• 0

Waar belasting te betalen?

Hallo,

 

Ik heb even een vraag. Ik wil graag een eenmanszaak beginnen hier in Nederland. Ik open namelijk een webshop die bestemd is voor de Engelse markt.

 

Mijn vraag is, ik woon in NL, de webshop wordt onderhouden vanuit NL alleen zoals gezegd, is de webshop voor de Engelse markt. Mijn omzet komt dus uit Engeland. Waar moet ik mijn belasting betalen? Is dit in Engeland omdat het geld daar verdiend wordt, of is dat in NL omdat ik hier werkzaam ben?

 

En moet ik, zoals ik gelezen heb, één van de twee dan een brief sturen waarin staat dat ik belasting betaal in land A en het daardoor dus niet in B hoef te betalen?

 

Ik heb de belastingdienst en KvK gebeld en zij konden mij geen duidelijkheid geven hierover.

 

Met vriendelijke groet,

 

Remon

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je voor meer dan 70k GBP aan Britse particulieren verkoopt, dan dien je je in GB in te schrijven als ondernemer en daar omzetbelasting af te dragen.

Zeer nuttige, reuswaardige, toevoeging! Dat wist ik dus nog niet.

 

Overigens heeft dit zo te zien alleen betrekking op de BTW, maar het is me niet helemaal duidelijk of het feit dat je je ook als ondernemer in de UK moet inschrijven, nog gevolgen heeft voor de winst/inkomstenbelasting

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik hoef verder ook geen contact te zoeken met de Engelse belastingdienst?

Nee, je bent gewoon binnenlands belastingplichtige. Je woon in NL, je werkt in NL, alleen jouw klanten zitten in de UK.

Met dien verstande dat dit geldt voor de inkomstenbelasting. Voor de omzetbelasting kan dit nog wel eens een ander verhaal worden.

 

Indien je voor meer dan GBP 70.000,00 per jaar aan goederen verkoopt in het VK aan particulieren, ondernemers die geen aangifte doen, of organisaties die geen ondernemer zijn dan val je onder de BTW-regelingen van het VK. Je zult je dan bij Her Majesty's Revue & Customs (de belastingdienst van het VK) aan moeten melden als ondernemer voor de VAT. De informatie hierover kun je hier vinden.

 

Je kunt er ook voor kiezen om vanaf de start van je onderneming over je hele omzet VAT af te dragen in het VK en jouw producten niet onder de Nederlandse BTW. Of dat handig en voordelig is zul je zelf moeten betalen. Feit is wel dat de VAT in het VK 20% bedraagt (algemeen tarief) en in NL 21%. Afhankelijk van de waarde van de goederen die jij verkoopt kan dat dus wel schelen voor jouw klanten.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Als je voor meer dan 70k GBP aan Britse particulieren verkoopt, dan dien je je in GB in te schrijven als ondernemer en daar omzetbelasting af te dragen.

Zeer nuttige, reuswaardige, toevoeging! Dat wist ik dus nog niet.

 

Overigens heeft dit zo te zien alleen betrekking op de BTW, maar het is me niet helemaal duidelijk of het feit dat je je ook als ondernemer in de UK moet inschrijven, nog gevolgen heeft voor de winst/inkomstenbelasting

 

ShopJeRot was sneller. Moet ik me ook maar alleen met HL bezig houden ;D

 

De regeling heeft inderdaad alleen betrekking op de BTW en niet op de inkomstenbelasting. Wat dat betreft is jouw conclusie volledig juist: in Nederland verdiend dus in Nederland belast.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik moet eerlijk zeggen dat het voor mij als leek niet duidelijker wordt, maar als ik het goed begrijp hoef ik, zolang ik onder de £70.000 blijf, geen enkele belasting aan UK af te dragen?

 

Tegen de tijd dat ik die omzet wel haal, moet ik een Engelse ondernemingsvorm starten. Heeft dit dan nog gevolgen voor mijn EMZ?

Link naar reactie
  • 0
Ik moet eerlijk zeggen dat het voor mij als leek niet duidelijker wordt, maar als ik het goed begrijp hoef ik, zolang ik onder de £70.000 blijf, geen enkele belasting aan UK af te dragen?

Klopt, en die grens van GBP 70K heeft alleen betrekking op de omzet aan particulieren. Omzet aan bedrijven telt dus niet mee voor deze drempel

 

Tegen de tijd dat ik die omzet wel haal, moet ik een Engelse ondernemingsvorm starten. Heeft dit dan nog gevolgen voor mijn EMZ?
Of je ook een Engelse ondernemingsvorm moet starten is me niet geheel duidelijk, je moet je dan in ieder geval in de UK inschrijven als ondernemer en daar BTW afdragen. Voor je winstbelasting heeft dit verder geen consequenties: die blijf je betalen in NL

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Ik moet eerlijk zeggen dat het voor mij als leek niet duidelijker wordt, maar als ik het goed begrijp hoef ik, zolang ik onder de £70.000 blijf, geen enkele belasting aan UK af te dragen?

Klopt, en die grens van GBP 70K heeft alleen betrekking op de omzet aan particulieren. Omzet aan bedrijven telt dus niet mee voor deze drempel

 

Niet helemaal. Het gaat om particulieren, ondernemers die geen aangifte doen, of organisaties die geen ondernemer zijn.

 

Tegen de tijd dat ik die omzet wel haal, moet ik een Engelse ondernemingsvorm starten. Heeft dit dan nog gevolgen voor mijn EMZ?
Of je ook een Engelse ondernemingsvorm moet starten is me niet geheel duidelijk, je moet je dan in ieder geval in de UK inschrijven als ondernemer en daar BTW afdragen. Voor je winstbelasting heeft dit verder geen consequenties: die blijf je betalen in NL

 

Een VK- ondernemingsvorm is niet nodig, maar kan natuurlijk wel. Welke ondernemingsvorm je hebt heeft niets van doen met de belastingplicht voor de BTW/VAT.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Overigens geldt het andersom ook. Als een Engelse webwinkel voor meer dan 100.000 euro levert in Nederland, geldt de plaats van aankomst (Nederland) als plaats van levering waardoor Nederlandse omzetbelasting berekend moet worden.

 

Op de factuur zie je dan dus van een Engels bedrijf Nederlandse BTW berekenen, die het vervolgens afdraagt in Nederland.

 

Artikel 5a Wet OB:

 

Artikel 5a

 

1.In afwijking van artikel 5, eerste lid, onderdeel a, wordt de levering van goederen, andere dan nieuwe vervoermiddelen en andere dan goederen die worden geleverd met toepassing van een van de in de artikelen 312 tot en met 325 en 333 tot en met 340 van de BTW-richtlijn 2006 bedoelde bijzondere regelingen, die, direct of indirect, door of voor rekening van de ondernemer die de levering verricht worden verzonden of vervoerd uit een andere lid-staat dan die van aankomst van de verzending of het vervoer, verricht op de plaats van aankomst van de verzending of het vervoer.

 

2.Het eerste lid is alleen van toepassing op de levering van goederen aan afnemers als bedoeld in artikel 33, lid 1, onder a, van de BTW-richtlijn 2006.

 

3.Indien de in het eerste lid bedoelde goederen worden verzonden of vervoerd uit een derde-land en door de ondernemer die de levering verricht worden ingevoerd in een andere lid-staat dan die van aankomst van de verzending of het vervoer, worden deze goederen geacht te zijn verzonden of vervoerd vanuit de lid-staat van invoer. Artikel 5, tweede lid, is niet van toepassing.

 

4.Het eerste lid is niet van toepassing op leveringen van goederen, andere dan accijnsgoederen, die worden verzonden of vervoerd naar eenzelfde lid-staat, voor zover het totaal van de vergoedingen ter zake van deze leveringen in het lopende kalenderjaar niet meer beloopt dan het bedrag dat hiervoor bij ministeriële regeling voor die lid-staat is aangewezen, mits het totaal van de vergoedingen ter zake van dergelijke leveringen in het voorafgaande kalenderjaar niet meer heeft belopen dan dit bedrag. Voor goederen die worden verzonden of vervoerd naar Nederland geldt een drempelbedrag van € 100 000.

 

5.Ondernemers die leveringen verrichten als bedoeld in het vierde lid kunnen aan de inspecteur verzoeken om dat lid op hen niet van toepassing te doen zijn. Bij inwilliging van het verzoek geldt zulks tot wederopzegging door belanghebbende doch ten minste voor twee kalenderjaren. De inspecteur beslist op het verzoek bij voor bezwaar vatbare beschikking. Bij ministeriële regeling kunnen regels worden gesteld inzake de toepassing van dit lid.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.