• 0

Stamrecht BV leeg, maar wil nu gaan afbetalen

In 2007 heb ik een afkoopsom gekregen van 94.000 euro en die in een Stamrecht BV geplaatst. Dit bedrag heb ik volledig gebruikt voor de oprichting van mijn eenmansbedrijf en ieder jaar opgerent. Hierover betaal ik ieder jaar vennootschapsbelasting. Inmiddels staat er nog 4 euro in de BV en is het tijd om de lening weer in te lossen. Ik neem aan dat ik 37% inkomstenbelasting moet gaan betalen. Ik heb hierover een aantal vragen en probeer deze zo simpel mogelijk te stellen:

 

Kan ik 94 maanden lang iedere maand 1.000 inlossen en dan 630 euro terugstorten op mijn privé-rekening?

Kan ik de betaalde inkomstenbelasting ad. 370 euro per maand (1.000 - 630) verrekenen met mijn eenmansbedrijf? Ik betaal nu geen inkomstenbelasting over mijn eenmansbedrijf omdat het ondernemersinkomen negatief is.

 

Alvast bedankt voor jullie reactie.

 

Roy

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor het aflossen van een lening hoef je geen inkomstenbelasting te betalen. Dit is een schuld van jou in privé aan je BV.

 

Ook begrijp ik niet waarom je vennootschapsbelasting zou betalen, tenzij de rente op de lening aan jou hoger is dan de jaarlijkse oprenting.

 

Leg in ieder geval alles wat je hebt gedaan en wilt gaan doen goed vast in een overeenkomst. De fiscus schijnt nogal aan het controleren te zijn op mensen die hun stamrecht hebben uitgeleend aan zichzelf.

Link naar reactie
  • 0

Als je geld van je Stamrecht gaat uitbetalen aan prive moet je toch inkomstenbelasting betalen?

 

De 94.000 euro heb ik geleend aan prive en wil dan nu gaan aflossen, maar dan meteen weer 1.000 euro uitkeren. Ik kan moeilijk eerst weer 94.000 euro aflossen voordat ik ga uitkeren of zie ik iets helemaal verkeerd?

 

Ik betaalde de eerste drie jaar 5% rente aan mijn Stamrecht voor de lening, daarna 4% en het afgelopen jaar 3%. Over deze rente inkomsten heb ik vennootschapsbelasting betaald.

 

Het is lastig om het duidelijk te omschrijven, maar hopelijk is het nu meer te begrijpen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.