• 0

Afschrijven studieboete

Ik heb besloten te stoppen bij mijn huidige werkgever en verder te gaan voor mijzelf. Goed allemaal leuk natuurlijk, alleen moet ik nog wel een x bedrag betalen omdat ik eerder gestopt ben met werken en zij voor een aantal van mijn cursussen hebben betaald. Dit is dus een boetebeding, wat inhoudt dat als ik binnen 3 jaar stop ik die kosten zelf moet dragen.

 

Nu vroeg ik mij af of ik dit misschien gewoon af kan schrijven in mijn eenmanszaak? Het is immers kosten die ik maak zodat ik er nu fulltime mee aan de slag kan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag stm,

 

Je bent met de studie begonnen omdat je werkgever er heil in zag, neem ik aan, anders zou deze niet vergoed worden.

De kosten voor het terugbetalen zou ik niet als zakelijk durven aanmerken. Het houdt geen verband met het op peil houden van je vakkennis voor je bedrijf. De kosten gingen immers voor het bedrijf uit en dus is het een studie voor toekomstige inkomsten.

 

Wel kun je ze wellicht scharen onder de aftrekbare studiekosten bij de buitengewone uitgaven in je IB-aangifte.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Bedankt voor jouw reactie. Ja ik zou dat normaal gesproken ook denken, zei het niet dat het een verplichte cursus was, c.q. de voorwaarde was dat ik die cursus haalde anders zou ik niet aangenomen worden, daarnaast de verplichting om dus 3 jaar bij het bedrijf te blijven. Het is dus niet iets wat ik vrijwillig ben aangegaan, maar het was een voorwaarde om daar te werken, daarom dacht ik dat het afkopen daarvan misschien gezien kan worden als iets wat mijn bedrijf ten goede komt. Ik weet namelijk dat andere bedrijven deze boetes ook vaak afkopen als ze nieuwe werknemers aannemen.

 

Ik dacht er inderdaad aan om als alternatief het bij de IB als studiekosten op te voeren (ik neem aan dat het daar toch wel bij moet kunnen), maar goed liever zet ik het natuurlijk op mijn bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Het is dus niet iets wat ik vrijwillig ben aangegaan, maar een soort van ' wurgcontract'

 

Als je die baan hebt aangenomen en akkoord gegaan bent met die voorwaarden, zou ik dat zeker geen wurgcontract willen noemen. Een boeteclausule voor een opleiding met een termijn van drie jaar klikt ook niet onredelijk, al moet het natuurlijk in verhouding staan tot de kosten en duur van de opleiding.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Sorry, daar heb je helemaal gelijk in, ongelukkige woordkeuze ik heb het even aangepast. Maar wat ik dus probeerde te zeggen is dat zonder die cursus ik niet aangenomen zou worden dus in die zin was het of de cursus halen en daar werken of een andere baan zoeken.

Link naar reactie
  • 0

Sorry als ik er over door blijf gaan hoor, maar ik wil het idee gewoon niet gelijk afschieten. Het is dus niet zo dat ik het als studiekosten op wil voeren, maar meer als een overnamesom.

 

Het komt natuurlijk wel vaker voor dat een nieuwe werkgever de boete overneemt, wordt dit dan opgevoerd als studiekosten? Het lijkt mij namelijk meer een “overnamesom”. Zou dat dan niet ook in mijn geval zo kunnen, immers door het betalen van deze boete ben ik opeens 40 uur extra beschikbaar voor het bedrijf per week .

 

Link naar reactie
  • 0

Zodra er een juridische scheidslijn bestaat tussen jou en je nieuwe werkgever, kun je daar een boom over opzetten. Maar die is er - zo begrijp ik je post - niet, je bent een eenmanszaak en er is dus geen scheidslijn tussen jou en je onderneming.

 

Wat in de werkgever-werknemer-relatie mogelijk is, geldt niet per definitie ook voor ondernemers. De ondernemer die zijn sportschool-abonnement opvoert als 'bedrijfsfitness' komt van dezelfde koude kermis thuis.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Weet je wel zeker dat je de boete moet betalen, aangezien je van je werkgever op cursus moest? Bij al mijn oude werkgevers was het niet anders zo dat ik alleen de kosten moest terugbetalen als ik zelf op cursus wilde. Maar als mijn werkgever mij dat verplichtte, was het verder zijn pakkie aan.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Ok, bedankt voor al jullie reacties!

 

Ik ga het als studiekosten opvoeren dan bij de IB. En helaas weet ik zeker dat ik het moet betalen, maar goed ik heb het contract zelf getekend natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga het als studiekosten opvoeren dan bij de IB. En helaas weet ik zeker dat ik het moet betalen, maar goed ik heb het contract zelf getekend natuurlijk.

 

Ik vraag mij af of dit is toegestaan.

 

Art. 6.27 wet IB 2001 behandelt de aftrek van scholingsuitgave. In dit artikel worden de definities gegeven van wat scholingsuitgaven zijn en wat daarmee wordt gelijkgesteld:

 

Scholingsuitgaven zijn de uitgaven die wegens het door de belastingplichtige volgen van een opleiding of studie met het oog op het verwerven van inkomen uit werk en woning zijn gedaan...

De kosten die jij gaat maken zijn gerelateerd aan een boeteclausule die wordt ingeroepen vanwege het feit dat je voor een vooraf afgesproken datum besloten hebt om de arbeidsovereenkomst te beëindigen. In jouw situatie zou de inspecteur zich dus op het standpunt kunnen stellen dat het niet gaat om uitgaven die vallen onder de definitie van scholingsuitgaven en er dus geen aftrekbaarheid is.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het wordt dan wel boete genoemd, maar volgens mij is het niets anders dan het (deels) terugbetalen van de cursuskosten.

 

Dan moet je het geen boete noemen ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

De staatssecretaris heeft in dit besluit aangegeven dat de terugbetaling onder voorwaarden is aan te merken als aftrekbare studiekosten.

Wow bedankt, dat had ik zelf niet gevonden tijdens het googlen.

 

Maar het lijkt er dus op dat ik het met zekerheid van de IB af kan trekken. Dat scheelt al wat :).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.