• 0

(her-) financiering en zekerheden

Na wat zoekwerk o.a. op dit forum lees ik nogal verschillende percentages m.b.t. leningen door banken. Banken lenen 80%, banken lenen executiewaarde, banken lenen 60% van de marktwaarde......nogal verwarrend voor een relatieve leek.

 

Korte situatieschets:

 

- R.C. met krediet bij bank A. Geen onderpand/borg o.i.d.

 

- Lening met als zekerstelling pand en inventaris bij bank B.

Deze lening bedraagt ong. 25% van WOZ waarde pand en dagwaarde inventaris (machines) Inventaris is een gok dus als ik uitga van alleen Woz van het pand is het geleende bedrag iets minder dan 30% van WOZ waarde

 

- Bank A zegt R.C. op. Bij bank B wordt kredietaanvraag afgewezen.

 

Mijn vraag is dus: is het zinvol om te proberen het geheel elders onder te brengen of zou dat ook niet lukken? We kunnen geen mooie winstcijfers laten zien, spelen net quitte momenteel.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat is op basis van de huidige informatie lastig te zeggen. Wat is de reden dat bank a het krediet op heeft gezegd? En waarom wijst bank b de herfinanciering af?

 

Een bank zal zijn/haar besluit niet alleen nemen op basis van waarde van activa. Ze zullen kijken in wat voor branche je werkzaam bent en wat de outlook van je bedrijf binnen deze branche is. Daarnaast kijken ze wat je vermogenspositie is en niet te vergeten je liquiditeitspositie.

Je geeft aan dat je geen winst kunt laten zien. Betekend dit dat je een BV bent? Als je een ib-ondernemer bent en je maakt geen winst dan acht ik de kans op een herfinanciering vrijwel nihil. En de vraag die bij mij boven komt is: waar leef je in dat geval van?

 

Kortom, geef eens wat meer informatie!

Link naar reactie
  • 0

Bank A wil van veel kleine ondernemers af en dus ook van ons. Bank B wijst krediet voornamelijk af vanwege verkeerde branche. Het gaat om een eenmanszaak. Er is wel een beetje winst maar dat gebruiken we om het saldo op de r.c. aan te vullen en zo min mogelijk rood te staan op het moment van opzeggen, ergens de komende maanden. Spaargeld uit de vette jaren doet nu tijdelijk dienst als inkomen.

Link naar reactie
  • 0

Is er een bepaalde datum waarvoor je het gehele krediet ineens moet terugbetalen? In een ander geval zou ik de volgende optie bekijken:

 

- Overleggen met bank a wanneer ze het krediet terug willen. Opzeggen is geen opeisen! Leg uit dat herfinancieren niet mogelijk is en een betalingsregeling treffen is daarom passend. Vertel onderstaande er wel bij!

- Betalingsverkeer via nieuw te openen rekening laten verlopen zonder krediet. Dit is normaal gesproken een opzegreden voor een bank maar in dit geval is dit toch al gebeurd. Bovendien doe je het in overleg.

- Hou je aan de betalingsregeling.

 

Gezien het feit dat je nu bijna geen winst maakt en inteert op je spaargeld lijkt het me goed je krediet af te bouwen. Je lasten nemen hierbij ook af. Door bovengenoemde constructie kun je het bedrijf voortzetten en gecontroleerd je krediet afbouwen.

Link naar reactie
  • 0

@ Marco, klopt en vloeren.

@ Jongesaab, nog geen concrete voorstellen van dbn, alleen dat ze de relatie willen beëindigen. We hopen idd op een enigszins coulante regeling. Blijft het feit dat verder gaan zonder enige financiering heel erg moeilijk wordt. Dan hoeft er maar een machine kapot te gaan of een debiteur om te vallen.... Enfin, we wachten nog maar even af, wil er verder ook niet al te veel publiekelijk over kwijt, wie geschoren wordt moet immers stil zitten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.