• 0

bruin water

families in Dumai/Sumatra zijn niet op waterleiding aangesloten.

dinkwater komt uit flessen; douche en waswater wordt opgepompt uit een put van 3-5 meter diep.

Er is al veel geprobeerd, pompjes, nu elektrisch maar vroeger handpompjes; filters; zandfilters etc. die moesten iedere 2 dagen schoongemaakt worden.

Nu zijn we weer aan het experimenteren maar niets lukt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Heb maar eens even wat zaken opgezocht. Volgens mij kan het allemaal heel goedkoop en eenvoudig.

 

Het water wat beschreven wordt is bruin van kleur. Als het om ijzer gaat is oxideren (beluchten of met ozon) zoals al eerder genoemd de juiste behandeling. Beluchten kan vrij eenvoudig met een simpel pompje op zonne-energie op ebay te koop voor 14 dollar. Daarna filtreren. Het beste kan je langzaam tegenstrooms filtreren (ook hier weer pompje gebruiken). Dus niet door een filter laten lopen maar vanaf de bodem door een filter persen. De vervuiling die onder het filter blijft hangen verstopt het filter niet zo snel en kan je gemakkelijk en vaak wegspoelen Hier een foto van een filter dat eenvoudig en goedkoop zelf is te maken.

Als de vervuiling niet heeft te maken met ijzer (en dat denk ik) zou je moeten werken met een flocculant. Hier zie je hoe dat werkt. Er wordt gewerkt met Alum dat goedkoop lokaal kan worden gekocht.

Filtreren weer op de boven beschreven manier.

 

Het heldere water kan gratis worden gedesinfecteerd met zonlicht. Hierbij wordt het heldere water in PET flessen in de zon gelegd.

 

Edit:

In de praktijk (nog goedkoper en eenvoudiger) is het ook mogelijk om de vervuiling te behandelen met floculant (100 ppm Alum = 0,1 gram / liter water) in PET flessen en deze een dag (of minder/meer, even proberen) weg te zetten en het heldere water in ander schone flessen te gieten en deze vervolgens met zon UV te behandelen.

Link naar reactie
  • 0

Heb maar eens even wat zaken opgezocht. Volgens mij kan het allemaal heel goedkoop en eenvoudig.

 

Het water wat beschreven wordt is bruin van kleur. Als het om ijzer gaat is oxideren (beluchten of met ozon) zoals al eerder genoemd de juiste behandeling. Beluchten kan vrij eenvoudig met een simpel pompje op zonne-energie op ebay te koop voor 14 dollar. Daarna filtreren. Het beste kan je langzaam tegenstrooms filtreren (ook hier weer pompje gebruiken). Dus niet door een filter laten lopen maar vanaf de bodem door een filter persen. De vervuiling die onder het filter blijft hangen verstopt het filter niet zo snel en kan je gemakkelijk en vaak wegspoelen Hier een foto van een filter dat eenvoudig en goedkoop zelf is te maken.

Als de vervuiling niet heeft te maken met ijzer (en dat denk ik) zou je moeten werken met een flocculant. Hier zie je hoe dat werkt. Er wordt gewerkt met Alum dat goedkoop lokaal kan worden gekocht.

Filtreren weer op de boven beschreven manier.

 

Het heldere water kan gratis worden gedesinfecteerd met zonlicht. Hierbij wordt het heldere water in PET flessen in de zon gelegd.

 

Edit:

In de praktijk (nog goedkoper en eenvoudiger) is het ook mogelijk om de vervuiling te behandelen met floculant (100 ppm Alum = 0,1 gram / liter water) in PET flessen en deze een dag (of minder/meer, even proberen) weg te zetten en het heldere water in ander schone flessen te gieten en deze vervolgens met zon UV te behandelen.

 

Hier kan je hooguit veilig water mee maken voor douche en wasmachine.

Hiernaast is het voor dagelijkse toepassing waar een structurele oplossing voor gewenst is die geen dagelijks onderhoud, controle of maken van mengsels vereisen.

 

Wat je zegt klopt wel, maar bij groundwater moet je eerst een analyse doen van de samenstelling. Om hierna een heel waterbehandelings systeem voor een schaal als deze op te zetten overschieten we misschien het doel van TS.

 

Als het bronwater al bruin is dan ben je niet in 1 of 2 stappen aangekomen bij drinkbaar water helaas. En zonder de specifieke samenstelling te weten van het bronwater is misschien een alternatief om het bronwater geschikt te maken voor douche/toilet en wasmachine, en regenwater geschikt te maken voor drinkwater. Dan is het denk ik behapbaar om simpel en kosten effectief te doen.

 

Overigens zijn er maar weinig situaties waar echte off-grid watervoorziening eenvoudig of goedkoop zijn. Alles wordt bepaald door de kwaliteit aan de intake.

Link naar reactie
  • 0

Eens dat alles wat je te weten kan komen van de intake meegenomen is. Eerder in deze draad is al geopperd om een monster te onderzoeken. Ik ben uitgegaan van een redelijke tot goede kwaliteit, ze wordt immers nu ook al gebruikt.

 

Wat dat betreft is gefilterd regenwater opgevangen in een cementen tank of plastic tank waar wat mineralen aan zijn toegevoegd met UV (zon) in PET flessen als nabehandeling de minst risicovolle manier om drinkwater te maken.

Link naar reactie
  • 0

Eens dat alles wat je te weten kan komen van de intake meegenomen is. Eerder in deze draad is al geopperd om een monster te onderzoeken. Ik ben uitgegaan van een redelijke tot goede kwaliteit, ze wordt immers nu ook al gebruikt.

 

Wat dat betreft is gefilterd regenwater opgevangen in een cementen tank of plastic tank waar wat mineralen aan zijn toegevoegd met UV (zon) in PET flessen als nabehandeling de minst risicovolle manier om drinkwater te maken.

 

Sorry maar dat laatste valt bij mij echt in de categorie van tegeltjes wijsheid... Niet tenmin omdat het gewoon onwaar is.

Link naar reactie
  • 0

Onwaar? En waar baseer je dat dan op?

Wil je bewijs zien? Lees dan hier.

En nog wat onderzoek.

 

Of als je liever niet leest maar kijkt (CNN).

 

Ik weet toevallig wat over microbiologie en voor mij is het bewijs zeer overtuigend.

 

Het is onzin omdat enkel UV totaal ongeschikt is om drinkwater te maken. UV kan onderdeel van een zuiveringsinstallatie zijn waarbij de UV behandeling enkel effect heeft op alles wat leeft en dus DNA bevat wat aangetast wordt. Tegen zware metalen, fosfaten en andere schadelijke verbindingen doet het niets en hiernaast is het absoluut niet zo dat UV alles doodt binnen een specifieke reactietijd. Er zijn virussen en microorganismen die schadelijk zijn en hoge tolerantie hebben tot UV. Hiernaast is de intensiteit van zonlicht niet te vergelijken met een UV lichtbron en hier bovenop is direkt zonlicht niet altijd beschikbaar.

 

Ik denk ook dat voor noodgevallen je de gok kan wagen, maar als structurele oplossing wil je niet flessen met water in de zon zetten elke dag...

 

Dat het bewijs voor jou overtuigend is als microbioloog verbaast mij..

Link naar reactie
  • 0

Heb je de talloze bronnen überhaupt gelezen Paul? En waarom kom je nu met de opmerking dat UV geen invloed heeft op (niet levende) vervuiling als ik eerst heb gezegd dat UV uit zonlicht een eindstap is uitgaande van geschikt water zoals gefiltreerd regenwater of behandeld bronwater van goede kwaliteit?

 

Op Sumatra in het doelgebied is geen waterleiding en de mensen hebben amper geld. Dan kan je toch geen systemen aanbevelen waar een zekere waterdruk (microfilters en of reverse osmosis) voor nodig is en die (relatief) veel geld kost?

 

En dat er schadelijke micro-organismen bestaan die zo UV tolerant zijn dat ze 6 uur zonlicht verdragen (BRON??) doet niet ter zake als die niet voorkomen in de bronnen waar het hier over gaat. Het lijkt er voor mij op dat je gewoon TEGEN bent. Dat is jammer voor de discussie.

Link naar reactie
  • 0

Beste dumai,

 

volgens mij zoek je beter bij kenniscentra en goede doelen actief op dit gebied naar passende informatie en raad. Hierboven worden ongetwijfeld verstandige dingen gezegd, maar praktische ervaring of directe implementatiekennis ontbreekt hier kennelijk. Eerste doelstelling vat ik op als helder douche- en waswater verkrijgen; niet primair drinkwater maken, want dat komt uit flessen. Klopt dit?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hierboven worden ongetwijfeld verstandige dingen gezegd, maar praktische ervaring of directe implementatiekennis ontbreekt hier kennelijk.

 

Nou ik denk dat dat juist wel meevalt, het is meer dat we een heleboel aanverwante input missen die het mogelijk maakt om te bepalen wat in dit geval de meest betaalbare en duurzame oplossing is voor Sumatra.

Link naar reactie
  • 0

Heb je de talloze bronnen überhaupt gelezen Paul? En waarom kom je nu met de opmerking dat UV geen invloed heeft op (niet levende) vervuiling als ik eerst heb gezegd dat UV uit zonlicht een eindstap is uitgaande van geschikt water zoals gefiltreerd regenwater of behandeld bronwater van goede kwaliteit?

 

Op Sumatra in het doelgebied is geen waterleiding en de mensen hebben amper geld. Dan kan je toch geen systemen aanbevelen waar een zekere waterdruk (microfilters en of reverse osmosis) voor nodig is en die (relatief) veel geld kost?

 

En dat er schadelijke micro-organismen bestaan die zo UV tolerant zijn dat ze 6 uur zonlicht verdragen (BRON??) doet niet ter zake als die niet voorkomen in de bronnen waar het hier over gaat. Het lijkt er voor mij op dat je gewoon TEGEN bent. Dat is jammer voor de discussie.

 

Ik ben niet tegen, UV is een disinfectie methode en deze werkt bewezen. Maar niet voor alle toepassingen en zeker niet voldoende in een tropisch klimaat. Voor elke desinfectie techniek zijn voor en tegenstanders te vinden die allen onderzoeken aan kunnen halen die de effectiviteit bewijzen of in twijvel trekken.

 

Ik denk dat ik dit allemaal een beetje kan zeggen omdat ik in de drink en afvalwater zuiverings industrie een bedrijf heb voor industriele schaal. Misschien bekijk ik het van een andere invals hoek als jij doet en misschien heb ik ook een ander beeld bij de praktische situatie waarin TS zich bevind.

 

Ik blijf echter bij het standpunt dat UV in deze toepassing dmv zonlicht niet alleen onverstandig maar ook gevaarlijk kan zijn als men er vanuit gaat dat dit behandelde water dan veilig zou zijn om dagelijks te drinken.

 

Voor was en douche water is het natuurlijk wel geschikt, maar dat zijn dan al heel veel flessen per dag die in de zon gezet moeen worden.

Link naar reactie
  • 1

In Indonesië of op een groot eiland als Sumatra zijn vast goede voorbeelden te kopiëren en organisaties actief. Ik bedoel dat dat wiel hier niet opnieuw uitgevonden hoeft te worden.

 

Link naar een beproefde Nederlandse/Keniaanse methode: WellWishes of HWGA.

 

Groet,

 

Highio

 

P.S. het kan zijn dat ik de schaalgrootte van het probleem/initiatief verkeerd inschat, lees juist dat Dumai een stad is met 300.000 inwoners.

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wij hoeven inderdaad het wiel niet opnieuw uit te vinden. Al op pagina 1 verwees ik TS naar http://www.aquaforall.nl/ die weliswaar geen projecten meer subsidieert maar natuurlijk wel de kennis en kunde in huis heeft om dit probleem adequaat op te pakken. Een van hun targetlanden is Indonesië.

Niet lang na bovenstaande post kwam er, m.i. terecht, een slotje op door Joost maar dat ging er weer af toen goed willende maar net zo als ik niet echt ter zake kundige forumers toch de helpende hand wilde toe steken. En dan weten we ook niet precies hoe de situatie is ter plaatse.

Voor mezelf vond ik het een leerzame discussie maar of TS daar nu zo veel aan heeft? Ik vrees van niet. Mogelijk is hij al lang afgehaakt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.