• 0

Onderwijs en Facebook

Beste ondernemers,

 

Ik zat laatst een beetje te brainstormen met een jonge programmeur en we kwamen op een aantal leuke ideeën voor de koppeling tussen school en Facebook. Zelf zien we mogelijkheden om een Facebook (en wellicht mobiele) app te ontwikkelen, waardoor docenten veel makkelijker kunnen communiceren met leerlingen (door bijvoorbeeld automatisch groepen en pagina's aan te maken).

Ik zie hier zelf wel een toekomst voor, aangezien het al een aantal keer succesvol is gebleken in mijn omgeving. Voor een gemiddeld docent blijkt het helaas nog nog vaak erg lastig zijn om alles zelf op te zetten. Er zijn talloze mogelijkheden, maar ik vroeg mij af of er eigenlijk wel vraag naar is.

Ik maak dit topic dan ook om 2 redenen.

1) wat vinden jullie, op het eerste gezicht, van dit idee en kennen jullie al dergelijke initiatieven?

2) ik heb een enquête gemaakt voor een klein markt-onderzoek, die ik door medewerkers van het onderwijs wil laten invullen. Ik ben daarvoor natuurlijk niet op het juiste forum, dus ik vroeg mij af of er mensen zijn die een 'hub' weten vol met docenten en overige medewerkers.

 

Het linkje mag ik niet plaatsen, maar als ik weet waar het wel het wel mag dan plaats ik het daar.

 

Groeten,

Maurits

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

In een ver verleden ben ik akkoord gegaan met de gebruiksvoorwaarden. En volgens mij stond daar iets in over enquêtes dat die niet zo gewenst waren op HL. Nog even de regels nagelezen en die beperking staat er nog steeds in :P

 

De link zal wel snel verwijderd worden maar wellicht krijg je nog wel tips waar je leerkrachten online kan vinden.

Link naar reactie
  • 0

Beste M.Korthals,

 

Ik zit zelf in 5VWO en op school hebben we hier al enkele systemen voor. De afgelopen jaren was het een bij elkaar raapsel van verschillende sites per sectie. Bijvoorbeeld de sectie wiskunde. Deze had een eigen site met alle uitwerkingen erop staan. Het was erg onhandig dat niet alles bij elkaar stond. Daarna zijn we overgestapt op it's learning. Daar hebben alle leerlingen en leraren een account. Elke klas waar je inzit, ook de clusters, hebben een aparte groep. De leraar kan daar mededelingen doen, maar ook bestanden uploaden voor de betreffende klassen. Daarnaast kunnen leerlingen en leraren berichten naar elkaar sturen.

 

Sinds drie jaar kunnen we ook online onze punten bijhouden. We hebben dus nog twee verschillende sites, maar volgend jaar gaan we compleet om. Magister heet het, misschien dat je er ooit van gehoord had. Daar kunnen we onze punten zien, bestanden van de leraar downloaden, berichten sturen, studiewijzers bekijken. Praktisch alles.

 

We hebben met de klas zelf nog een facebook groep, om het een en ander te regelen, maar dit blijkt in de praktijk niet altijd te werken. Een school kan leerlingen lastig verplichten een facebook account aan te maken. Ik hoop dat je wat aan mijn verhaaltje hebt :).

 

Job

Link naar reactie
  • 0
Magister heet het, misschien dat je er ooit van gehoord had.

 

Ik gebruikte op mijn inmiddels vorige school (ik ben geslaagd. ;D) ook Magister. Het klinkt wel leuk dat je alles in een systeem hebt, maar wij gebruikten het nooit, behalve om onze cijfers te checken. Het probleem is dat je meestal gewoon geen zin hebt om weer in een ander systeem in te loggen met weer andere gegevens. Mijn rooster (stond ook op magister) was gewoon te zien op de website, wat veel sneller toegankelijk was.

Dat is wat integratie met Facebook wel handig zou maken. Je bent toch al ingelogd en je bezoekt het vaak genoeg. Waarom dan niet nog een extra stroom informatie aan die startpagina toevoegen? Ik zie het probleem niet.

Daarnaast moet je ook niet willen dat dit bestaande systemen zou vervangen, het mag hoogstens een aanvulling zijn. Als je er als leerling zelf voor kiest om wel een account aan te maken heeft dat zo zijn voordelen, maar het mag natuurlijk niet zo zijn dat Facebook het enige distributiekanaal is voor bepaalde informatie.

 

maar dit blijkt in de praktijk niet altijd te werken

Bij ons werkt het perfect, vooral voor de examens. Onze hele Facebook groep staat vol met waardevolle samenvattingen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.