• 0

Onderneming of toch niet, Kvk-nummer en btw nummer niet verplicht?

Geachte mensen

 

Eerst wil ik zeggen dat dit een geweldige forum is waar ik op kan rekenen een passend antwoord te krijgen.

 

Ik denk dat ik de jackpot heb gewonnen en graag met jullie mijn unieke idee wil meedelen.

 

Het is nou eenmaal zo dat een belg die een onderneming in Nederland vestigt niet verplicht is om 1. kvk nummer aan te vragen en 2. geen btw, belastingen etc hoeft af te dragen, noch aan de Nederlandse als de Belgische overheid.

 

Een belg zoals ik die een dienst aanbiedt op het internet enkel en alleen aan Nederlandse klanten en de maatschappelijke zetel gevestigd is in Nederland kan geen kvk nummer aanvragen. Niet een Nederlandse als een Belgische kvk/ondernemingsnummer. Omdat kvk (meer specifiek kvk zuid-west Nederland - Breda) van overtuigd zijn dat de economische activiteit niet plaatsvindt in Nederland. En weer de Belgische overheid tegengestelde van overtuigd zijn.

 

Dus kortom: Een (onderneming) die een officiële maatschappelijke zetel (met officiële papieren) heeft in Nederland is niet verplicht om btw af te dragen, kan concurrentie hard aangaan, hoeft geen inkomensbelastingen te betalen en kan van alle sociale diensten (zoals werkloosheidsuitkering, kinderbijslag als student, studietoelage....) profiteren.

 

Dus kan dat of niet???

 

Merci mensen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja dat kan. Je kan enorme hoeveelheden belasting besparen door je onderneming net over de grens binnen de EU te vestigen. Zo hoef je niets te betalen aan de belastingdienst en kan je aan allerlei mooie regelingen verdienen. Gek dat er nog nooit iemand er aan gedacht heeft om dat dicht te timmeren.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Het is nou eenmaal zo dat een belg die een onderneming in Nederland vestigt niet verplicht is om 1. kvk nummer aan te vragen en 2. geen btw, belastingen etc hoeft af te dragen, noch aan de Nederlandse als de Belgische overheid.

 

Waar heb je deze onzin gevonden? Sorry voor de botte opmerking, maar wat je schrijft is echt volstrekt onjuist. Dus nee, je idee kan echt niet.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Waar heb je deze onzin gevonden? Sorry voor de botte opmerking, maar wat je schrijft is echt volstrekt onjuist. Dus nee, je idee kan echt niet.

 

Groet

Joost

 

Het is geen kwestie van gevonden maar de werkelijkheid. Ik ben langs geweest bij de kvk in Nederland en België en ik ben al meer dan twee maanden actief op de Nederlandse markt mer een (bruto) netto omzet van 30.000 euro. Dus ja, mogelijk is het zeker (living proof )

Link naar reactie
  • 0

Dat de belastingdienst je nog niet aangeslagen heeft voor niet opgegeven of niet betaalde BTW wilt niet zeggen dat dat kan en mag. Sterker nog, in NL doen veel bedrijven per drie maanden aangifte van omzetbelasting. Dat je "al" 2 maanden bezig bent zonder dat de Belastingdienst achter je aan zit is eerder een bevestiging van je onwetendheid als ondernemer dan dat het ook maar enig bewijs is dat je legaal bezig bent..

 

Voor zo ver het nog niet duidelijk was; mijn opmerking was -naar mijn idee overduidelijk- sarcastisch. Je moet gewoon BTW afdragen over je omzet in Nederland. Of je nou een Belgisch of Nederlands bedrijf hebt dat maakt niets uit.

Link naar reactie
  • 0

En is inderdaad zo, maar aangezien ik geen ondernemer ben hoef ik geen btw af te dragen.

 

Er bestaat een statuut van "geen ondernemer voor de belastingdienst" maar letterlijk geen ondernemer voor de KVK en belastingdienst bestaat niet.

 

Btw kan alleen aankloppen als ik effectief een onderneming heb. Dus als de kvk (van Nederland en België) me weigeren moet ik in plaats van depressief te zijn alleen maar vieren voor een zo gezegde bijzondere statuut dat ik heb.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Mike

 

Laat ik voorop stellen dat dit mijn vakgebied is en dat ik de regels omtrent het btw-ondernemerschap in NL haarscherp op mijn netvlies heb staan.

 

Btw ondernemer ben je in NL al als je, anders dan incidenteel, je begeeft in het maatschappelijk verkeer met als doel goederen of diensten te verhandelen. Punt!! Geen kvk, geen bedrijf geregistreerd nodig. 30.000 omzet lijkt me niet meer incidenteel zodat je gewoon ondernemer bent voor de omzetbelasting. Dat je nog niet gepakt bent is een tweede. Wat je nu doet is gewoon zwart ondernemen en zal je bij controle op forse ellende komen te staan.

 

Dus echt nee, je hebt geen maas in de wet gevonden. Je hebt gewoon geluk dat je nog niet betrapt bent om het even weer bot te stellen. Een statuut geen ondernemer voor de belastingdienst? Waar kom je toch aan deze 'informatie' ???

 

Als je ons niet gelooft en je wilt zekerheid, bel even met de belastingdienst buitenland in Heerlen, +31 55 538 53 85.

Zij helpen je dan wel uit je droom ;)

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

toch nog even, want ik denk dat ik weet waar je redenatiefout zit:

 

Je woont in België en je biedt online diensten aan aan NL klanten. Jij redeneert: ik lever in NL dus ik moet me daar inschrijven als ondernemer. Dat lukt niet (correct, want je hebt in NL geen onderneming) dus dan doe ik maar niets!

 

Maar dan heb je nog steeds wel een Belgische onderneming Mike! Je levert je diensten dan vanuit België een NL klanten. Niets geks aan en dat maakt gewoon een Belgische onderneming.

 

Dat de NL KvK je weigert kan ik me voorstellen als je in NL geen feitelijke onderneming drijft (kantoor, opslag, etc). De Belgische KvK mag jou echter niet weigeren enkel omdat je uitsluitend aan NL klanten levert. Je opereert vanuit België dus drijf je een Belgische onderneming. Het gaat om de plaats van waaruit jij je onderneming drijft. Niet waar je klanten gevestigd zijn.

 

Denk dus niet dat er een gat in de wet zit, maar meld je gewoon hij de Belgische KBO.

 

Verduidelijk me alleen dit nog even aub:

en de maatschappelijke zetel gevestigd is in Nederland

 

Wat versta jij onder een maatschappelijke zetel?

 

groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Wat versta jij onder een maatschappelijke zetel?

 

groet

Joost

 

Awel het is zo dat ik effectief een kantoor heb gehuurd in Nederland en vandaar mijn economische activiteit verricht (zoals ik zei, ik heb officiele documenten = huurovereenkomst)

 

Ik kan verstaan dat de kvk mij weigert in te schrijven omdat zij van mening zijn dat ik mijn economische activiteit via internet ook kan verrichten in België aangezien de gehele activiteit via internet plaatsvindt. Maar de Belgische ondernemingsloket is tegengestelde van mening omdat ik overduidelijke bewijsstukken heb dat ik gevestigd (maatschappelijke zetel) ben in Nederland.

 

Dus vandaar de gat in de wet

Link naar reactie
  • 0

Dat is geen gat in de wet maar een fout van de NL KvK. Zij moeten jou inschrijven als je in NL kantoor houdt.

 

Groet

Joost

 

Maar de kvk heeft de bevoegdheid om mij te weigeren.

En misschien hebben ze gelijk omdat het eigenlijk een internet bedrijf is en ze niet zeker kunnen zijn dat ik actief ben in Nederland.

 

Dus ja, raar

Link naar reactie
  • 0

Dus kortom mijn fout is het niet en ik kan ervan profiteren.

Nee, want de belastingen zul je sowieso moeten betalen.

 

Absoluut niet, omdat geen van de overheden ervan overtuigd zijn dat ik actief ben in hun land??? En welke statuur heb ik dan?

Link naar reactie
  • 0

Het is niet dat ik het niet wil betalen, integendeel?

Ik verlies veel voordelen wanneer ik geen onderneming/kvk nummer heb. En het is niet dat ik het geld niet opzij heb gelegd.

Maar ja, twee landen weigeren me als ondernemer en niemand herkent de onderneming in hun land. Dus hoe kan dan de Nederlandse of Belgische overheid mij iets vorderen???

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zou het toch nog eens proberen bij de kvk.

 

Ik heb het letterlijk 10 keer geprobeerd en vergeet u niet dat ik van belgie moet komen.

 

Ik heb het tot nu toe totaal anders bekeken dan nu (omdat ik een bijzondere statuur heb). Waarom naar de kvk voor de 11ste keer gaan als ik totaal geen belastingen zo hoef te betalen??

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het letterlijk 10 keer geprobeerd en vergeet u niet dat ik van belgie moet komen

Dan zullen ze ongetwijfeld wel een keer uitgelegd hebben waarom ze je niet willen inschrijven. Dus...vertel!

 

Omdat letterlijk ze niet van overtuigd zijn dat ik actief ben in Nederland. Aangezien ik via internet diensten lever kan het mogelijk zijn dat ik op het Belgische grondgebiedt mijn activiteit kan verrichten (zelfs wanneer ik kantoor heb in nederland en dit is dan de standpunt in belgie waarom zij me niet willen inschrijven in hun handelsregister).

 

Maar u kunt zich waarschijnlijk zeker voorstellen wat de voordelen tegenover de nadelen zijn om geen belastingen en btw etc te hoeven af te dragen. (70% meer winst, concurrentie en zo nog 100den voordelen)

 

En ja, waarom zou ik dit op het kvk forum vragen. Ik ben al persoonlijk 10maal langs geweest.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.