• 0

Onterechte verhoging incassokosten domeinnaam transactie?

Beste,

 

Op dit moment zit ik in een moeilijk dilemma.

Ik heb me net even geregistreerd op dit forum, omdat ik door wat andere ondernemers hier na toe werd verwezen.

Ik ben een jonge ondernemer (13 jaar) en doe verschillende dingen op het internet.

Het gaat hier vaak om: Social media, site's en teksten.

Laatst heb ik bij iemand op een ander forum een aantal domeinnamen gekocht, om nieuwe sites op te gaan maken.

We hebben een factuur afgesloten en deze moest binnen een dag betaald worden.

Helaas, ben ik dat op dat moment helemaal vergeten en is het niet meer binnen komen dagen, dat het factuur nog betaald moest worden.

Toen ik thuis kwam van school had ik post, helaas geen post waar je als jonge ondernemer (13) niet op rekent.

Een incasso bureau die zich meld voor op dat moment gesloten factuur.

Het bedrag zat rond de 9 euro, en is inmiddels verhoogt door een incasso bedrijf met 40 euro.

 

Ik begrijp dat de gene waarmee ik de deal sloot naar een incasso bedrijf stapt, zodra er niet betaald word op verzoek.

In de brief stond dat Meneer meerdere malen met mij contact had opgenomen, maar zonder resultaat. (Dus een mail verzonden, met daarin dat Meneer nog betaald moet krijgen)

Maar tot mijn spijt heb ik nooit een herinnering mailtje mogen ontvangen.

Zelf heb ik dat laatst nog wel bij een klant gedaan, die daarna meteen reageerde dat hij het was vergeten.

 

Ben ik nu gewoon in de val gelokt?

 

Naar mijn idee ben ik kansloos want in de brief staat dat Meneer al meerdere verzoeken bij mij heeft in gediend.

Het is dus onterecht maar wat kan ik doen, ik heb geen zin om als 13 jarige jongen in een rechtzaak hoeven plaats te nemen.

 

Alvast bedankt,

 

[verandering: berichten geanonimiseerd]

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Die rechtszaak gaat er ook niet komen. Het is uit je verhaal niet op te maken of je als ondernemer bent ingeschreven en het is ook niet duidelijk hoelang de periode is geweest dat je te laat hebt betaald ofwel bent vergeten te betalen.

 

Link naar reactie
  • 0

Sluit ik me bij aan, er komt geen rechtszaak.

 

Alvorens er een incassobureau incl. bijbehorende incassokosten worden opgevoerd, moet je herinneringsbrieven hebben ontvangen.

 

Ik zou het incassobureau opbellen, dat je vergeten bent te betalen binnen de gestelde dag en geen betalingsherinneringen hebt ontvangen.

 

Meneer moet aantonen dat hij betalingsherinneringen heeft gestuurd, en niet andersom, zeggen dat hij ze verstuurd heeft en waarschijnlijk niks heeft verstuurd.

;)

 

Morgen bellen met het incassobureau.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Die rechtszaak gaat er ook niet komen. Het is uit je verhaal niet op te maken of je als ondernemer bent ingeschreven en het is ook niet duidelijk hoelang de periode is geweest dat je te laat hebt betaald ofwel bent vergeten te betalen.

 

Beste,

 

Dank voor uw bericht.

Op dit moment sta ik nog niet ingeschreven en de periode is nu toch al zeker 2 maanden.

 

@Paradocx

 

Bedankt voor uw bericht,

Prima, ik ga het proberen!

 

@RiVe

 

Bedankt voor uw bericht.

Nu heb ik al wat meer duidelijkheid.

Ik ga mijn best doen, en ik hou jullie op de hoogte.

 

Link naar reactie
  • 0

Dus gewoon voet bij stuk houden dat je helemaal geen herinnering hebt gehad. De leverancied had die aangetekend moeten verzenden om aan te tonen dat je hem hebt ontvangen.

 

Verder zijn we eigenlijk wel benieuwd naar je activiteiten en de manier waarop je het aanpakt. Je bent jong en kunt snel leren en zaken oppakken als je het in je vingers hebt en daar ben ik dus benieuwd naar. Hopelijk wordt dit topic nu niet snel door een mod gesloten, omdat je nog niet bent ingeschreven. Als ik zo je posten lees komt er dat binnenkort vanzelf van.

Link naar reactie
  • 0

Dus gewoon voet bij stuk houden dat je helemaal geen herinnering hebt gehad. De leverancied had die aangetekend moeten verzenden om aan te tonen dat je hem hebt ontvangen.

 

Verder zijn we eigenlijk wel benieuwd naar je activiteiten en de manier waarop je het aanpakt. Je bent jong en kunt snel leren en zaken oppakken als je het in je vingers hebt en daar ben ik dus benieuwd naar. Hopelijk wordt dit topic nu niet snel door een mod gesloten, omdat je nog niet bent ingeschreven. Als ik zo je posten lees komt er dat binnenkort vanzelf van.

 

Ik ben benieuwd of ik die 40 euro kwijt kan schelden.

 

Bedankt, voor uw tips maar ook voor uw complimenten.

 

Ik hoop ik in de toekomst, dat ik mezelf ga inschrijven.

Op dit moment, heb ik het gevoel dat ik er nog niet aan toe ben.

Ben ook nog erg jong!

 

Ik ben erg actief als tekstschrijver en maak website's en doe ook o.a. veel met social media.

Op dit moment vind ik mijn klanten via verschillende fora's en ga ik gewoon even een babbeltje maken.

En daarna eventueel over tot een opdracht.

 

Link naar reactie
  • 0

Ben ik nu gewoon in de val gelokt?

 

Op welke manier zou je dan in de val gelokt zijn? Die 40 euro gaat niet naar de verkoper hoor,die gaat naar het incassobureau. De verkoper verdient dus helemaal niets aan het uit handen geven,dus in de val lokken is niet op zijn plaats.

 

Zorg dat je niet alleen belt met de verkoper en het incassobureau maar zet daarna alles even op de mail Een kort gespreksverslag wat je besproken hebt. Mail dit met een ontvangstbevestiging. Gewoon even kort op papier zetten wat je allemaal besproken hebt en dat je alle verzonden correspondntie van de verkoper incl bewijzen op paier wilt hebben.

 

Succes.

Danny

 

Link naar reactie
  • 0

Op welke manier zou je dan in de val gelokt zijn? Die 40 euro gaat niet naar de verkoper hoor,die gaat naar het incassobureau. De verkoper verdient dus helemaal niets aan het uit handen geven,dus in de val lokken is niet op zijn plaats.

 

Zorg dat je niet alleen belt met de verkoper en het incassobureau maar zet daarna alles even op de mail Een kort gespreksverslag wat je besproken hebt. Mail dit met een ontvangstbevestiging. Gewoon even kort op papier zetten wat je allemaal besproken hebt en dat je alle verzonden correspondntie van de verkoper incl bewijzen op paier wilt hebben.

 

Succes.

Danny

 

Dag Danny,

 

Ten eerste bedankt voor uw reactie.

 

Ik begrijp volkomen wat u bedoelt, maar het voelt net of dat je ze met opzet hebben gepakt.

Morgen ga ik naar het incassobureau bellen en ga ik kijken wat ik kan doen.

Ik zal ook zeker uw tips meenemen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

leg mij dan die opzet even uit? Het incassobureau werkt alleen in opdracht van de verkoper. Wie van de twee heeft je in de val gelokt dan ?

Het is natuurlijk niet met ''opzet'' gedaan, maar mijn gevoel is daar in tegen totaal anders.

Naar mijn idee is het Meneer, die verder niks meer heeft laten weten.

Ik bedoel als een klant van mij, mij nog moet betalen en dit bijvoorbeeld vergeet dan stuur ik nog even een (herinnering) bericht.

Dit had Meneer toch ook bij mij kunnen doen? En verder heeft niemand iets laten weten over de betaling.

Als ze dit nou gewoon hadden gedaan, had ik geen extra kosten gehad en waren we allebei gewoon blij geweest.

 

Link naar reactie
  • 0

Hmm... ik denk dat het verstandiger is om dit even schriftelijk af te handelen. Als je wilt, kan ik wel een nette brief voor je maken, die je precies moet gebruiken, met aanvulling van de gegevens. Dat voorkomt dat ze misbruik maken van de situatie. Als je een klein foutje maakt kan je dat die 40 euro kosten.

Link naar reactie
  • 0

Hmm... ik denk dat het verstandiger is om dit even schriftelijk af te handelen. Als je wilt, kan ik wel een nette brief voor je maken, die je precies moet gebruiken, met aanvulling van de gegevens. Dat voorkomt dat ze misbruik maken van de situatie. Als je een klein foutje maakt kan je dat die 40 euro kosten.

Bedankt voor uw aanbod, ik denk dat dit eventueel een prima optie is.

Alleen moet de betaling binnen max. 5 dagen voltooid zijn.

Hierdoor is schriftelijk afhandeling naar mijn idee niet mogelijk.

 

 

Link naar reactie
  • 0

en als het zou moeten/gewenst is kan ik ook wel even bellen met het incassobureau voor je. Is mijn werk en kan me niet voorstellen dat er nog 1 incassobureau is in Nederland die ik niet ken :)

 

Let me,and Peter, know!

 

Succes!

 

Danny

Beste Danny,

 

Ik zal u en Peter even een PM sturen.

 

Alvast bedankt,

 

 

Link naar reactie
  • 0

zijn jouw ouders eigenlijk op de hoogte van jouw ondernemersavonturen en hebben ze daar toestemming voor gegeven?

 

Als dat niet zo is dan zal de soep waarschijnlijk niet zo heet gegeten worden als ik dit zo lees.

 

Ik geef er geen garantie op want tenslotte ben ik geen advocaat maar wie weet zullen die zich hier ook nog wel melden.

 

Leuk dat je al zo jong bezig ben met ondernemen en ziet dat dingen soms toch niet zo makkelijk zijn.

 

Misschien moeten we deTheNextEvent ook openstellen voor hele jonge ondernemers met een aangepaste toegangsprijs. ;)

 

Link naar reactie
  • 0

zijn jouw ouders eigenlijk op de hoogte van jouw ondernemersavonturen en hebben ze daar toestemming voor gegeven?

 

Als dat niet zo is dan zal de soep waarschijnlijk niet zo heet gegeten worden als ik dit zo lees.

 

Ik geef er geen garantie op want tenslotte ben ik geen advocaat maar wie weet zullen die zich hier ook nog wel melden.

 

Leuk dat je al zo jong bezig ben met ondernemen en ziet dat dingen soms toch niet zo makkelijk zijn.

 

Misschien moeten we deTheNextEvent ook openstellen voor hele jonge ondernemers met een aangepaste toegangsprijs. ;)

Beste,

 

Mijn ouders zijn op de hoogte van wat ik doen.

En vinden het prima, zeker omdat ze zo nu en dan wel wat positiefs lezen.

Ik heb me zelf hier nog niet helemaal in verdiept, maar ik zal toch maar eens gaan kijken.

 

Thenextevent ziet er in ieder geval wel leuk uit!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het een goede zaak is als HappyFeet even voor je kan bellen en dat wij samen een brief opstellen om het zaakje uit de wereld te helpen. Dan kun jij verder met je zaakjes en jezelf blijven door ontwikkelen. Ga later hier veel lezen en zorg dat je planmatig aan de slag blijft. Zet je school en je plezier op de eerste plaats en doe daarna nog dat leuke dat je al hebt opgebouwd.

Link naar reactie
  • 1

Tja, leuk dat je onderneemt, maar soms hoort daar ook leergeld bij.

 

Mij lijkt het onwaarschijnlijk dat jouw leverancier in die twee maanden niet meermaals geprobeerd heeft contact met je op te nemen. Misschien zijn e-mailtjes in je spambox beland en heb je een verkeerd of oud telefoonnummer afgegeven?

Een rekening twee maanden lang vergeten vind ik trouwens niet heel geloofwaardig. Ook als afnemer moet je je zorgen dat je bereikbaar bent en je ervan bewust zijn dat je dat wat je koopt gewoon betaalt. Ik kan me niet voorstellen dat je zoveel andere dingen aan je hoofd hebt waardoor je dit helemaal vergeet en er in die twee maanden never nooit aan gedacht hebt. Met die websites waarvoor je de domeinen had gekocht ben je immers wel bezig geweest?

 

Als ik jou was zou ik toch echt per direct contact opnemen met je leverancier en alvast die 9 euro betalen. Spijt betuigen en uitleggen wat er volgens jouw is misgegaan. Als de leverancier begrip heeft voor je situatie, dan zal hij bij het incassoburo de zaak laten vallen. Heeft hij geen begrip of heb jij bewust niet betaald, dan ligt de zaak anders. Het kan dan per saldo voordeliger zijn om gewoon (zelf of je ouders vragen) te betalen en het als een dure les te beschouwen.

 

Met de gedachte dat jou een kunstje wordt geflikt, terwijl in feite jij degene bent die z'n rekening niet betaalt, moet je uitkijken. Let op dat dit geen tweede natuur wordt! In mijn ervaring zijn het vooral de wanbetalers die zelf zo denken. Iemand die van goede wil is ziet zichzelf niet direct als slachtoffer, maar bedenkt wat er misgegaan kan zijn en probeert dat op te lossen. Neem jezelf voor oprecht en eerlijk zaken te doen en betaal altijd je rekeningen zodra je iets koopt en niet pas na een paar dagen of langer. Ik neem aan dat je zelf graag ook direct betaald krijgt...

Link naar reactie
  • 0

@PJ: Toen zat ik op middelbare school en schreef ik software voor de ZX81. En jij?

 

Ik denk dat topic-starter oud genoeg is om serieus genomen te worden. Ook daar heeft hij recht op.

Zijn casus alleen maar vanuit zijn perspectief beantwoorden helpt hem niet per se verder. Als je weet hoe er van de andere kant naar kan worden gekeken, dan kan iemand daar in z'n vervolgacties rekening mee houden.

Mijn reactie bevat welgemeend goedbedoelde tips en ik hoop dat Tijmen dat ziet.

 

Overigens ben ik vol lof voor mensen die op jonge leeftijd al zo ondernemend zijn en wens ik Tijmen succes met zijn ondernemerschap. Hopelijk blijft hij ondernemend en kan hij er later z'n brood mee verdienen. Jong gedaan is oud geleerd!

De ervaring met deze incassozaak zal ongetwijfeld leerzaam zijn...

 

Nb. zodra het kan zal ik Tijmen een reus geven voor de goedverzorgde manier waarop hij op dit forum reageert. Nu staat z'n teller nog op 9 en kan dat nog niet. Snel even een reactie toevoegen dus Tijmen!

Link naar reactie
  • 1

Toen ik 13 was zat ik op de LTS en wist nog helemaal of ik wel een vak wilde leren en welk vak ik danwel zou gaan leren. De "opstandigheid zelve", zeg maar.... Ik had vooral moeite met het loslaten van het veilige kind-wereldje waarin je al je eigengereide creativiteit kwijt kon en alles spelenderwijs kon ontdekken.

 

Ik heb een korte brief gemaakt per PM en ik denk dat Happy F alwel even voor hem heeft gebeld. Ik denk dat Tijmen hiermee een heel waardevol leermoment heeft beleefd en nu wel weet dat al zijn actie consequenties hebben en dat hij dus alert moet zijn op eventuele gevolgen. De meeste startende ondernemers beleven dit op veel hogere leeftijd en pakken dan inderdaad hun "verlies" als leergeld. Hij krijgt straks van mij ook een reus. Niet om hier te blijven hangen en posten, want hij moet vooral eerst zijn school afmaken en basis opbouwen, maar omdat mijn gevoel me zegt dat we hem hier over een paar jaar wel gaan terug zien. ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, leuk dat je onderneemt, maar soms hoort daar ook leergeld bij.

 

Mij lijkt het onwaarschijnlijk dat jouw leverancier in die twee maanden niet meermaals geprobeerd heeft contact met je op te nemen. Misschien zijn e-mailtjes in je spambox beland en heb je een verkeerd of oud telefoonnummer afgegeven?

Een rekening twee maanden lang vergeten vind ik trouwens niet heel geloofwaardig.

 

Leergeld?

 

Ik vind het eerlijkgezegd best een geloofwaardig verhaal. Fout mailadres of telefoonnummer zou best kunnen, maar blijkbaar is het postadres wel correct gezien het incassobureau die brief feilloos wist te bezorgen.

 

De verkoper had ook een papieren herinnering kunnen sturen alvorens een incassotraject te starten. M.i. is dat wel gebruikelijk als je geen antwoord krijgt op emails en de telefoon ook niet wordt opgenomen. Het is tenslotte zaak om iemand in gebreke te stellen en alsnog een betaaltermijn te geven voordat je incassokosten in rekening kunt gaan brengen.

 

En iets 2 maanden vergeten: Als je het 1x vergeten bent en geen herinnering ontvangt blijft dat liggen. Dat gebeurd wel vaker, soms zonder enige kwade opzet, en meestal is het na een mailtje of telefoontje ook snel geregeld. Ik zou zelf mn klanten in ieder geval nooit zomaar op incassokosten jagen zonder dat duidelijk is waarom er niet betaald is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.