• 0

Bijtelling huurauto

Voor een van mijn ondernemende zoons heb ik, d.w.z. mijn ZZP onderneming. een auto gekocht t.b.v. zijn ZZP onderneming. De auto staat op mijn naam en wordt door mijn zoon gehuurd tegen kilometerprijs.

 

Ikzelf gebruik de auto niet voor privé; ik ga er van uit dat ik daarom geen fiscale bijtelling voor de IB heb.

 

Als mijn zoon de auto, behalve voor zakelijke ritten, ook voor niet-zakelijke ritten gebruikt, veroorzaakt dat dan een fiscale bijtelling voor zijn IB?

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even los van het feit of dit allemaal kan (verzekeringstechnisch en zo, maar daar zijn al berichten vol over geschreven), het antwoordt luidt: ja.

 

Er zijn twee mogelijkheden: ofwel de auto wordt privé gehuurd, dan kunnen de zakelijk gereden kilometers tegen € 0,19/km op de winst in mindering gebracht worden ofwel de auto wordt zakelijk gehuurd (huurkosten volledig aftrekbaar van de winst) maar dan is er een bijtelling tenzij aangetoond wordt dat het privé-gebruik onder de 500km/jaar blijft.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Voor een van mijn ondernemende zoons heb ik, d.w.z. mijn ZZP onderneming. een auto gekocht t.b.v. zijn ZZP onderneming. De auto staat op mijn naam en wordt door mijn zoon gehuurd tegen kilometerprijs.

 

Ikzelf gebruik de auto niet voor privé; ik ga er van uit dat ik daarom geen fiscale bijtelling voor de IB heb.

 

 

Dit werpt bij mij wel een andere vraag op: In hoeverre gebruik jij de auto zakelijk voor je eigen onderneming? Uit wat je hierboven schrijft krijg ik namelijk de indruk dat de auto (vrijwel) volledig wordt gebruikt door je zoon. Als dat zo is vraag ik mij af of dit wel een zakelijk belang voor jouw onderneming is. Of heb je een autoverhuurbedrijf?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

In hoeverre is de km-prijs die je rekent aan je zoon zakelijk verantwoord, wat is je uiteindelijke marge / winst op het verhuren van deze auto? Als je de kosten van de auto zakelijk wilt opnemen dan zal je intentie moeten zijn om er voordeel mee te behalen lijkt me.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.