• 0

Verkoop vof

Beste allemaal,

Ik en mijn compagnon hebben een VOF. Aangezien de winsten niet erg groot zijn hoeven wij alleen omzet belasting te betalen en de winst in onze aangifte te verwerken in box1, inkomsten uit overige werkzaamheden.

Alle winsten worden gebruikt voor het aankopen van voorraad.

De waarde daarvan ligt op dit moment ver boven de 15000 euro.

 

Nu wil ik graag weten wat er gebeurd als wij onze VOF verkopen.

Moet er dan een eind afrekening plaatsvinden met de fiscus?

Stel dat wij de firma verkopen voor de inkoopwaarde van onze voorraad dan hoeven wij, lijkt mij, geen extra belasting te betalen.

Dat is immers in voorgaande jaren gebeurd. Alleen het saldo van het afgelopen jaar moet nog verrekend worden.

Klopt dit?

En stel ik verkoop het voor 20000 euro, moet ik dan belasting betalen over 5000 euro?

Gr.

Arjan

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
alle winsten worden gebruikt voor het aankopen van voorraad

Dat is fijn, maar dat doet belastingtechnisch niet ter zake.

Aangekochte voorraad hoort op de balans van de onderneming te staan als een van de bezittingen van de onderneming. Het herinvesteren van winst in voorraad betekent dat die winst er nog steeds is, maar niet meer in de vorm van geld, maar in de vorm van spullen.

 

Ik krijg de indruk (maar ik hoop dat ik me vergis) dat jullie het inkopen van voorraad als kosten beschouwen, en op die manier (foutief) je winst drukken, waardoor er (vrijwel) geen winst verantwoord werd. Als dat zo is, staat je een mooie correctietour te wachten.

 

 

In algemene zin: als je je onderneming (ook als je het aangeeft als overige werkzaamheden) verkoopt, geldt dat belastingtechnisch als het staken van je onderneming. Als (de onderdelen van) je onderneming bij verkoop meer opbrengen dan de fiscale boekwaarde, realiseer je zogeheten stakingswinst, die ook belast zal worden.

Als de voorraad op je fiscale balans staat voor 15k, maar hij levert bij verkoop 20k op, dan is er dus 5k winst.

Als 'ie bij verkoop 14k oplevert, is er zelfs sprake van 1k verlies.

 

Beantwoord dit je vraag?

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Beste Marcel,

 

Dank voor je antwoord.

De situatie nu is dat wij de voorraad zeker op de balans plaatsen en niet zien als kosten.

Ieder jaar doe wij aangifte en daarbij wordt over de winst belasting betaald.

 

Hetgeen ik erg bang voor ben is het volgende.

Stel ik stop per 31-12-2013, ik reken mijn winst uit en geef ik netjes op aan de belasting.

Ik verkoop alles voor de boekwaarde. Dan komt de fiscus met een of andere regeling dat ik alsnog een of andere belasting moet betalen. Dat is waarvoor ik bang ben.

 

Je betaald al bijna 50% over de winst per jaar en als men dan ook nog eens over de verkoop iets gaat berekenen dan is het lood om oud ijzer en kan ik er beter mee stoppen.

 

Link naar reactie
  • 0

Tegenover de voorgestelde omzet tegen inkoopprijs bij een eventuele verkoop staan toch altijd de gemaakte inkoopkosten?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Overleg even met je boekhouder, of misschien kan iemand anders het net even begrijpelijker uitleggen, maar de Belastingdienst verzint geen belastingen. Ik kan me alleen aansluiten bij de reactie van Marcel S, vrees is ongegrond.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Stel ik stop per 31-12-2013, ik reken mijn winst uit en geef ik netjes op aan de belasting.

Ik verkoop alles voor de boekwaarde. Dan komt de fiscus met een of andere regeling dat ik alsnog een of andere belasting moet betalen. Dat is waarvoor ik bang ben.

 

Formeel stopt je onderneming pas als er geen baten (of lasten) meer te verwachten zijn. Dus per eind 2013 stoppen en in 2014 je voorraad nog verkopen, zou ik niet doen, wordt administratief een zooitje (geen ondernemer meer, maar toch nog inkomsten en kosten). Tuurlijk kun je de boel best staken als je 95% van je voorraad o.i.d. al verkocht hebt, maar dan weet je een beetje hoe het werkt.

 

Let op dat de boekwaarde van de voorraad de inkoopwaarde EX BTW is. Waar jij zegt "stel ik verkoop alles voor de boekwaarde" hoop ik dat je bedoelt "de boekwaarde vermeerderd met het geldende btw-tarief". In dat geval maak je precies 0,- winst op die spullen en valt er dus ook niet zo veel te belasten.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.