• 0

Internetonderneming beginnen zonder ervaring?

Ik zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Sjoerd, woonachtig in Arnhem en fulltime werkzaam in de IT. Ik loop al geruime tijd met het idee (eigenlijk al in 2011) om een webshop voor mezelf te beginnen in IT-gerelateerde zaken. Ik heb een kort marktonderzoek gedaan en kom tot de conclusie dat het een niche markt is waarin nog weinig ondernemers in actief (lijken te) zijn.

 

Allereerst dien ik mezelf natuurlijk in te schrijven bij de Kamer van Koophandel om vervolgens een BTW-nummer aan te vragen. Volgens mij voldoe ik dan verder aan mijn verplichtingen om te kunnen beginnen met een webshop. Het idee is om dit te doen via dropshipping omdat het versturen vanuit huis geen optie voor mij is. Ik werk namelijk 40 uur per week en wil, zeker in deze branche, binnen 24 uur kunnen leveren.

 

Het probleem zit hem bij mij niet in het opzetten van de webshop, want dit lukt me wel met mijn IT-achtergrond. Maar de bestelling vanuit de webshop doorzetten naar de leverancier lijkt me een lastig iets. Ik lees her en der wel over zaken zoals .xml- of .csv-bestanden die ingelezen moeten worden in de webshop, maar het zijn allemaal dure integraties en ik wil, zeker in eerste instantie, zo min mogelijk uitgeven. Ik heb reeds twee partijen gevonden (Pixmania PRO en Ingram Micro) die mijn (toekomstige) klanten van de juiste producten kunnen voorzien, maar hoe de integratie is tussen de webshop en hen is mij een raadsel.

 

De reden dat ik dit topic heb aangemaakt, is vanwege het feit dat ik wil weten hoe jullie dit allemaal voor elkaar hebben gekregen. Daarbij ben ik benieuwd naar welke software (osCommerce, Magento, Joomla, etc.) er gebruikt wordt met eventueel plugins, integraties, etc. Vooral ben ik nieuwsgierig naar mensen die ook Pixmania PRO en/of Ingram Micro als leverancier van hun producten hebben.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat versta je onder IT-gerelateerde zaken?

 

Als het de bedoeling is dat je de productfeed gaat inladen van je leverancier kun je met de meeste open source pakketten (icm een plugin soms) wel uit de voeten. Ik heb geen ervaring met Pixmania (behalve als consument) of Ingram. Wel met Magento en Woocommerce, en net zoals Joomla en osCommerce kunnen deze een productfeed (xml) inlezen.

 

Lees je goed in over je plichten mbt retour, garantie en reparatie. Vraag je ook af wat het doet met je service als jij overdag niet bereikbaar bent voor klanten. Jij bent het aanspreekpunt van je shop, niet je leverancier.

Link naar reactie
  • 0

Als je zelf een beetje handig bent kom je al een heel eind met de oplossingen die Sabra aandraagt.

 

Voor wat betreft de dropshipping partijen kun je wellicht nog wat beter oriënteren. De marges die je bij een Pixmania PRO krijg zijn bij mijn weten om te huilen. Als het echt om een niche markt gaat, is het dan niet logischer om een dropship deal te sluiten met een echte nichespeler/importeur? Grote kans dat de marges die je dan pakt een stuk hoger liggen. Als je tevreden bent met lagere marges en het spelletje eerst wilt leren zonder veel te investeren en zonder te veel juridische haken en ogen die komen kijken bij een webshop kun je wellicht eerst een en ander uittesten mbv. affiliate netwerken.

Link naar reactie
  • 0

Wat versta je onder IT-gerelateerde zaken?

 

Als het de bedoeling is dat je de productfeed gaat inladen van je leverancier kun je met de meeste open source pakketten (icm een plugin soms) wel uit de voeten. Ik heb geen ervaring met Pixmania (behalve als consument) of Ingram. Wel met Magento en Woocommerce, en net zoals Joomla en osCommerce kunnen deze een productfeed (xml) inlezen.

 

Lees je goed in over je plichten mbt retour, garantie en reparatie. Vraag je ook af wat het doet met je service als jij overdag niet bereikbaar bent voor klanten. Jij bent het aanspreekpunt van je shop, niet je leverancier.

Ik wil niet te diep ingaan op mijn niche product, als je dat niet erg vindt. Bedankt voor je antwoord voor wat betreft de productfeed, als ik mijn huiswerk goed heb gedaan, dan lijken het inderdaad .csv- en/of .xml-bestanden te zijn. Goed om te horen dat deze met de meeste eCommerce software werkt. Hoogstwaarschijnlijk wordt het WordPress met daarachter WooCommerce, zeker gezien het feit dat ik ruime ervaring met WordPress heb.

 

Overigens goed om inderdaad na te denken over zaken zoals retournering, garantie en reparatie (c.q. RMA's). Dit ga ik verder uitzoeken alvorens ik überhaupt andere zaken ga regelen.

 

Als je zelf een beetje handig bent kom je al een heel eind met de oplossingen die Sabra aandraagt.

 

Voor wat betreft de dropshipping partijen kun je wellicht nog wat beter oriënteren. De marges die je bij een Pixmania PRO krijg zijn bij mijn weten om te huilen. Als het echt om een niche markt gaat, is het dan niet logischer om een dropship deal te sluiten met een echte nichespeler/importeur? Grote kans dat de marges die je dan pakt een stuk hoger liggen. Als je tevreden bent met lagere marges en het spelletje eerst wilt leren zonder veel te investeren en zonder te veel juridische haken en ogen die komen kijken bij een webshop kun je wellicht eerst een en ander uittesten mbv. affiliate netwerken.

Ik had inderdaad al gelezen dat Pixmania PRO een beroerde marge geeft op haar producten, echter hebben zij wel een uitgebreide catalogus en bovendien zal ik, zeker in het begin, blij zijn met lagere marges. Ik heb een fulltime baan en dit is slechts een bijverdienste. Ik zal ook het e.e.a. uitzoeken over affiliate netwerken, maar daar lijkt me persoonlijk niet zo veel aan.

Link naar reactie
  • 0

Pixmania PRO heeft volgens mij ook erg lange levertijden. Heb als particulier wel eens wat gekocht maar was levertijd van meer als een week. Wordt volgens mij ook vanuit buitenland (Frankrijk??) geleverd.

Marges zijn inderdaad erg laag daar, maar volgens mij is dat ook typerend voor de elektronica markt.

Link naar reactie
  • 0

Eén tip: blijf weg van Pixmania. Die hebben geen goede reputatie qua support en levertijd.

 

Een partij als ICECAT biedt productdata die jouw catalogus kunnen verrijken. http://icecat.nl/nl/

Wanneer je deze data koppelt met de actuele voorraden van de hardware distributeurs als techdata, ingram micro, bas computers en actebis, dan heb je volgens mij het systeem waarna je op zoek bent.

 

Wanneer er een order in jouw webshop binnenkomt en betaald wordt, dan krijgt de desbetreffende distributeur automatisch de orderbevestiging en leveren ze direct het product uit mits je het product direct laat doorsturen. Jij je betaling binnen, de klant zijn product binnen 24 tot 48 uur.

 

Als jouw catalogus koppeling goed in elkaar zit, dan worden producten die niet op voorraad zijn bij de distri automatisch offline of op niet te bestellen gezet in jouw webshop.

 

Kortom, als je het goed regelt kan een kind de was doen. Maar ik weet niet hoe toereikend jouw IT kennis is. Als je hulp nodig hebt mag je ons altijd een PM sturen.

Link naar reactie
  • 0

Je lijkt een webshop te willen opzetten en je alleen te focussen op het realiseren van de webshop en het kunnen inkopen van producten.

 

Heb je wel eens nagedacht over hoe je aandacht voor je producten en je webshop gaat krijgen en hoe je dus klanten binnen gaat halen? Volgens mij zou dat je grootste zorg moeten zijn.

 

 

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 0

Realiseer je je wel dat als je webshop een beetje gaat lopen, dat je dan alleen nog maar met andere zaken bezig bent dan met IT zaken?

 

Die ervaring heb ik totaal niet. Als je blijvend goede posities wilt houden in Google zul je constant je webshop moeten verbeteren, linkbuilding, SEO doen. Natuurlijk heb je ook de alledaagse zaken als inkoop, klantenservice en verzendingen, maar de IT-kant is wat mij betreft net zo belangrijk.

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0

Realiseer je je wel dat als je webshop een beetje gaat lopen, dat je dan alleen nog maar met andere zaken bezig bent dan met IT zaken?

 

Die ervaring heb ik totaal niet. Als je blijvend goede posities wilt houden in Google zul je constant je webshop moeten verbeteren, linkbuilding, SEO doen. Natuurlijk heb je ook de alledaagse zaken als inkoop, klantenservice en verzendingen, maar de IT-kant is wat mij betreft net zo belangrijk.

 

Dit, daarnaast komt ook nog kijken dat je je website moet blijven doorontwikkelen. Denk hier ook goed over na als je met een product als Joomla ofso gaat werken. Snelheid is een belangrijke factor.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij ben je te veel bezig met problemen van de toekomst.

 

Ik zou gewoon beginnen met een open source winkel en dan verkoop en promotie gaan aanzwengelen. Afwikkeling gewoon zelf doen of zelf doorspelen naar andere partijen.

 

Pas als dat je meer tijd kost dan je beschikbaar hebt moet je het doorspelen gaan automatiseren. Dat is dan pas een probleem en ik hoop voor je dat je dat probleem krijgt ;)

 

Door eerst zelf te doen leer je de markt kennen en doe je waardevolle ervaring op.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.