• 0

Probleemloos verhuizen webshop?

Beste Forumleden,

 

Ik mag mij zelf de gelukkige eigenaar noemen van een enorm hard groeiende webshop.

Geweldig natuurlijk dat al het harde werken zich begint uit te betalen.

Echter, met deze groei komen er weer andere uitdagingen om de hoek kijken.

Door de grote drukte op de website ben ik gedwongen van webhosting provider te veranderen.

Na de laatste maanden bijna alleen maar frustratie te hebben gehad met mijn huidige provider One.com ( ja ik weet het, het is dramatisch :D) heb ik besloten dat ik maar is moest gaan verhuizen.

Mijn interesse gaat uit naar een eigen VPS bij TransIP of Versio.

Zijn er mensen die ervaringen hebben met 1 van de 2, of beide zelfs?

 

En misschien nog wel een belangrijkere vraag, hebben jullie ervaringen met het verhuizen van provider met behoud van domeinnaam.

Wat moet ik absoluut niet vergeten?

Tips, valkuilen?

Alles is welkom!

 

Mijn webshop draait op Opencart met een twintigtal extensies.

 

Bij voorbaat dank!

Dennis

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Dennis,

 

Allereerst gefeliciteerd met je snelgroeiende webshop. Ik ben ook de gelukkige eigenaar van meerdere van dat soort webshops. Mijn Nederlandse webshop heb ik gehost bij Hosted.nl. Heb er op zich geen problemen mee, ze zwaaien alleen wel snel met een factuurtje mocht er iets aan je webshop moeten gebeuren. Dat was ik niet gewend omdat ik voorheen bij een andere hoster zat die veel zaken als service voor me regelde.

 

Gaat het om een exotische extensie? De reguliere extensies zijn binnen een paar minuten verhuisd van de ene registrar naar de andere. Je gehele content van je huidige hoster moet over naar de nieuwe VPS. Wellicht is het handig daar iemand met kennis voor in te huren, zodat er niks fout gaat.

 

Voor je gaat verhuizen, check wel of je huidige site (en alle extensies!!) compatible is met het nieuwe hostingplatform. Het kan zijn dat een van je extensies niet geschikt is voor de meest recente versie van (bijvoorbeeld) PHP. Als die nieuwste versie van PHP wél op je VPS draait, dan kan het zomaar zijn dat je site niet meer werkt.

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb bij zowel Versio als TransIP wat pakketjes lopen en over beide opzich redelijk tevreden.

Bij Versio moet je alleen zeker geen gewoon webhosting pakket afnemen, maar bijvoorbeeld een Cloud VPS. (hierbij heb je dus wel zelf de kennis nodig om deze goed in te richten)

 

Je moet even gaan kijken hoe je je verhuizing uit wilt gaan voeren, en vooral wat je zelf wilt/ kan doen. Bij zowel Versio als TransIP moet je dit zelf uit kunnen voeren aangezien zij hier bij nauwelijks ondersteuning zullen geven.

Wat ik persoonlijk zou doen is eerst een volledig backup van je huidige website maken en deze overzetten naar je nieuwe provider. Deze kan je vervolgens daar volledig gaan testen.

Ondertussen moet je ook kijken wat de TTL is op je records bij one.com voor je domeinnaam(en). En als deze redelijk lang staan aanpassen naar een zo kort mogelijke tijd (bijvoorbeeld 3 uur). Nu moet je eerst minimaal de tijd wachten waarop de TTL ingesteld stond.

 

Als nu je oude, langere, TTL is verlopen en je zeker weet dat je alles goed hebt overgezet kan je een laatste keer je database overzetten (zodat je op je nieuwe webshop de actuele gegevens hebt) en vervolgens de nameservers bij one.com op je domeinnaam overzetten naar je nieuwe hosting omgeving. Dan zal je domeinnaam bij one.com doorgestuurd worden naar je nieuwe host.

Zodra dit werkt moet je niet vergeten te controleren of je in de tussen tijd geen nieuwe bestellingen hebt gehad op je oude omgeving bij one.com het is namelijk mogelijk dat een bezoeker toch nog naar de oude host is doorgestuurd en daar heeft besteld. (dit kan je daarom ook het beste op een rustige dag en rustig tijdstip uitvoeren, bijvoorbeeld zaterdag rond 24.00)

 

Hierna kan je bij one.com je verhuiscode opvragen en hiermee naar je nieuwe host toegaan om deze over te laten zetten. Zij zouden dan vaak ook voor jou kunnen regelen dat deze gelijk op de juiste nameservers uitkomt zodat je website netjes blijft werken.

Op deze manier kan je je webshop redelijk goed verhuizen met zo min mogelijk overlast voor je bezoekers. Het is ronde de dagen van de verhuizing misschien verstandig een mededeling te plaatsen zodat je bezoekers weten wat er evt. aan de hand kan zijn.

 

 

Maar voor het uitzoeken van je volgende host is het misschien handig als je iets meer informatie geeft. Wat is bijvoorbeeld je technische kennis en wat wil/ kan je zelf uitvoeren voor je server?

En wat is momenteel je schijfruimte en dataverkeer verbruik?

 

Ik verwacht, vanwege je vraag, namelijk dat je beter naar een iets kleiner bedrijf kan gaan. Hier betaal je vaak iets meer maar heb je wel de extra service en ondersteuning.

Link naar reactie
  • 0

Misschien handig om even aan te geven wat je zelf aan kennis in huis hebt.

 

Aan de ene kant doe je heel stoer met allerlei terminologie, aan de andere kant heb je geen idee hoe een domeinnaam verhuizen in zijn werk gaat en dara leid ik een beetje uit af dat je er minder vanaf weet dan je doet voorkomen.

 

Anders dan je misschien denkt is het verhuizen van een website niet simpelweg het heen en weer slepen van het mapje website, daar komt echt wel iets meer bij kijken.

Dus neem ik aan dat je een partner hebt die je helpt op technisch vlak, ik zou hem dan ook de keuze laten maken voor de eigen server. Al vraag ik me af of het niet een beetje overkill is want anders dan Magento is OpenCart redelijk licht.

 

 

Het verhuizen van een domein werkt heel simpel, je vraagt bij je huidige provider het verhuistoken op en verstrekt dit vervolgens aan je nieuwe provider. Deze zorgt ervoor dat het domein wordt overgezet.

Hou er wel rekening mee dat:

 

[*]Jij moet weten welke DNS instellingen overgenomen moeten worden.

[*]Jij moet weten welke handelingen nodig zijn om de DNS voor de mailserver opnieuw in te stellen.

 

 

Als de mailserver via je huidige provider loopt zul je de mail veilig moeten stellen, hangt er een beetje vanaf of je POP of IMAP gebruikt. Gebruik je bijvoorbeeld Google voor je mail dan zul je die DNS instellingen waarschijnlijk zelf aan je domein toe moeten voegen.

Link naar reactie
  • 0

Zijn heel wat zaken die je niet moet vergeten

- Technisch werkend krijgen van je webshop op de nieuwe omgeving.

- Nadenken over hoe je mails gaat versturen. Bij TransIP zit dat niet standaard bij een VPS. Je hebt twee mogelijkheden of je richt zelf een mailserver in of je schaft een e-mail only pakket aan.

- Hou rekening dat je heel wat zaken moet inrichten voor het versturen van uitgaande mail op je server (orderbevestigingen bijv). De mail zal je op zich snel werkend krijgen, maar om niet in de spam folder te komen zal je aantal zaken moeten regelen ( reverse dns en SPF record bijv). Al maak je gebruik van een emailonly pakket zal je toch zelf de uitgaande mail moeten regelen.

- Van te voren voorbereiden hoe je het domeinnaam gaat verhuizen, maar dat is hier al ter sprake gekomen.

 

Als je een VPS gaat gebruiken, moet je wel een beetje weten waar je mee bezig bent. Op zich heb je vrij snel php, apache en MySQL geïnstalleerd, echter is het ook verstandig om nog een aantal zaken te optimaliseren zoals de configuratie van deze onderdelen. De standaard MySQL configuratie is niet om over naar huis te schrijven. Verder valt aan te raden om APC te installeren. APC is een code caching mechanisme wat ervoor zorgt dat de onderliggende code niet iedere keer opnieuw wordt uitgevoerd.

 

Weet waar je mee bezig bent in ieder geval. Je kan je denk ik niet veroorloven om een aantal dagen offline te zijn. Ik maak zelf gebruik van een VPS bij TransIP en ben zeer tevreden. Je moet alleen geen uitgebreide hulp verwachten bij bepaalde problemen waar je tegenaan gaat lopen.

 

 

Divalicia Kindermode: https://www.divalicia.nl

Link naar reactie
  • 0

Door te spelen met je DNS kun je ook de site in stappen overzetten. Eerst je winkel werkend krijgen op het nieuwe domein, oude op onderhoud zetten, database kopiëren, DNS ip adres aanpassen naar nieuwe server en je website draait op de nieuwe server.

 

Later kun je dan rustig mail en domein overzetten.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb qua hosting geen ervaring met Versio of Transip. Wel zat ik vaak op sitedeals.nl waar om de paar weken een klaagtopic over Versio naar boven kwam. Veelal ging het over een gebrek aan uptime en slechte helpdesk.

Ik raad je aan om op ook op dit soort fora je eens in te lezen. Er staan daar veel topics van mensen die dezelfde keuzes moesten maken als jij.

 

Zelf heb ik mijn webshops en websites laten verhuizen door Totallyhosted. Die hebben netjes alles overgezet en ik heb er geen werk van gehad.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel ervaring heb je met Linux en serverbeheer? Het is veel werk om een VPS draaiende te houden. De volgende software moet je beheren:

- Webserver (Apache/ NGINX)

- Caching (Memcached/ APC)

- PHP

- Firewall

- SSL

- Logging en monitoring

- E-mail (ellende)

- Backups

- Etc...

 

Er zijn een aantal opties:

 

1. Een VPS nemen en alles zelf doen (kost veeeel tijd)

2. Een Managed VPS nemen waarop alles al staat geinstalleerd en je hoster de software beheert

3. Professionele shared hosting

 

Optie 3 is goedkoper dan optie 2, omdat 1 systeembeheerder dan efficient alle systemen van alle klanten in 1 keer kan beheren. Ik heb al jaren een VPS bij CloudVPS.com en heb goede ervaringen met deze partij. Ik denk dat het de beste VPS aanbieder van NL is.

 

Ik denk dat jij het beste een dik hostingpakket kunt nemen. Dit ziet er goed uit: http://www.trafego.nl/webshop-hosting/webshop-pakketten/ En de reviews zijn ook goed: http://www.ispgids.com/ervaringen/trafego-internet-services Ik heb verder geen ervaring met Trafego.

Link naar reactie
  • 0
Ik heb al jaren een VPS bij CloudVPS.com en heb goede ervaringen met deze partij. Ik denk dat het de beste VPS aanbieder van NL is.

Dat kan ik beamen. Ik heb hele goede ervaringen met CloudVPS. Ik heb er 2 vps'en draaien, maar het beheer besteed ik uit aan een vriend van mij. Dat kan ik niet zelf en wil ik ook niet zelf.

 

Hou er overigens rekening mee dat je webshop niet naadloos kan doordraaien. Je zult te maken hebben met een moment dat je de huidige webshop stop moet zetten, de database moet overzetten en dan de dns records moet aanpassen. Trek daar gerust 24 uur voor uit. En al die tijd is je webshop dus niet bereikbaar. Je ontkomt er helaas niet aan.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Hou er overigens rekening mee dat je webshop niet naadloos kan doordraaien. Je zult te maken hebben met een moment dat je de huidige webshop stop moet zetten, de database moet overzetten en dan de dns records moet aanpassen. Trek daar gerust 24 uur voor uit. En al die tijd is je webshop dus niet bereikbaar. Je ontkomt er helaas niet aan.

 

24 uur is wel een beetje overdreven. Zie ook de post van Henk G m.b.t. TTL instellingen op je DNS. Als je het echt goed doet kan dit gewoon binnen het uur.

 

Divalicia Kindermode: https://www.divalicia.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al jaren een VPS bij CloudVPS.com en heb goede ervaringen met deze partij. Ik denk dat het de beste VPS aanbieder van NL is.

Dat kan ik beamen. Ik heb hele goede ervaringen met CloudVPS. Ik heb er 2 vps'en draaien, maar het beheer besteed ik uit aan een vriend van mij. Dat kan ik niet zelf en wil ik ook niet zelf.

 

Hou er overigens rekening mee dat je webshop niet naadloos kan doordraaien. Je zult te maken hebben met een moment dat je de huidige webshop stop moet zetten, de database moet overzetten en dan de dns records moet aanpassen. Trek daar gerust 24 uur voor uit. En al die tijd is je webshop dus niet bereikbaar. Je ontkomt er helaas niet aan.

Hoeft niet,

Maar in de tijd dat de dns aangepast wordt zal deel van de klanten op de oude server en shop terecht komen en ander deel al op de nieuwe server en shop.

 

Je zal dan deel dat nog op oude server /shop terecht gekomen is nog vanuit dat systeem moeten verwerken en die orders ontbreken dus in de nieuwe shop.

 

Overigens aantal dagen van te voren ook de TTL tijd van de domeinnaam zo kort mogelijk instellen. Niet elke provider houd daar rekening mee maar kan wel wat schelen bij verhuizing.

Link naar reactie
  • 0

Hou er overigens rekening mee dat je webshop niet naadloos kan doordraaien. Je zult te maken hebben met een moment dat je de huidige webshop stop moet zetten, de database moet overzetten en dan de dns records moet aanpassen. Trek daar gerust 24 uur voor uit. En al die tijd is je webshop dus niet bereikbaar. Je ontkomt er helaas niet aan.

 

24 uur is wel een beetje overdreven. Zie ook de post van Henk G m.b.t. TTL instellingen op je DNS. Als je het echt goed doet kan dit gewoon binnen het uur.

 

 

Nee hoor, die TTL geeft alleen maar aan wanneer de nieuwe DNS settings gepushed worden naar de DNS servers.

Dat wil nog niet zeggen dat je site vanaf elke internetaansluiting na die 3600 seconden gelinkt word aan het IP van de nieuwe server.

 

De meest simpele oplossing even een splash screen op je oude server dat de webshop offline is wegens onderhoud, verhuizing, whatever.

 

Ander misschien minder fraaie oplossing, laat vanaf de oude server doorverwijzen naar de nieuwe server door bv een subdomein te gebruiken die al enkele dagen eerder is ingesteld.

Link naar reactie
  • 0

Van wat ik tot nu heb verhuisd is het gros gewoon binnen het uur weer te bereiken. Dat hier uitzonderingen aan vast zitten zal vast, maar dat 24 uur downtime een beetje overdreven is lijkt me duidelijk.

Misschien heb jij het geluk dat jouw provider de dns aanpassingen wel heel vaak update. Maar als jij kan bereiken betekend nog niet dat iedereen het ook dan weer kan bereiken. andere providers voeren misschien maar 1 keer per 24 of zelfs 48 uur de dns aanpassingen voor domeinnamen door.

Hoe snel je op nieuwe server uitkomt hangt dus heel erg af van je provider en kan per persoon dus erg verschillen.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ook het volgende stappenplan volgen:

1. Alle TTLs laag zetten.

2. Infrastructuur op de nieuwe server overzetten en goed testen.

3. Een bericht op de oude site weergeven dat de site wordt verhuisd en de shoppingcart uitschakelen.

4. De database overzetten van de oude naar de nieuwe site.

5. De DNS records omzetten naar de nieuwe site.

6. 8)

 

Geef eventueel op de oude website aan dat de verhuising een dag kan duren en dat ze morgen terug moeten komen om te bestellen. Dit bericht wordt na stap 5 nog maar aan een enkeling getoond. Daar ga je echt geen 100 euro aan verliezen.

Link naar reactie
  • 0

Misschien heb jij het geluk dat jouw provider de dns aanpassingen wel heel vaak update. Maar als jij kan bereiken betekend nog niet dat iedereen het ook dan weer kan bereiken. andere providers voeren misschien maar 1 keer per 24 of zelfs 48 uur de dns aanpassingen voor domeinnamen door.

Hoe snel je op nieuwe server uitkomt hangt dus heel erg af van je provider en kan per persoon dus erg verschillen.

 

Ik begrijp heus wel dat als iets bij mij werkt dat dit niet direct voor iedereen geldt. Moet eerlijk bekennen dat ik een DBA ben en me een beetje op glad ijs begeef, maar heb zojuist even het e.e.a. nagevraagd bij een netwerkbeheerder en die geeft toch echt aan dat providers in principe de ingestelde TTL niet negeren. Vroeger was dat wel anders.

 

Shopjerot geeft in ieder geval wat mij betreft het stappenplan wat je zou moeten aanhouden.

Divalicia Kindermode: https://www.divalicia.nl

Link naar reactie
  • 0

 

.. maar heb zojuist even het e.e.a. nagevraagd bij een netwerkbeheerder en die geeft toch echt aan dat providers in principe de ingestelde TTL niet negeren......

 

Nogmaals, die TTL tijd geeft alleen maar aan dat de nieuwe wijzigingen door jouw provider wordt doorgegeven aan de DNS servers. Dat gebeurt niet aan alle DNS servers tegelijk.

Ik merk regelmatig dat er een vertraging in zit die langer duurt dan het uur waar jij het over hebt.

Ik werk namelijk veel met mensen die zich buiten Europa bevinden en dan heb je wel degelijk met die verschillen te maken.

Zelfs binnen Nederland kom je die verschillen soms tegen, hangt er gewoon vanaf welke DNS server de internetprovider van de sitebezoeker gebruikt.

 

Dus als je safe wilt zitten bij het omzetten en niet bestellingen tijdelijk via 2 servers binnen wil krijgen met alle consequenties van dien (bijvoorbeeld voorraad verschillen) dan doe je er verstandig aan hier toch rekening mee te houden.

Link naar reactie
  • 0

Wat een reacties mensen, helemaal top!

Inderdaad had ik misschien beter even kunnen aangeven wat mijn kennis is en wat meer details over hoe het er nu voor staat.

Daarover kan ik zeggen dat ik er gelukkig niet alleen voor sta maar samen met iemand met redelijk wat ervaring en ik ga hem zeker dit topic laten lezen.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat niet alles maar wel veel wat er gezegd is in dit topic vreemd is voor mij.

Ik ga het nogmaals even doorlezen en een beetje erbij googlen voor wat meer info voor dat ik jullie (nog meer) absolute beginnersvragen ga stellen.

Ik ga hier zeker mijn voortgang bijhouden want ik denk dat het een heel nuttig topic is voor nog veel meer mensen.

Alvast bedankt voor de behulpzaamheid, geweldig!

Link naar reactie
  • 0

 

.. maar heb zojuist even het e.e.a. nagevraagd bij een netwerkbeheerder en die geeft toch echt aan dat providers in principe de ingestelde TTL niet negeren......

 

Nogmaals, die TTL tijd geeft alleen maar aan dat de nieuwe wijzigingen door jouw provider wordt doorgegeven aan de DNS servers. Dat gebeurt niet aan alle DNS servers tegelijk.

Ik merk regelmatig dat er een vertraging in zit die langer duurt dan het uur waar jij het over hebt.

 

...

 

Dus als je safe wilt zitten bij het omzetten en niet bestellingen tijdelijk via 2 servers binnen wil krijgen met alle consequenties van dien (bijvoorbeeld voorraad verschillen) dan doe je er verstandig aan hier toch rekening mee te houden.

 

Absoluut, want het kan ook nog zijn dat iemands ISP de DNS veel langer cached dat je via TTL aangeeft, in principe staat dat iedere ISP min of meer vrij. Gevolg is dat er altijd mensen op je oude server terecht komen enige tijd nadat je de verhuizing in DNS hebt ingevoerd.

 

Daarnaast is er ook nog eens DNS caching op de computer van de gebruiker die best hardnekkig kan zijn - dat kan gerust een dag of langer worden vastgehouden ook als je alle noodzakelijke stappen hebt genomen om het te mitigeren.

 

Verstandigste is m.i. om vlak voor je verhuizing op de oude omgeving in ieder geval het bestelproces uit te schakelen met een mededeling over technische werkzaamheden. Daarmee voorkom je dat er domweg orders verloren gaan met alle gedoe van dien. Mensen die wel op je nieuwe server terecht komen zien daar helemaal niets van, dus het voorkomt alleen maar probleem gevallen.

Link naar reactie
  • 0

p.s. indien je zelf al op nieuwe server uitkomt maar nog wil controleren of er op de oude server nog zaken gebeurd zijn kan je in de hostfile van je computer tijdelijk de domeinnaam instellen zodat die weer op oude server kijkt. Jij ziet zelf dan de website zelf weer op oude server.

 

Of juist andersom, zo gebruik ik het wel eens. hou de oude shop in de lucht en stel hostname zo in dat ik de nieuwe shop al kan zien op nieuwe server zodat ik daar alles goed kan instellen en op werking kan controleren. Zo weet je zeker dat als je overgaat het ook direct goed werkt.

 

Waar je hostfile op je pc vind hangt af van je windows versie, in hostfile zelf staat info over wat je moet invullen.

Link naar reactie
  • 0

Je moet het niet moeilijker maken dan het is. Het is eigenlijk heel simpel, zeker aangezien het hier om opencart gaat.

Opzetten van een VPS heeft wel wat meer voeten in aarde maar dat kan je gewoon eenmalig uitbesteden.

 

Je verhuisd alles naar de nieuwe VPS die je laat opzetten. Als alles op de nieuwe hosting werkt pas je de nameservers van je domein aan. Je oude website blijft geweoon werken tot de DNS wijzigingen door zijn gevoerd. Als dat eenmaal gebeurt is neemt je nieuwe hosting het over.

 

Wel even opletten dat je de path naar je home map aanpast in de configuratie bestand van opencart.

 

Naar mijn mening is het moeilijkste gedeelte het opzetten van een VPS. .

Hoger in Google? (No Cure No Pay) > http://momzic.nl/google-pagina-1-positie/

Website/Webshop + Opzet Adwords camagne (25 euro p/m) > www.momzic.nl/volledige-website/

Marketing Producten > www.onlinemarketingportaal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.