• 0

Leadgarantie in algemene voorwaarden

Even een korte introductie zodat jullie weten wat voor acties er ondernomen kunnen worden op mijn website. Makelaars kunnen gratis hun kantoorpanden plaatsen en hier leads (potentiële huurders) voor ontvangen. \

 

Echter worden deze leads opgeslagen op in het account van de makelaar en zijn de gegevens om contact op te nemen niet zichtbaar (staan achter sterretjes). Wel zijn de gegevens "voor welke periode wilt deze ondernemer huren" en "voor hoeveel personen of m2 zoeken ze een kantoor" om de makelaar een indicatie te geven van de lead.

 

Nu heb ik een idee bedacht waarbij ik de drempel tot aankoop wil verlagen namelijk; leadgarantie. Dit wilt zeggen dat de makelaar alleen betaald voor een bruikbare lead, anders kan hij het bedrag terug ontvangen van wat hij voor de lead heeft betaald (daar zijn vaste tarieven voor opgesteld).

 

De algemene voorwaarden zijn inmiddels al aangepast, en hiermee wil ik dus voorkomen dat een makelaar een lead aankoopt en welke reden dan ook bedenkt waardoor hij het geldbedrag terug kan ontvangen terwijl het wel een bruikbare lead is.

 

Hierbij de aanpassing:

 

Leads

Artikel 7.1 De leads mogen slechts worden gebruikt om nieuwe klanten voor de makelaar binnen te halen. Het is de makelaar niet toegestaan om de leads voor een ander doel te gebruiken.

Artikel 7.2 Indien een geleverde lead niet leidt tot het verhuren van de kantoorruimte, dan kan Domein.nl daar nimmer aansprakelijk voor worden gesteld en geeft de makelaar geen recht op restitutie van de vergoeding die de makelaar voor de lead heeft betaald.

Artikel 7.3 De makelaar dient de leads te gebruiken in overeenstemming met de wet en in het bijzonder wordt hierbij verwezen naar de Wet bescherming persoonsgegevens.

Artikel 7.4 Een lead is voor de makelaar bruikbaar indien het voor de makelaar mogelijk is om met de informatie die in de lead is opgenomen telefonisch of via de e-mail contact op te nemen met de ondernemer.

Artikel 7.5 Domein.nl maakt gebruik van leadgarantie. Dit betekent dat de makelaar alleen betaalt voor een bruikbare lead. Indien een lead niet voldoet aan artikel 7.4, dan is de makelaar verplicht binnen 5 werkdagen Domein.nl daarvan in kennis te stellen en schriftelijk of via de e-mail aan Domein.nl het bewijs te overleggen dat de lead niet bruikbaar is. Voldoet de makelaar aan zijn verplichting genoemd in dit artikel, dan betaalt Domein.nl de vergoeding die de makelaar voor de lead betaald heeft binnen 14 dagen aan de makelaar terug. Het feit dat de ondernemer aan de makelaar mededeelt dat hij geen interesse meer heeft in de kantoorruimte, betekent niet dat de lead niet bruikbaar is.

 

Ik vraag me dus af of de aanpassing in algemene voorwaarden voldoende is, mij beschermt tegen eventuele fraude en of ik op de website waar ik het gebruiken als marketing aspect (domein.nl maakt gebruik van Lead garantie) moet terug verwijzen naar de algemene voorwaarden?

 

Het is namelijk zo dat voordat een makelaar een kantoorpand op de website kan plaatsen, hij akkoord moet gaan met de algemene voorwaarden (waar dit punt over lead garantie in staat).

 

Alvast bedankt voor de hulp!

 

Danny

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eh...jij levert de gegevens voor de lead, maar als de makelaar geen contact op kan nemen met de betreffende ondernemer (oftewel: jij hebt een slechte lead geleverd) dan kan hij zijn geld terugkrijgen - tenminste als hij dat zelf binnen 5 dagen laat weten? Lekker verdienmodel...

 

Wat als je nou in plaats van dat hele circus gewoon zorgt dat je goede leads aanlevert?

Link naar reactie
  • 0

Dus met andere woorden betaald een makelaar altijd voor een bruikbare lead. Eerlijker kan niet.

 

Mocht het op een of andere manier voorkomen dat een lead niet bruikbaar is, dan krijgt de makelaar zijn geld terug. Kan ook nog eens zo zijn dat er spam door komt (al heb ik er alles aan gedaan om dat te voorkomen). Dit zorgt er voor dat makelaars niet voor iets betalen waar ze niets aan hebben ;)

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0
Dit zorgt er voor dat makelaars niet voor iets betalen waar ze niets aan hebben ;)

Mijn 'probleem' is dat je dat hun verantwoordelijkheid maakt doordat ze het binnen 5 dagen moeten aangeven als het geen goede lead is - die leads zijn jouw verantwoordelijkheid. Ik zou als klant heel hard lachen als ik dit soort voorwaarden voorgeschoteld zou krijgen.

 

edit: als jij dus geen goed werk levert, dan mag ik er nog steeds voor betalen als ik niet op tijd aan de bel trek. Absurd...

Link naar reactie
  • 0

Dit zorgt er voor dat makelaars niet voor iets betalen waar ze niets aan hebben ;)

Mijn 'probleem' is dat je dat hun verantwoordelijkheid maakt doordat ze het binnen 5 dagen moeten aangeven als het geen goede lead is - die leads zijn jouw verantwoordelijkheid. Ik zou als klant heel hard lachen als ik dit soort voorwaarden voorgeschoteld zou krijgen.

 

edit: als jij dus geen goed werk levert, dan mag ik er nog steeds voor betalen als ik niet op tijd aan de bel trek. Absurd...

 

Die 5 dagen is als voorbeeld genomen. Daarnaast als ze binnen 5 dagen niet aan de bel trekken dan doen ze dat nooit meer. Ik kan hier 10, 15 of meer dagen van maken maar dat is geen toevoeging. Het gaat er me om dat ze het schriftelijk aangeven.

 

Nogmaals is deze hele lead garantie bedoeld om onbruikbare leads uit te sluiten. De makelaar betaald alleen voor een bruikbare lead ;)

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals is deze hele lead garantie bedoeld om onbruikbare leads uit te sluiten. De makelaar betaald alleen voor een bruikbare lead ;)

 

En wat doe je zonder deze lead garantie en de makelaar betaalt voor een onbruikbare lead en reclameert daarna bij jou en wil zijn geld terug.

 

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals is deze hele lead garantie bedoeld om onbruikbare leads uit te sluiten. De makelaar betaald alleen voor een bruikbare lead ;)

 

En wat doe je zonder deze lead garantie en de makelaar betaalt voor een onbruikbare lead en reclameert daarna bij jou en wil zijn geld terug.

 

 

Hetzelfde. Daarom dat we dit nu ook kenbaar willen maken op onze website.

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals is deze hele lead garantie bedoeld om onbruikbare leads uit te sluiten. De makelaar betaald alleen voor een bruikbare lead ;)

 

En wat doe je zonder deze lead garantie en de makelaar betaalt voor een onbruikbare lead en reclameert daarna bij jou en wil zijn geld terug.

 

 

Hetzelfde. Daarom dat we dit nu ook kenbaar willen maken op onze website.

 

Dan kan een uitbreiding van de Algemene Voorwaarden of een Lead garantie ook wel overdone zijn. Of het hopeloos ingewikkeld maken waardoor klanten juist afschrikken. "huh, binnen 5 werkdagen reageren, bij een onbruikbare lead >;("

 

;)

 

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals is deze hele lead garantie bedoeld om onbruikbare leads uit te sluiten. De makelaar betaald alleen voor een bruikbare lead ;)

 

En wat doe je zonder deze lead garantie en de makelaar betaalt voor een onbruikbare lead en reclameert daarna bij jou en wil zijn geld terug.

 

 

Hetzelfde. Daarom dat we dit nu ook kenbaar willen maken op onze website.

 

Dan kan een uitbreiding van de Algemene Voorwaarden of een Lead garantie ook wel overdone zijn. Of het hopeloos ingewikkeld maken waardoor klanten juist afschrikken. "huh, binnen 5 werkdagen reageren, bij een onbruikbare lead >;("

 

;)

 

 

Niet mee eens. Want makelaars komen op een leadpagina waar ze de lead kunnen aankopen en zien de gegevens afgeschermd. Als ze dan door middel van een lead garantie zeker weten dat het een bruikbare lead is dan geeft dit meer vertrouwen.

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

Die 5 dagen is als voorbeeld genomen.

Je mist het punt echt helemaal - het gaat er om dat ze van jou sowieso een bruikbare lead mogen verwachten. Als jij dat niet kan leveren is dat jouw probleem, en niet dat van je klanten, ongeacht of dat nu om 5, 10 of 100 dagen gaat.

 

Dat mogen ze ook, daarom deze lead garantie. Makelaars plaatsen panden, en de gebruikers van mijn site plaatsen de opdrachten. Ik zorg zelf niet voor de leads, maar dat doen de gebruikers op mijn website.

 

Dit is alleen het tonen van dat ik voldoe aan het verwachten van een bruikbare lead.

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

O.o

 

Okay, laatste poging - als ik jouw klant zou zijn verwacht ik dat jij zorgt dat ik goede leads krijg. Desnoods keur je ze maar een voor een goed, dat boeit mij niet - ik wil er niet zelf nog een keertje achteraan moeten om mijn geld terug te krijgen omdat jij inferieure kwaliteit hebt geleverd.

 

Op deze manier kan je alle "niet goed, geld terug" acties wel weggooien. Je kan immers toch van te voren verwachten dat een product/dienst goed werkt?

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het behoorlijk complex worden en daarnaast vraag ik me af of je dit ooit sluitend krijgt.

 

"Een lead is voor de makelaar bruikbaar indien het voor de makelaar mogelijk is om met de informatie die in de lead is opgenomen telefonisch of via de e-mail contact op te nemen met de ondernemer."

Je zou kunnen zeggen dat hieraan voldaan is als het telefoonnummer c.q. het e-mailadres van de betreffende ondernemer is. Maar als die ondernemer vervolgens niet reageert op een voicemail of e-mail van de makelaar, dan vind ik niet dat jij écht de mogelijkheid hebt geboden om contact op te nemen.

 

En de laatste zin uit 7.5 vind ik eerlijk gezegd een gruwel.

 

"Het feit dat de ondernemer aan de makelaar mededeelt dat hij geen interesse meer heeft in de kantoorruimte, betekent niet dat de lead niet bruikbaar is."

Want hoeveel tijd zit er tussen het doorgeven van een lead en de reactie van de makelaar? Ik heb zo'n idee dat die man een gat in de lucht springt en direct gaat bellen. En dan krijgt hij te horen dat de ondernemer geen interesse "meer" heeft. Was dat dan volgens jou een bruikbare lead?

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het behoorlijk complex worden en daarnaast vraag ik me af of je dit ooit sluitend krijgt.

 

"Een lead is voor de makelaar bruikbaar indien het voor de makelaar mogelijk is om met de informatie die in de lead is opgenomen telefonisch of via de e-mail contact op te nemen met de ondernemer."

Je zou kunnen zeggen dat hieraan voldaan is als het telefoonnummer c.q. het e-mailadres van de betreffende ondernemer is. Maar als die ondernemer vervolgens niet reageert op een voicemail of e-mail van de makelaar, dan vind ik niet dat jij écht de mogelijkheid hebt geboden om contact op te nemen.

 

En de laatste zin uit 7.5 vind ik eerlijk gezegd een gruwel.

 

"Het feit dat de ondernemer aan de makelaar mededeelt dat hij geen interesse meer heeft in de kantoorruimte, betekent niet dat de lead niet bruikbaar is."

Want hoeveel tijd zit er tussen het doorgeven van een lead en de reactie van de makelaar? Ik heb zo'n idee dat die man een gat in de lucht springt en direct gaat bellen. En dan krijgt hij te horen dat de ondernemer geen interesse "meer" heeft. Was dat dan volgens jou een bruikbare lead?

 

Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat een ondernemer interesse toont in een kantoorpand en daarbij een verkeerd/onbereikbaar email adres of telefoonnummer doorgeeft, maar mocht het gebeuren (daarom ook deze lead garantie) en de makelaar kan dit overleggen met bewijzen dan krijgt hij zijn geld terug.

 

Over je 2e opmerking: "meer" is inderdaad ongelukkig gekozen. Ga ik eruit halen.

 

Dit punt gaat over het volgende. Vanaf het moment dat de makelaar contact op neemt met deze ondernemer (die op dat moment interesse heeft) kan er van alles mis gaan, maar hier ben ik niet verantwoordelijk voor. Ik lever via de website een bruikbare lead aan en als er iets gebeurd door de makelaar waardoor de ondernemer geen interesse meer heeft dan kan zijn geld niet terug worden geëist.

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat een ondernemer interesse toont in een kantoorpand en daarbij een verkeerd/onbereikbaar email adres of telefoonnummer doorgeeft, maar mocht het gebeuren (daarom ook deze lead garantie) en de makelaar kan dit overleggen met bewijzen dan krijgt hij zijn geld terug.

Je hebt mijn punt niet begrepen. De ondernemer geeft wel het juiste telefoonnummer en e-mailadres op, maar reageert vervolgens niet op voicemails / e-mails van de makelaar. Is er dan sprake van een bruikbare lead? In mijn optiek niet, maar volgens jouw voorwaarden wel. En dat bedoel ik met mijn opmerking dat je dit nooit sluitend krijgt. Want over dit soort gevallen kun je - met welke voorwaarden dan ook - aardige discussies krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat een ondernemer interesse toont in een kantoorpand en daarbij een verkeerd/onbereikbaar email adres of telefoonnummer doorgeeft, maar mocht het gebeuren (daarom ook deze lead garantie) en de makelaar kan dit overleggen met bewijzen dan krijgt hij zijn geld terug.

Je hebt mijn punt niet begrepen. De ondernemer geeft wel het juiste telefoonnummer en e-mailadres op, maar reageert vervolgens niet op voicemails / e-mails van de makelaar. Is er dan sprake van een bruikbare lead? In mijn optiek niet, maar volgens jouw voorwaarden wel. En dat bedoel ik met mijn opmerking dat je dit nooit sluitend krijgt. Want over dit soort gevallen kun je - met welke voorwaarden dan ook - aardige discussies krijgen.

 

Dan kan ik altijd nog de ondernemer bereiken en vragen wat de reden is. Als de makelaar geen mogelijkheid krijgt tot contacten lijkt me het logisch dat de lead niet bruikbaar is. Ik kan natuurlijk een toevoeging maken voor deze situatie.

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.