• 0

Aangifte IB 2012: saldo niet gelijk

Dames/Heren,

 

door uitstel wil ik vandaag mijn Aangifte IB 2012 doen. Ik heb twee eenmanszaakjes. Een startende ondernemer (respectievelijk 2 en 1 jaar). Nu heb ik alles netjes ingevuld en wil ik 'aangifte bevestigen'. Enkel krijg ik de volgende melding:

 

Het saldo fiscalewinstberekening (5.711) is niet gelijk aan het saldo winst-en-verliesrekening of aan het winstaandeel van uw ondernemingen (214). Controleer de bedragen die u eerder hebt ingevuld.

 

Het zal vast niet heel lastig zijn, maar ik heb naar mijn idee alles netjes ingevuld.

 

Weet iemand raad? Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Meestal, maar niet altjid, komt dit doordat er een fout wordt gemaakt bij het invoeren van de privé opnames en -stortingen.

Heb je een boekhouding bijgehouden? Zoja, wat rolt daar uit qua privé opnames (of -stortingen) en heb je dat ook zo verwerkt in het aangifteprogramma? Zijn de beginvermogens van de ondernemingen overal goed ingevoerd?

(ik kan nog wel duizend mogelijke oorzaken roepen, maar dat is een beetje gissen hè...)

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een verschil van 3.093 euro. Het saldo fiscalewinstberekening van 5.799 is niet gelijk aan w/vrekening of winstaandeel a 2.706.

 

Ik heb alle na gecheckt, en opnieuw ingevoerd wat betreft nettomzet, inkoopkosten, verkoopkosten etc. priveontrekkingen, rentekosten etc..

 

Ik ben ten einde raad, maar geef niet op.. iemand die tips heeft?

 

Wat gebeurd er bijvoorbeeld als ik wel de aangifte op deze manier indien?

Link naar reactie
  • 0

Je kunt de aangifte niet indienen zolang je verschil hebt.

Vaak zit het verschil in vergeten posten of posten die over het jaar heen getild zijn (bv. factuur in 2012, betaald in 2013). Soms wil de privebijtelling voor de zakelijke auto het verschil verklaren.

Met zo'n groot verschil moet je nog maar eens alles goed nakijken.

 

Ik zie dat je in 2012 ook al de nodige moeite had. Kom je er weer niet zelf uit, dan wordt het misschien tijd voor een boekhouder...

Wat heb je trouwens gedaan met dit advies van Jantax in 2011:

Verder moet je je altijd eerst afvragen of het wel zinvol is om je boekhouding bijna helemaal zelf te voeren. Als je er bijvoorbeeld eigenlijk een pesthekel aan hebt, maar je denkt zo wel leuk te kunnen besparen op de kosten van een boekhouder, dan kan ik je bijna garanderen dat je met het uitbesteden van de boekhouding per saldo toch beter af bent. Want dat bespaart je dan waarschijnlijk veel kostbare tijd en ergernis, terwijl je van een goede! boekhouder waardevolle informatie en tips terugkrijgt voor je geld. Kies voor kwaliteit, dus voor iemand met tenminste 5 jaar relevante werkervaring die is aangesloten bij een degelijke beroepsorganisatie die een permanente educatieplicht kent. Anders vraag je als het ware gewoon om problemen achteraf.

 

Tenslotte iets wat ik niet snap:

door uitstel wil ik vandaag mijn Aangifte IB 2012 doen. Ik heb twee eenmanszaakjes. Een startende ondernemer (respectievelijk 2 en 1 jaar)
Hoe kan jij twee eenmanszaken hebben? Waar slaat dit op, leg eens uit...?
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.