• 0

Groothandel (worden?)

Dag heren en dames!

 

Mag je als (productie)bedrijf (v.o.f.) een groothandel (in hetzelfde product) runnen naast je eigen website waar je gelijke producten verkoopt aan particulieren?

 

Wij maken nu mdf figuren en letters en leveren aan zowel bedrijven als particulieren. Wij verkopen nu per stuk en maatwerk op bestelling.

 

In onze zoek top10 zag ik dat wij ook vaak gevonden worden met de zoekterm 'groothandel'. Nu zijn wij dit niet. Maar het heeft ons wel aan het denken gezet.

 

Mogen wij, vanuit ons originele bedrijf waar wij dus ook aan particulieren verkopen een groothandel opzetten met dezelfde producten? Een groothandel mag alleen aan bedrijven verkopen?

 

Op zich willen wij niet zozeer een groothandel worden (juridisch), maar een tweede webwinkel opzetten waar wij dezelfde figuren verkopen in bulk (tegen gereduceerde prijzen). De naam zou dan wel groothandel bevatten, maar juridisch zijn we dit niet. Mag dat?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag heren en dames!

 

Mag je als (productie)bedrijf (v.o.f.) een groothandel (in hetzelfde product) runnen naast je eigen website waar je gelijke producten verkoopt aan particulieren?

 

Wij maken nu mdf figuren en letters en leveren aan zowel bedrijven als particulieren. Wij verkopen nu per stuk en maatwerk op bestelling.

 

In onze zoek top10 zag ik dat wij ook vaak gevonden worden met de zoekterm 'groothandel'. Nu zijn wij dit niet. Maar het heeft ons wel aan het denken gezet.

 

Mogen wij, vanuit ons originele bedrijf waar wij dus ook aan particulieren verkopen een groothandel opzetten met dezelfde producten? Een groothandel mag alleen aan bedrijven verkopen?

 

Op zich willen wij niet zozeer een groothandel worden (juridisch), maar een tweede webwinkel opzetten waar wij dezelfde figuren verkopen in bulk (tegen gereduceerde prijzen). De naam zou dan wel groothandel bevatten, maar juridisch zijn we dit niet. Mag dat?

 

Waarom zou je het willen, je gaat een hele boom optuigen, je inschrijving bij de KvK moet je veranderen, tweede website erbij, er komt nog een tweede BTW nummer, tweede bankrekening, enz, enz.

 

Je hebt al bedrijven als klanten, kun je die bedrijven aan wie je wil leveren tegen gereduceerde prijzen, niet een toegang geven tot je webshop met een toegangscode of wachtwoord, waarop ze de bestellingen kunnen doen met de voor hun geldende prijzen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Danoontje,

 

Groothandel is geen rechtsvorm. Vanuit een onderneming, of dat nu een VOF of EMZ is, kun je zowel aan particulieren als aan andere ondernemers leveren.

 

Dat kan onder dezelfde naam, maar je kunt aan een bestaande onderneming gewoon een extra handelsnaam toevoegen. Kost niks bij de KvK. Je mag hiervoor een gescheiden administratie en apart BTW nummer gebruiken, maar het hoeft niet. Een aparte website kan ook gewoon voor die tweede handelsnaam, maar een knopje op je bestaande website is wellicht simpeler.

 

Als de onderneming sterk groeit en je wilt risico's scheiden kun je overwegen om er in de toekomst gescheiden bv's van te maken, maar dat is een ander verhaal natuurlijk.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de zeer (!!) snelle antwoorden :-D

 

Wij willen inderdaad niet onze hele administratie en alles omgooien; daar voelen wij niets voor. Wat wij wel graag zouden willen is een tweede webwinkel waarin bij batch verkopen aanbieden. Deze zouden we dan het woord 'groothandel' in de domeinnaam willen geven. Maar we willen juridisch geen groothandel zijn. Dus gewoon grotere aantallen tegen gereduceerde prijs verkopen aan zowel bedrijf als particulier.

 

Helaas kunnen we onze website niet aanpassen naar deze wensen. Is een gehuurde website, dus we zijn gebonden aan de standaard opmaak en mogelijkheden.

 

Mijn 'angst' (om het zo te omschrijven) was dat we het woord 'groothandel' niet mogen gebruiken wanneer je geen juridische groothandel bent.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de zeer (!!) snelle antwoorden :-D

 

Graag gedaan. Snelheden uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.

 

Mijn 'angst' (om het zo te omschrijven) was dat we het woord 'groothandel' niet mogen gebruiken wanneer je geen juridische groothandel bent.

 

Als je er wakker van ligt kun je de activiteit "groothandel" ook gewoon toe laten voegen aan je ondernemingsactiviteiten bij de KvK. Een extra kosteloos vinkje, al voegt het weinig toe. Geen angst nodig dus. Groothandel is een branche, geen rechtsvorm of juridische status.

 

Het enige waar je even over na moet denken is dat bij leveren aan bedrijven andere regels kunt hebben als bij het leveren aan particulieren. Denk aan de "Wet kopen op afstand" die particulieren meer rechten geeft dan ondernemers. Maar dat heeft verder niet te maken met groothandel zijn, maar met het leveren aan ondernemers op zich.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Neuh, wakker lig ik er niet van :-)

 

Maar ik kan mij een bepaalde verwarring voorstellen: naamgebruik vs. juridische status en vandaar mijn vraag.

 

Maar we hebben samen, n.a.v. jullie antwoorden (waarvoor dank!) besloten om een simpele tweede shop op te zetten met bulkverkoop. We kijken hoe en of dit loopt en van daaruit kijken we of we de website groter maken of niet.

 

Hartelijk dank voor jullie antwoorden!

 

 

Link naar reactie
  • 0
een groothandel (in hetzelfde product) runnen naast je eigen website waar je gelijke producten verkoopt aan particulieren?

een groothandel verkoopt normaal toch ook niet aan particulieren ?

 

ik snap niet waarom je perse een term groothandel wilt voeren en daar zo op gefocust bent.

je kan toch ook als fabriek verkopen aan wie je wil.

 

je kan toch op je site een 'verkoop knop' maken. en dan daar een onderscheid:

- per stuk ( voor de particulier )

- per doos ( voor de winkelier )

- grotere aantallen. ( voor de groothandel / keten )

 

iedere koper groot / klein weet wel waar die moet zoeken.

je geeft bv alleen prijs 1 en 2 en de prijs voor grotere aantallen is op aanvraag.

 

tenzij je dit allemaal te transparant vindt, dan zou je met verschillende sites moeten werken. maar wat een ingewikkeld gedoe voor die paar enkele stuks ( mss wel heel veel, maar dan nog ) .

heb je als fabriek belang bij verkoop 1 stuks ? maar dat terzijde.

 

vooral tegenwoordig wil iedereen graag een schakeltje hoger inkopen dan de bedoeling. groothandel bij fabriek, winkelier bij importeur en particulier bij groothandel. mss was dat je beweegreden. maar dan is particulier inkopen bij fabriek toch nog beter ? particulieren zijn met zoekopdracht al op je site gekomen, dus waarom een andere site maken ?

 

ik denk, lekker zo houden.

 

maar een gehuurde website ? dat ontgaat me even. waarom niet gewoon een eigen site. dat is toch niet zo duur ? wat is je voordeel daarvan ? kan je op die huursite geen link maken naar je eigen site ?

wij ontwerpen en fabriceren woon- en tuinaccessoires en interieur. omdat de wereld niet stilstaat, doen wij dat ook niet. we ontwikkelen iedere dag nieuwe producten. 7 d/w. voor een indruk kijk op : www.zaltii.com .

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.