• 0

BV oprichten naast eenmanszaak?

Goedendag,

Ik heb momenteel een eenmanszaak waarin ik een aantal consumenten webshops run.

Hierin zit momenteel weinig omzet door problemen met ontwikkelingen van afgelopen jaren en willen verschuiven van activiteiten.

 

Nu ben ik ook bezig een (soort van) groothandel op te richten.

Nu heeft mijn voorkeur om die b2b activiteiten te scheiden van de b2c activiteiten.

 

de b2c shops zullen deels wel gebruik maken van de diensten van het b2b bedrijf.

Nu overweeg ik voor het b2b deel dus een compleet nieuw bedrijf op te richten met ondernemingsvorm BV.

 

Ik zou (voorlopig??) de enige aandeelhouder worden van die BV.

Wat voor haken en ogen zitten hier dan aan?

Kan ik het beste ook gelijk holding en werk BV oprichten of enkel werk BV voldoende?

 

Ik verwacht eerste 6 tot 18 maanden geen of weinig salaris uit de BV te kunnen halen, is dat nog een probleem met de belastingdienst?

 

Ik zag wel dat tegenwoordig veel makkelijker is om een Flex BV op te richten zonder verplichte startkapitaal.

 

En waar en hoe laat ik holding en/of werk BV het beste oprichten, in Google stikt het van de aanbieders die snel een BV kunnen oprichten voor je.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Reken na of het fiscaal handig is om te doen. Als de enige reden is om een 'scheiding' tussen B2B en B2C activiteiten te houden dan is een andere, extra handelsnaam voor je bestaande eenmanszaak waarschijnlijk een stuk goedkoper en eenvoudiger dan een BV op tuigen.

Link naar reactie
  • 0

Reken na of het fiscaal handig is om te doen. Als de enige reden is om een 'scheiding' tussen B2B en B2C activiteiten te houden dan is een andere, extra handelsnaam voor je bestaande eenmanszaak waarschijnlijk een stuk goedkoper en eenvoudiger dan een BV op tuigen.

of het fiscaal interessant is zal afwachten zijn wat de omzet/winst gaat worden. Dat zal mogelijk eerste jaar of zelfs eerste 2 jaar niet zo zijn. Daarna wel schat ik zo in (maar blijft natuurlijk koffiedik kijken).

 

Extra handelsnaam voor bestaande eenmanszaak doe ik liever niet aangezien b2c activiteiten dan dus direct te linken zijn aan de b2c activiteiten. En b2b klanten zijn meestal niet dol op als je zelf ook b2c activiteiten ontplooit.

Overigens overweeg ik als b2b op gegeven moment goed genoeg loopt de b2c activiteiten te stoppen/verkopen/overdragen.

 

b2c activiteiten blijven ook op mijn prive adres geregistreerd staan als vestigingsadres, b2b activiteiten komen op kantooradres gevestigd.

 

 

Overigens heb ik in de eenmanszaak nu nog diverse kantoormeubels, computers, magazijninrichting en stukje voorraad.

Ook huurcontract voor kantoor staat op naam eenmanszaak (zal de eigenaar niet moeilijk over doen om huurcontract op naam van nieuwe BV te zetten overigens).

Meeste van deze zaken wil ik dus in de nieuwe BV onderbrengen, voor eenmanszaak heb ik straks eigenlijk enkel nog een computer nodig aangezien andere zaken uitbesteed worden aan de nieuwe b2b BV.

Ook veel contracten die ik nu op naam van eenmanszaak heb lopen zullen daar zodra het kan ontbonden worden en deels opnieuw op naam van BV opnieuw afgesloten worden.

 

Dit alles heeft overigens niks te maken met willen wegsluizen van zaken vanuit eenmanszaak naar nieuwe b2b BV maar gewoon vanuit praktisch oogpunt aangezien b2b BV meeste werkzaamheden zal overnemen.

Link naar reactie
  • 0

Als je als aandeelhouder werkzaam bent voor je BV dan zit je al snel vast aan een minimaal DGA loon van 42.000 euro per jaar. Dat staat los van je omzet/winst.

 

Als jij denkt dat je minder zou moeten verdienen in de BV dan ligt de bewijslast bij jou om aan te tonen aan de fiscus dat dat normaal en juist is. Ik vermoed dat je zou kunnen aandragen dat je vooral werkzaam bent voor je eenmanszaak en daarom minder loon uit de BV zou mogen halen, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen of dat voldoende is.

Link naar reactie
  • 0

Als je als aandeelhouder werkzaam bent voor je BV dan zit je al snel vast aan een minimaal DGA loon van 42.000 euro per jaar. Dat staat los van je omzet/winst.

 

Als jij denkt dat je minder zou moeten verdienen in de BV dan ligt de bewijslast bij jou om aan te tonen aan de fiscus dat dat normaal en juist is. Ik vermoed dat je zou kunnen aandragen dat je vooral werkzaam bent voor je eenmanszaak en daarom minder loon uit de BV zou mogen halen, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen of dat voldoende is.

 

Daar heb ik wel een en ander over gelezen. Je (zover mij nu duidelijk is) moet aantonen dat je nog niet dat salaris van 42.000 euro uit de BV kan halen voor loon. Aanloop periode van 6 tot 18 maanden lijkt me redelijk makkelijk aantoonbaar dat het dan logisch is dat je nog geen loon uit de BV kan halen, Maar had niet begrepen dat dat los zou staan van winst/omzet.. En als het na 3 maanden zo goed loopt dat ik wel (deels) dat bedrag aan loon uit BV kan halen zal ik dat oom gewoon doen natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt waarschijnlijk niet meer aan het urencriterium voldoen als je een BV begint naast je EMZ. Dat kost je een aantal aftrekposten.

 

Daarnaast ga je met een BV niet verhullen dat je tegen je klanten concurreert met een EMZ. Zij doen marktonderzoek en vinden daarbij jouw B2C webshop. Ze halen je webshop door de KvK et voila.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt waarschijnlijk niet meer aan het urencriterium voldoen als je een BV begint naast je EMZ.

 

Ik ken toch echt een aantal ondernemers die een florerende eenmanszaak naast meerdere BV's bestieren. De vraag of je kunt voldoen aan het urencriterium is echt casus-specifiek en kan imho niet zo generiek beantwoord worden als jij nu doet.

 

Belangrijker in deze casus is de vraag of de dienstverlening aan consumenten zo wezenlijk verschilt van die aan bedrijven dat het fiscaal gezien mogelijk is om de ene dienst vanuit een eenmanszaak aan te bieden en de andere dienst vanuit een BV. Voor je het weet valt alle omzet onder de BV en heb je te maken met een fiscaal zware aderlating.

 

Kortom: maatwerk.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

90% van mijn uren zullen besteed worden aan de b2b diensten en dus in de BV.

 

Werkzaamheden in eenmanszaak zijn maar heel beperkt.

In eenmanszaak zullen aantal domeinnamen vallen. de websites die daarop draaien worden beheerd vanuit de BV en goederen worden ook vanuit de BV verzonden.

 

Vanuit eenmanszaak zullen de betreffende shops gepromoot worden en zal er het klantcontact zijn en komen de betalingen binnen bij de eenmanszaak. Op moment van leveren verzorgt de b2b BV dat en factureert de eenmanszaak voor de verzonden goederen.

 

Dit zal de b2b BV ook gaan doen voor andere bedrijven.

 

En ja als mensen erg hun best doen zullen ze ongetweiffeld achterhalen dat er uiteindelijk achter beide bedrijven dezelfde persoon zit (hoewel dus verschillende kvk nummers zijn en ook verschillende adressen). Maar vind het wel zo prettig om die 2 zaken juridisch gescheiden te houden aangezien gewoon heel andere tak van sport is.

prioriteit zal ook vrijwel geheel bij b2b werkzaamheden gaan liggen maar wil b2c sites gewoon (voorlopig) nog even aanhouden

 

Link naar reactie
  • 0

Het komt op mij allemaal fiscaal onhandig over. Je laat wellicht duizenden euro's fiscaal voordeel liggen als je de overstap maakt naar een BV. Ben je hierin geadviseerd?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het komt op mij allemaal fiscaal onhandig over. Je laat wellicht duizenden euro's fiscaal voordeel liggen als je de overstap maakt naar een BV. Ben je hierin geadviseerd?

 

Nee ben ik niet in geadviseerd, komt voort uit mijn persoonlijke wens de b2b activiteiten onder te brengen in apart bedrijf dat geheel gescheiden is van b2c activiteiten.

 

zijn overigens nog een aantal redenen waarom ik beide geheel los van elkaar wil hebben of in elkgeval het b2b deel in een geheel nieuw bedrijf wil onderbrengen die ik hier zo niet kan noemen (niks illegaals ofzo)

 

Link naar reactie
  • 0

Even afhankelijk van de tot nu toe gerealiseerde en de door jou geprognotiseerde winst zou ik het toch eerder zoeken binnen het IB-ondernemerschap in plaats van ondernemen via een rechtspersoon.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

90% van mijn uren zullen besteed worden aan de b2b diensten en dus in de BV.

Wellicht is het dan een mogelijkheid om de b2c in te brengen in de BV en de b2b in de eenmanszaak te doen? Overigens weet ik niet of het nu om een verschuiving van activiteiten gaat, of een uitbreiding - in het laatste geval: voldoe je nu wel aan het urencriterium dan? (En zo zijn er nog wel wat losse eindjes in dit verhaal).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.