• 0

900.000 euro om ondernemers gratis les te laten geven ...

http://www.ondernemersfacts.nl/index.php/de-dubbele-boodschap-van-jong-ondernemen/

>;(

 

"Vandaag werd bekend dat de stichting Jong Ondernemen 900.000 euro subsidie krijgt van het Ministerie van Economische Zaken om ondernemers les te laten geven op scholen en universiteiten. Als vrijwilliger welteverstaan, dus onbetaald. Over waar al dat geld dan voor nodig is, zwijgt de stichting in alle toonaarden."

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik vind het niet zo schokkend hoor. De resultaten van onderwijs zijn altijd moeilijk vast te stellen. Bovendien kan ik me voorstellen dat een leerling schrikt van de hoeveelheid werk en de vele bijzaken zoals verzekeren, belastingen, administratie enz. die ondernemen met zich mee brengt. Ook is het onduidelijk wat je aan het eind van de maand verdiend hebt en er is ook nog eens een risico failliet te gaan. De één (de ondernemer in spe) vindt dat juist uitdagend maar de gemiddelde student vindt het veel te ingewikkeld. Dat hoeft niet te betekenen dat educatie rond het ondernemerschap weggegooid geld is. Juist niet zou ik zeggen.

 

Het is volgens mij wel bewezen dat ondernemen met een goede voorbereiding succesvoller is dan zo maar wat doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Bovendien kan ik me voorstellen dat een leerling schrikt van de hoeveelheid werk en de vele bijzaken zoals verzekeren, belastingen, administratie enz. die ondernemen met zich mee brengt.

 

Ik denk dat de meeste jongeren hier in eerste instantie van schrikken. Is het dan niet de taak van de stichting om de jongeren zo te inspireren dat ze die hindernissen tóch nemen? Dan doe je goed werk.

Iemand vertellen wat de hindernissen zijn schrikt iemand niet af die toch al durf genoeg heeft om te ondernemen en schrikt de jongeren af die bij nader inzien toch geen bedrijf waren begonnen. Dan doe je dus eigenlijk nutteloos werk.

Link naar reactie
  • 0

Op zich vind ik het wel positief dat men wel twee keer nadenkt voordat men gaat ondernemen. Er komt een hoop kijken buiten het uitoefenen van je beroep en het is goed dan men zich bezint alvorens te beginnen. De resterende groep die ondanks alle bijkomende zaken besluit om toch te gaan ondernemen is zich er beter van bewust en zijn daardoor wellicht succesvoller.

 

In plaats van te meten hoeveel studenten na het onderwijs gaan ondernemen, kunnen ze naar mijn mening beter meten wat de success-rate is van hen die de cursus hebben gehad versus ondernemers die niet door hun zijn voorgelicht, bijvoorbeeld door te kijken welke ondernemers na vier jaar nog steeds hun eigen broek ophouden... (niet al na een jaar want dan gelden nog allerlei starters-voordelen). Een dergelijke kwalitatieve benadering past echter niet bij de missie van de stichting en is vast ook lastiger te onderzoeken tbv. commerciële toepassing.

Link naar reactie
  • 0

Off-topic:

 

Geen idee, P.J.

Ik weet wel bijvoorbeeld dat de KvK inschrijving tegenwoordig gratis is en dat heel wat ondernemers een tijd lang erg verontwaardigd waren over de situatie waarin je moest betalen voor zero toegevoegde waarde. Ik kan me best iets voorstellen bij een effect.

;)

 

 

De jaarlijkse contributie was natuurlijk waanzin (betalen voor diensten die je nooit gebruikt). Ik vind wel dat een eenmalige 'fee' bij inschrijving gepast is. Dan betaal je eenmalig om in te schrijven (= van hun diensten gebruik maken).

 

On-topic

 

Ik heb denk in 2006 deelgenomen aan het Jong Ondernemen project. Het probleem is dat de kwaliteit van het project erg afhankelijk is van je opleiding (daar de begeleiding vanuit school moet komen). Het was in mijn geval zeker wel de moeite waard.

 

Het doel is om te ondernemen maar dan in een relatief veilige omgeving. Maximaal 1500 euro vreemd vermogen en begeleiding vanuit school die - als het goed is - toeziet dat er geen gekke dingen gebeuren en ondersteuning/sturing geven.

 

Ik ken een aantal studententeams die van 1500 euro toch een goede 30.000 euro hebben gemaakt met JO. Aan de andere kant weet ik dat op een andere onderwijsinstelling de begeleiding dusdanig slecht was dat studenten bijvoorbeeld een EK-fanshirt hadden laten fabriceren. De kostprijs van het shirt was 12,50 en men wilde het voor 15 euro verkopen. Het probleem was dat de fabrikant vanaf 100 stuks werkte. 1250 euro geinvesteerd en uiteindelijke lang niet alle shirts verkocht. Leuk voor de aandeelhouders en erg nalatig van de begeleiders door nieteens over winstmarges en risico van voorraad te beginnen ;)

 

Toen deden ze het prima zonder subsidie, ik zie niet in waarom men nu ineens subsidie denkt nodig te hebben. De overheid mag wel iets kritischer kijken naar waar het geld naartoe gaat.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kregen ze altijd al subsidie van de overheid hoor. Nu hebben ze waarschijnlijk een nieuwe subsidieovereenkomst gesloten en willen ze daarmee even reclame maken, altijd handig om wat media aandacht te krijgen. Nu krijgen ze er een gratis discussie (meedenken over zo effectief mogelijk stimuleren van ondernemerschap) bij :).

 

Mijn inhoudelijke bijdrage aan de discussie, ook geplaatst bij de discussie op ondernemersfacts.nl:

Interessante discussie, vooral gezien mijn achtergrond. Omdat ik zelf 3 jaar als betaalde docent (freelance, 1 dag/wk) het project ‘Jong Ondernemen’ heb gegeven op een Hogeschool. Dit heb ik gedaan toen na 3 jaar fulltime een startup runnen mijn spaargeld op was, en ik parttime freelance klussen ben gaan doen. Voor mij was dit een perfecte plek om a) mijn kennis door te geven, b) geld te verdienen, en c) studenten kon motiveren om ook te gaan ondernemen.

 

Het is een mooie combi. En ik kan het zeker andere ondernemers aanbevelen, maar lesgeven is niet makkelijk en moet niet onderschat worden. Mij ligt het toevallig. Je kan niet zomaar iedere ondernemer voor de klas zetten en denken dat het goedkomt. Je hebt een goede docent nodig (of hulp, bijv. door Jong Ondernemen) die de ondernemerslessen vertaald naar de studenten. Want met het project Jong Ondernemen gaan studenten zelf een bedrijf starten, en daar leren ze pas echt van. Als ze daarna een gastcollege krijgen, snappen ze pas écht de ondernemerslessen.

 

Jong Ondernemen blijft een gaaf project, en ik heb in de eindgesprekken met mijn studenten gehoord dat sommigen door dat project echt beseften wat ondernemen is. En dat ze (veel) positiever tegenover ondernemerschap staan als voor het project. Maar dit alles laat niet na dat Jong Ondernemen meer mag laten weten wat er precies met de 900K gebeurd als je vrijwilligers vraagt te helpen. En dat ze leren van een project als Stichting LEF (nooit eerder van gehoord, maar klinkt goed!). En kijken hoe het beter kan, want dat kan altijd!

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Bovendien kan ik me voorstellen dat een leerling schrikt van de hoeveelheid werk en de vele bijzaken zoals verzekeren, belastingen, administratie enz. die ondernemen met zich mee brengt.

 

Ik denk dat de meeste jongeren hier in eerste instantie van schrikken. Is het dan niet de taak van de stichting om de jongeren zo te inspireren dat ze die hindernissen tóch nemen? Dan doe je goed werk.

Iemand vertellen wat de hindernissen zijn schrikt iemand niet af die toch al durf genoeg heeft om te ondernemen en schrikt de jongeren af die bij nader inzien toch geen bedrijf waren begonnen. Dan doe je dus eigenlijk nutteloos werk.

 

Het vergaren van kennis en vaardigheden is nooit nutteloos. Dat lijkt een open deur maar als een student een bedrijfsplan moet schrijven en daar de financiële onderbouwing voor moet bedenken zal hij ook als hij geen ondernemer wordt daar veel aan hebben. Dat kan zijn voor een vereniging of gewoon privé.

 

Maar het gaat om de vraag of we (veel) gemeenschapsgeld moeten geven aan een stichting die ondernemers koppelt aan onderwijsinstellingen? Het kan dan helemaal geen kwaad om helder te krijgen waar het geld voor wordt gebruikt.

Dat ondernemers gratis meewerken is een keuze. Wil je graag geld verdienen met lesgeven, dan moet je leraar worden.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou er minder moeite mee hebben gehad als die stichting voor dat geld een startersgidsje zou hebben ontwikkeld, dat gratis aan de leerlingen kon worden uitgedeeld. Met daarin opgenomen welke vormen van ondernemerschap er zijn en de punten waar starters al direct mee te maken krijgen. Ofwel de onderwerpen waar 80% van de vragen hier over gaan. Over de startersgids 1 proefwerkje afnemen en mee laten tellen en dan blijft er nog wat van hangen ook. Ik denk dat zoiets veel effectiever is.

Link naar reactie
  • 0
Ik zou er minder moeite mee hebben gehad als die stichting voor dat geld een startersgidsje zou hebben ontwikkeld, dat gratis aan de leerlingen kon worden uitgedeeld. Met daarin opgenomen welke vormen van ondernemerschap er zijn en de punten waar starters al direct mee te maken krijgen. Ofwel de onderwerpen waar 80% van de vragen hier over gaan. Over de startersgids 1 proefwerkje afnemen en mee laten tellen en dan blijft er nog wat van hangen ook. Ik denk dat zoiets veel effectiever is.

 

Super handig idee. Wellicht kunnen de forum goeroes van Higherlevel veel beter bepalen wat die grootste problemen zijn dan de stichting zelf? Daar zouden we wat mee moeten doen!

 

Link naar reactie
  • 0

 

Weer een boekje met stof dat geleerd moet worden, gevolgd door een toets, lijkt me niet de juiste weg. Het aardige van die vriendschapsbandjes is dat leerlingen iets moeten doen. Al vind ik bandjes een beetje tam.

 

Met een paar mensen van HL hebben we weleens bekeken om iets op scholen te doen met het ontwerpen en laten maken van t-shirts. Er zijn een paar online leveranciers waarbij je een ontwerp kan uploaden en vervolgens (laten) bestellen zodat orders per stuk afgeleverd kunnen worden. Er is dus geen voorraadrisico. Gevolg is dat leerlingen relatief risicoloos vrijwel alle stappen van een onderneming kunnen doorlopen (nadenken over product, ontwerpen, vermarketen, verkopen, etc) zonder investering te hoeven doen.

 

Spreadshirt was errug geïnteresseerd en wilde dat wel uitrollen. Probleem was alleen (vond ik) dat de stuksprijs tamelijk hoog is.

 

Goh, ik vond nog een oud topic over dat onderwerp.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een boekje leren en vervolgens die kennis toetsen is inderdaad niet de juiste manier om jongeren geïnteresseerd te krijgen in ondernemerschap. Ik denk dat JO (of een andere stimulerende groep/stichting) eigenlijk 2 taken heeft.

1) ondernemen interessant en leuk maken

2) kennis aanbieden in een hele praktische vorm (do's & don'ts), zodat het behapbaar wordt en het minder een onoverkomelijke hindernis lijkt

 

Hoe je de jongeren interesseert is natuurlijk een lastige kwestie, maar praktische informatie heb ik bijvoorbeeld als jonge ondernemer allemaal zelf moeten vinden op het internet. Het enige wat ik mee kreeg vanuit school was kennis over rechtsvormen, boekhouden e.d. Op zich nuttig, maar een hoop boekhoud kennis is totaal niet toepasbaar op een beginnerssituatie. Praktische tips en veelvoorkomende valkuilen moet je zelf zien te vinden. Daar kan dus (in combinatie met het interesseren!) aan gewerkt worden.

 

Het blijft dan wel een val-en-opstaan traject, maar je maakt wel leuker én makkelijker.

Link naar reactie
  • 0

Je moet dat ook niet te moeilijk maken. In mij optiek moet zo'n almanak enkel en alleen feitelijke onderdelen en verklaringen bevatten. Te weten:

 

- Ondernemen "wel of niet"?

- Verschillende vormen van ondernemen.

- Ondernemersplan.

- Kennis opbouwen is ook investeren.

- Winst of verlies?

- Financieren op verschillende nivo's.

- Ondernemen en de Overheid.

- Klanten zoeken en vinden.

- Groeien "wel of niet"?

- Administratie en BTW.

 

Zoiets en dan uiteraard geschreven op de doelgroep. De almanak moet dan natuurlijk ook een eyeopener voor de leerkrachten zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Een boekje leren en vervolgens die kennis toetsen is inderdaad niet de juiste manier om jongeren geïnteresseerd te krijgen in ondernemerschap. Ik denk dat JO (of een andere stimulerende groep/stichting) eigenlijk 2 taken heeft.

1) ondernemen interessant en leuk maken

2) kennis aanbieden in een hele praktische vorm (do's & don'ts), zodat het behapbaar wordt en het minder een onoverkomelijke hindernis lijkt

 

Hoe je de jongeren interesseert is natuurlijk een lastige kwestie, maar praktische informatie heb ik bijvoorbeeld als jonge ondernemer allemaal zelf moeten vinden op het internet. Het enige wat ik mee kreeg vanuit school was kennis over rechtsvormen, boekhouden e.d. Op zich nuttig, maar een hoop boekhoud kennis is totaal niet toepasbaar op een beginnerssituatie. Praktische tips en veelvoorkomende valkuilen moet je zelf zien te vinden. Daar kan dus (in combinatie met het interesseren!) aan gewerkt worden.

 

Het blijft dan wel een val-en-opstaan traject, maar je maakt wel leuker én makkelijker.

 

Ondernemen leuk en interessant maken?

Volgens mij is ondernemen gewoon wat het is en wordt of het leuk en interessant is vooral bepaald door je karakter: ben je autonoom, creatief, avontuurlijk, trouw, bereid tot risico, enzovoorts. Elke ondernemer heeft weer een eigen pakketje eigenschappen die hem tot ondernemer maken, maar als je die eigenschappen niet hebt is ondernemen verschrikkelijk! ;)

Daarnaast zijn jongeren ook niet gek: ondernemerschap wordt om de zoveel tijd weer door een minister op de agenda gezet als belangrijjk om de economie te redden, dan worden de jongens en meisjes die het meest vooraan staan gesubsidieerd om die klus te gaan klaren, met programma's die niet echt bewezen wat opleveren, en ondertussen zijn totaal los daarvan weer nieuwe ondernemers geboren die lekker zijn gaan ondernemen.

Ik denk wel dat je mensen kan prikkelen ondernemen te overwegen en het wat gemakkelijker voor ze te maken, maar ja, of je mensen daar nou zo'n plezier mee doet, met gemakkelijker? Het beetje barrier to entry dat er is om te gaan ondernemen is volgens mij best nuttig. Als het bij elkaar scharrelen al teveel moeite is, nou, word dan maar lekker geen ondernemer.

 

De zoektocht naar praktische informatie is trouwens universeel een gedoetje, ook voor oude ondernemers.

Als daar ergens een centraal loket voor zou zijn zouden zaken wel wat meer opschieten.

 

En ja, ondernemen is voor een groot deel praktisch, maar heeft ook een archetypische component, is het verhaal van een Held, gaat over een vonk in je voelen waar je iets mee wilt doen, over een onmogelijkheid om mee te doen in andere systemen omdat die onnodig onbenullig zijn of te beperkend, over een diepe wens om de wereld wat gaver achter te laten dan je 'm aantrof, over jaar in jaar uit doorbuffelen om er wat van te maken, zonder glorie of erepodium, maar omdat dit is wat je doet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je moet dat ook niet te moeilijk maken. In mij optiek moet zo'n almanak enkel en alleen feitelijke onderdelen en verklaringen bevatten. Te weten:

 

- Ondernemen "wel of niet"?

- Verschillende vormen van ondernemen.

- Ondernemersplan.

- Kennis opbouwen is ook investeren.

- Winst of verlies?

- Financieren op verschillende nivo's.

- Ondernemen en de Overheid.

- Klanten zoeken en vinden.

- Groeien "wel of niet"?

- Administratie en BTW.

 

Zoiets en dan uiteraard geschreven op de doelgroep. De almanak moet dan natuurlijk ook een eyeopener voor de leerkrachten zijn.

 

 

Bijzonder hoor, aan de ene kant commentaar hebben op een stichting die subsidie krijgt en aan de andere kant voorstellen dat ze met gemeenschapsgeld ondernemers gaan beconcurreren die dat soort boeken maken. 8)

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Dit bericht zocht ik. Jong Ondernemen is een geweldige stichting. Vorig jaar heb ik met de MBO competitie meegedaan en de Nederlandse finale gewonnen (met Express Yourself). Om het allemaal waar te maken en de studenten zo goed mogelijk te begeleiden heb je geld nodig. Ik vind het juist super dat ze dat geld gekregen hebben!

Wat is er zo erg aan om studenten en basisschool leerlingen alvast wat ondernemerschap mee te geven?

Dankzij hun ben ik ook voor mezelf begonnen. Zonder het College Company project was ik er waarschijnlijk helemaal niet (of later) achter gekomen dat ik dat wilde.

 

Ik denk dat ze dat geld niet voor niets hebben gekregen.

Link naar reactie
  • 0

Dan staat de stand nu op 1:900000

(1 ondernemer:900000 euro)

 

Bedankt voor je input, Linda. Natuurlijk zijn er mensen die aangestoken worden door wat er gedaan wordt binnen deze organisatie. De vraag is natuurlijk hoeveel geld waar ingestoken wordt en hoeveel nieuw ondernemerschap daar werkelijk uitkomt. Kortom, wat het rendement is. En ja, dat is soms lastig te zeggen, maar in dit geval zijn dingen vrij goed inzichtelijk te maken en kan je ook referenties naar onderzoeken terugvinden in dit bericht waaruit je kunt opmaken dat het rendement van het stimuleren van ondernemerschap onder jonge mensen twijfelachtig is. En dat jouw individuele verhaal dus best vrolijk maakt, maar dat het grote plaatje nog steeds niet even jubelend is.

 

Link naar reactie
  • 0

@Annedien is het altijd nodig dan dat er naar buiten wordt gebracht waar het geld van een stichting naartoe gaat? Is dat wettelijk verplicht om naar buiten te brengen?

Blijkbaar vond de overheid dat een goede investering.

Link naar reactie
  • 0

@Annedien is het altijd nodig dan dat er naar buiten wordt gebracht waar het geld van een stichting naartoe gaat? Is dat wettelijk verplicht om naar buiten te brengen?

Blijkbaar vond de overheid dat een goede investering.

 

Waarom niet? Ten eerste geven ze gemeenschapsgeld uit, ten tweede mag het dan toch aannemelijk zijn dat ze niets te verbergen hebben?

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 1

Vind het een ronduit ongemakkelijk dat er constant naar de effectiviteit van voorlichting richting een niet perse voor het ondernemerschap geïnteresseerde doelgroep wordt gekeken.

 

Als we naar sport-trainingen kijken en de effectiviteit meten aan de hand van het aantal geproduceerde kampioenen is het resultaat abominabele. Toch zal niemand zeggen dat het subsidiëren van een sportvereniging die grotendeels op vrijwilligers draait weggegooid geld is. Waarmee ik wil zeggen, en heb het al eerder gezegd in deze draad, dat alle zaken die belangrijk zijn voor ondernemers ook van pas komen in ieders dagelijks leven.

 

Ik zou veel meer geïnteresseerd zijn in de effectiviteit van de programma's op de mensen die wel ondernemer zijn geworden. En daarvan, val opnieuw in herhaling, staat vast dat kennis een kritische succesfactor is. En Linde heeft natuurlijk een punt als ze zegt dat ze niet voor niets subsidie hebben gekregen en grote bedrijven niet voor niets ook zwaar investeren in deze stichting.

 

Is de bron van de kritiek, vraag ik me af, niet vrees van consultants en adviseurs dat ze een deel van hun werk (inkomen) verliezen als anderen dat gratis adviezen en begeleiding geven.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Of de 'vorm' wel/niet goed is over te discussieren en wordt dus ook volop gedaan. Wat natuurlijk dubbel is dat ze aan de ene kant het ondernemen willen stimuleren maar daarvoor wel ondernemers nodig hebben die dat gratis moeten doen. Wat is daar ondernemend aan? (hiermee wil ik ook niet zeggen dat je als ondernemer niets vrijwillig moet doen ;) )

 

Ik ben van mening dat ondernemen in je zit en dat wanneer je een ondernemend persoon bent (wat dus ook nodig is) je zelf wel weet hoe je ergens moet komen. Dit kan via goede voorbereiding (zelf je weg vinden) of gewoon doen en risico's nemen (trial and error). Natuurlijk is het fijn wanneer je hier via gastcolleges, begeleiding etc. wat informatie over krijgt maar diegene die enthousiast zijn en ergens voor willen gaan, zoeken ook na de college verder hoe ze aan informatie moeten komen.

Ik denk daarom ook dat je het niet te 'makkelijk' moet gaan maken.

 

<>.

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 0

Het is een leuk programma en jongeren die zich aanmelden hebben al "iets" met ondernemen maar helaas moet ik melden dat Mirjam van Praag (diezelfde onderzoeker) ook heeft onderzocht dat het programma van Jong Ondernemen niet effectief is op hogescholen. Het onderzoek kun je hier bestuderen. Ik zou zeggen dat deze resultaten inderdaad voor zichzelf spreken, om de woorden van Jong Ondernemen te gebruiken. Deze resultaten zijn niet eens twijfelachtig te noemen.

 

Zie onderaan wat quotes uit het wetenschappelijk artikel, waaruit blijkt dat het programma geen effect heeft op ondernemersvaardigheden en er ook voor zorgt dat de intentie voor ondernemerschap afneemt.

 

In een tijd waar het slecht gaat met de economie, en er veel "reclame" wordt gemaakt voor ondernemend onderwijs en er ook nog gratis aanspraak gedaan wordt op de expertise van ondernemers, gemeenschapsgelden en andere sectoren, is het minste wat je mag verwachten dat dit ergens op gebasseerd is. En dat het wat oplevert. Nietwaar?

 

Ik vind 900.000 teveel geld om te gebruiken als "een emmer koud water" of een "filter instrument" om daarmee jongeren wakker te schudden, meer realiteitszin bij te brengen en te behoeden voor de risico's die ondernemen met zich meebrengt.

 

Als ondernemer vind ik het ook niet gewenst dat er met gemeenschapsgeld allerlei promotionele taken worden verricht om ondernemers over te halen om hier ook nog eens gratis aan mee te doen. Een ondernemer die zich als vrijwilliger zou aanmelden voor dit project hoopt iets terug te doen voor jongeren, om deze bijvoorbeeld te inspireren en wat bij te leren. Nu blijkt dat het programma niet effectief is.

 

Zouden veel ondernemers hun tijd dan niet beter willen besteden als ze dit wisten? Er wordt nu immers het tegendeel verkondigd met oneliners zoals "kinderen zijn de toekomst". Hetzelfde geld voor bedrijven die gevraagd worden om te sponsoren. Zouden deze bedrijven hun geld niet beter willen besteden? Ook wordt er aanspraak gedaan op scholen om zich aan te melden. Zijn deze hogescholen zich bewust van de resultaten van dit onderzoek?

 

------

 

"According to the preferred estimates, the SMC program has a significantly negative impact on entrepreneurial intentions and a zero impact on entrepreneurial skills (and traits). The result is very surprising given the program’s objective to develop entrepreneurial skills and affect entrepreneurial intentions of the students exposed to it positively."

 

"The results show that the program does not have the intended effect: The effects on students’ self-assessed entrepreneurial skills (and traits) are not significantly different from zero and the point estimates are even negative. The effect on entrepreneurial intentions is significantly negative."

 

"The results can possibly be related to the fact that students have obtained more realistic perspectives both on themselves as well as on what it takes to be an entrepreneur."

 

"However, the fact that these changes in self-perception are reflected in lower skill levels and are apparently not (at least) compensated by higher actual levels of these skills is worrisome and indicative of the ineffectiveness of the program at the school of our study."

Link naar reactie
  • 0

Broodnijd stond volgens mij niet aan de basis van deze discussie. Eerder verbazing en een tikkeltje verontwaardiging dat er inmiddels zoveel geld gaat naar een (waarschijnlijk klein begonnen) initatief dat nog steeds zwaar leunt op de vrijwllige en kostenloze inzet van ondernemers.

 

En dan zwabbert het een richting op dat mensen op HL boekjes willen gaan maken. Voeten op de vloer en niet andermans schoen aantrekken!

 

Als de effectiviteit van dergelijk soort activiteiten gemeten wordt, mag ook meegenomen worden dat kennis van en begrip voor ondernemen/ondernemers een positief resultaat is. Wat misschien zelfs tot respect leidt voor mensen die voor eigen rekening en risico een bedrijf beginnen. Waarvan een aantal uitgroeien tot werkgever. Dus ook als geen direct verband is tussen later ondernemerschap en zo'n kennismaking op school kan een activiteit wel bijdragen aan ondernemerschap in NL.

 

Hoeveel mensen worden kunstenaar omdat ze handvaardigheid geleerd hebben?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Jammer LauraG dat je helemaal anoniem bent. Zo kan ik niet inschatten waarom je de stichting en haar werk zo negatief voor het voetlicht brengt.

 

De resultaten van het onderzoek wordt door de onderzoeker zelf en door jou door de "glas half leeg" bril bekeken.

 

Ik lees dat de werkelijke ondernemersvaardigheden zijn toegenomen en dat studenten die gaan ondernemen heel goed door hebben dat ze nog niet voldoende weten en meer kennis en vaardigheden moeten opdoen. Dat lijkt mij heel positief.

 

The more I learn, the more I learn how little I know. -- Socrates

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.