• 0

PostNL voert opnieuw tariefverhoging door

Ik ontving vandaag in mijn mailbox het bericht dat per 1 augustus de tarieven van PostNL opnieuw gaan stijgen, per 1 augustus. Dit is de tweede tariefstijging binnen 1 jaar en naar mijn idee: ook weer een forse stijging. een normale 1 postzegel kost nu € 0,54 en zal per 1 augustus € 0,60 gaan kosten. Per 1 januari jl. was er ook al een stijging van € 0,50 naar € 0,54.

 

PostNL voert per 1 augustus 2013 verschillende tariefwijzigingen door. De verwachte volumedaling van 8 -10% per jaar maakt het noodzakelijk naast ingrijpende kostenbesparingen ook de tarieven te verhogen. PostNL bespaart zelf maximaal op de kosten met een reeks ingrijpende reorganisaties van het Nederlandse postbedrijf. Om een goede postbezorging te kunnen blijven bieden die ook in de toekomst kostendekkend en betaalbaar blijft, is echter een verdere tariefverhoging onvermijdelijk.

 

Vanaf 1 augustus 2013 gelden de volgende basistarieven voor de postzegel:

 

Basistarief Nederland: € 0,60

Basistarief voor brieven in Europa: € 0,96

Basistarief voor brieven met bestemming Wereld: € 1, -

Basistarief frankeermachines: € 0,52

 

Ook de zakelijke tarieven stijgen. Zakelijke klanten met een contract ontvangen de komende dagen een mailing waarin de nieuwe tarieven nader worden toegelicht.

 

Kijk voor meer informatie op postnl.nl/tarievenaugustus2013.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

En die dienst strijkt waarschijnlijk het verschil op.....

Neen, dat zal hoogstwaarschijnlijk Apple zijn die 30% over in-app aankopen wilt hebben.

 

Toch stom dat PostNL denkt dat het een goed idee is om een postzegel duurder te maken als je hem via een app koopt.

 

Maak er dan een (mobiele) website van waar je dmv. een micropayment een postzegels voor een normale prijs, dus in elk geval niet duurder dan in de winkel, kan kopen.

 

Ik denk ook dat het hem in de fee van de in-app betaling zit - maar dat maakt het wel een vrij nuttloos geheel.

 

Probleem is alleen: hoe doe je anders betrouwbaar een micropayment met een lage fee? Er is voor zover ik weet geen enkel systeem waarbij je een transactie kunt doen van pakweg 50 cent met een fee die kleiner is dan 10 cent.

Link naar reactie
  • 0

Minitix rekent geloof ik 5 cent, maar het lijkt me de uitdaging voor PostNL om korting op die tarieven te krijgen.

 

Volgens mij is er best wat vraag naar zo'n app. Postzegels moet je per vel van 10 kopen of je moet voor elke brief naar de supermarkt gaan om daar 60 cent voor die ene postzegel te pinnen.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem daarmee is dat je dus 30% van de betaling aan apple of google aftikt. Wellicht is daar wel wat korting op te regelen als grootverbruiker, maar aan een paar procent zal je zo snel niet komen.

 

Minitix wordt weinig gebruikt, en rekent alsnog 12 cent voor een transactie via een website of app. Die 5 cent is volgens mij alleen voor NFC betalingen.

 

Wat natuurlijk wel zou kunnen is dat je frankeercodes ook met meerdere tegelijk kunt kopen (zeg maar een 'velletje' van 10 of 20 stuks) waarbij de transactiekosten voor ideal of creditcard opeens best haalbaar worden.

 

 

 

Niet dat dat de post gaat redden natuurlijk. De brief is gewoon rap aan het verdwijnen, en gezien de kosten oplopen zal dat alleen nog maar sneller gaan. De overweging of het nodig is iets per post te verzenden kantelt steeds vaker naar 'eigenlijk niet'. Uiteraard blijven er altijd dingen die als fysiek document verzonden moeten worden, maar die hebben vaak weer een dusdanige waarde dat dat aangetekende post moet worden.

Link naar reactie
  • 1

 

 

Ik begrijp niet dat de Post, toen ze zagen (of hadden moeten zien maar niet zagen) dat de brief ging verdwijnen, in andere business is gestapt. Ze zouden aangetekende email kunnen gaan leveren, een email met dezelfde status als een aangetekende brief maar voor een fractie van de kosten. Dat levert dan minder op, maar wel meer dan niets. Ze hebben diverse pogingen in die richting gedaan, maar dat liep op niets uit. Ik denk dat het management dat soort dingen als onzin beschouwde, en de papieren brieven als core business wilde blijven zien.

Ik denk dat de post niet geprivatiseerd had moeten worden, je kunt er toch geen geld mee verdienen, en iets waar je geen geld mee kunt verdienen is niet te privatiseren zonder dat het een fiasco wordt.

Link naar reactie
  • 0

De reguliere post is voor Postnl helemaal niet interessant. Het grootste deel van de omzet/winst komt van de pakketten. Het bedrijf is een tijd geleden volgens mij opgesplitst in TNT (pakketten) en PostNL (post), hoewel nu alles door PostNL gedaan lijkt te worden zal er vast ergens een juridische scheiding zijn.

 

De tarieven gaan volgend jaar weer met maximaal 4 cent omhoog, ga er dus maar gerust vanuit dat het in 2014 64 eurocent gaat kosten. Het is te belachelijk voor woorden, we hebben het dan over een enveloppe met 1 velletje erin. Zodra dat er 2 worden mag je het dubbele gaan betalen.

Link naar reactie
  • 0

Post.nl zal nu toch ook wel moeten betalen voor de verkoop van postzegels in de fysieke verkooppunten, AH e.d.?

 

Dat weet ik eerlijkgezegd niet - maar veel zal het niet zijn. Ik denk dat aan tabakswinkels die ook postzegels, kranten, en dergelijke verkopen. Zulke winkels maken op een pakje sigaretten een marge van 2 a 3 procent, wellicht is het op postzegels ook zoiets. Die handel is de ansichtkaart (soort analoge instagram voor lezers <25) die je koopt met een postzegel als service erbij, zeg maar.

 

@Christine:

 

Ik denk dat ze zich nooit hebben voorgesteld hoe snel het zou gaan. Zelf had ik 10 jaar geleden ook niet verwacht dat het volume aan briefpost zo enorm snel zou dalen. Dingen als facturen gingen in pakweg 2005 nog vrijwel allemaal met de fysieke post, terwijl tegenwoordig vrijwel alles electronisch gaat. Was het 10 jaar terug nog heel normaal om B2C maandelijks een papieren factuur te sturen, is dat tegenwoordig een uitzondering als je kijkt naar nutsbedrijven, isp's, verzekeraars en dergelijke.

 

Dit is overigens geen gevolg van een technische verbetering maar puur van mindset - een factuurtje als pdf aanmaken en mailen/lezen was 10 jaar geleden niet moeilijker dan het vandaag is.

 

Dat C2C post vrij snel tot een minimum zou krimpen naarmate meer mensen email kregen was geen verrassing, maar de terugval van B2C en B2B wel. Onderhand zijn we op een punt dat je niet eens meer vraagt of een factuur als pdf per mail okay is, maar die gewoon stuurt, en in het zeldzame geval dat dat niet okay is alsnog met papier aan de haal moet.

Link naar reactie
  • 0

Dat ligt er wel aan om hoeveel facturen het gaat. Sommige groothandels sturen voor elke actie/artikel een factuur. Ook al gaat het b.v. om 2 euro. Dan hoeft het voor mij niet via de mail. Maar een verzamelfactuur is geen probleem natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Ik lees net dat in 2014 de Nederlandse tarieven weer met 4 cent omhoog gaan.

 

Nog veel erger is het feit dat de tarieven voor post buiten NL veel meer stijgen: 0.96 cent naar 1.05. Mijn webshop verstuurt veel brievenbus post naar Belgie. Wanneer staat er een PostNL concurrent op?

 

 

 

Zie daarover ook een andere lopende discussie waar het ook al besproken is.

 

Wellicht iets voor de mods om deze discussie's samen te voegen?

Link naar reactie
  • 0

PostNl geeft als een van de redenen voor de tariefsverhoging aan dat zij zijn aangezen om de "unversele postdienst" te verzorgen. D.w.z. dat ze bv. ook op maandag moeten afleveren. Iets wat verliesgevend is volgens PostNl.

 

Wat leest ik vandaag:

 

"Bestellingen bij Coolblue en bol.com worden vanaf volgende maand ook op maandag bezorgd. Logistiek partner PostNL gaat daarvoor zondagsdiensten draaien, meldt Emerce woensdag."

(http://www.retailnews.nl/rubrieken/meer/logistiek/38800/coolblue-en-bol-com-bezorgen-op-maandag.html)

 

Dus de Nederlandse overheid faciliteert met wetgeving de groei van Bol.com en Coolblue ten koste van kleine web winkels?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Niet per se.

 

Briefpost en pakketpost zijn gescheiden stromen, en ik vermoed dat zendingen van coolblue in het algemeen pakketpost zullen zijn. Bij Bol zal het een mix van beiden zijn - boeken en dvds gaan wel door de brievenbus, maar inmiddels verkopen ze ook van alles dat er echt niet doorheen past.

 

Ook is het niet gezegd dat dit iets exclusiefs voor bol en coolbue is. Ik vermoed dat iedereen zn zendingen kan aanbieden voor bezorging op maandag, maar het zou wel kunnen dat daar volume-eisen aan zitten. Degene die zelf zn pakjes naar het postagentschap brengt zal er niets aan hebben, maar kleinere bedrijven met een contract waarbij de posterijen de zendingen komen halen mogelijk wel. Dat kunnen uiteraard ook fulfillment bedrijven zijn, waardoor relatief kleine partijen er ook gebruik van kunnen maken als ze hun orderafhandeling uitbesteden.

Link naar reactie
  • 0

Zolang de maandag bezorging niet is afgeschaft en de afhaalservice van Post.nl ook op zondag doorwerkt, kunnen alle brieven en brievenbuspakjes op maandag ontvangen worden.

 

Veel belangrijker is de vraag, of er nog postbezorgers zijn die niet onderweg verdwalen, zodat een deel van de post nooit aankomt.

 

Link naar reactie
  • 0
Zolang de maandag bezorging niet is afgeschaft en de afhaalservice van Post.nl ook op zondag doorwerkt, kunnen alle brieven en brievenbuspakjes op maandag ontvangen worden.

 

Staat of stond gepland voor januari 2014 als ik bij ben en dan worden recente en aanstaande verhogingen vast niet teruggedraaid. Een mooi 'wisselgeld' zou ik één Benelux postmarkt vinden.

 

Gaan prijsverhogingen voor particulieren of klein zakelijke klanten en grote klanten gelijk op met de omzet- en kostenontwikkeling voor deze veschillende segmenten?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Auch ik schrik een beetje van de tarieven naar landen buiten Nederland. Envelopje van 270 gram kost nu 9,45! Wat blijkt, vroeger waren de tarieven nog 250 - 500 gram en 500 gram - 2 kg. Nu is het 250 gram - 2 kg. Dat wordt maar sneller als pakket versturen (scheelt niet veel maar dan heb je wel tracking en hebben ze het de volgende dag) en minimum bedrag voor geen verzendkosten verhogen. :-\ Zie evt https://www.postnl.nl/tarieven/brieven/ voor tarieven.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het heel vervelend ook dat de schaal van 250-500 gram eruit is gehaald. Voor veel van mijn zendingen, zaten in deze schaal. Daarom is nu ook per 1-1-2014 PostNL geschrapt voor deze gewichtszendingen en gaat het regelrecht door richting DHL for you, waar ik iets meer vertrouwen in heb, een traceerbaar pakketje levert voor de brievenbuszending en daarnaast btw-aftrekbaar. In die schaal is de tariefverhoging ook bizar hoog binnen Nederland zelf, betaalde ik 3 dagen terug nog 3 euro voor een pakketje van 269 gram, dat is nu 3,84 geworden.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie bij Post.nl de nieuwe tariven voor 2014

====================================

Tarieven brieven

 

0 - 20 g

1 x Nederland 1

€ 0,64

20 - 50 g 2 x Nederland 1 of 1 x Nederland 2* € 1,28

50 - 100 g 3 x Nederland 1 € 1,92

100 - 250 g 4 x Nederland 1 € 2,56

250 gr - 2 kg 6 x Nederland 1 € 3,84

 

Postzegels

 

0 - 20 g

1 x Internationaal 1

€ 1,05

20 - 50 g 2 x Internationaal 1 € 2,10

50 - 100 g 3 x Internationaal 1 € 3,15

100 - 250 g 5 x Internationaal 1 € 5,25

250 gr - 2 kg 9 x Internationaal 1 € 9,45

 

* Voor post binnen Nederland zwaarder dan 20 gram kan een combinatie van zegels (Nederland 1 en 2) worden gebruikt.

===================================

 

Is het tarief voor post binnen Europa afgeschaft of heb ik het mis?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja ik had al keer gehoord dat voor Europa en buiten Europa nu dezelfde tarieven gelden. Maar was me helaas nog niet opgevallen dat het 250 gram - 2 kg ipv 500 gram - 2 kg wordt. :-\ Echt stuk duurder zo. Ik zal dus vaak bijna 10,- aan verzendkosten kwijt zijn....rekende geen verzendkosten vanaf 30,- , zal dat dus maar moeten verhogen. Ik denk dat ik sneller als pakket zal gaan versturen, moet het nog opzoeken hoeveel precies maar pakketten vallen voor mij goedkoper uit dan postzendingen vanaf 250 gram. Scheelt niet veel maar dan wordt het wel sneller geleverd.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er wel eens aan gedacht om een Duitse firma op te richten om vanuit Duitsland internationale en nationale briefpost te versturen.

 

Ter vergelijking als je met de Deutsche Post wereldwijd wil versturen:

L+B+H max. 90 cm, 500g = 3,45 euro

L+B+H max. 90 cm, 1000g = 7,00 euro

L+B+H max. 90 cm, 2000g = 8,60 euro

 

Het is dus goedkoper om 500g vanuit Duitsland naar Nederland te sturen dan van Nederland naar Nederland. Om over internationale zendingen nog maar te zwijgen. ???

 

Link naar reactie
  • 0

Vandaag werd bekend dat de Autoriteit Consument en Markt akkoord heeft gegeven voor de nieuwe prijssstijging van de postzegel van PostNL.

 

Nu.nl publiceert hierover. Per 1 januari 2015 stijgt het tarief van de postzegel (met cijfer 1) van 64 cent naar 69 cent.

 

De buitenlandse postzegels gaan € 1,15 kosten voor brieven tot 20 gram. Voor brieven in Nederland met een frankeermachine tot 20 gram gaat € 0,61 kosten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.