• 0

Werkzaamheden naast vast dienstverband

Hallo iedereen,

 

Ik heb een vraag waarop ik het antwoord niet goed kan vinden.

Naast mijn baan (38 uur) met financiele achtergrond ga ik voor een familielid, die een goedlopende BV heeft, zijn administratie voeren en hem voorzien van allerlei (financiele) adviezen.

Dit zal enkele uren per week zijn en uiteraard krijg ik hiervoor een financiele vergoeding. Het familielid heeft dit aan mij gevraagd omdat hij er zelf niet veel verstand van heeft en zijn tijd wil besteden aan het vergroten van zijn omzet. Daarnaast heeft hij weinig vertrouwen in zijn huidige accountant.

 

Ik ga mijn werkzaamheden dus voor maar 1 opdrachtgever doen. Wellicht wordt dit in de toekomst wel uitgebreid.

Omdat we alles fiscaal goed willen hebben afgetimmerd zal ik het nodige moeten regelen. Maar wat moet ik nu allemaal doen?

 

Ben ik dan ondernemer of vallen de inkomsten onder de overige werkzaamheden?

Moet ik BTW afdragen?

Moet ik me inschrijven bij de KvK?

Moet ik een VAR aanvragen?

 

Wat is het meest handige in deze situatie?

 

Alvast bedankt voor de reacties.

 

Groet!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi,

Is misschien wel de meest eenvoudige optie maar daar gaat niet onze voorkeur naar uit. Waarom niet is lastig uit te leggen maar we willen niet "vast" aan elkaar zitten. Ook het aantal uren per maand gaat verschillend zijn en in tijden van vakantie, grote drukte bij mijn vaste baan (wat voor gaat) zal ik ook minder tijd voor de overige werkzaamheden hebben.

 

Groet

Link naar reactie
  • 0

Ben ik dan ondernemer of vallen de inkomsten onder de overige werkzaamheden?- ROW

 

Moet ik BTW afdragen? - in beginsel ben je ook met 1 afnemer ondernemer voor de btw, dus ja (als de vergoeding niet al te groot is, is er een grote kans dat dit door de kleine ondernemersregeling voordelig is: jij hoeft wellicht de btw niet af te dragen en het familielid kan de btw wel terugvragen mits hij btw-ondernemer is en belaste prestaties verricht, het voordeel is bij jou dan wel weer belast met IB.

 

Moet ik me inschrijven bij de KvK? - lijkt mij niet zolang je verder niet optreedt in het economisch verkeer, maar de KvK denkt wel eens anders dan ik. Ook kan het voor de beeldvorming naar de belastingdienst toe wel een rol spelen, ook ivm ondernemerschap voor de btw.

 

Moet ik een VAR aanvragen? Nee, dat is niet verplicht. Wel kan het verstandig zijn om zeker te weten dat de belastingdienst niet al bij voorbaat uitgaat van loondienst (dan krijg je een VAR-Loon). Maar met een VAR-ROW kan de belastingdienst ook nog achteraf constateren dat sprake is van loondienst.

 

Je zult je wel goed moeten afvragen hoe je ervoor gaat zorgen dat geen sprake is van loondienst. Ook met loondienst hoef je niet aan elkaar vast te zitten als de afspraken en verhoudingen goed zijn. Let wel, bij veranderende verhoudingen kan het voor de werkgever wel gevolgen hebben. Voor de werknemer is dat risico niet zo groot, die kan altijd nog ontslag nemen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik heb inmiddels een VAR resultaat uit overige werkzaamheden ontvangen.

 

Wat zijn nu de vervolgstappen?

 

- Moeten ik en mijn opdrachtgever nog verdere stappen ondernemen?

- Moet ik nu ook nog een BTW nummer aanvragen?

- Zo ja, is dan een inschrijving bij de Kvk vereist?

 

BVD!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.