• 0

Bedrijfsnaam als merknaam vastleggen of wijzigen?

Ik haak hier graag eventjes aan als dat niet erg is.

 

Al enkele jaren ben ik als ondernemer bezig. Leuke naam verzonnen, ingeschreven bij de kvk, website erbij, flyers en ander materiaal. Allemaal met deze naam.

Nu zou ik graag deze naam ook als merk willen vast leggen.

Gesnuffeld in de kast van het biop. Exact dezelfde naam bestaat nog niet, maar wel een naam met 1 letter veschil. (Ik zeg even iets geks als voorbeeld: Vera Luna en Vera Lune) En deze zit in de zelfde klasse, maar uit Germany.

Deze naam is een europees merk? (EUR)

Nu staat deze naam er 3x in, met elke keer een ander achtervoegsel. (weer voorbeeld: Vera Lune mode, Vera Lune exclusive, Vera Lune bladiabla)

En tussen naam en nummer staat een papiertje afgebeeld. Betekend dat dat alleen de logo's zijn vast gelegd?

 

Mijn logo (die ik niet meteen mee wil registreren) is anders.

Maar de naam is dus bijna gelijk en in de zelfde klasse.

 

Is het dan toch mogelijk mijn naam te laten registreren voor de BNL en zou het problemen kunnen geven internationaal?

 

 

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Al enkele jaren ben ik als ondernemer bezig. Leuke naam verzonnen, ingeschreven bij de kvk, website erbij, flyers en ander materiaal. Allemaal met deze naam. Nu zou ik graag deze naam ook als merk willen vast leggen. Gesnuffeld in de kast van het biop.

 

Nu pas gekeken of er een mogelijk merkconflict was?

 

Als het goed is staat erbij of het een beeld- of een woordmerk is.

 

En als het een woordmerk is in dezelfde klasse, zul je de ander voorrang moeten geven. En gaan nadenken over een andere naam.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Toen ik begon ben ik deze niet tegen gekomen.

2 hebben ook een datum, een paar maanden, na mijn start.

1 eerder, maar ook die had ik toen niet gezien.

 

Hoe kan ik zien of het een beeld of woordmerk is? Het is allemaal in het engels waardoor ik niet goed weet waar ik moet kijken.

Bovenin staat trademark name, no., basis, date enz.

Maar daaronder staat nice, trade mark indiviual, type of mark figurative, enz enz.

 

Maakt het verschil of het een registratie is van een beeld of woordmerk?

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

Maakt het verschil of het een registratie is van een beeld of woordmerk?

 

Bij een beeldmerk is het beeld beschermd; bij een woordmerk is het woord beschermd. Al proberen merkeigenaars anderen soms het gebruik van een woord te ontzeggen op basis van een beeldmerk.

 

Volgens mij staan Europese merken ook in de database van BOIP.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik gok zo even dat alle 3 een beeldmerk registratie is. In dat logo staat de naam.

Maar dan vraag ik me af, als je je logo vast laat leggen, waarom dan niet je naam? Of is dat een rare gedachten?

Maar goed, dat is niet aan mij om me mee te bemoeien. Ik wil graag mijn naam als merk registreren, maar weet niet of dat wel kan dan.

 

Ik ben iets verder via het OHIM

De losse naam/het woord (Vera Lune) heeft de status: Current trade mark status: Application refused

De naam(Vera Lune mode) + het beeld (combined) heeft de status: Current trade mark status: Registered

Dit beeld los heeft ook de status registered.

De naam (Vera Lune exclusive) + beeld (combined) heeft de status Registration cancelled

De naam los heeft ook status registration cancelled

Het beeld los heeft status registered.

(Vera Lune bladiebla) dit woord heeft ook de status registered.

 

Dus de losse naam (waar ik 1 lettertje verschil mee heb) is geweigerd?

Vera Luna mode beeld + woord is geregistreerd

Vera Lune exclusive alleen het beeld geregistreerd

Vera Lune bladiebla ook alleen het beeld.

 

Als ik het nu goed begrijp gaan zij dan nu onder de naam Vera Lune mode (dat is natuurlijk niet de echte naam) en hebben zij 3 verschillende logo's.

Zou ik dan toch Vera Luna als merknaam mogen gebruiken?

Het is maar een ingewikkelde toestand.

 

 

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

 

Zou ik dan toch Vera Luna als merknaam mogen gebruiken?

 

 

Zoals je het eerder omschreef zijn alleen beeldmerken geregistreerd, al dan niet met het woord ingebakken. Die bescherming geldt alleen voor de vorm, niet voor het woord op zich.

 

Waarom die bescherming is onthouden, weten we uiteraard niet. Misschien zijn er meerdere bedrijven die dezelfde naam gebruiken. Misschien heeft het een te algemene betekenis.

 

Omdat je in dezelfde sector actief bent, moet je toch oppassen. Ook een handelsnaam heeft namelijk bescherming. Al is die niet zo sterk als een merkregistratie. Het gebruik van dezelfde naam door een vergelijkbaar bedrijf kan verwarring veroorzaken, en dat kan zo maar door een rechter gebruikt worden tegen de tweede onderneming.

 

In zulk soort situaties is het beste uit te wijken en een andere naam te kiezen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het is best moeilijk moet ik zeggen. Aan de ene kant is het iets van jezelf en wil je dat niet opgeven, maar aan de andere kant kwam er ook een gevoel om de hoek kijken van, ik wil niet die andere zijn. Het voelt niet meer helemaal van mij.

Kan het ook niet uitleggen hoor, maar het heeft me iig doen besluiten toch de naam ietsje aan te passen en die in te gaan sturen.

Bere spannend natuurlijk want ik ben, net als iedereen neem ik aan, toch wel erg bang dat er misschien iemand is die er bezwaar tegen heeft.

Als je de database van de biop ook ziet zeg. Zoveel namen, het is haast niet te doen om nog met een naam te komen die niet al bestaat of een deel daarvan.

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

 

Bere spannend....

 

 

Ja, je kan vanaf de slaapkamer de digitale snelweg op en daar ondernemen, maar dan zit je dus wel meteen in het internationale handelsverkeer waar bepaalde verkeersregels gelden.

 

Bedenk een paar namen, check de beschikbaarheid als domeinnaam, handelsnaam en merknaam, en maak je keuze. Doorgaans geeft Google al een prima eerste indruk van namen die in gebruik zijn.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel Highio!

 

Bedenk een paar namen is nog niet zo eenvoudig. Ik was heel blij met mijn naam en wat je dan ook bedenkt, je blijft er toch steeds bij terug komen. Maar ik heb er nu eentje waar ik aan kan wennen en net zo blij mee kan gaan zijn.

Heb uiteraard gecheckt bij de kvk, op google geneusd, domeinnaam was alles nog vrij van, maar nog belangrijker in de database van de biop komt hij niet voor.

Maar goed, het blijft spannend omdat je naast een Vera Luna natuurlijk wel een Vera Jantje, Vera Pietje, Vera Klara, Vera Vera hebt enz. Welke naam je ook verzint, als je in de database gaat kijken is er altijd wel eentje die er toch weer op lijkt. En al deze kunnen gaan opstaan en zeggen, ik wil niet dat jouw naam ingeschreven wordt. Dat weet je van te voren niet, dus je waagt toch een gokje van 240 euro. Dat alleen al krijg ik het maar warm van ;D

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

En al deze kunnen gaan opstaan en zeggen, ik wil niet dat jouw naam ingeschreven wordt. Dat weet je van te voren niet, dus je waagt toch een gokje van 240 euro.

Ik neem aan dat je weet dat het boip zelf ook regels heeft waar de naam aan moet voldoen? Het gaat er dus niet alleen om of bedrijven met soortgelijke namen bezwaar zouden kunnen maken. Is jou inmiddels duidelijk waarom de losse naam van het andere bedrijf geweigerd is?

Link naar reactie
  • 0

Ja weet ik. Zoals de naam die ik steeds als voorbeeld gebruik, Vera Luna, is de werkelijke naam ook 2 namen die samen 1 maken. Tot zover niks geks mee, als ik de regeltjes tenminste goed begrijp.

 

Nee, ik heb geen idee, dat staat er niet bij.

De naam omgedraaid is een paar jaar later wel door iemand anders, in andere nices geregistreerd.

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 80 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.