• 0

Overweging: Werknemer 75 procent WIA in dienst nemen

Hallo allemaal!

Alvast mijn excuses voor eventuele rare vragen maar wij hebben nog maar weinig kaas gegeten van dit onderwerp en vandaar ook dat we graag higherlevel aanspreken voor advies!

 

Een goede vriend van mij heeft op zeer jonge leeftijd 2 keer een herseninfarct gehad en werkt om die reden al een kleine 2 jaar niet tot nauwelijks! Door de herseninfarcten is hij gevoelig voor drukke werkomgevingen die hem fysiek uitputten, ook lange reistijden in drukke omgevingen (trein/bus) zijn niet meer op te brengen voor hem.

 

Kort geleden realiseerde ik me dat wij wellicht een fijne werkomgeving konden bieden in onze zeilmakerij, met voor de werknemer voldoende rust om zich heen en de mogelijkheid om op eigen tempo te kunnen werken. Ik heb hierover contact gezocht met deze vriend en hij zag het helemaal zitten.

 

Vanaf Augustus komt deze jongen (laten we hem rick noemen) voor 75 procent in de WIA en wordt van hem verwacht dat hij probeert een geschikte arbeidsomgeving te vinden voor de overige 25 procent. Wij willen hem deze mogelijkheid graag bieden, enerzijds omdat we wel wat extra handen kunnen gebruiken en anderzijds omdat ik als ondernemer groot begrip heb voor zijn situatie en het feit dat rick gestoord wordt van het thuis zitten!

 

Wij werken voor al ons personeel met een Payroll organisatie en ik ben benieuwd of er stimulerende regelingen zijn vanuit de overheid om mensen met de gezondheidsproblemen van Rick in dienst te nemen. Rick heeft een sterk verhoogd risico op ziekmelding, moet werken in een zo veel mogelijk stress-vrije functie en zal wellicht iets minder productief zijn dan werknemers zonder zijn gezondheidsproblematiek.

 

Al met al zitten we dus nu in de tweestrijd ondernemen en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Online heb ik wel het een en ander kunnen vinden maar weinig uitsluitsel of duidelijke regelingen!

 

Alvast bedankt voor jullie input!

 

Klaas

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Vanaf Augustus komt deze jongen (laten we hem rick noemen) voor 75 procent in de WIA en wordt van hem verwacht dat hij probeert een geschikte arbeidsomgeving te vinden voor de overige 25 procent.

Ik neem aan dat je bedoelt dat Rick een uitkering krijgt van 75% van het laatst verdiende loon. Dit is iets anders dan de mate van arbeidsongeschiktheid. Om recht te hebben op de uitkering van 75% moet je voor 80% of meer arbeidsongeschikt zijn. Omdat je het over 75% hebt, is het waarschijnlijk zo dat de arbeidsongeschiktheid duurzaam is (niet of geringe kans op herstel) en hij recht heeft op een IVA-uitkering.

Het nadeel van de IVA-uitkering is dat je niet geacht wordt nog te werken. En als je wel werkt dan heeft dat altijd gevolgen voor de hoogte van de uitkering.

 

Stel dat Rick toch heeft op een WGA-uitkering wel arbeidsongeschikt, en wellicht zelfs voor meer dan 80%, maar niet duurzaam, dan heeft Rick recht op 70% van het laatstverdiende loon en mag hij het loon aanvullen. Werk kan immers leiden tot herstel en integratie.

 

Het is dus afhankelijk van de exacte situatie waar Rick in zit om te bepalen wat voor hem van toepassing is en wat de gevolgen zijn voor zijn en jullie situatie. Kun je die informatie verstrekken?

 

Wij werken voor al ons personeel met een Payroll organisatie en ik ben benieuwd of er stimulerende regelingen zijn vanuit de overheid om mensen met de gezondheidsproblemen van Rick in dienst te nemen.

Die zijn er, afhankelijk van de situatie, zeker:

 

[*]Proefplaatsing (kan voor jou ook interessant zijn);

[*](Gedeeltelijke) doorbetaling bij ziekte;

[*]Vergoedingen voorzieningen werkgever.

 

Rick heeft een sterk verhoogd risico op ziekmelding, moet werken in een zo veel mogelijk stress-vrije functie en zal wellicht iets minder productief zijn dan werknemers zonder zijn gezondheidsproblematiek.

[*]Voor het verzuimrisico is de hierboven aangehaalde no-risk polis van toepassing - deze werknemers zijn meestal niet particulier te verzekeren vandaar deze regeling van overheidswege;

[*]De omgeving is een zorg voor de werkgever - voor een goede inrichting voor de werknemer zijn subsidiemogelijkheden;

[*]De productiviteit van Rick zal vermoedelijk veel minder (en niet iets minder) zijn dan andere werknemers - dat is inherent aan zijn indicatie.

 

Als jij wat helderheid kan geven over de exacte indicatie kan ik aangeven wat er mogelijk zou moeten zijn in deze situatie.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dag Klaas,

 

Wat geweldig dat je een vriend met afstand tot de arbeidsmarkt een kans wilt geven in je bedrijf. Top! Met wat aanpassingen kunnen mensen met een arbeidshandicap prima bijdragen aan de economie. Relatief weinig werkgevers staan hier echter voor open, waardoor veel mensen in deze doelgroep thuis of in een sociale werkplaats zitten.

 

Realiseer je wel dat persoonlijk en zakelijk hiermee door elkaar gaan lopen. Als zijn toestand verder verslechterd waardoor zijn productiviteit daalt, ga je hem dan ook echt minder betalen of zelfs ontslaan? Waarschijnlijk niet. Zo kan deze sociale geste uiteindelijk een financieel blok aan het been van je organisatie worden. Dat geldt sowieso voor het inhuren van vrienden en familie.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Zo kan deze sociale geste uiteindelijk een financieel blok aan het been van je organisatie worden. Dat geldt sowieso voor het inhuren van vrienden en familie.

Mee eens, maar specifiek voor dit soort omstandigheden kan het financiële risico worden beperkt/op derden worden overgeheveld door de no risk polis van het UWV

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Allereerst bedankt voor de uitgebreide reacties!

Ik had eventjes tijd nodig om contact op te nemen met Rick en te vragen hoe of wat precies!

Aangezien hij nog in een vrij vroeg stadium zit van het aanvragen van de uitkeringen e.d. weet hij ook nog niet precies het naadje van de kous maar kijkend naar zijn medische indicatie is de kans volgens ons zeer groot dat Rick een WGA krijgt en dan vermoedelijk een loonaanvullingsuitkering of wellicht een loongerelateerde uitkering.

 

De UWV is hier mijn inziens niet helemaal duidelijk over. Zij schrijven bij loon gerelateerde uitkering het volgende:

U kunt door ziekte 65% of minder verdienen van uw oude loon.

En u heeft in de 36 weken vóór uw eerste ziektedag, in minstens 26 weken gewerkt.

Heeft u in de laatste 36 weken minder dan 26 weken gewerkt? Dan krijgt u geen loongerelateerde uitkering, maar loonaanvullingsuitkering of een vervolguitkering.

Rick heeft in de laatste 36 weken voor zijn eerste ziekmelding (kleine 2 jaar geleden) fulltime gewerkt en zou dus aan het criterium voldoen om in aanmerking te komen voor een loongerelateerde uitkering? Of toch niet?

 

Rick heeft geen aangepaste werkruimte nodig, gebruik kunnen maken van proefplaatsing en overname van de ZW van het UWV is natuurlijk interessant. Wel vragen wij ons af of er compensatiemogelijkheden zijn voor de verminderde arbeidsproductiviteit omdat dit vanuit bedrijfseconomisch perspectief wenselijk zou zijn!

 

@Ron: We begrijpen je punt zeker! Het gaat hier echter om een part-time functie (vermoedelijk NBBU overeenkomst) en er worden uiteraard duidelijke afspraken gemaakt met de medewerker om dergelijke toestanden in de toekomst te voorkomen!

 

Link naar reactie
  • 0
Rick heeft in de laatste 36 weken voor zijn eerste ziekmelding (kleine 2 jaar geleden) fulltime gewerkt en zou dus aan het criterium voldoen om in aanmerking te komen voor een loongerelateerde uitkering? Of toch niet?

 

Rick komt in aanmerking voor de loongerelateerde uitkering, maar de duur daarvan hangt af van het arbeidsverleden. Grofweg (de daadwerkelijke regels zijn iets complexer) krijg Rick voor ieder jaar arbeidsverleden voorafgaand aan de datum van ziekmelding, recht op 1 maand loongerelateerde uitkering.

 

Na afloop van de altijd tijdelijke loongerelateerde uitkering hangt het soort uitkering af van de mate waarin Rick zijn restcapaciteit ( 100% - percentage arbeidsongeschiktheid = percentage arbeidsgeschiktheid = restcapaciteit) benut:

 

[*]Benut Rick zijn restcapaciteit voor minimaal de helft of meer, dan ontvang hij een loonaanvullingsuitkering

[*]Benut Rick zijn restcapaciteit niet of voor minder dan de helft, dan ontvangt hij een vervolguitkering, dit is een uitkering op basis van 70% van het wettelijk minimumloon x percentage arbeidsongeschiktheid

 

Het niet, wel of toereikend benutten van de restcapaciteit hangt niet af van het aantal uren dat hij bij jou werkt, maar wordt gebaseerd op het salaris dat hij daarbij verdient. Als Rick minimaal de helft verdient van zijn oude salaris x restcapaciteit, komt hij in aanmerking voor de loonaanvullingsuitkering na de loongerelateerde uitkering.

 

Rekenvoorbeeld

Als Rick 75% arbeidsongeschikt is verklaard en voorheen € 40.000,- full time verdiende, moet hij dus minimaal 50% van (100-75%) x 40.000,- = € 5.000,- per jaar bij jou (en/of een ander) in loondienst verdienen om in aanmerking te komen voor de loonaanvullingsuitkering na de loongerelateerde uitkering

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 280 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.