• 0

Overname forelvijver

Beste Luitjes,

 

Al ruim 3 jaar staat er een forelvisvijver bij ons in de buurt te koop. Samen met een vriend willen wij over te nemen.

Kosten: 900K + 14k pacht voor de grond per jaar.

Aantoonbaar gemiddeld inkomsten: 125K per jaar.

Vriend van mij heeft geen ev.

Als ik cijfers van andere bedrijfsplannen (2 gechecked) mag geloven zijn de kosten/uitgaven 75% vd omzet (arbeidsloon 2 man inbegrepen)

Bedrijf heeft geen horecagelegenheid dus er is extra potentieel qua inkomsten.

 

Nu mijn vraag. Hoe financier ik 900K?

Ik heb 75K ev maar wil deze liever niet gebruiken.

 

Ik hoor graag van jullie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom vind je 900K een bedrag dat het financiëren waard is?

 

Ik neem aan dat die 125K de bruto omzet is en niet de winst. Ten opzichte daarvan en rekening houdend met bijkomende overige kosten (die je niet verder specificeert) lijkt 900K overname mij nogal aan de hoge kant. Stel dat je die som voor bv. 9% gefinancieerd krijgt; maak je dan nog wel winst als je alle kosten en rentelasten meetelt?

 

Waarom denk je dat die vijver al drie jaar te koop staat? Is het misschien wat te duur of is er iets anders aan de hand?

Link naar reactie
  • 0

Als ik cijfers van andere bedrijfsplannen (2 gechecked) mag geloven zijn de kosten/uitgaven 75% vd omzet (arbeidsloon 2 man inbegrepen)

Dat hangt natuurlijk af van het arbeidsloon en het bedrijf, iets met appels en peren. Maar 75%*125K=94K, en als je daar 2 fulltimers inclusief loonkosten (werkgeverspremies) van wilt betalen is dat al erg weinig. En dan zijn er nog de andere bedrijfskosten (pacht, boekhouder, visvoer, onderhouden, enz)! Lijkt me dus totaal niet realistisch.

 

Nu mijn vraag. Hoe financier ik 900K?

 

Niet. Met zo'n lage omzet kun je de bedrijfskosten en loonkosten niet dekken, laat staan dat je kunt aflossen. Stel dat je inderdaad 25% winst maakt zoals je stelt, en dat je deze winst onbelast mag gebruiken voor het aflossen van een renteloze financiering, dan ben je al 30 jaar bezig!

 

Stel dat je allebei fulltime voor het bedrijf gaan werken. Bezoekers begeleiden, onderhoud, het is een hoop werk. Stel dat je beiden zo'n 60K bruto per jaar wilt verdienen in loondienst van Forelvijver BV. Aan loonkosten ben je dan geen 2x60K=120K kwijt maar veel meer. Tel er zo maar eens 35% bij op. Dan zit je al op 160K. De bedrijfskosten laten zich moeilijk schatten, maar voor pacht, onderhoud, machines, verzekeringen, onkosten, reclame ben je snel 40K kwijt. Zit je al op 200K kosten, nog geen cent winst.

 

Stel nu dat je de omzet opkrikt tot 250K zonder de kosten verder te laten stijgen. Dan heb je 50K voor aflossing. Stel dat je dat kunt lenen een rente van 8%, dan kun je in iets minder dan 30 jaar een bedrag van 500K aflossen.

 

Oftewel, een omzet van 125K tegen een koopprijs van 900K gaat niet werken denk ik. Geen verstandige bank zal het je lenen. Nog los van de vraag of de bank een visvijver als zinvol onderpand ziet, want het is veel geld voor een kuil water. En de meeste banken zullen hoe dan ook graag zien dat je wat eigen geld inbrengt om je goede wil te tonen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Wat koop je precies voor die 900.000,- ?

Kun je niet gewoon elders een stuk grond huren/kopen, daar een gat in graven en daar dan weer water met wat vissen indoen?

 

900K voor een plas water op niet eigen grond lijkt zo op het eerste gezicht ietwat aan de prijzige kant. En dat lijkt mij dan ook niet financierbaar, als jij 3 maanden de huur niet betaald, gooit de eigenaar je gewoon van zijn land, en dan heeft de kredietverstrekker niets. Een vijver kunnen ze immers niet ophalen.

 

edit, ik neem aan dat het om dit object gaat? http://www.bedrijventekoop.nl/te-koop-aangeboden/55224/forellenvisvijver-en-recreatiebedrijf er zit dus ook een woning bij?

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

 

Kosten: 900K + 14k pacht voor de grond per jaar.

Aantoonbaar gemiddeld inkomsten: 125K per jaar.

 

Even appels met appels vergelijken.

1. Wat is die 125K inkomsten per jaar? Omzet of winst? Voor of na belasting?

 

2. Wat koop je voor die 900K? De grond is geen eigendom want erfpacht, dus wat dan wel? De vijver in eigendom en de grond er omheen in erfpacht? Panden? Voorraad forellen en zo ja, hoeveel is dat waard? Of bedoelde je 90K?

 

Heb je de verkoper al gevraagd hoe de prijs opgebouwd is en weet je of de prijs gedaald is binnen de afgelopen drie jaar? Het loopt niet bepaald storm voor deze overname dus daar liggen zeker kansen.

 

Maar geef eerst eens antwoord op 1 en 2 en dan kunnen we verder denken.

 

groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.