Even zwaaien? De nieuwe betaalpas ...

Aanbevolen berichten

Je bankpas in een apparaat stoppen en zonder pincode accoord geven voor een kleine betaling bleek geen succes. Dus wordt de chipknip binnenkort afgeschaft.

 

En vervolgens lees ik in de krant dat ING en ABN AMRO bezig zijn met een bankpas waarmee je even langs datzelfde apparaat moet zwaaien en dan zonder pincode kleine bedragen kunt betalen. Het zou een groot succes moeten worden.

 

Nu is zwaaien natuurlijk vele malen leuker, maar of dat het verschil uitmaakt tussen succes en mislukking? Of mis ik iets?

Link naar reactie
Of mis ik iets?

Waarschijnlijk... ;)

 

Voor chippen was een apparaat nodig dat die specifieke chip die verder nergens gebruikt werd ondersteunde. De nieuwe manier die je beschrijft maakt gebruik van technologie die in veel meer zaken dan alleen een pasje zal zitten, zoals bijvoorbeeld in je telefoon of je horloge. Dat zorgt voor een veel bredere acceptatie onder zowel winkeliers als publiek.

 

En laten we eerlijk zijn - waar kon je nou helemaal betalen met die gammele chipknip?

 

edit: bijna vergeten - o/

Link naar reactie
waar eigenlijk niet?

Oh, op voldoende plaatsen, en daardoor is het geen succes geworden - je valt dan toch gewoon terug op pinnen, en overweegt dat hele chippen niet eens meer.

 

Sowieso lastig dat je eerst saldo op dat ding moest zetten, dat natuurlijk altijd net op was op het moment dat je midden in de nacht in een vreemde stad je auto uit een parkeergarage wilde bevrijden... ;)

Link naar reactie

Nu is zwaaien natuurlijk vele malen leuker, maar of dat het verschil uitmaakt tussen succes en mislukking? Of mis ik iets?

 

Je mist denk ik vooral het probleem dat je die chipknip eerst ergens moest opladen, terwijl dat met contactloos betalen niet hoeft. Het is eigenlijk gewoon hetzelfde als pinnen, alleen hoef je je kaart niet echt in een apparaat te steken en ook geen pincode in te toetsen, bij kleine betalingen tot 25 euro per dag.

 

Overigens kun je de pincode-loze optie uitschakelen, waarbij je je pas alleen langs het apparaat hoeft te halen en dan wel de pincode moet intoetsen. Handig voor het geval je bang bent dat een ander met je pasje aan de haal gaat en bang bent voor 25 euro het schip in te gaan.

 

Die 25 euro is trouwens een daglimiet, iemand kan contactloos 10x 2.50 afrekenen of 1x 25 euro, maar bij een verloren pas is je risico dus beperkt tot 25 euro als je binnen een dag de vermissing doorgeeft aan je bank.

 

Eigenlijk verwacht ik wel dat het een succes zal worden - even een kop koffie afrekenen oid kan hiermee sneller dan met normaal pinnen, maar ook sneller dan contant betalen. Uiteraard is het wel afhankelijk van wat de kosten voor de acceptant zullen worden, maar als die lager zijn dan voor 'gewoon' pinnen komt dat wel goed.

Link naar reactie
Voor chippen was een apparaat nodig dat die specifieke chip die verder nergens gebruikt werd ondersteunde.

 

Correctie. Je pincode is ook opgeslagen op die chip. Anders zou het internet bankieren niet werken, he. Dus die chip zal wel blijven bestaan. Of ze moeten daar straks een andere oplossing voor hebben.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie

Oja... Laats was ik even in Tiel omdat ik daar bij winkels moest zijn, blijk je in die hele stad ( centrum) enkel maar parkeergeld met chipknip kan betalen.

Tijdje rondgereden om te zoeken naar plek waar je wel kan pinnen/contant kon betalen maar was niet te vinden. Uiteindelijk zonder betalen naar 1 winkel gelopen en snel weer terug gegaan en resterende winkels niet meer bezocht en zal ook niet snel weer terugkomen daar.

Chipknip is in mijn ogen echt een prehistorisch achterhaald iets. Verbaas me dat het nog zolang bestaan heeft.

Link naar reactie

Je mist denk ik vooral het probleem dat je die chipknip eerst ergens moest opladen...

Op een aantal plaatsen kon je ook niet pinnen, dus moest je toch regelmatig bij de bank langs om wat contant geld uit de muur te halen. Het opladen van de chipknip ging dan in één moeite door. En vanwege het geringe succes stond daar nooit een rij ... 8)

 

Chipknip heb ik jaar of 14 voor het laatst gebruikt omdat je te pas en onpas bij winkels extra toeslag moest betalen om met chipknip te kunnen betalen.

Ik heb juist de omgekeerde ervaring. Nu staat overal "klein bedrag, pinnen mag", maar voorheen moest je in een aantal winkels voor pinnen onder de 10 euro tot 20 cent toeslag betalen, terwijl chippen daar gratis was.

Link naar reactie

Chipknip is in mijn ogen echt een prehistorisch achterhaald iets. Verbaas me dat het nog zolang bestaan heeft.

 

Ik vind het juist tegenovergesteld. De chipknip is er juist om altijd gepast geld bij je te hebben. Hoef je dus niet prehistorisch naar muntjes te zoeken.

 

@ John

Ben het met je eens. Geld op de chipknip zetten is makkelijker dan met hetzelfde pasje eerst geld uit de muur te halen en dat weer in je portemonnee te steken om het vervolgens weer eruit te halen en weer in een automaat te steken om te parkeren ;)

 

 

Link naar reactie

pfff weer een nieuw betaalsysteem, Worden m.i. alleen de bedrijven beter van die het ontwikkelen. :-\

 

Chipknip voldoet mij prima, jammer dat het nooit door de massa omarmd is. Gebruik het veel voor parkeren in Rotterdam en nu maar zien wat er voor in de plaats komt.

 

Had van het begin af als betaalmiddel ingevoerd worden bij alle gemeenten in Nederland voor het parkeren, dan had je in een keer een prima acceptatie gehad onder het publiek.

 

En zwaaien met je pas tot max 25 euro per dag? Er zijn dagen dat ik meer uitgeef aan parkeren :P blijft er niks over voor die bak koffie. Moet ik dat toch weer anders betalen. ;D

 

Link naar reactie
Correctie. Je pincode is ook opgeslagen op die chip. Anders zou het internet bankieren niet werken, he. Dus die chip zal wel blijven bestaan. Of ze moeten daar straks een andere oplossing voor hebben.

Je hebt helemaal gelijk - ik had moeten zeggen dat er apparaat voor nodig was dat met die specifieke functie van die chip om kon gaan. ;)

 

Maar goed - je moet hem apart opladen, als je je pasje kwijtraakt is je chipknipsaldo ook weg, het wordt niet overal ondersteund, en waar het ondersteund wordt kun je over het algemeen ook pinnen (behalve bij sommige parkeergarages).

 

Parkeren was dus het enige waar ik hem voor gebruikte, met bijbehorende ongemakken als een half uur in de regen door Rotterdam zoeken naar een *&^$*&$ oplaadpunt omdat er 20 cent te weinig saldo op stond. Contant geld gebruik ik alleen voor die paar keer per jaar dat ik naar de snackbar ga, en verder pin ik alles... :)

Link naar reactie

Parkeren was dus het enige waar ik hem voor gebruikte, met bijbehorende ongemakken als een half uur in de regen door Rotterdam zoeken naar een *&^$*&$ oplaadpunt omdat er 20 cent te weinig saldo op stond.

Ach, midden in de nacht op zoek naar een wildvreemde met "kunt u misschien vijf euro wisselen" of "het apparaat pakt mijn briefje van tien niet, heeft u misschien een ander briefje voor mij" was ook niet alles ...

Link naar reactie

Als een winkelier vooral transacties heeft die tussen de 1 en 5 euro (zo wordt het nieuwe zwaaien verkocht blijkbaar) dan valt of staat acceptatie bij de transactiekosten voor de betaling.

 

Nog niet zo heel lang geleden is daarom ook die PIN actie gestart om pinnen bij kleine bedragen te promoten.

Zogenaamd zou dit beter zijn voor de winkelier. Er werd toen vooral gewezen op de snelheid waarmee een transactie wordt afgehandeld. Maar, iedereen die in de supermarkt in de rij staat weet dat PIN betalingen helemaal niet sneller zijn, eerder langzamer. Dus dat voordeel vervalt. Wat blijft zijn de transactie kosten die je bij contact geld betalingen niet hebt.

 

Dat het veiliger is, tja, er zijn landen genoeg waar dit geen probleem is, in deze bananenrepubliek is dat wel het geval doordat sommige soorten misdaad hier ronduit lonend zijn. Maar misschien moeten we daar dan iets aan doen in plaats van de winkelier opzadelen met veiligheid die hem hem procenten van zijn bruto omzet kosten aan transactiekosten.

 

 

 

Link naar reactie

En welke procenten/kosten weer worden doorberekend aan de consument.

 

Blijkbaar worden bestuurders/beslissers altijd gedwongen om idiote beslissingen te nemen. Neem nu het voornemen om mobiele telefoons straks verplicht off-line te halen als ze gestolen zijn. op die manier kun je niet meer achterhalen waar de telefoon terecht is gekomen en ontstaat de mogelijkheid om ze dan maar alleen als MP3 speler te gaan gebruiken.

Link naar reactie
Parkeren was dus het enige waar ik hem voor gebruikte, met bijbehorende ongemakken als een half uur in de regen door Rotterdam zoeken naar een *&^$*&$ oplaadpunt omdat er 20 cent te weinig saldo op stond. Contant geld gebruik ik alleen voor die paar keer per jaar dat ik naar de snackbar ga, en verder pin ik alles... :)

 

Kan aan mij liggen, maar is het parkeergeld betalen met chip alleen in Rotterdam? Jaar of 13 geleden werd ik daar onaangenaam door verrast, maar sindsdien ben ik het werkelijk nergens tegen gekomen. Overal waar ik parkeer is het met bonnetje uit de automaat halen in de buurt en onder je voorruit leggen.

 

Verder heb ik de chipknip 2 jaar geleden nog moeten gebruiken om af te kunnen rekenen in het restaurant in het AMC, maar intussen hebben ze het daar ook al afgeschaft.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie

Misschien ligt het aan mij dat ik prehistorisch vind, maar destijds vond ik hoop gedoe, weinig geaccepteerd en bijna overal extra betalen ten opzichte van contant geld.

Iets van 14 jaar terug dus voor laatst gebruikt en daarna ook nooit meer overwogen te gebruiken, voor mij dus een product uit een heel ver verleden.

 

Nieuwe methode gebruiken.... Ik denk het niet, zie de voordelen ten opzichte van pinnen nog niet echt, en derder wel gewoon cash geld.

Link naar reactie

Ach, midden in de nacht op zoek naar een wildvreemde met "kunt u misschien vijf euro wisselen" of "het apparaat pakt mijn briefje van tien niet, heeft u misschien een ander briefje voor mij" was ook niet alles ...

Precies - daarom lekker betalen met iets dat altijd saldo heeft.

Kan aan mij liggen, maar is het parkeergeld betalen met chip alleen in Rotterdam?

Kan ook Den Haag geweest zijn, bedenk ik me - de parkeergarage waar ik stond kon alleen cash en chipknip aan, in ieder geval. In Nijmegen bij de parkeerautomaten trouwens ook, en de paar keer dat ik in Arnhem op straat wilde parkeren kon dat volgens mij alleen met cash. Fokking onhandig dus allemaal... ;)

Link naar reactie

Gewoon altijd onderweg met cash betalen. Het geld is daarvoor al eeuwen geleden uitgevonden. Laatste maanden regelmatig als enige de kassa kunnen passeren ten tijde van de internetaanvallen.

Bijkomstigheid: ze weten nergens wie ik ben en wat ik koop. ;)

Link naar reactie

En zwaaien met je pas tot max 25 euro per dag? Er zijn dagen dat ik meer uitgeef aan parkeren :P blijft er niks over voor die bak koffie. Moet ik dat toch weer anders betalen. ;D

 

Nee, als je die daglimiet voorbij gaat of meteen een groter bedrag wilt betalen dan moet je je pincode invoeren nadat je je pas langs het apparaat hebt gehaald.

 

Er is een wezenlijk verschil tussen dit systeem en een chipknip: Op een chipknip zet je saldo, en met dat saldo kun je betalen bij terminals die het accepteren. Deze terminals hoeven geen realtime verbinding te hebben met Equens, je kunt saldo verplaatsen van de chipknip naar het apparaat alsof het muntjes zijn. In gevan van pakweg een snoepautomaat kan je dus volstaan met 1x per week die automaat uitlezen en daarna het geld van de betalingen ontvangen.

 

Het nieuwe systeem heeft wel accepterende terminals nodig die altijd in contact staan met Equens, net als PIN automaten. Dat kan eventueel mobiel via 3G, het als pinautomaten die bezorgdiensten nu ook gebruiken. Parkeerautomaten hebben tegenwoordig een verbinding (meestal draadloos), en sindsdien kun je daar in veel gemeenten met een pinpas of creditcard betalen.

 

Ik begrijp dat die chips verwarrend zijn, maar de chip die nu op je kaart zit en je in de terminal moet steken 'het nieuwe pinnen' is geen chipknip maar een EMV chip. Deze vervangt wat de magneetstrip eerst deed, alleen op een beveiligde manier. Het zwaaien met de pas doet precies hetzelfde als de EMV chip, maar dan draadloos. Het enige verschil is dat je bij een klein bedrag geen code hoeft in te voeren.

 

Overigens zou dat technisch ook mogelijk zijn met de gewone pinpas of creditcard, maar als je toch de moeite moet doen die in de terminal te steken kan je net zo goed om de pincode vragen zodat consumenten het idee hebben dat pinnen altijd veilig is.

 

Maar wat transactiekosten betreft: Technisch is zo'n contactloze betaling precies hetzelfde als een pinbetaling. Het vervangen van terminals kost natuurlijk geld, maar de mogelijke toename in volume levert een voordeel op op de kosten per transactie. Ik vermoed echter dat de banken bij introductie een voordeliger tarief invoeren voor de contactloze betalingen om op die manier winkeliers nieuwe terminals te laten aanschaffen.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.