie.

 

Modedit:voor leesbaarheid, enige witregels geplaatst.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Marnix, heb je enig idee wat jouw aandeel in de vof is?

Volgens mij ga jij er vanuit dat de helft van alle ellende voor jouw rekening is, maar is dat wel zo?

Je hebt nog nooit iets opgenomen uit de vof, dus dan hoeft het helemaal niet zo te zijn dat jij een schuld aan de vof hebt.

 

Wanneer heb je voor het laatst de jaarcijfers gezien en wat was daarop de stand van jouw kapitaalrekening? Wellicht is die positief of een beetje negatief en kun je ontbinding van de vof vorderen zonder al te veel ellende.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

hallo Joost,

 

Ik krijg de jaarcijfers elk jaar voor mijn belasting. Ik ben niet echt thuis in al die nummers. Ik heb ze nagenoeg allemaal denk ik. In die jaarcijfers kan ik niet terug vinden wat mijn aandeel is. In het begin hebben we beide geloof ik nagenoeg evenveel ingebracht. Hij onder andere gereedschappen en ik een bedrijfsauto welke nu zelfs nog dagelijks door hem gebruikt wordt. Ik heb slechts hooguit de eerste 2 jaar iets van salaris uit het bedrijf genoten. Daarna echter nooit meer. Eerder geld er in stoken en dagen gewerkt zonder daarvoor betaald te krijgen. Maar met het personeel en dergelijke is de schuld eerder opgelopen. Ik heb af en toe branden geblust, maar ben eigenlijk nauwelijks betrokken geweest bij de rest. De laatste handtekening die ik geloof ik gezet had was voor de nieuwe financiering bij de rabo. En dat was in 2007. Er is later nog personeel aangenomen en ontslagen zonder dat ik daar iets voor gedaan had of bemoeienis in had. Ik was tenslotte ook druk met mijn studie die ook erg veel tijd van mij vereiste. Ik had domweg geen tijd om me met de zaak bezig te houden en dacht dat alles in goedde handen was. Niet dus... Wat ook van belang is is dat hij een enorme wil en ego heeft. Als ik dit verkeerd aanpak zal hij vooral en alleen maar gaan tegenwerken.

 

Ik heb nog een vraag. Heeft het zin om eerst op kort termijn de vof om te zetten naar een cv? Dan heb ik in ieder geval even rust dat alles wat hij dan doet niet bij mij terecht komt of gehaald kan worden. Ik wordt dan de stille vernoot. Heb ik dan rustig de tijd om precies uit te zoeken wat voor mij de uiteindelijke schuld is?

 

Gr. Marnix

Link naar reactie
  • 0

 

Ik krijg de jaarcijfers elk jaar voor mijn belasting. Ik ben niet echt thuis in al die nummers. Ik heb ze nagenoeg allemaal denk ik. In die jaarcijfers kan ik niet terug vinden wat mijn aandeel is.

 

Welke bedragen heb je dan verwerkt in je aangiften?

 

Hebben jullie een Vof overeenkomst? Daarin staat het percentage winstaandeel vermeld. Daarnaast zou je uit de cijfers moeten kunnen herleiden wat ieders winstaandeel is.

 

In het begin hebben we beide geloof ik nagenoeg evenveel ingebracht. Hij onder andere gereedschappen en ik een bedrijfsauto welke nu zelfs nog dagelijks door hem gebruikt wordt. Ik heb slechts hooguit de eerste 2 jaar iets van salaris uit het bedrijf genoten. Daarna echter nooit meer. Eerder geld er in stoken en dagen gewerkt zonder daarvoor betaald te krijgen.

 

Je mag ervan uit gaan dat deze zaken in de boeken terecht zijn gekomen. Bij een Vof is er geen sprake van salaris maar winst uit onderneming. De opnames die elke vennoot doet, wordt uiteindelijk verrekend met het winstaandeel. Controle of ieders inbreng is geboekt, lijkt me verstandig.

 

Maar met het personeel en dergelijke is de schuld eerder opgelopen. Ik heb af en toe branden geblust, maar ben eigenlijk nauwelijks betrokken geweest bij de rest. De laatste handtekening die ik geloof ik gezet had was voor de nieuwe financiering bij de rabo. En dat was in 2007. Er is later nog personeel aangenomen en ontslagen zonder dat ik daar iets voor gedaan had of bemoeienis in had. Ik was tenslotte ook druk met mijn studie die ook erg veel tijd van mij vereiste. Ik had domweg geen tijd om me met de zaak bezig te houden en dacht dat alles in goedde handen was. Niet dus... Wat ook van belang is is dat hij een enorme wil en ego heeft. Als ik dit verkeerd aanpak zal hij vooral en alleen maar gaan tegenwerken.

 

Het gegeven dat je niet nauw betrokken bent geweest ontslaat je niet van de aansprakelijkheden. Hoe is het met de tekeningsbevoegdheid geregeld? Is er sprake van beperkende bevoegdheden?

 

Ik heb nog een vraag. Heeft het zin om eerst op kort termijn de vof om te zetten naar een cv? Dan heb ik in ieder geval even rust dat alles wat hij dan doet niet bij mij terecht komt of gehaald kan worden. Ik wordt dan de stille vernoot. Heb ik dan rustig de tijd om precies uit te zoeken wat voor mij de uiteindelijke schuld is?

 

Het grootste kwaad lijkt al te zijn geschied. De inhoud van de Vof overeenkomst is van belang en de jaarcijfers. Zoals Joost al min of meer aangaf, zou het zomaar kunnen zijn dat jouw kapitaalrekening er heel anders uitziet dan jij wellicht nu denkt, (en je vennoot....) Voor omzetting heb je de medewerking nodig van je vennoot......in hoeverre is hij hiertoe bereid?

Snel de zaken uit (laten) zoeken en zorgen voor een verantwoorde snelle uittreding.....lijkt mij nu de geijkte route

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

sorry dat ik zo binnenval in dit forum met zo'n groot verhaal.

We hebben een algemeen vof contract via de kvk. Mijn belasting heb ik elk jaar door een belastingadviseur laten doen om er voor te zorgen dat het goed gebeurd. De onderneming heeft volgens mij geen winst gemaakt al die jaren. Er zat bij de jaaropgave van 2008 wel een uitdraai van een grootboekrekening. Daar stond op dat er op mijn naam een debetstand is van ongeveer 17.750,- euro. In 2009 na verkoop van mijn huis is de stand -9.267,50 euro. In de jaren er na zit het er niet meer bij.

 

Hoe de bereidbaarheid is weet ik nog niet. Ik wil voor mezelf alles duidelijk hebben wat mijn opties zijn en hoe het werkelijk allemaal werkt, anders loopt ie over mij heen omdat hij alles wel denkt te weten. Hij wil graag verder met het bedrijf mede omdat het nu steeds gezonder wordt en ook al wat jaren bestaat nu.

 

Even tussendoor: Allen alvast heel erg bedankt voor al jullie tijd en adviezen. Ik heb hier heel erg veel aan!

Link naar reactie
  • 0

Marnix,

 

Zorg dat je de informatie over jouw kapitaalrekening boven water krijgt via de boekhouder van de vof.

Als jij na 2009 al niet meer genoemd wordt dan is de kans groot dat jij op papier noch een vordering op, noch een schuld hebt aan de vof.

 

Je kunt bij de rechttbank ontbinding van de vof eisen wegens gewichtige redenen (die lijken hier wel aanwezig) op grond van artikel 7A:1684 BW.

 

Maar zorg eerst dat je weet waar je staat!

 

En helaas, je ontloopt daarmee niet de schuldeisers. Wel voorkom je dat jouw aansprakelijkheid verergert als er nog meer schulden gemaakt worden. Voor alles wat jij te veel aflost bij schuldeisers uit eigen middelen, ontstaat een vordering op je pleegbroer.

 

Sterkte

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Ik weet dat de vriendin van mijn pleegbroer de admi doet.

Dit doet zij ook voor andere bedrijven waar zij werkt.

Ik ga opzoek naar een deskundig iemand die hier verstand van heeft en goed is met cijfers.

Daarnaast heb ik de Rabo benaderd en gevraagd hoe ik op een voor hun verantwoordde manier van de restschuld kom zonder de gehele schuld op mij te nemen. Ik heb de rabo ook vertelt dat ik het financieel niet langer kan dragen dan enkele maanden.

Ik zit nog te twijfelen wat ik moet doen.

Ik wil zsm rust creeeren. Misschien is de omzetting naar een cv handig?

Ik laat het denk ik ook afhangen van wat een expert zegt na het zien van de jaarcijfers.

Hoe snel is zo'n gang naar de rechter?

Hoeveel tijd kost dat?

Ik heb namelijk niet heel lang de middelen om aan de zaak te blijven betalen.

Ook moet ik nu rust maken voor mijn vriendin zodat zij er voor kan zorgen dat alles met de zwangerschap goed gaat.

Misschien toch eerst omzetten naar een cv en dan de gang naar de rechter doen?

Ik weet het nog niet.

Het is zo moeilijk omdat je er emotioneel bij betrokken bent.

 

Link naar reactie
  • 0

Bij mijn weten vrijwaart het omzetten naar een cv je niet van alles wat er is gebeurd ten tijde van de vof. Dus dat is denk ik even geen optie.

 

Ik ben geen expert, maar ik denk dat je het beste zo snel mogelijk het volgende inzichtelijk moet maken:

- De inbreng in geld van jou en je partner vanaf dag 1

- De inzet van jou en je partner vanaf dag 1

- De beloning aan jou en je partner vanaf dag 1

- De afspraken over bovenstaande in de vof overeenkomst

 

Het zou best wel eens kunnen dat je er beter van af komt dan dat je denkt, omdat jij eigenlijk alleen maar geld hebt ingebracht, waar je partner weer van heeft geprofiteerd. Dat kan niet de bedoeling zijn bij een samenwerking. Ik heb het vermoeden dat je partner die bui ook al ziet hangen en daarom misschien moeilijk doet/gaat doen, omdat hij bang is dat hij juist jou moet betalen als jij vertrekt. Maar als jij eigenlijk alleen maar rust wilt en het geld verder niet zo boeit, kun je hem een goede deal voorschotelen aan de hand van bovenstaande gegevens en wie weet gaat hij daar mee akkoord.

 

Maar zoals al eerder gezegd, regel een expert en zo snel mogelijk ook, die de cijfers inzichtelijk kan maken. De vriendin van je partner is nou ook niet echt de meest onpartijdige partij, toch?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat de enigste schuld bij derde nu de rabo is.

Geld heb ik niet, maar kan wel iets lenen bij familie.

Ik heb mijn belastingadviseur benaderd.

Die heeft een eigen administratiekantoor en werkt voor vele bedrijven.

Zij heeft ook zeker 4 a 5 jaar de belasting van mij gedaan en heeft die jaarcijfers al in haar admi zitten.

Ik heb haar gevraagd of zij ervaring heeft met vof's die eindigen en dergelijke.

 

Weet iemand hoelang een dergelijke gang naar de rechter aan tijd ongeveer zou kosten?

Link naar reactie
  • 0

Weet iemand hoelang een dergelijke gang naar de rechter aan tijd ongeveer zou kosten?

 

Dat is moeilijk te voorspellen.....je kunt, afhankelijk van de daartoe strekkende bepalingen in de Vof ovk, ook kiezen voor een eenzijdige opzegging. Let hier wel op dat je de bepalingen m.b.t. het opzeggen van de Vof overeenkomst volgt.

 

Een beëindigingsprocedure wegens een gewichtige redenen (Art 7A:1684) kan toch in bepaalde situaties de voorkeur hebben. Op het moment dat de partner duidelijk een wanprestatie levert, dan kan er schadevergoeding worden gevorderd. Ook kan er geen discussie ontstaan of de Vof nu wel of niet is ontbonden. Het moge duidelijk zijn dat je aansprakelijk blijft voor de verbintenissen welke je binnen de Vof bent aangegaan.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Het administratiebedrijf die ook mijn belasting elk jaar doet gaat de jaarcijfers alvast bestuderen. Die gaan mij ook proberen meer inzicht te geven in de zaak en eea voor mij verduidelijken. Rabo is ook bereid om mee te werken aan een oplossing om uit het bedrijf te stappen. Dit alles zal wel de goedkeuring van mijn broer moeten hebben. Zodra ik meer zicht heb op wat er ik precies schuldig ben aan het bedrijf sinds mijn "uittrede". Zodra ik dat heb ga ik het moeilijke gesprek aan met mijn broer. Denk als dat dan op niets uitloopt de gang via advocaat naar rechtbank dan onvermijdelijk is. Ik hoop het niet en dat hij eens niet zo stront eigenwijs is en gewoon eens meewerkt. Denk dat hij niet snapt wat ik al reeds door dit gedoe heb meegemaakt en hoe het ons leven dagelijks elk uur beïnvloed.

 

Nog tips waar ik op moet letten of bekende valkuilen?

Link naar reactie
  • 0

Het is pijnlijk, maar ik denk dat je beter eerst helemaal duidelijk je plan 100% in orde moet hebben om eruit te stappen. En als het kan zonder toestemming van je broer. Ik heb heel vreemde gevoelens bij dit verhaal en ik heb het gevoel dat die broer jou wederom zal misbruiken en misleiden als je hem niet ineens voor het blok zet. En ten tweede adviseer ik je dat door een deskundige op te laten knappen, zodat je broer geen invloed meer op jou kan uitoefenen.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je met iemand samen dat gesprek met je broer zou moeten aangaan. Als ik het zo lees heeft hij veel meer verstand van zakendoen dan jij, het zou me niet verbazen dat hij je tijdens dat gesprek zo overbluft. Denk je net alles duidelijk op een rijtje te hebben en komt hij weer met allerlei termen op de proppen en ben je zo weer de weg kwijt.

 

Ik zou er gewoon iemand voor inhuren met verstand van bedrijfsvoering en verstand van zakelijke gesprekken, want als je er niet in dat gesprek uitkomt zit je met rechtzaken ... tegen je broer... :-\ Daar zou ik het niet op aan willen laten komen.

Link naar reactie
  • 0

Het administratiebedrijf die ook mijn belasting elk jaar doet gaat de jaarcijfers alvast bestuderen. Die gaan mij ook proberen meer inzicht te geven in de zaak en eea voor mij verduidelijken. Rabo is ook bereid om mee te werken aan een oplossing om uit het bedrijf te stappen.

 

Eerst cijfers duidelijk krijgen. Klinkt als één vennoot die onttrekt en één vennoot die toelegt. Als je jouw adviseur vertrouwt, heb je in ieder geval al een externe deskundige die de cijfers natrekt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Ik denk dat je met iemand samen dat gesprek met je broer zou moeten aangaan. Als ik het zo lees heeft hij veel meer verstand van zakendoen dan jij, het zou me niet verbazen dat hij je tijdens dat gesprek zo overbluft. Denk je net alles duidelijk op een rijtje te hebben en komt hij weer met allerlei termen op de proppen en ben je zo weer de weg kwijt.

 

Hier sla je de spijker op zijn kop. Dit is ook mijn angst. Maar als ik met een deskundige er op zet kan dit ook juist weer averechts werken. Maar ik zit er emotioneel in en dat is eigenlijk ook niet goed. Dit vind ik zo moeilijk om hier een juiste keuze in te maken. Hoofdbrekers...... Hoe maak je hier nu een verantwoordde keuze in? Dit is in feite een eindsprint en ik wil het niet verkloten om het maar plat te zeggen.

Link naar reactie
  • 0

Hier sla je de spijker op zijn kop. Dit is ook mijn angst. Maar als ik met een deskundige er op zet kan dit ook juist weer averechts werken.

Hoe kan dit averechts werken? Volgens mij zit je nu al op de bodem in de (zakelijke) verhouding.

 

Maar ik zit er emotioneel in en dat is eigenlijk ook niet goed. Dit vind ik zo moeilijk om hier een juiste keuze in te maken.

Een onafhankelijk deskundige kan juist goed hoof- van bijzaken onderscheiden en zit er niet emotioneel in. De keuze is dus niet zo moeilijk. Ik durg je zelfs te zeggen dat alleen deze strijd voortzetten de verkeerde keuze zal zijn.

 

Hoofdbrekers...... Hoe maak je hier nu een verantwoordde keuze in? Dit is in feite een eindsprint en ik wil het niet verkloten om het maar plat te zeggen.

Ga op zijn minst praten met iemand die verstand van zaken heeft en de casus kan analyseren - alsjeblieft...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

Maar als ik met een deskundige er op zet kan dit ook juist weer averechts werken. Maar ik zit er emotioneel in en dat is eigenlijk ook niet goed. Dit vind ik zo moeilijk om hier een juiste keuze in te maken. Hoofdbrekers......

 

Je kan beter één keer een goed gesprek voeren met een deskundige erbij, dan dat je nog een keer een half gesprek voert waarin je weer wordt overbluft. Anders ontstaat alleen maar meer ruis, en meer emotie.

 

Een deskundige zal vooraf bepalen of er genoeg informatie beschikbaar is om het gesprek in te gaan (cijfers, contractafspraken en juridische zaken). Als je broer met nieuwe argumenten komt kan zo'n deskundige dat meteen op waarde schatten en zonodig direct pareren.

 

Het is een groot voordeel dat zo'n derde partij er niet emotioneel bij betrokken is, want daardoor is hij beter in staat om bij de feiten te blijven en kan hij een heel stuk stress bij je wegnemen.

 

Wat jou te doen staat is in de eerste plaats de cijfers en contracten boven tafel krijgen, en in de tweede plaats een goede adviseur vinden die je wil helpen. Ik weet niet waar je woont maar hier op HL zijn volgens mij genoeg mensen die wel vaker met dit bijltje gehakt hebben.

Link naar reactie
  • 0

Sluit me helemaal aan bij de adviezen voor professionele hulp. Ooit in een ver verleden ook met zo'n kwestie gezeten wat ik toch uit handen gegeven heb.

 

had het voordeel dat hij het heel zakelijk bekeek (ook naar mij toe) en daardoor redelijk snel een akkoord had. En ja, wel wat water bij de wijn gedaan, het blijft vaak toch onderhandelen en een welles nietes spelletje. ook al omdat je het kleine stukje ongelijk van je zelf vaak niet toe wil geven.

 

Heeft me veel meer rust opgeleverd dan de pijn die de rekening deed. :P Een goeie tip: vraag of je alvast maandelijkse voorschotten kan betalen zeker als een kwestie oplossen langer gaat duren.

 

Scheiden doet lijden en zelf aanklooien verergert dat lijden nog eens extra is mijn ervaring. ;)

Link naar reactie
  • 0

Misschien ben ik iemand met een zwart hart maar ik zou dit juist niet zakelijk oplossen daar de pleegbroer niet bereid is om mee te werken of wellicht te dominant is.

 

Ik zou in deze situatie tegen mijn pleegbroer zeggen "Ik stap uit de VOF, ik neem daarbij - ongeacht de grootte - 50% van de huidige schuld over. Regel het maar voor het einde van volgende week anders ga ik juridische stappen ondernemen en wil ik zowel zakelijk alsmede privé niets meer met je te maken hebben. Een echte broer doet dit zijn broer niet aan. Walgelijk."

 

Aan hem de keus om de relatie met jou te redden door jou uit te laten stappen. Zo niet dan geeft dat aan hoe weinig het hem blijkbaar kan schelen. Hij veroorzaakt brokken, jij mag er voor opdraaien >;(

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik zou in deze situatie tegen mijn pleegbroer zeggen "Ik stap uit de VOF, ik neem daarbij - ongeacht de grootte - 50% van de huidige schuld over. Regel het maar voor het einde van volgende week anders ga ik juridische stappen ondernemen en wil ik zowel zakelijk alsmede privé niets meer met je te maken hebben. Een echte broer doet dit zijn broer niet aan. Walgelijk.

 

Dat is leuk als je diepe zakken hebt. Maar:

 

[*]Het is helemaal niet zeker dat TS aansprakelijk is voor 50% van de schuld;

[*]Wat voor juridische stappen moeten er genomen worden, anders dan een ontbinding van de VoF;

[*]Hoe kun je in vredesnaam aansprakelijkheid accepteren zonder dat je weet wat de hoogte van het bedrag is.

 

Juist dergelijke emotionele overwegingen als jij hier neerzet onderstrepen het belang van de een onafhankelijke deskundige om dit proces in goede banen te leiden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik zou in deze situatie tegen mijn pleegbroer zeggen "Ik stap uit de VOF, ik neem daarbij - ongeacht de grootte - 50% van de huidige schuld over. Regel het maar voor het einde van volgende week anders ga ik juridische stappen ondernemen en wil ik zowel zakelijk alsmede privé niets meer met je te maken hebben. Een echte broer doet dit zijn broer niet aan. Walgelijk.

 

Dat is leuk als je diepe zakken hebt. Maar:

 

[*]Het is helemaal niet zeker dat TS aansprakelijk is voor 50% van de schuld;

[*]Wat voor juridische stappen moeten er genomen worden, anders dan een ontbinding van de VoF;

[*]Hoe kun je in vredesnaam aansprakelijkheid accepteren zonder dat je weet wat de hoogte van het bedrag is.

 

Juist dergelijke emotionele overwegingen als jij hier neerzet onderstrepen het belang van de een onafhankelijke deskundige om dit proces in goede banen te leiden.

 

[1] Zoals het nu gaat draait hij toch al continu op voor aanzienlijke kosten. Dan is het beter om je verlies te nemen dan door te modderen. Uiteraard kan je het verlies verkleinen door je gelijk te halen, echter zou het mij vooral gaan om wat mijn pleegbroer belangrijker acht (relatie of geld).

 

[2] Geen. Het gaat erom dat zijn pleegbroer voor een keuze staat. Of via juridische weg (ontbinding VOF) waarbij hij ook zijn (pleeg)broer kwijt raakt of via de vrijwillige weg en daarmee de relatie nog kan redden.

 

[3] De TS had sowieso aanprakelijkheid geaccepteerd op het moment dat hij de (dure) fout begaan heeft om niet actief deel te nemen in het bedrijf (noch op de hoogte te blijven) ondanks dat hij wel persoonlijk aansprakelijk is. Dan moet je ook de gevolgen (hoe groot dan ook) accepteren. Gezien het verhaal tot dus ver ga ik uit van een maximale schuld van 100.000 euro, waarvan 50% voor hem. Dat is maximaal 50.000 euro voor de TS. Daarnaast gaat het hier niet alleen om geld maar ook om de relatie met zijn pleegbroer.

 

Geld kan je altijd (terug)verdienen, een relatie met je broer niet. Ik vind in dit geval het moet kiezen van de broer tussen geld of een relatie met zijn broer belangrijker dan je gelijk krijgen en bijvoorbeeld 10.000 euro minder schuld over te houden.

Link naar reactie
  • 0

[1] Zoals het nu gaat draait hij toch al continu op voor aanzienlijke kosten. Dan is het beter om je verlies te nemen dan door te modderen. Uiteraard kan je het verlies verkleinen door je gelijk te halen, echter zou het mij vooral gaan om wat mijn pleegbroer belangrijker acht (relatie of geld).

Ik denk dat het helemaal niet om de pleegbroer gaat, het gaat over de TS.

 

[2] Geen. Het gaat erom dat zijn pleegbroer voor een keuze staat. Of via juridische weg (ontbinding VOF) waarbij hij ook zijn (pleeg)broer kwijt raakt of via de vrijwillige weg en daarmee de relatie nog kan redden.

Maar het gaat om een zakelijk conflict dat je juist niet persoonlijk moet maken. Probeer het tot de werkelijke proporties terug te brengen en maak het niet groter dan nodig is.

 

[3] De TS had sowieso aanprakelijkheid geaccepteerd op het moment dat hij de (dure) fout begaan heeft om niet actief deel te nemen in het bedrijf (noch op de hoogte te blijven) ondanks dat hij wel persoonlijk aansprakelijk is. Dan moet je ook de gevolgen (hoe groot dan ook) accepteren. Gezien het verhaal tot dus ver ga ik uit van een maximale schuld van 100.000 euro, waarvan 50% voor hem. Dat is maximaal 50.000 euro voor de TS. Daarnaast gaat het hier niet alleen om geld maar ook om de relatie met zijn pleegbroer.

Zou er niet eerst objectief vastgesteld moeten worden hoe groot de schade nou eigenlijk is? En in hoeverre de privé-opnamen van de broer van TS bijdraagt aan de schuld van de VoF? Dat verandert niets aan de aansprakelijkheid, maar kan alles veranderen asn de onderlinge verrekenbaarheid van deze schuld. Nu 50% geven terwijl er wellicht niets onderling voor rekening van TS komt lijkt mij waanzin.

 

Geld kan je altijd (terug)verdienen, een relatie met je broer niet. Ik vind in dit geval het moet kiezen van de broer tussen geld of een relatie met zijn broer belangrijker dan je gelijk krijgen en bijvoorbeeld 10.000 euro minder schuld over te houden.

Eens te meer blijkt maar weer: met je familie moet je wandelen, niet handelen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

....

 

....

 

Eens te meer blijkt maar weer: met je familie moet je wandelen, niet handelen.

 

Daarom bent u financieel adviseur (een cijfermens) en ik een relatiemens. Ik denk dat wij het niet met elkaar eens zullen worden.

 

Dit conflict is niet langer een zakelijk conflict. Het is verworden tot een persoonlijk conflict van aanzienlijke proportie. Uiteraard moet er op een zakelijke manier mee omgegaan worden echter de broer heeft verkozen om dit conflict te laten escaleren van een puur zakelijk conflict naar een persoonlijk conflict (door niet mee te werken aan verzoeken van TS en hem te duperen) en kan daarom wel degelijk succesvol opgelost worden door de broer op een persoonlijke manier te confronteren.

 

Je kan wel degelijk met je familie handelen, zolang je maar duidelijke afspraken maakt en de onderlinge relatie voorop stelt.

 

Ik bezit met mijn vrouw een V.O.F. welk zonder één van de twee personen niet kan opereren. Ondanks dat ik veel meer uren maak en meer geld geinvesteerd heb, hebben we afgesproken om een 50% / 50% verdeling aan te houden. Mochten we uit elkaar gaan dan is 50% van het vermogen voor mijn vrouw ondanks dat ze daar eigenlijk geen recht op zou moeten hebben. We hebben één afspraak en dat is dat het bedrijf geen negatieve gevolgen mag hebben voor onze privé. Als ik geen onderneming met mijn vrouw had maar met bijvoorbeeld mijn zus of broer dan zou ik precies hetzelfde doen.

 

De onderlinge relatie is voor ons belangrijker dan de business; als ik wil kan ik altijd genoeg geld verdienen om te overleven... echter met een ontevreden vrouw thuis kan ik niet leven ;)

 

Mocht mijn (zakenpartner) vrouw mij duperen zoals bij TS het geval is dan laat ik aan haar de keuze. Wat is voor haar belangrijker: het geld (in het geval van TS een schuld) of de relatie. Geen jurist of financieel adviseur die naar mijn situatie hoeft te kijken voor een voor mij voordelige exit.

Link naar reactie
  • 1

Ik bezit met mijn vrouw een V.O.F. welk zonder één van de twee personen niet kan opereren. Ondanks dat ik veel meer uren maak en meer geld geinvesteerd heb, hebben we afgesproken om een 50% / 50% verdeling aan te houden. Mochten we uit elkaar gaan dan is 50% van het vermogen voor mijn vrouw ondanks dat ze daar eigenlijk geen recht op zou moeten hebben. We hebben één afspraak en dat is dat het bedrijf geen negatieve gevolgen mag hebben voor onze privé. Als ik geen onderneming met mijn vrouw had maar met bijvoorbeeld mijn zus of broer dan zou ik precies hetzelfde doen.

 

De onderlinge relatie is voor ons belangrijker dan de business; als ik wil kan ik altijd genoeg geld verdienen om te overleven... echter met een ontevreden vrouw thuis kan ik niet leven ;)

 

Natuurlijk weet ik dat het heel goed mogelijk is om met familie een onderneming te voeren. Ik denk ook dat het heel goed mogelijk is om met je echtgenoot een bedrijf te hebben. De vele man-vrouw firma's zijn hiervan een goed voorbeeld.

 

Wat ik ook weet is dat het in deze zaken heel erg belangrijk is om vooraf goede afspraken te maken en deze vast te leggen. Zulke afspraken moet je maken als alles goed is, als je samen nog door het park kunt huppelen en madeliefjes kunt plukken. Kortom, als er geen vuiltje aan de lucht is en je geen spat zin hebt om zulke afspraken te maken omdat het toch nooit nodig zal zijn om er op terug te vallen. Als je de discipline hebt om onder deze omstandigheden een goed VoF-contract in elkaar te draaien denk ik dat het heel goed mogelijk is om een succesvolle onderneming te voeren.

 

Maak je deze afspraken niet dan zijn er twee mogelijkheden:

 

1) Het gaat allemaal goed en je wordt nooit geconfronteerd met het feit dat deze afspraken niet gemaakt zijn;

2) Het gaat fout en je hebt spijt als haren op je hoofd dat je in betere tijden niet betere afspraken gemaakt hebt.

 

In het geval dat hier voor ligt weten we niet eens wat voor afspraken er gemaakt zijn... vandaar: eerst inventariseren, daarna handelen.

 

En, voor de goede orde, ik ben zowel een cijfer- als een gevoelsmens. Ik ben echter heel goed in staat om deze zaken te scheiden. En zaken uit de emotie halen zorgt er vaak voor dat het op gevoelsvlak vaak veel beter gaat. Het wordt immers niet meer persoonlijk. Ik ben heel goed in staat om met iemand een zakelijk conflict te hebben maar op het persoonlijke vlak prima door één deur te kunnen lopen. Dat lukt mij niet als ik die twee werelden door elkaar heen ga laten lopen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me na al die adviezen toch verstandig om professionele hulp er bij te halen en te kijken hoe het er werkelijk voor staat. Wellicht is er iemand op dit forum die dit leest en in de buurt van Maarssen woont/werkt die weet waar hij over praat?

 

Ik kan je hulp en advies goed gebruiken. Ik wil eerst precies uitzoeken hoe het er voor staat en gedegen advies van iemand die hier verstand van heeft. Dan kan ik pas een goede beslissing nemen over de stappen die ik vervolgens moet gaan maken.

 

Iemand die bekend is met dergelijke zaken van beëindigen van vof's of omzetten. Ik heb goed advies en kunde nodig.

 

De cijfers worden nu uitgezocht.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.