• 0

Winst, wat mag ik?

Geachte lezers,

 

Allereerst zal ik mijzelf even introduceren. Mijn naam is Kevin ik ben 18 jaar en op dit moment zit ik er sterk over na te denken om een eenmanszaak, dan wel VOF te beginnen samen met 2 anderen, maar er zitten een aantal hakken en ogen aan de situatie. Op dit moment hebben wij al een inkomen hieruit.

 

Er zijn 2 minderjarigen in het spel en ik ben dus de enige meerderjarige. Een handlichting voor beiden is natuurlijk mogelijk, maar ik vroeg me af of er ook andere constructies mogelijk zijn. Het inkomen dat wij krijgen is namelijk variabel per maand. Is het dan fiscaal voordeliger om te kiezen voor een VOF (met de 2 minderjarigen) of een eenmanszaak dat op mijn naam komt?

 

Daarna volgt de belangrijkste vraag die toch wel is gaan ontstaan: Wanneer ik een eenmanszaak begin en hier een bepaalde winst uit haal, kan ik dan 1/3 hiervan zomaar overmaken naar beide minderjarigen of moet ik dan ergens rekening mee houden? Ik snap dat dit consequenties heeft voor zaken, zoals bijvoorbeeld de boekhouding en de inkomstenbelasting. Het komt er dus op neer dat de winst sowieso verdeeld moet worden over

3 personen of er nou sprake is van een VOF of een eenmanszaak en persoonlijk heb ik dan liever een eenmanszaak.

 

Misschien zijn mijn vragen wat vaag en indien gewenst zal ik jullie meer informatie verstrekken. Ik wil me immers wel aan de regels houden en geen problemen krijgen met de fiscus. Mocht je nou toch nog een andere suggestie hebben, dan hoor ik dat natuurlijk graag.

 

Met vriendelijke groet,

Kevin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe minderjarig zijn deze twee andere personen? Zijn ze wel boven de zestien? Dan is handlichting inderdaad mogelijk. Handlichting is overigens niet verplicht, het is simpelweg wat handiger als je overeenkomsten met andere bedrijven aan gaat. Ouders van de minderjarigen zijn dan niet meer verantwoordelijk; dat zijn de minderjarigen zelf. Dat is fijn voor de partijen waarmee de overeenkomst aangegaan wordt; de overeenkomsten zijn niet ongeldig te verklaren door de ouders.

 

Zelf ben ik ook een VOF begonnen, ik was toen 17 en wist niet eens dat er zoiets als handlichting bestond. Heb ik nooit last van gehad, maar ik was wel serieus bezig.

Link naar reactie
  • 0

Hoe minderjarig zijn deze twee andere personen? Zijn ze wel boven de zestien? Dan is handlichting inderdaad mogelijk. Handlichting is overigens niet verplicht, het is simpelweg wat handiger als je overeenkomsten met andere bedrijven aan gaat. Ouders van de minderjarigen zijn dan niet meer verantwoordelijk; dat zijn de minderjarigen zelf. Dat is fijn voor de partijen waarmee de overeenkomst aangegaan wordt; de overeenkomsten zijn niet ongeldig te verklaren door de ouders.

 

Zelf ben ik ook een VOF begonnen, ik was toen 17 en wist niet eens dat er zoiets als handlichting bestond. Heb ik nooit last van gehad, maar ik was wel serieus bezig.

 

Beste Wouter,

 

Beide personen zijn al wel boven de zestien. 1 van de twee is recentelijk 17 geworden en de andere wordt over ongeveer een maand ook 17.

 

- Kevin

Link naar reactie
  • 0

Ik zou dan zeggen dat een VOF het handigst is, zeker als het risico van je bedrijf laag is. Handlichting zou kunnen, maar als de ouders van je compagnons volledig achter het bedrijf staan en er geen zware overeenkomsten aangegaan worden, dan denk ik niet dat handlichting noodzakelijk is.

 

Voor zo ver ik weet zit er fiscaal gezien niet zo veel verschil tussen een eenmanszaak en een VOF, behalve dat in een VOF meerdere mensen delen in de winst of verlies.

 

Op het moment dat jij als eenmanszaak regelmatig geld gaat overmaken naar particulieren -de twee vrienden die eigenlijk je compagnons zijn- dan kan de belastingdienst denken dat er een (verkapt) dienstverband is. Dat wil je niet; in dat geval zouden ze in dienst komen bij jou en heb je opeens te maken met personeel.

Link naar reactie
  • 0

Bij een eenmanszaak ben je dat ook...

Denk even verder na Maarten! ;)

Wat is het verschil tussen Emz en VOF?

 

Je doelt denk ik op het punt dat je ook aansprakelijk bent voor de schulden die de anderen in de VOF maken? Dat klopt, maar dat kon ik niet zo 123 uit die regel opmaken dat hij daar op doelt...

Ik dacht voordat TS denkt dat het bij een eenmanszaak niet zo is, ik noem het even...

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0
Je doelt denk ik op het punt dat je ook aansprakelijk bent voor de schulden die de anderen in de VOF maken? Dat klopt, maar dat kon ik niet zo 123 uit die regel opmaken dat hij daar op doelt...

Ah, ok. Maar waarom anders het woordje "hoofdelijke", dat bij een EMZ irrelevant is?

 

Je doelt denk ik op het punt dat je ook aansprakelijk bent voor de schulden die de anderen in de VOF maken

Niet alleen voor schulden, ook voor de gedragingen van de compagnon waardoor de VOF aansprakelijk wordt gesteld, zoals contractuele/beroepsaansprakelijkheid. Je wordt dus hoofdelijk aansprakelijk voor iemand waarmee je niet in gezagsverhouding staat en geen formeel toezicht op uitoefent .

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Je doelt denk ik op het punt dat je ook aansprakelijk bent voor de schulden die de anderen in de VOF maken

Niet alleen voor schulden, ook voor de gedragingen van de compagnon waardoor de VOF aansprakelijk wordt gesteld, zoals contractuele/beroepsaansprakelijkheid. Je wordt dus hoofdelijk aansprakelijk voor iemand waarmee je niet in gezagsverhouding staat en geen formeel toezicht op uitoefent .

Dit is voornamelijk de reden dat ik als meerderjarige voor een eenmanszaak zou kiezen en onderling met mijn minderjarige compagnons hun aandeel bereken. Vandaar dat ik in de eerste post een vraag stelde met de eventuele winstverdeling. Zoals Wouter aangaf, kan het zijn dat de belastingdienst gaat stellen dat er een (verkapt) dienstverband is. Zou ik dit kunnen voorkomen door een samenwerkingsovereenkomst?

 

Maarten, Ik snap het verschil tussen een VOF en een eenmanszaak. Als eenmanszaak heb ik echter het voordeel dat ik als meerderjarige alles kan sturen. Stel wij zouden met 3 personen een VOF starten, dan ben ik dus hoofdelijk aansprakelijk voor de fouten en overeenkomsten, die mijn minderjarige compagnons sluiten. Daarnaast heb je inderdaad ook nog de ouders van de minderjarigen die betrokken moeten worden in het proces. Ik zal dus moeten bespreken met hun, hoe zij dit voor zich zien. Daarom was ik op zoek naar een legale constructie om toch deze minderjarigen in hun aandeel te voorzien.

 

Stel ik zal ze allebei in dienst nemen, dan moet ik natuurlijk belasting voor hun gaan afdragen en aangezien ik ze dan geen vast loon kan bieden, omdat de inkomsten variabel zijn, loop ik tegen een nieuw obstakel aan.

 

Met vriendelijke groet,

Kevin

Link naar reactie
  • 0

Ik zou nooit een VOF beginnen met twee minderjarige zonder handlichting. Feitelijk zijn er dan drie man aan boord die het kunnen verkloten, waar er maar 1 voor verantwoordelijk is.

 

Scholieren in dienst nemen is relatief goedkoop. Van iedere 1,30 Euro die je betaalt, mogen zij 1,00 Euro besteden aan lollies en dergelijken. En dan kan er nog wat marge voor een Payroller vanaf. Met een dienstverband loop je wel tegen het probleem aan dat je personeel per uur uit moet betalen. Dus als jullie geen winst maken, dan krijgen je kameraden toch het minimumloon per uur als je netjes een urenadministratie bijhoudt.

 

Veruit het gemakkelijkst en het goedkoopst is het om twee keer handlichting te krijgen. Waarom proberen jullie dat niet eerst?

Link naar reactie
  • 0

Ik zou nooit een VOF beginnen met twee minderjarige zonder handlichting. Feitelijk zijn er dan drie man aan boord die het kunnen verkloten, waar er maar 1 voor verantwoordelijk is.

Dat is natuurlijk wat ik sowieso niet wil. Het liefst houdt ik alles gewoon gescheiden, zoals al eerder aangegeven. ik zal me even verdiepen in de volgende zaken:

 

* Eenmanszaak of VOF?

* Eenmanszaak in combinatie met VAR-WUO

* Vrijwilligersregeling (Die misschien nog van pas zou kunnen komen, want er zijn meer mensen dan wij 3 en om de maand krijgt 1 daarvan ook een vergoeding) Weet niet of iemand hier nog informatie over heeft of ervaring?

Link naar reactie
  • 0

* Vrijwilligersregeling (Die misschien nog van pas zou kunnen komen, want er zijn meer mensen dan wij 3 en om de maand krijgt 1 daarvan ook een vergoeding) Weet niet of iemand hier nog informatie over heeft of ervaring?

Als je met de vrijwilligersregeling deze regeling bedoelt zal die vlieger vermoedelijk niet op gaan. De regeling is primair bedoelt voor organisaties die in wezen ideëel zijn - jij wilt gewoon geld verdienen. Niets mis mee, maar werken met vrijwilligers zit er dan niet bij ::)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

* Vrijwilligersregeling (Die misschien nog van pas zou kunnen komen, want er zijn meer mensen dan wij 3 en om de maand krijgt 1 daarvan ook een vergoeding) Weet niet of iemand hier nog informatie over heeft of ervaring?

Als je met de vrijwilligersregeling deze regeling bedoelt zal die vlieger vermoedelijk niet op gaan. De regeling is primair bedoelt voor organisaties die in wezen ideëel zijn - jij wilt gewoon geld verdienen. Niets mis mee, maar werken met vrijwilligers zit er dan niet bij ::)

 

Inderdaad geld verdienen, maar zij doen daar wel degelijk een bijdrage aan en daarom hebben we onderling afgesproken dat er wel eens een cadeaubon die kant op gaat van bijvoorbeeld 50 euro voor de inzet en tijd die zijn in ons "project" investeren. 11 mensen in dienst nemen terwijl ik geen ervaring heb met het in dienst nemen van mensen, dan wel van te voren al kan weten dat onbetaalbaar is voor een net startende eenmanszaak / VOF, dat variabele inkomsten heeft, zal ook niet de oplossing zijn. De cadeaubonnen zouden op zich ook vanuit mijn privé kunnen komen, maar bij een eenmanszaak is privé tevens ook zakelijk, dus weet niet of dit er invloed op heeft. In ieder geval bedankt voor uw reactie.

Link naar reactie
  • 0

Beste forumleden,

 

De afgelopen week ben ik samen met mijn minderjarige compagnons en de ouders druk bezig geweest om een legale constructie op te zetten. Wij hebben het volgende bedacht.

 

Compagnon 1 heeft vrij veel ervaring op het gebied van design en is bereid om een VAR aan te vragen en mij maandelijks te factureren voor de werkzaamheden die hij maandelijks in het project steekt.. Compagnon 2 heeft een ouder die zelf al een KvK nummer heeft en kan eventueel een nieuwe handelsnaam en bedrijfsactiviteit toevoegen aan deze KvK toevoegen of eventueel met toestemming van zijn wettelijke vertegenwoordiger zichzelf inschrijven en ook door middel van een VAR en factuur mij maandelijks facturen. Ik kan mijzelf ook inschrijven, want het contract die wij hebben en waaruit deze inkomsten gegenereerd worden, zal dan op mijn naam komen. Daarnaast doe ik regelmatig wat fotografie-werkzaamheden.

 

Zelf denk ik dat dit het meest voordelig is, want er is ook geen sprake meer voor de kosten van een handlichting. Dit werd mij aangeraden door ShopJeRot in verband met de hoofdelijke aansprakelijk, wanneer ik wel een VOF zou nemen. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen belastingafdracht, want ik denk dat wanneer ik hun in dienst moet nemen ik geen winst overhoudt wat betreft mijn eigen deel, omdat ik natuurlijk ook rekening moet houden met werknemersverzekeringen etc.

 

Ik hoop dat jullie nog enige feedback hebben.

 

Met vriendelijke groet,

Kevin

Link naar reactie
  • 0

Zolang er geen gezagsrelatie bestaat tussen jouw en je 'compagnons' zal er geen sprake zijn van loondienst. Als de belastingdienst aan die mensen een VAR-WUO toekent sta je heel sterk in een discussie, maar die discussie kun je ook voeren zonder VAR.

 

Ik heb geen idee welke tarieven jullie aan elkaar in rekening willen gaan brengen, maar je opmerking "wanneer ik hun in dienst moet nemen ik geen winst overhoudt omdat ik natuurlijk ook rekening moet houden met werknemersverzekeringen etc. " doet vermoeden dat je met erg lage tarieven rekent. Een zzp'er (wat je compagnons gaan zijn) is al gauw per uur duurder dan een werknemer, maar het grote verschil is dat je een zzp'er die niet werkt (vakantie, ziekte, tandarts, opleiding) ook niet hoeft te betalen (afhankelijk van wat je afspreekt). Als jouw winst moet komen uit de besparing op de werknemersverzekeringen, krijg ik de indruk dat je niet veel gaat verdienen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Zolang er geen gezagsrelatie bestaat tussen jouw en je 'compagnons' zal er geen sprake zijn van loondienst. Als de belastingdienst aan die mensen een VAR-WUO toekent sta je heel sterk in een discussie, maar die discussie kun je ook voeren zonder VAR.

 

Ik heb geen idee welke tarieven jullie aan elkaar in rekening willen gaan brengen, maar je opmerking "wanneer ik hun in dienst moet nemen ik geen winst overhoudt omdat ik natuurlijk ook rekening moet houden met werknemersverzekeringen etc. " doet vermoeden dat je met erg lage tarieven rekent. Een zzp'er (wat je compagnons gaan zijn) is al gauw per uur duurder dan een werknemer, maar het grote verschil is dat je een zzp'er die niet werkt (vakantie, ziekte, tandarts, opleiding) ook niet hoeft te betalen (afhankelijk van wat je afspreekt). Als jouw winst moet komen uit de besparing op de werknemersverzekeringen, krijg ik de indruk dat je niet veel gaat verdienen.

 

Beste Marcel,

 

Bedankt voor je reactie. Denk aan een omzet voor mij ongeveer 1000 euro per maand en dat het dan gedeeld moet worden over 3 personen.

 

Met vriendelijke groet,

Kevin

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.