• 0

Btw en invoerrechten, bij wie ligt de verantwoordelijkheid?

Hallo forumleden,

Ik ben momenteel de mogelijkheden aan het verkennen om camera's en bijbehorende accessoires te gaan verkopen. Deze camera's zijn afkomstig uit Hong Kong. Het plan is om eerst mijn product via sites als marktplaats e.d. te verkopen. Bij genoeg interesse wil ik mijn producten ook via een webshop gaan aanbieden.

Het plan is om de producten vanuit de leverancier direct naar de klanten te sturen. Waarschijnlijk zal de klant, op het moment dat de producten aan de deur geleverd worden, btw en invoerrechten moeten betalen. Deze moeten, normaal, direct aan de postbode betaald worden. Bij de douane wordt een schatting van de waarde van het product gemaakt en hierover worden vervolgens de kosten voor btw en invoerrechten berekend. Ik kan de klant dus niet vooraf over de exacte hoogte van deze kosten informeren gezien deze gebaseerd zijn op een schatting en dus per keer zullen verschillen.

Uiteraard zal ik de klant vooraf informeren dat hij/zij btw+invoerrechten bij ontvangst kan verwachten. Bij wie ligt de verantwoordelijkheid voor deze kosten? Of kan de klant deze kast achteraf nog op mij verhalen. Ik heb geprobeerd een antwoord te vinden, maar vond telkens een iets andere situatie.

Alvast bedankt voor de hulp.

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoe kom je erbij dat de douane eea op basis van een schatting doet? Als je zorgt dat er op basis van de juiste bescheiden aangifte wordt gedaan kan ik je op de cent nauwkeurig vertellen hoeveel de invoer rechten en BTW zullen bedragen? Enige waar een variabele in zit is de wisselkoers van vreemde valuta maar deze veranderd maar 1 x per maand.

Maarten Versluis

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

• 0

Ik heb zelf het product besteld. Om te zien of de verkoper betrouwbaar was en om de kwaliteit van het product en de verpakking te beoordelen. Er was door de verkoper geen rekening of iets dergelijks bij het pakket gevoegd. Vandaar dat de waarde van het pakket geschat is (is mij verteld door de postbode). Bij de volgende zending zal dus ook geen rekening bijgevoegd zijn en zal, neem ik aan, opnieuw een schatting van de waarde gedaan worden.

Is dit heel ongebruikelijk?

Overigens alvast bedankt voor de reactie.

• 0

Ik vind het inderdaad ongebruikelijk. Schattingen van de douane cq de aangever(in dit geval lijkt mij dat postNL) vallen meestal hoger uit. Een factuur aan de buitenkant van het pakket/envelop doen voorkomt het schattings verhaal. Maar uiteraard is de keus verder aan jullie om dat te doen. Ik zou daar echter als jouw klant niet blij van worden. Je weet namelijk dan nooit met welke kosten je wordt geconfronteerd.......

Maarten Versluis

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

• 0

Dit verhaal gaat alleen maar op als je die camera privé hebt gekocht. Bij een zakelijke transactie is het verplicht om een factuur bij de zending (mag proforma zijn) die de inkoopwaarde aangeeft. Maar als je geen bedrijf hebt kan dat natuurlijk niet.

• 0

Afgezien van het feit wie er verantwoordelijk voor is, heb je rekening gehouden met de betrouwbaarheid?

Wat ga je in je advertenties naar potentiële klanten zetten? "Er komen hoogstwaarschijnlijk nog kosten voor het invoeren bij, maar hoeveel weten we niet precies"? De klant heeft dan geen flauw benul van deze kosten. In het meest gunstige geval vragen ze je, maar ik acht de kans heel groot dat ze afhaken. Laat de producten lekker naar jezelf sturen en stuur ze vervolgens door via een Nederlandse pakketdienst. Jij bent dan verantwoordelijk voor die kosten, die je door kunt berekenen naar je klant.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar