• 0

TBS in geval van een IB-onderneming?

Ik woon samen met mijn vriendin. Geen samenlevingsovereenkomst, geen pensioenpartner, geen fiscale partner.

 

Ik ben IB-ondernemer. Graag wil ik een loods voor mijn bedrijf gaan gebruiken. Het idee is nu dat mijn vriendin deze loods koopt (100.000 euro) en ik de loods van haar huur (10.000 euro per jaar). De inrichting van de loods (tussenwanden, verwarming, isolatie, ventilatie etc) betaal ik zelf vanuit mijn bedrijf.

 

Mijn vragen: volgens mij heb ik in dit geval niet met de beruchte terbeschikkingsstellingsregeling te maken, klopt dat? De huur is dus voor mijn bedrijf een kostenpost en bij mijn vriendin is de loods onderdeel van haar box 3 vermogen.

 

Klopt dit of zie ik iets over het hoofd?

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Waarom koop je de loods niet in een BV.

 

In principe komt het op hetzelfde neer als via een derde, maar wat nu als jullie uit elkaar gaan?

Bij de BV loop je (op enig moment) tegen 20% vpb aan, maar je hebt dan geen overname of boxperikelen als je het doorverhuurd of uit elkaar gaan.

Een BV oprichten is tegenwoordig niet duur en de extra administratiekosten is ook te overzien.

 

(ja, het spijt me maar als er met og iets speelt kom ik altijd met de BV optie)

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 1

Dag Thor

 

Als zij niet jouw partner is in de zin van art 5a AWR en 1.2 IB dan is er idd geen sprake van TBS.

 

@herafin, hoe leuk een BV ook is, ik zie het voordeel niet hier. 350 euro oprichten en 400 euro per jaar kosten en 20% VPB over de winst uit de verhuur terwijl in box 3 niet meer belasting verschuldigd is dan nu het geval is. Of ze heeft al 100K op de bank staan die straks in de stenen van de garage zitten of ze moet 100K financieren. Er verandert in box 3 dus niets.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Herafin en Joost,

 

bedankt voor jullie antwoorden en suggesties.

 

@Herafin, ik ben standaard niet zo van de BV's, dus als er geen "groot" voordeel zit aan het werken met een BV gebruik ik die liever niet. Ik sluit een huurovereenkomst voor 10 jaar. In geval van een tussentijds einde van de relatie is dit een zakelijke overeenkomst die opeisbaar is. In het slechtste geval dat ik de huur niet voldoe volgt een beëindiging huurcontract en heeft zij een perfect ingerichte loods in haar bezit.

 

@Joost, dank je voor de verwijzing naar de relevante wetsartikelen. Wij zijn in dit kader inderdaad geen partners. Zij zal het pand financieren met eigen geld en een deel leen ik aan haar met een aflossingsverplichting en een rente van 7% (zonder inschrijving hypotheekregister lijkt me dit reëel).

 

De verbouwing schrijf ik op 10 jaar af.

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 0

Voor de volledigheid:

- of trouwen, geregistreerd partnerschap aangaan of notarieel samenlevingscontract sluiten;

- of partner worden voor een pensioenregeling;

- of samen een eigen woning kopen.

 

Best wel wat beperkingen dus. En dan oplossen, kan je overdrachtsbelasting kosten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.