• 0

Webwinkel: bezorgkosten duidelijk vermelden... wel/niet?

Hallo allemaal,

 

Ik heb een vraag over de zichtbaarheid van bezorgkosten op mijn site. Ik heb even wat meningen nodig ;)

 

Op de productpagina staan de bezorgkosten vermeld. Dit doe ik om zo duidelijk mogelijk naar klanten te zijn. Ook de in de meta-tag beschrijving (= het stukje tekst wat je bij de zoekresultaten van Google ziet staan) heb ik mijn bezorgkosten genoemd.

 

Tenzij een webwinkel gratis bezorging aanbied valt het mij op dat het merendeel van de webwinkels de bezorgkosten niet vermeld. Dan moet je eerst een bestelling doen en kiezen voor afrekenen om te zien wat de bezorgkosten zijn. Of kijken bij de klantenservice in de footer. Hiervoor ben ik zelf altijd te lui.

 

Mijn vraag: is het duidelijk vermelden van mijn bezorgkosten slecht voor mijn conversie?

 

Nogmaals als ik zelf wat bestel in een webwinkel is naast de productprijs de bezorgkosten het eerste waar ik naar kijk/zoek. En vind ik het heel irritant dat ik er naar moet zoeken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

In de regel is transparant zijn beter voor je conversie. Daar valt het duidelijk vermelden van de verzendkosten ook onder. Zoals je zelf al zegt; het irriteert mensen als ze niet direct kunnen zien wat een product ze totaal gaat kosten.

 

Maar.. Er zijn marketeers die zeggen dat je juist niet je verzendkosten direct moet tonen. Zij leggen dat uit aan de hand van het feit dat mensen dan de producten in de winkelwagen gaan leggen (in de hoop dat ze kunnen zien wat de verzendkosten zullen gaan zijn). De conversie op de productpagina is dan dus beter; het product wordt immers vaker in de winkelwagen gelegd. Maar dan zal je zien dat je opeens meer afhakers in het winkelwagentje heb. De marketeer zal je dan gaan zeggen dat je je winkelwagen moet gaan optimaliseren omdat je daar (te) veel uitval hebt.

Deze benadering zou -in theorie- kunnen werken, maar ik vind het zelf niet passen bij een webwinkel die klantenservice belangrijk vindt.

Zelf hebben wij rechtsboven op elke pagina in onze webwinkel de verzendkosten vermeld staan.

Link naar reactie
  • 0

Het is belangrijk om duidelijk te zijn. De verzendkosten is zo'n dingetje waar je het beste duidelijk in kunt zijn.

In je metatags zou ik het niet zetten en deze gebruiken voor meer nuttige dingen.

De meeste webwinkels hebben een pagina waar ze de verzendkosten beschrijven. Omdat dat bij vele zo is, zoeken mensen daar ook naar.

Bij je product aan geven welke verzendkosten erbij komen is ook een mogelijkheid.

Ik denk dat als je verzendkosten slecht 1 of 2 euro zijn, dat eenvoudig duidelijk wel prima is, maar als je bijvoorbeeld pakketpost tarieven gebruikt is het zeker wel verstandig om daar erg duidelijk in te zijn. Inderdaad, als mensen de kosten te hoog vinden, klikken ze weg. Ze kunnen het dan beter maar vooraf weten, dan uren te snuffelen en dan alsnog weg te gaan. Dan vraag jij je straks weer af, zoveel bezoekers, waarom koopt er niemand.

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

Vanuit marketing is er een gedacht: eerst interesse en begeerte opwekken, daarna pas de prijs noemen.

Als je immers direct de prijs noemt kan de klant bijvoorbeeld al afhaken voordat die het product echt kent.

 

Stel je wil een auto kopen en de verkoper zegt: die is 10.000 euro en je budget is 8.000 euro. Blijf je dan kijken?

Stel je wil een auto kopen en de verkoper zegt: zit een nieuwe motor, de nieuwste ABS, sportvelgen uit een beperkte oplage, enz. Je denkt, die wil ik! Maar hij is 10.000 ipv 8.000... Veel mensen zullen dan bereid zijn om toch wat meer te betalen dan in het eerste geval.

 

Maar dat is de marketing.

Wat in de topics hierboven ook staat: transparantie is erg van belang. Daarnaast is bij een webshop het ook moeilijker de klant over te halen als in echt contact en gaat in mijn ogen dat principe minder op.

 

Ik zou ze trouwens alleen in de metatag te zetten als je een gunsite concurrentiepositie hebt en je zo klanten wil trekken.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Je zult zien dat de grootste groep afvalt in de winkelwagen, de meeste winkelwagens zijn conversie killers. Ik ben er dus voor (ook uit marketing oogpunt) om kosten direct te benoemen. Breng dit transparante uiterlijk van jouw webwinkel ook direct naar voren en klanten zullen dit waarderen. Nog beter is het natuurlijk om geen verzendkosten te rekenen, maar dan moet je marge dat wel toelaten...

https://www.webwinkelkeur.nl : O.a. werkzaam bij WebwinkelKeur. Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Klaasvaak,

 

Als je aan consumenten verkoopt dan heb je een informatieverplichting. Op de website van de Autoriteit Consument en Markt staat:

 

2. De prijs van het product of de dienst

U moet de prijzen inclusief BTW weergeven. U moet ook duidelijk aangeven dat prijzen inclusief BTW zijn. Verder moet bij alle prijzen op de website duidelijk zijn of leveringskosten (bijvoorbeeld verzendkosten) inbegrepen zijn.

 

Hoe doet u het goed?

- U kunt achter iedere prijs vermelden dat BTW inclusief is en dat leveringskosten inclusief of exclusief zijn.

- U kunt ook op iedere pagina waarop prijzen voorkomen op een duidelijk zichtbare plek vermelden dat prijzen inclusief BTW zijn. En inclusief of exclusief leveringskosten.

 

Wat mag in ieder geval niet?

U mag de informatie over btw en verzendkosten niet alleen vermelden op een plek waar de klant ernaar moet zoeken. Bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden.

 

Eén en ander komt voort uit artikel 193e lid c van het Burgerlijk Wetboek 6:

de prijs, inclusief belastingen, of, als het om een product gaat waarvan de prijs redelijkerwijs niet vooraf kan worden berekend, de manier waarop de prijs wordt berekend en, in voorkomend geval, de extra vracht-, leverings- of portokosten of, indien deze kosten redelijkerwijs niet vooraf kunnen worden berekend, het feit dat deze extra kosten moeten worden betaald;

 

Zie:

Informatie over het aanbod in uw webwinkel (ACM)

Burgerlijk Wetboek 6, artikel 193e (Overheid.nl)

 

Bij verkoop aan bedrijven moet vooraf onderling de verzendkosten worden afgesproken.

 

 

Groet, Rakesh

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Zo doe ik het ook Klaasvaak. Verzendkosten worden op mijn webshop bovenaan de pagina vermeld. Klanten stellen dit zeer op prijs. Er is meteen duidelijkheid.

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 291 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.