• 0

Advies gevraagd

Hallo,

 

Ik ben van plan om met een vriend van mij een bedrijfje te starten maar heb nog even advies over verschillende zaken nodig.

 

Welke ondernemingsvorm zouden we het beste kunnen kiezen. VOF ben ik persoonlijk niet zo weg van. BV CV etc. kunnen we niet beginnen vanwege gebrek aan middelen. Elders op deze forum heb ik gelezen over een eenmanszaak-eenmanszaak combinatie. Werkt dit echt zo goed en biedt het meer zekerheid dan VOF (denk aan zijn schuldeisers bij mij aan de deur en andersom)?

 

Ten tweede: ik weet dat we niet veel omzet gaan maken (ongeveer 10 a 15 duizend) en met bijna evenhoge winst (95%). Daarnaast werk ik in de loondienst en voldoe dus ook niet aan de urencriterium voor ondernemer (kan moeilijk naast mijn werk en studie nog eens 1225 uren draien voor mijn "onderneming"). Is het dan zinvol dat ik me bij kvk laat inschrijven? En als ik dat niet doee, kan ik dan nog steeds BTW nummer aanvragen?

 

Tot slot: waar moeten we verder aan denken als starters (ben wel van plan om naar de startersdag van KvK op 6 november te gaan )?

 

Alvast bedankt voor advies.

www.ondernemendharlingen.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Wanneer jullie samen een bedrijf willen starten (onder een naam naar buiten treden, zelfde aktiviteiten e.d.) dan lijkt mij een Vof het meest voor de hand liggend. Het maakt het overzichtelijk. Welke bezwaren heb je tegen de Vof?

Een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van de feitelijke omstandigheden. De info die je geeft is summier, welke aktiviteiten gaan jullie bv ontplooien?

Voor zowel de eenmanszaak alsook de Vof ben je persoonlijk aansprakelijk. Op het forum is hier genoeg over te vinden.

 

Je kunt je gewoon inschrijven bij de KvK en een BTW nummer aanvragen. (komt ook beter over)

 

Enkele aandachtspunten:

 

Mag je van je werkgever nevenaktiviteiten ontplooien?

Kijk dit na in je arbeidsovereenkomst en overleg dit met je werkgever.

 

Krijg je als student ook nog stufi, bedenk dan dat je een maximaal bedrag mag bijverdienen. (circa € 10.200,00) Heb je meer inkomsten, dan wordt je gekort.

 

Zorg voor goede afspraken, en wanneer je een Vof gaat beginnen: zorg voor een helder vennootschapscontract. Voorkomt een heleboel ellende!

 

Laat je goed voorlichten over de berdijfsverzekeringen die je nodig hebt.

Maak een rondje bij assurantie adviseurs, en ben kritisch.

 

Wanneer je de administratie wilt gaan uitbesteden, kies dan voor een goed administratiekantoor bij je in de buurt i.p.v. een duur accountantkantoor met alle toeters en bellen.

 

Als laatste: snuffel goed rond op het forum en gebruik de zoekfunctoe.

 

Succes

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Wanneer jullie samen een bedrijf willen starten (onder een naam naar buiten treden, zelfde aktiviteiten e.d.) dan lijkt mij een Vof het meest voor de hand liggend. Het maakt het overzichtelijk. Welke bezwaren heb je tegen de Vof?

Een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van de feitelijke omstandigheden. De info die je geeft is summier, welke aktiviteiten gaan jullie bv ontplooien?

Voor zowel de eenmanszaak alsook de Vof ben je persoonlijk aansprakelijk. Op het forum is hier genoeg over te vinden.

 

Je kunt je gewoon inschrijven bij de KvK en een BTW nummer aanvragen. (komt ook beter over)

 

Wat ik tegen vof heb is het feit dat als mijn "partner"schulden in de naam van vof maakt ben ik er ook zelf aansprakelijk voor. Bij eenmanszaak-eenmanszaak combo die samen een gezamenlijk project uitvoeren niet (heb ik begrepen).

 

 

 

Enkele aandachtspunten:

 

Mag je van je werkgever nevenaktiviteiten ontplooien?

Kijk dit na in je arbeidsovereenkomst en overleg dit met je werkgever.

 

Krijg je als student ook nog stufi, bedenk dan dat je een maximaal bedrag mag bijverdienen. (circa € 10.200,00) Heb je meer inkomsten, dan wordt je gekort.

 

Zorg voor goede afspraken, en wanneer je een Vof gaat beginnen: zorg voor een helder vennootschapscontract. Voorkomt een heleboel ellende!

 

Laat je goed voorlichten over de berdijfsverzekeringen die je nodig hebt.

Maak een rondje bij assurantie adviseurs, en ben kritisch.

 

Wanneer je de administratie wilt gaan uitbesteden, kies dan voor een goed administratiekantoor bij je in de buurt i.p.v. een duur accountantkantoor met alle toeters en bellen.

 

 

-Toestemming aan de werkgever al gekregen

-Geen stufi

-Eigen boekhouding (studeer tenslotte accountancy ;) )

-Bedrijfsverzekering: denk niet nodig te hebben, activiteiten vinden voornamelijk op het internet plaats.

www.ondernemendharlingen.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.