• 0

Activeren van uren software - interne uurtarief bepalen

Beste,

 

ik heb een vraag aangaande het activeren van eigen uren welke besteed zijn voor het maken van software.

 

De situatie is als volgt. Wij maken zelf software en verhuren deze aan 3de in vorm van een licentie. Hiervoor betaald de klant een vergoeding per maand en kan dan gebruik maken van de software.

 

Nu willen we de ontwikkeluren gaan activeren om een waarde te kunnen toekennen aan de software. Nu vraag ik mij af wat je mee mag nemen in het bepalen van het uurtarief.

 

Ik ben zelf van mening dat het uurtarief zou moeten zijn: alle kosten (min directe inkopen, alsware de exploitatiekosten) gedeeld moeten worden door alle uren welke er in het bedrijf gemaakt worden door alle medewerkers. Het uitgangspunt wat ik hanteer: of ik nu 1 uur bezig ben met activiteit A of B de kosten per uur voor het bedrijf blijven gelijk.

 

Het punt is; neem bijvoorbeeld accountantskosten. Je zou kunnen zeggen dat dit niet direct toe te rekenen is aan software ontwikkeling. Maargoed, of er in het ene uurtje nu wel of niet ontwikkeld wordt, die kosten blijven. Als je alle interne activiteiten zou afrekenen/waarderen op directe kosten, dan denk ik dat het interne uurtarief per definitie te laag is en daardoor niet conform de werkelijkheid. Om zakelijk software te kunnen ontwikkelen ontkom je er immers ook niet aan om accountantskosten te maken om de jaarstukken netjes af te ronden.

 

Is dit de juiste benadering? Zo ja, waarom? Zo nee, wat is dan de beste oplossing en waarom?

 

B.v.d. dank

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wel - de vraag is waarom je die software zou willen activeren in je BV. Dat zijn meestal posten die bij een overname of bij de bank meteen tot discussie leiden.

 

Wordt meestal door investeerders gezien als een trucje om je balans op te leuken. Net zoals goodwill.

 

Veel beter is het om de software als asset in de jaarrekening op te nemen, bijvoorbeeld tegen 1 euro of een ander laag bedrag, en dan de opbrengsten gespecificeerd langs de winst en verliesrekening te laten lopen.

 

Transparanter.

 

Helaas is het zo bij software dat de waarde ongeveer 0 is, de investering is al geweest en kan op geen enkele manier worden hergebruikt, anders dan voor dié specifieke software. Dus voor een derde (zonder kennis van het ontwikkeltraject) zonder waarde - ergo de waarde zit 'm in de verkochte licenties.

 

Succes !

Vriendelijke groet,

Mark

Link naar reactie
  • 0

Beste Mark,

 

dank voor uw antwoord.

 

Ik heb nog wel een vraag m.b.t. het trucje. Als ik kijk naar de balanswaarde na de activatie van de software (ik heb het overigens alleen over software waarmee we omzet genereren) en kijkt naar het bedrag. Als wij de sources van de software voor die prijs zouden verkopen weet ik zeker dat we het binnen 1 dag hebben verkocht. Dat is nog even los van de verkochte licenties.

 

Daarom lijkt het me wel relevant om een goed beeld te krijgen van de assets van een onderneming om dit mee te nemen? Is het dan redelijk om over een trucje te praten?

 

Link naar reactie
  • 0

Daarom lijkt het me wel relevant om een goed beeld te krijgen van de assets van een onderneming om dit mee te nemen? Is het dan redelijk om over een trucje te praten?

 

Even los van het boekhoudkundige en fiscale belang van de activatie, Mark schreef het volgende:

 

Wel - de vraag is waarom je die software zou willen activeren in je BV. Dat zijn meestal posten die bij een overname of bij de bank meteen tot discussie leiden.

 

Wordt meestal door investeerders gezien als een trucje om je balans op te leuken. Net zoals goodwill.

 

Mark spreekt dus niet over een trucje, hij geeft aan hoe deze activatie door de buitenwereld (investeerders, banken etc.) gezien wordt als een trucje. Het kan nog duizenden keren niet juist zijn om het ene trucje te noemen, als deze partijen het zo zien en ervaren ben je verder van huis.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.