• 0

Food workshops op locatie, wat zijn de regels?

Hallo allen!

 

Al een tijd zoek ik me een ongeluk online. Mijn partner en ik willen een nieuwe onderneming starten: BBQ workshops op locatie. Deelnemers hoeven dus niet naar ons toe te komen, wij komen in de tuin een workshop geven. Er is dus geen sprake van voedselbereiding bij ons thuis. Ik kan nergens vinden wat hiervoor de regels zijn. Wel ben ik dit artikel tegen gekomen in mijn zoektocht en snap dat de VWA en HACCP regels bestaan, maar dat brengt me nog niet veel duidelijkheid.

 

Heeft iemand hier ervaringen met een dergelijke onderneming, of moet ik ergens heen bellen voor meer info? En indien de laatste, waar moet ik dan heen bellen?

Heb je een acuut probleem met je website? Ik help je! www.atcreate.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Uiteraard moet je aan alle regels voor voedselveiligheid voldoen, lijkt me. De gezondheid van de deelnemers ligt in jouw handen.

 

[Edit: TS heeft openingspost hierop aangepast]

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat lijkt me inderdaad voorop staan. Dat is ook iets wat we graag na willen leven. Wat me echter niet duidelijk is: is welk verschil er zit tussen de voedselbereiding aan huis en die op locatie? Het voedsel juist gekoeld en hygiënisch behandelen, okee, maar moeten we onze keuken (die dus niet gebruikt zal worden voor het bereiden van voedsel voor de workshops) ook aan alle regels voldoen?

Heb je een acuut probleem met je website? Ik help je! www.atcreate.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ga graag voor je op zoek naar informatie. Kun je iets meer over je plannen vertellen?

Gaat het om de catering bij bijvoorbeeld een verjaardagsfeest? Of kan iedereen die toegang betaalt komen?

En: ben je van plan alcohol te schenken?

 

Met vriendelijke groet, Miki

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Nee, nog niet bij de KvK geweest. We wilden eerst algemeen onderzoek doen.

 

Miki: het gaat om workshops op locatie, dus bij mensen thuis. Er wordt geen alcohol geschonken. Een eventuele catering komt later, als de workshops lopen. Het idee is dat we mensen uitleg geven over de verschillende manieren van barbecuen; het gebruik van verschillende koln (of gas), direct en indirect grillen, et cetera. Er zal natuurlijk ook eten klaar gemaakt worden, maar dit gebeurd dus op locatie en niet bij ons thuis of in een bedrijfsruimte. Het enige waar we mee te maken zullen hebben is 1) het opslaan van vlees, waarvoor we al een tweede koelkast hebben staan, 2) de opslag van de kolen en 3) de barbecues die bedrijfsmatig gebruikt worden.

 

Is dit voldoende informatie?

Heb je een acuut probleem met je website? Ik help je! www.atcreate.nl

Link naar reactie
  • 0

Om te beginnen ons stappenplan Bedrijf Starten .

Lees de informatie over bestemmingsplan en bedrijf aan huis en ga bij je gemeente na of je een bedrijf aan huis kunt starten.

 

Zoals al eerder aangegeven heb je te maken met de regels met betrekking tot hygiëne.

Informatie daarover vind je op onze site.

Je leest hier dat je, als je werkt volgens een goedgekeurde hygiënecode, je automatisch voldoet aan de wet. De hygiënecode van de ambulante handel biedt waarschijnlijk veel aanknopingspunten (te vinden via dezelfde pagina).

Er zijn instellingen waar je cursussen kunt volgen op dit gebied (google op “HACCP cursus”).

 

Ik begrijp dat je het vlees en de materialen die je gebruikt thuis opslaat.

Als je je huishoudkeuken zowel huishoudelijk als zakelijk gebruikt, is het verstandig om een duidelijke scheiding aan te brengen in levensmiddelen welke bestemd zijn voor catering en privé. Dit kun je doen door bijvoorbeeld verschillende koelkasten te gebruiken of door het aanbrengen van de tekst 'privé' op de levensmiddelen. Als je dit niet doet, wordt tijdens een inspectie door een controleur van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), er vanuit gegaan dat alle levensmiddelen bestemd zijn voor de catering.

 

 

Vriendelijke groet, Miki

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.