• 0

STAK en verloning

Beste leden,

Hier dan mijn eerste post ik zit al geruime tijd mee te lezen hier op het forum maar nu heb ik zelf een vraag dus ik heb me maar eens geregistreerd.

 

Ik zit met het volgende ik heb 3 werk b.v.'s hiervan is de holding eigenaar/bestuurder, daarboven word nu een stichting administratiekantoor ( STAK ) gezet. Dit is allemaal nog niet zo vreemd, maar ik zit nu te denken hoe zit het nu met de verloning van de mij ( eigenaar) moet in nu gewoon DGA salaris genieten terwijl ik geen DGA ben , maar ik bezit wel alle certificaten .

 

En waar word ik dan in verloont in de stichting of in de holding ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

jazeker heb ik een accountant alleen ik wil gewoon even een frisse blik op deze constructie . En ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden want er komen nog vervolg vragen waar ik, de boekhouder, en de fiscalist een andere mening over hebben dus zodoende wil ik mijn vraag hier posten

Link naar reactie
  • 0
daarboven word nu een stichting administratiekantoor ( STAK ) gezet. Dit is allemaal nog niet zo vreemd

Of het vreemd is of niet valt nu niet te beoordelen. Daarvoor zul je eerst informatie moeten verstrekken over het waarom van deze aanpassingen. Waarom wordt er een STAK boven deze holding c.q. werkmijen gezet? Welk doel heeft deze STAK?

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Om even uitgebreid antwoord te geven op wat er nu eigenlijk onduidelijk is als volgt:

Moet ik in de holding of in de STAK verloond worden ? Ik zou zeggen in de STAK maar de boekhouder zegt in de holding dus dat is mening verschil 1 . Dan komen we nog op punt 2 als er maandelijks €10.000,00 management vergoeding word gefactureerd van de holding naar de werk bv's mag ik dan gewoon voor DGA salaris verloond worden en de rest uit dividenden ? Mijn boekhouder zegt dat dat niet mag ivm de afroom methode hij zegt dat er 70 procent van verloond moet worden en de de rest mag eventueel als dividend worden uitgekeerd ik vind dit niet correct omdat ik geen DGA ben want de STAK heeft de aandelen van de holding in zijn bezit , maar hij zegd dan weer jij bent de grootste belanghebbende omdat ik alle certificaten heb .

 

Dus zoals je leest is het niet echt makkelijk dus heb ik de vraag hier gepost

Link naar reactie
  • 0
Dus zoals je leest is het niet echt makkelijk dus heb ik de vraag hier gepost

 

En in reactie daarop heb ik een wedervraag, voor beoordeling van jouw casus zelf de hamvraag, gesteld, en dat is:

 

WAAROM deze STAK?

 

Kun je wellicht eerst het waarom van deze constructie toelichten. Waarom wordt er een STAK opgericht? Het antwoord daarop maakt het vervolgens mogelijk om jouw inhoudelijke vraag te beantwoorden

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry ik heb je vraag waarom een STAK niet bewust genegeerd dus hier mijn antwoord waarom een STAK ?

Dit is op aanraden van mijn advocaat om het allemaal goed achter te laten mocht er met mij iets gebeuren er komen twee andere familie leden in het bestuur van de STAK te zitten .

 

@norbert bakker

Ik ben alleen niet van mening dat je perse hoeft te weten waarom er een STAK bovenstaat om mijn vraag te beantwoorden , ik denk dat het persoonlijk meer nieuwsgierigheid is :P maar hierboven staat het antwoord ;D

 

Link naar reactie
  • 0
@norbert bakker

Ik ben alleen niet van mening dat je perse hoeft te weten waarom er een STAK bovenstaat om mijn vraag te beantwoorden , ik denk dat het persoonlijk meer nieuwsgierigheid is maar hierboven staat het antwoord

 

Ik zal mijn mening maar even voor me houden. Persoonlijk vind ik de opgegeven reden nog waziger dan geen antwoord geven, maar dat terzijde.

 

Inhoudelijk snap ik niet dat er zowel een advocaat als een boekhouder bij betrokken lijkt te zijn (geweest) en dat geen van beiden in staat waren om een paar basale vragen te beantwoorden. Dat belooft niet veel goeds voor het verdere traject

 

Inhoudelijk:

Moet ik in de holding of in de STAK verloond worden ? Ik zou zeggen in de STAK maar de boekhouder zegt in de holding dus dat is mening verschil 1

Wat staat er in de statuten van de stichting? Ik neem aan houdster activiteiten, zeker geen managementtaken. Dus lijkt me om die reden verlonen in de STAK al niet mogelijk. Zou je wel in de STAK verloond worden, waarvoor dan en in welke hoedanigheid? Los van de vraag of het statutair mag kan de fiscus zich op het standpunt stellen dat de werkelijke activiteiten in werkmij of - via managementvergoeding - holding plaats vinden, en er daar dus alsnog een DGA salaris verplicht is. Kortom : verlonen via de STAK stuit op statutaire bezwaren en je loopt het risico dat er daarnaast alsnog voor werkmij of holding een DGA salaris toegepast moet worden

 

mag ik dan gewoon voor DGA salaris verloond worden en de rest uit dividenden ? Mijn boekhouder zegt dat dat niet mag ivm de afroom methode. Hij zegt dat er 70 procent van verloond moet worden en de de rest mag eventueel als dividend worden uitgekeerd
De boekhouder moet op herscholingscursus. Afroommethode is hier vooralsnog niet aan de orde en dat is zeker niet 70%!

Het DGA salaris dat voor jou toegepast moet worden is het voor jouw branche en functie gebruikelijke salaris, niet meer en niet minder. Zodra je € 43.000,- of meer verloont ligt de bewijslast of dat salaris wel of niet passend is bij de fiscus. Verloon je lager, dan ligt de bewijslast bij jou.

 

ik vind dit niet correct omdat ik geen DGA ben want de STAK heeft de aandelen van de holding in zijn bezit , maar hij zegd dan weer jij bent de grootste belanghebbende omdat ik alle certificaten heb .

Voor de regeling aanwijzing aandeelhouders wordt in jouw geval gekeken naar het feitelijke belang van natuurlijke personen. Daarbij wordt er door alle tussenholdings en STAKS heengeprikt. Bezit jij - al dan niet via de STAK - een aanmerkelijk belang van meer dan 5% van de werkmijen, dan ben jij DGA en dient er voor de werkmij waarvoor je werkzaam bent (of in de naastgelegen holding via managementovereenkomst) een gebruikelijk loon toegepast te worden.

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

De noodzaak van een StAK in dze situatie ontgaat mij geheel. Ik neem aan dat daar ook de vraag van Norbert lag: waarom een StAK en al deze rompslomp als deze StAK helemaal niet nodif is?

 

Maar terug naar jouw vragen:

 

[*]Een StAK heeft, mits goed opgezet, enkel een juridische en geen economsche rol. In dienst treden van een StAK is dan ook geen optie;

[*]Het meest logisch is dat je in dienst treedt van de holding;

[*]Binnen de holding heb je gewoon te maken met de gebruikelijk loonregeling - je hebt dan wel niet de aandelen op naam maar je hebt wel de volledige zeggenschap over de holding.

 

Iedereen in jouw keten, op wellicht de advocaat met zijn StAK na, geeft jou de juiste informatie en toch twijfel je hieraan. Dat moet toch vragen opwerpen...

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
mag ik dan gewoon voor DGA salaris verloond worden en de rest uit dividenden ? Mijn boekhouder zegt dat dat niet mag ivm de afroom methode. Hij zegt dat er 70 procent van verloond moet worden en de de rest mag eventueel als dividend worden uitgekeerd

 

De boekhouder moet op herscholingscursus. Afroommethode is hier vooralsnog niet aan de orde en dat is zeker niet 70%!

Het DGA salaris dat voor jou toegepast moet worden is het voor jouw branche en functie gebruikelijke salaris, niet meer en niet minder. Zodra je € 43.000,- of meer verloont ligt de bewijslast of dat salaris wel of niet passend is bij de fiscus. Verloon je lager, dan ligt de bewijslast bij jou.

 

Tenzij er netgens een werknemer in zicht is natuurlijk ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

ik ben altijd een beetje eigenwijs als ondernemer steek je altijd je hoofd boven het maaiveld dus ja wat moet ik erop zeggen ik wil alles echt zeker weten . Heb in het verleden al genoeg meegemaakt om geleerd te hebben om altijd meningen van anderen te vragen

Link naar reactie
  • 0

@norbert bakker

Ik ben alleen niet van mening dat je perse hoeft te weten waarom er een STAK bovenstaat om mijn vraag te beantwoorden , ik denk dat het persoonlijk meer nieuwsgierigheid is maar hierboven staat het antwoord

 

Ik zal mijn mening maar even voor me houden. Persoonlijk vind ik de opgegeven reden nog waziger dan geen antwoord geven, maar dat terzijde.

 

Inhoudelijk snap ik niet dat er zowel een advocaat als een boekhouder bij betrokken lijkt te zijn (geweest) en dat geen van beiden in staat waren om een paar basale vragen te beantwoorden. Dat belooft niet veel goeds voor het verdere traject

 

 

@norbert bakker

 

Sorry maar het moet me toch van het hart, ik vind je reactie zeer onprofessioneel ten eerst excuseer ik mij zelf al boven aan de post dat ik per ongeluk geen antwoord op je vraag heb gegeven dus ik geef zeker wel antwoord op je vraag maar schijnbaar is lezen ook zeer moeilijk .

 

tevens was mijn opmerking bedoeld met een knipoog maar schijnbaar begrijp je dat ook niet

Link naar reactie
  • 0

De noodzaak van een StAK in dze situatie ontgaat mij geheel. Ik neem aan dat daar ook de vraag van Norbert lag: waarom een StAK en al deze rompslomp als deze StAK helemaal niet nodif is?

 

Maar terug naar jouw vragen:

 

[*]Een StAK heeft, mits goed opgezet, enkel een juridische en geen economsche rol. In dienst treden van een StAK is dan ook geen optie;

[*]Het meest logisch is dat je in dienst treedt van de holding;

[*]Binnen de holding heb je gewoon te maken met de gebruikelijk loonregeling - je hebt dan wel niet de aandelen op naam maar je hebt wel de volledige zeggenschap over de holding.

 

 

Iedereen in jouw keten, op wellicht de advocaat met zijn StAK na, geeft jou de juiste informatie en toch twijfel je hieraan. Dat moet toch vragen opwerpen...

 

 

 

Maar als er per jaar €120.000,00 naar de holding gaat als management vergoeding en er staat een loon tegenover van €43.000,00 mag dan de de overige €77.000,00 als dividend uitgekeerd worden .

 

Link naar reactie
  • 0
ik ben altijd een beetje eigenwijs als ondernemer steek je altijd je hoofd boven het maaiveld dus ja wat moet ik erop zeggen ik wil alles echt zeker weten . Heb in het verleden al genoeg meegemaakt om geleerd te hebben om altijd meningen van anderen te vragen

Ok, dan beginnen we weer bij het begin: waarom deze STAK? Ben je een familiebedrijf? Heb je kinderen of didivend-rechthebbenden met mogelijk conflicterende belangen met het bedrijf? Zo ja dan kan een STAK een probaat middel zijn om de continuïteit van het bedrijf te waarborgen en de opvolging goed te regelen.

Maar dat staat geheel los van het DGA-schap en de verloning van de DGA. Beide zaken hebben niets met elkaar van doen.

 

tevens was mijn opmerking bedoeld met een knipoog maar schijnbaar begrijp je dat ook niet

Verkeerde smiley gebruikt: :P is de DUH smiley, de knipoog is deze ;). Anyway, ik snapte de knipoog wel. Maar jij mijn knipoog reactie terug kennelijk niet. So be it. Ik zou er niet al te lang van wakker liggen, doe ik namelijk ook niet ;D

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

@ norbert bakker

 

Okee een beetje mis communicatie :-[

 

Deze STAK is eigenlijk voort gekomen voor als er iets met mij zou gebeuren daarom zitten er ook twee familie leden in het bestuur van de STAK deze familie leden werken in loondienst al 8 jaar bij mij .

 

En dat van het DGA komt eigenlijk omdat ik dat niet hellemaal snap maar ik begrijp dat ik gewoon 43000 loon moet pakken maar de overige 77000 mag ik deze doormiddel van dividend uitkeren ?

Link naar reactie
  • 0

En dat van het DGA komt eigenlijk omdat ik dat niet hellemaal snap maar ik begrijp dat ik gewoon 43000 loon moet pakken maar de overige 77000 mag ik deze doormiddel van dividend uitkeren ?

 

Dat gaat hem niet worden. De gebruikelijk loonregeling ziet namelijk niet op die € 43.000,00 maar ziet op het gebruikelijke salaris in dezelfde branche in een soortgelijke functie. En zie maar eens hard te maken dat het gebruikelijke salaris van een CEO van drie werkmaatschappijen en één holding in jouw branche ligt rond de € 43,000,00.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

Iedereen de smiley cursus succesvol afgerond? Mooi, back to topic. computer.gif

 

Guppie, het komt op dit forum nogal eens voor dat nieuwkomers gratis allerlei fiscaal en juridisch advies willen, maar niet de moeite nemen om uitgebreide achtergrondinformatie te geven. Als je eigen boekhouder/accountant/jurist, die kennis hebben de situatie, al niet goed kunnen helpen, waarom zouden we dat hier dan wel kunnen op basis van twee regels tekst? Norberts vraag was niet helemaal uit nieuwsgierigheid. Beetje respect voor de vrijwilligers die je hier gratis proberen te helpen op zondagavond!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

En dat van het DGA komt eigenlijk omdat ik dat niet hellemaal snap maar ik begrijp dat ik gewoon 43000 loon moet pakken maar de overige 77000 mag ik deze doormiddel van dividend uitkeren ?

Zoals hierboven al gezegd: dat is afhankelijk van wat voor de functie waarvoor je dat salaris betaald krijgt een gebruikelijk loon is. De kans dat de fiscus 43k een redelijk loon vindt voor het besturen van drie - kennelijk winstgevende - ondernemingen acht ik in ieder geval klein.

 

Waarom zou je trouwens maar 43k verlonen en de rest uitkeren? Er is tot een belastbaar inkomen van 56k nauwelijks verschil. Kies je voor verlonen + niet uitkeren, dan zou ik het nog begrijpen, omdat je dan op die manier liquiditeiten op kunt bouwen.

Link naar reactie
  • 0

@stevenk

 

Die €10.000,00 is puur voor de vaste lasten hypotheek enz de rest van het vermogen blijft gewoon in de bv's .

maar dividend uitkeren is goedkoper dan verlonen dus zodoende wilde ik het precies weten probeer toch overal op te besparen .

Link naar reactie
  • 0
Die €10.000,00 is puur voor de vaste lasten hypotheek enz de rest van het vermogen blijft gewoon in de bv's .

maar dividend uitkeren is goedkoper dan verlonen dus zodoende wilde ik het precies weten probeer toch overal op te besparen

.

 

In dit geval zou een te laag DGA salaris je wel eens fiscaal nadeel kunnen opleveren, bijvoorbeeld een niet fiscaal optimale aftrek van de hypotheeklasten. AOV en pensioen etc. Per saldo ben je dan met uitdividenden duurder uit!

 

Ik zou het DGA salaris daarom in eerste instantie door een goede fiscalist laten optimaliseren. Pas daarna volgt de keuze wel of niet uit dividenden.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.