• 0

900.000 euro om ondernemers gratis les te laten geven ...

http://www.ondernemersfacts.nl/index.php/de-dubbele-boodschap-van-jong-ondernemen/

>;(

 

"Vandaag werd bekend dat de stichting Jong Ondernemen 900.000 euro subsidie krijgt van het Ministerie van Economische Zaken om ondernemers les te laten geven op scholen en universiteiten. Als vrijwilliger welteverstaan, dus onbetaald. Over waar al dat geld dan voor nodig is, zwijgt de stichting in alle toonaarden."

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Afgezien van het weggegooide geld, vind ik het triest dat men blijkbaar van mening is dat mensen tot ondernemer kunnen worden opgeleid.

 

Als het al zou kunnen dan zeker niet in één dagdeel.

Wat natuurlijk wel kan is mensen laten ruiken aan ondernemerschap en een zaadje planten. De stap naar ondernemerschap kan dan wel makkelijker worden. Ik vind dat op zich een erg mooie doelstelling. Hoeft volgens mij geen €1.8mjn te kosten. Maar goed, ik weet dan ook wat er met een vrojwilligerskader gerealisserd kan worden als de neuzen allemaal dezelfde kant op staan.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik moet bekennen dat ik mogelijk ook wel teveel vanuit mijn eigen perspectief reageer en een oordeel vorm. Er zijn natuurlijk best wel veel beroepen die ook redelijk gemakkelijk als zelfstandige kunnen worden uitgeoefend. Voor die groep is het misschien wel een waardevolle aanvulling.

 

Ik zit zelf in de productie-sector en vandaar dat ik vanuit mijn eigen perspectief het inzicht heb, dat het heel moeilijk is om een eigen unieke product te ontwikkelen, produceren en vermarkten. Ik heb ervaren dat daar gemakkelijk een proces van 7 jaren voor nodig is. Dat geldt gelukkig niet voor elk product want anders zou er nooit een starter aan beginnen.

Link naar reactie
  • 0

Voor wie verbaasd is over de subsidie aan Jong Ondernemen: dat is dus een organisatie die al een tijdje bezig is met iets waar zij erg in geloven en inmiddels is gegroeid naar 15 werknemers die salaris ontvangen en die de komende drie jaar €300.000 per jaar subsidie ontvangen voor hun salarissen en andere kosten. Diezelfde werknemers verwachten dat ondernemers onbetaald hun kennis en ervaringen delen. Niet iedereen vindt dat kloppen.

 

Ik denk dat dit juist voor veel ondernemers een bekende situatie is. Je begint iets met veel idealen en wil, maar na verloop van tijd bouw je zoveel (ongeschreven) verplichtingen naar je medewerkers, leveranciers en derden toe dat je wel moet doorgaan, Je bent een bakker om de hoek, Geenpeace, een ontwikkelings-organisatie in Afrika, een website bouwer, een politicus, niemand vind het leuk om kleiner te worden, alles moet groeien.

Link naar reactie
  • 0

Veel informatie over de Stichting Jong Ondernemen wordt ontsloten via de sitemap. Er zijn ongetwijfeld gronden op basis waarvan subsidie is toegekend door EZ.

 

Kamervragen over de transparantie van financiën (en kosten/opbrengsten) klinken ook interessant. SJO is overigens een Algemeen Nut Beogende Instelling.

 

Persoonlijk betreur ik het dat ondernemerschap kennelijk nog geen integraal onderdeel is of bevonden wordt van MBO/HBO-onderwijs middels (werkervarings)stages op praktijkopdrachten. Het aanbod voor basisscholen en middelbare scholen via het eerdergenoemde Bizworld heeft een prijskaartje.

 

De kennisbank van deze stichting is op het moment van schrijven van dit bericht leeg.

 

Het alhier geopperde idee om startende of jonge ondernemers te laten participeren lijkt mij een goede, laagdrempelige insteek.

 

Waarom luidt de missie 'Elke jongere tussen 12-22 jaar komt tijdens zijn/haar schoolcarrière minimaal een keer in aanraking met ondernemerschap via een programma of project van Jong Ondernemen.' en niet ''Elke jongere tussen 12-22 jaar komt tijdens zijn/haar schoolcarrière minimaal een keer in aanraking met ondernemerschap'? Wie reageert?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat veel (aspirant) ondernemers baat zouden hebben bij een AOV cursus (algemene ondernemersvaardigheden, voorheen bekend als middenstandsdiploma). Op basis van zo'n cursus kunnen zij die het willen beter voorbereid zijn en zij die niet van de bijkomende zaken houden hun carrière heroverwegen.

 

Tijdens mijn HBO studie Informatica werd er ruim aandacht besteed aan van alles wat er bij ondernemen komt kijken. Jaren later heb ik als opfrisser zo'n AOV-cursus gedaan en ik heb met mijn EMZ nog steeds baat bij de opgedane kennis.

 

Het is goed dat ondernemen bij jongeren al onder de aandacht wordt gebracht, maar het zou mooi zijn als zowel de positieve als negatieve kanten zouden worden belicht, dat voorkomt wellicht een hoop ellende. Of deze stichting daar de aangewezen instantie voor is, weet ik niet. Dergelijke promotie kan ook vast (zonder subsidie) door organisaties als MKB-Nederland, FNV-zelfstandigen, Qredits, etc. worden verzorgd. Misschien kunnen die clubs een samenwerkingsverband op zetten en kan die 9 ton belastinggeld wat effectiever worden besteed. (Alhoewel ww-uitkeringen voor 15 man ook vast het nodige kost).

Link naar reactie
  • 0

Ik zie liever dat er subsidie besteed wordt aan ondernemers die rijp zijn om met werknemers te willen gaan starten. Ons hele poldersysteem wordt nog steeds gehandhaafd in de visie dat iedereen werknemer zou zijn, wat ik dus een foutieve instandhouding vind.

 

Maar ja, als men dan toch datgene nog steeds wil dan moet men ook consequent daar maar in beter gaan voorzien in plaats van gesubsidieerd kweken van beginnend zelfstandige (zzp-er).

Link naar reactie
  • 1

Heb deze discussie met belangstelling gelezen. Persoonlijk doe ik ook wel eens wat op een hoge school in Breda. Daar zou ik een km vergoeding voor kunnen krijgen maar die heb ik geweigerd. Ik vond het namelijk leuk om te doen en ook nog eens erg leerzaam. De wereld veranderd in rap tempo en de jeugd (studenten) staan aan de basis van die verandering. Door zaken uit te leggen en vragen te beantwoorden krijg je bovendien weer inzicht in je eigen sterktes en zwakten. Bovendien kom ik vrijwel altijd met ideeën thuis.

 

Je krijgt er als ondernemer dus ook wat voor terug. Gratis! Heb me dan nooit ook maar een beetje geërgerd aan het feit dat leraren betaald krijgen. Sterker, daar heb ik zelfs nooit aan gedacht.

 

Als je gevraagd wordt om ergens gratis aan mee te werken heb je een keuze. Ik zeg: DOEN.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Puur voor mijn nieuwsgierigheid: is deze combinatie voor jouw opdrachtgever een reden om een aanvraag af te keuren?

 

Ha Dennis,

 

Had je vraag gemist. Daarentegen zijn we allebei wel bekend met een slow-chat ;D :P

 

Nee, enkel de combinatie van bedrijfsvorm en bedrijfsactiviteit is geen reden om een aanvraag af te keuren. Het is meer mijn persoonlijke verbazing over wat ik zo af en toe voorbij zie komen.

 

(Net als een enorm grote woningcorporatie die jaren een bestelstop had, en een maand na de inkomensafhankelijke huurverhoging weer gaat bestellen, toeval?)

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Heb deze discussie met belangstelling gelezen. Persoonlijk doe ik ook wel eens wat op een hoge school in Breda. Daar zou ik een km vergoeding voor kunnen krijgen maar die heb ik geweigerd. Ik vond het namelijk leuk om te doen en ook nog eens erg leerzaam. De wereld veranderd in rap tempo en de jeugd (studenten) staan aan de basis van die verandering. Door zaken uit te leggen en vragen te beantwoorden krijg je bovendien weer inzicht in je eigen sterktes en zwakten. Bovendien kom ik vrijwel altijd met ideeën thuis.

 

Je krijgt er als ondernemer dus ook wat voor terug. Gratis! Heb me dan nooit ook maar een beetje geërgerd aan het feit dat leraren betaald krijgen. Sterker, daar heb ik zelfs nooit aan gedacht.

 

Als je gevraagd wordt om ergens gratis aan mee te werken heb je een keuze. Ik zeg: DOEN.

 

 

Chimpansees hebben ook rechtvaardigheidsgevoel.

Als twee chimpansees elk een klein stukje appel krijgen eten ze het allebei op.

Als eerst de ene chimpansee een banaan krijgt (beter dan een stukje appel) en die ander ziet dat, weigert die ander vervolgens het stukje appel als die deze krijgt aangeboden. Zij wil ook banaan en anders hoeft ze niks.

 

Je oproep om ondernemers gratis te helpen als je dat kunt is dan ook een beetje preken voor eigen parochie, ik help hier bijvoorbeeld al vanaf 2002 ondernemers gratis. Ja, er komen ook dingen voor terug maar dat is niet mijn motivatie en zo zitten hier meer mensen. De "klacht" is niet dat ondernemers het gratis moeten doen, maar dat ondernemers gratis hun waarde toevoegen aan het Jong Ondernemen format en er heel wat mensen een salaris krijgen, voor een groot deel uit overheidsgeld.

 

En super trouwens dat je dat doet voor die hogeschool in Breda. ;D

 

Maar goed. Jong Ondernemen is dus blijkbaar al zo lang actief dat ze hun toegevoegde waarde en effecten aantoonbaar zouden kunnen zijn, dus daar ben ik dan erg benieuwd naar. De resultaten.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het nogal naief als ondernemers zich door een mooi verhaal laten uitbuiten.

 

Het meeste tijd kost niet het lesgeven zelf maar de voorbereiding van het lesplan. Gratis werken betekent geen tijd voor betalende klanten = geen brood op de plank. Leraren hebben zoveel vakantie omdat het meeste werk gedaan wordt buiten de lessen om. Dit kan je eigenlijk ook geen vakantie noemen.

 

Nu word niemand gedwongen om zich aan te melden maar wat mij raakt is het feit dat deze stichting aan alles heeft gedacht behalve de leraar ondernemer. Die moet omdat het qua budget niet uit komt maar gratis les gaan geven. Een stagaire krijgt nog meer compensatie!

 

En nu een aantal ondernemers hun kritiek uiten wordt er door de stichting bericht/toegegeven dat er dan meer subsidie nodig is en dat ze gaan kijken naar een oplossing....dus ze zijn het er volkomen mee eens maar hebben hier noooooooit eerder aan gedacht...

 

Overigens vind ik het sowieso een geldverspilling. Scholen zijn heel goed in staat zelf externe specialisten in te huren. Ze doen dit al jaren. En ze kunnen dat ook veel beter zelf.

 

Link naar reactie
  • 0

 

De grap is dat dit forum ook onderdeel is van dat zonnestelsel dat draait om overheidspotjes. Mijn indruk is dat HL zeer kosteneffectief is, vooral dankzij de inzet van talloze ondernemers die na een eerste kennismaking gaan meedoen.

 

De overheid heeft een voortdurend verschuivende agenda van prioriteiten, waar vervolgens veel geld naartoe gaat. Dan krijg je vanzelf een ecosysteem van meevreetclubjes die na een enthousiast begin zichzelf in stand gaan houden. Institutionalisering en professionalisering. Je ziet niet vaak dat zo'n instelling zichzelf opheft omdat de klus geklaard is.

 

HL heeft er sinds kort een divisie ontwikkelingshulp bij. Daar ga je al.

 

Er valt veel te zeggen voor een instelling die onderwijs en ondernemers aan mekaar koppelt. Maar pas op voor institutionalisering en professionalisering, want dat leidt al snel tot doelverschuiving.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Interessant topic.

 

Om het even te inventariseren:

 

Waar gaat die 1,8 miljoen naar toe en wat is het nut daarvan?

Ik weet zelf niet echt waar dat geld allemaal voor nodig is. Ik vermoed dat er genoeg mensen zijn die eens langs een school willen om een praatje te houden voor niets, of weinig (daar doen ze nu tenslotte ook een beroep op).

Naar eigen zeggen wordt er heel veel geld gestopt in het begeleiden van beginnende ondernemers (student company's e.d.). Op zich zie ik hier wel het nut van in, maar ik denk dat je dat niet moet doen bij steeds jongere groepen. Ondernemen is natuurlijk vallen en opstaan, en uiteindelijk vind ik het zelf ook niet zo erg dat ik een keer met relatief een hoop spaargeld op mijn bek ben gegaan :-\. Zoals ook al eerder genoemd is het rendement veel hoger van ervaren mensen. Jongeren leveren de maatschappij niet zo veel op, dus heel veel geld daarin pompen is ook niet zinvol. Handvatten creëren en stimuleren met leuke projecten heb ik niets op tegen. Ik denk alleen wel dat ik met overheidsgeld toch wel harder had kunnen falen. Jongeren zijn over het algemeen gewoon een stuk naïever.

 

 

Waarom stimuleren jongeren elkaar niet (wellicht goedkoper en effectiever)?

Om even Nico te citeren van de website:

 

Eigenlijk is het dus gewoon marketing, push versus pull. Jong Ondernemen pushed ondernemerschap, ondernemende studenten pullen hun studiegenoten mee het ondernemerschap in.

De marketeers onder de lezers hoef ik niet te vertellen welke variant de voorkeur geniet.

 

Ik vind dit prachtig, want ik ken al meerdere mensen uit mijn omgeving die een eigen bedrijf zijn begonnen nadat ze zagen hoe veel plezier ik er aan had. ;D Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het veel effectiever is om ondernemers andere mensen van hetzelfde kaliber aan te steken dan om een presentatie te gaan geven aan minstens 60% totaal ongeïnteresseerde leerlingen die gewoon graag naar huis willen.

 

Ik heb het vermeld in een comment bij dat bericht, maar ik heb zelf dus al een keer contact gelegd met JO met het aanbod jongeren kennis te laten maken met ondernemerschap. Ik heb 3 leden gestuurd van mijn vereniging die terug kwamen met het bericht dat die contactpersoon alleen had gevraagd of wij hun programma's op onze school wilden promoten.

Voor wat hoort wat. Het hoeft niet veel te zijn, maar zo'n eenzijdige samenwerking hebben wij natuurlijk niets aan.

 

Waarom luidt de missie 'Elke jongere tussen 12-22 jaar komt tijdens zijn/haar schoolcarrière minimaal een keer in aanraking met ondernemerschap via een programma of project van Jong Ondernemen.' en niet ''Elke jongere tussen 12-22 jaar komt tijdens zijn/haar schoolcarrière minimaal een keer in aanraking met ondernemerschap'? Wie reageert?

 

Dus om te reageren:

Ze blijken toch minder idealistisch dan op het eerste gezicht lijkt. Klaarblijkelijk krijg je ondernemers met hun programma's, en anders niet.

 

Nog een beetje een off-topic:

 

Als je wél vindt dat het nuttig is dat er 1,8 miljoen in "jonge ondernemers" wordt gestopt, kun je heel wel vinden dat de huidige Stichting er een armetierig potje van maakt, maar dan ga je bij het ministerie van ELI langs en hou je een goeie pitch en doe je het voortaan zelf, en beter.

 

 

Zo werkt het natuurlijk niet en dat is 1 van de redenen die de verontwaardiging voedt. Je komt alleen bij het ministerie binnen als je de juiste mensen kent (ex-ambtenaar bent)

 

Dat klopt niet helemaal. Ik heb zelf contact gelegd met het Ministerie van Onderwijs door een burgervraag via hun website in te dienen (dat ging dan wel over techniekonderwijs promoten). Ik kreeg gewoon aanvraag voor een gesprek terug.

Link naar reactie
  • 0

Zullen we iemand van de 15 personeelsleden,directie,iemand van de raad van advies of iemand van het comite van aanbeveling vragen deel te nemen aan deze thread?

 

Voor wie het interesseert:

Iemand van Jong Ondernemen heeft gisteren (anoniem, maar toch) gereageerd op Ondernemersfacts onder het artikel dat aanleiding was voor de discussie alhier. En M. KorthalsAltes heeft ook daar gereageerd over zijn ervaringen met JO. http://www.ondernemersfacts.nl/index.php/de-dubbele-boodschap-van-jong-ondernemen/

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Nico heeft daar niet voor niets gevraagd of ze het onderzoek naar het nut van hun activiteiten (waarvan ze in de reactie aangeven dat dat er is) willen delen...

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 2

In aanvulling op mijn reactie op ondernemersfacts.nl wil ik hier ook nog wel even iets kwijt over hoe dingen irl kunnen lopen.

 

In maart 2013 kwam Maurits op HL terecht met een vraag over hoe hij sponsoren zou kunnen werven voor zijn ondernemingsplannenwedstrijd.

 

Ik gaf in dat topic al aan dat hij er verstandig aan zou doen alvast contacten te leggen met vervolgopleidingen om te kijken of er op die manier aangesloten zou kunnen worden bij studierichtingen die iets doen met ondernemerschap.

 

Diezelfde week was ik in Utrecht en kwam mij ter ore dat de Hogeschool Utrecht bezig was met een incubator voor de studenten van de hogeschool. En dus nam ik via pm contact op met Maurits en heb hem uitgenodigd om eens te komen praten over de mogelijkheden die StudentsInc voor hun zou kunnen bieden.

 

Daar kwamen wij (Nils de Witte en ik) er al snel achter dat de vereniging van Maurits blijkt te bestaan uit een groep zeer enthousiaste en zeer gedreven leerlingen die nu regelmatig op de locatie van StudentsInc samen komen om te vergaderen over hun ondernemingsplannenwedstrijd.

 

Niet alleen dat, we (InnoSquad) hebben er al een leerling van deze groep langs gehad die een hartstikke leuk idee heeft voor een geheel nieuw type koptelefoon.

 

Ook tijdens onze gesprekken met volwassen ondernemers hebben we het soms over deze groep enthousiaste leerlingen die, zoals Maurits al aangeeft, elkaar met hun enthousiasme aansteken met het ondernemersvirus.

En zo kwam het dat vorige week een van onze afspraken spontaan aangaf wel als sponsor te willen fungeren voor de ondernemeingsplannenwedstrijd van Maurits en zijn mede organisatoren.

 

 

Wat in Utrecht gebeurt doe ik nu in het klein in Brabant. Samen met een student van Avans (Advanced Business Creration) ontwikkelen wij nieuwe concepten met als doel om die ook daadwerkelijk in de markt te zetten. Ook dat werkt aanstekelijk in zijn omgeving en zie je dat andere jongeren ook na gaan denken over ondernemerschap.

Wat mij betreft mag daar best een incubator naar het voorbeeld van Studentsinc in Utrecht uit voortkomen. (Hallo Avans)

 

Het enige wat deze ondernemers jongeren echte tegenhoud is . . . het onderwijs.

Wat blijkt, Hogescholen en Universiteiten zijn eigenlijk helemaal niet ingericht op ondernemende studenten. Ondanks dat de Hogeschool Utrecht nu een eigen incubator heeft ondervinden leerlingen veel weerstand van hun eigen docenten als het gaat over zoiets als afstuderen in je eigen bedrijf. Daar moet dus nog wel wat werk verricht worden.

 

Resumerend, zorg dat leerlingen op scholen de juiste faciliteiten krijgen en toegang hebben tot de juiste mensen en dan lijkt het er op dat alles vanzelf gaat (bij wijze van dan). Zorg ook dat er vanaf moment een toekomstperspectief is, geef ze dus niet als opdracht een onderneming opzetten die ze aan het einde van hun opdracht weer op moeten heffen. (niet te geloven!)

Op dit moment is het van belang dat de onderwijsinstellingen zelf door krijgen dat als je ondernemen een onderdeel is van je opleiding je de leerlingen ook de ruimte moet geven om dat in de praktijk te brengen.

Lijkt me een mooi klusje voor de Stas onderwijs, zorgen dat er van hogerhand druk wordt uitgeoefend om het onderwijs zo in te richten dat studentondernemers de ruimte krijgen om af te studeren binnen hun eigen bedrijf.

 

Zoals Maurits zelf al aangaf, als andere leerlingen het enthousiasme zien waarmee hun medestudenten aan het ondernemen slaan dan werkt dat aanstekelijk en gaan ook zij zich afvragen of het misschien iets voor hun is.

 

 

Overigens liggen hier ook interessante kansen voor de ondernemers in het algemeen.

Je kunt je voorstellen dat hier een soort ruilhandel mogelijk is. Studenten doen iets voor een ondernemer, bijvoorbeeld onderzoek, in ruil voor die werkzaamheden doet de ondernemer iets terug voor de onderneming van de studentondernemer.

 

Ondernemers die dat leuk lijkt om daar iets mee te doen kunnen bijvoorbeeld op 20 september meedoen aan het webinar "Meet & Greet met studenten Hogeschool Utrecht en ondernemers"

Dit event is opgezet door Nils de Witte van de HU en Perry Smit van Syntens.

Link naar reactie
  • 0

Ach, je kunt ook je schouders ophalen en stellen dat er weer 15 mensen "vlijtig" bezig zijn met een dagtaak in een stichting, die door ons belastinggeld worden bezoldigd. Hulde voor jullie die het aankaarten. Maar of ze "boven" wakker worden???

Link naar reactie
  • 0

Het verhaal wordt nog pijnlijker: ze hebben de link naar het onderzoek van hun site gehaald waar in de conclusie staat dat er bij het programma een negatief effect is gevonden, op de intentie tot het starten van een eigen bedrijf.

 

Een stukje conclusie gekopieerd uit het onderzoek:

 

Our results on entrepreneurial intentions suggest that, if anything, the program has a negative effect on the children's intention to start their own business.

 

Een stukje uit de results:

 

The results from the second measure show that the intention to start a business some time in the future decreases significantly for the children in the treatment group, whereas the children in the control group show a significant positive change in this intention. Therefore, the DID estimate for this intention measure (from both equations) is significantly negative. Thus, in line with the results found by Oosterbeek et al. (2010), we find that, if anything, this entrepreneurship education program has a negative effect on the intention towards becoming an entrepreneur.

 

Op de site van Jong Ondernemen links onder:

http://frontend.jongondernemen.klantsite.net/p-o

 

"Uit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het BizWorld programma een significant positief effect heeft op 7 van de 9 non-cognitieve vaardigheden die nodig zijn om een goed ondernemer te worden. Denk aan zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen, motiverend en analytisch vermogen en creativiteit."

 

Hier is het volledige onderzoek in het Engels:

http://gcase.files.wordpress.com/2012/06/bizworld-amsterdam-study-entrepreneurship-2012.pdf

 

Nu hoop ik voor hun dat dit niet het betreffende onderzoek is waar ze naar verwijzen. En anders, ontvang ik graag het juiste onderzoek. Ik vrees echter voor het ergste. Aangezien ze niet wisten hoe snel ze dit onderzoek offline moesten halen.

Link naar reactie
  • 0

In de cache versie (link) van het onderzoek op de site Jong Ondernemen staat in het Nederlands "herschreven" conclusie:

In deze rapportage zijn we op zoek gegaan naar de beschikbaarheid van effectevaluaties van het ondernemerschapsonderwijs. We hebben vastgesteld dat de effectiviteit moeilijk is vast te stellen, door het ontbreken van een voor- en nameting, en indeling naar een experimentele- en controlegroep waarbij correctie plaatsvindt voor kenmerken van studenten.

 

Ook worden veel studies gekenmerkt door een cross-sectioneel karakter en beperkte respons. Met deze (belangrijke) bezwaren in het achterhoofd zijn we op basis van de besproken resultaten toch van mening dat het beleid hoogstwaarschijnlijk heeft bijgedragen aan meer studenten en leerlingen die ondernemerschap als serieuze beroepswens beschouwen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.